Laten we niet blijven steken in de jaren stillekes!

04-06-2019

Wel Jong Niet Hetero roept met een nieuwe postercampagne op om de vaak vastgeroeste rolpatronen tussen mannen en vrouwen te doorbreken. Samen met het reclamebureau Heren Loebas en hun woordvoerders Jitske Van de Veire, Naomi Van Hauwermeiren en Senne Misplon pakt de organisatie uit met drie opvallend gendernormatieve beelden, vergezeld met een verrassende quote.

Jitske, die zelf de de affiche ‘Mijn vriendin haar BH’s, witter dan wit’ siert: “Ik merk zowel in reclames als in het dagelijkse leven dat er nog steeds sterk uitgegaan wordt van de hetero- en gendernormen. Zo gaan we er steevast van uit dat een koppel bestaat uit een man en een vrouw, maar koppelen we hier ook verwachtingen aan vast, namelijk dat de man de sterke beschermer is en de vrouw de zorgende rol opneemt.  Wanneer ik met mijn vriendin Marthe hand in hand over straat loop, word ik aangestaard. Als we samen op restaurant gaan en iemand de wijn moet voorproeven, zijn mensen vaak verward. Want doorgaans wordt dit aan de man gevraagd. En zelfs wanneer mensen erkennen dat we als lesbische meisjes een koppel vormen, blijft de vraag terugkeren wie nu het mannetje is in onze relatie.”

Met de drie campagnebeelden steekt Wel Jong Niet Hetero op subtiele wijze de draak met deze hetero- en gendernormativiteit. Naomi, model op de affiche 'Deo hoeft geen gender': “Reclame is een van de vele factoren die ons wereldbeeld mee bepaald. Iedere jongere gaat op zoek naar rolmodellen, voorbeelden om zich aan te kunnen spiegelen en op die manier zichzelf te aanvaarden. Voor holebi- en transjongeren blijft dit nog steeds moeilijk. Op de Vlaamse televisie wordt er actief ingezet om verschillende relatievormen en genderidentiteiten te tonen. De reclamewereld kan hier nog vele stappen in zetten. Op die manier wordt op een subtiele manier een divers idee rond seksualiteit en genderrollen meegegeven aan de kijker.”

Ook Stijn D’Hondt, zaakvoerder en creatief directeur van reclamebureau Heren Loebas, roept zijn collega’s op om in hun opdrachten af te stappen van stereotypen. “Is het je al opgevallen dat reclame vaak blijft vasthangen aan traditionele rolpatronen? Je kent ze wel: het witte gezin, bestaande uit een vader, moeder en twee kinderen die een dagtrip maken. Mannendeodorant als lokmiddel voor vrouwelijk schoon. De vrouw als schoonmaak- en de man als elektro-expert … Onnoemelijk veel voorbeelden waar de gender- en heteronormativiteit primeert.”