Het blijft een strijd...

Tips and tricks, verhalen of angsten over uit de kast komen? Zorgen of (onverwachte) reacties? Hier is plaats om deze vragen te stellen en te beantwoorden!
Plaats reactie
alwatouder
New user
New user
Geslacht: Man

Het blijft een strijd...

Bericht door alwatouder » 26 dec 2018 14:00

Hallo,

Ik ben al wat ouder (29j om precies te zijn), maar ben pas sinds een drietal jaar uit de kast. Dat is een strijd geweest van jaren die vooral met mijn ouders te maken had. Uiteindelijk kreeg ik ook de verwachtte reactie van hen, ik heb hen bijna een jaar niet meer gezien of gesproken. Intussen loopt het wel weer goed met hen.

Maar ik blijf het moeilijk vinden bij het ontmoeten van nieuwe mensen (met mijn hobby ontmoet ik vaak nieuwe mensen, vandaar).
Het is niet iets wat je standaard zegt na je naam, en ook niet iets wat altijd valt in het eerste gesprek.
Soms ken ik iemand al een aantal weken, heb ik hen misschien al 3 of 4 keer gezien, en gaan ze er dan tijdens het gesprek plots vanuit dat ik samen ben/op zoek ben naar een vrouw.
Ik begrijp die mensen wel, als je het niet weet (en ik hoor wel eens dat je het niet merkt aan mij, dat zal dan wel zo zijn zeker), dan ga je er automatisch misschien van uit dat iemand hetero is. Maar als in de loop van dat gesprek dan iets gezegd wordt, en voor het gesprek is het niet belangrijk dat ik ze corrigeer, dan doe ik dat ook niet. Omdat ik er gewoon geen spel van wil maken, en omdat het op dat moment dus niet belangrijk is.
Echter, zulke situaties zorgen er vaak wel voor dat nog eens 2 maanden het opnieuw "uit de kast komen" voor die mensen moeilijker gaat vind ik. Intussen wordt het voor mij persoonlijk wel iets makkelijker dan die eerste keer 3 jaar geleden, maar in zo'n gevallen blijf ik het moeilijk vinden.

Hoe gaan jullie daar mee om? Als je iemand nieuw ontmoet, stel je je dan al voor als holebi? Of als iemand iets iets zegt, maar op dat moment is het niet belangrijk dat ze die informatie al kennen, ga je hen dan toch corrigeren?
Ik ben benieuwd hoe anderen daar mee omgaan. :)

ails
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Re: Het blijft een strijd...

Bericht door ails » 26 dec 2018 15:09

Hey!
Als iemand die vrij uiterlijk holebi is (en met dat bedoel ik gewoon een meisje dat niet zo hard luistert naar gender rollen. Mensen gaan er dan vrij snel van uit dat je lesbisch bent.) komt deze situatie niet al te vaak voor.
Toch zijn er wat mensen in men familie en kring van kenissen die de hint niet doorhebben, en daarmee laat ik ze maar geloven wat ze willen todat ze hun foute interpretatie van mij doorhebben.
Meestal gaat dat dan "En, heb je nog geen vriendje?" "Haha,nee, gaat ook niet gebeuren, en vriendin zou toch best wel tof zijn ." of een variant daarvan. Gewoon, als er iets te corrigeren valt op dit vak, doe ik dit meestal wel.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: Het blijft een strijd...

Bericht door geeninspiratie » 26 dec 2018 20:14

Dag alwatouder,

Ik corrigeer hen wel in die kleine gesprekjes die jij beschrijft. Meestal krijg ik dan "Ah, oké", en gaat we verder waar we gebleven waren.

Jij moet je zeker niet verplicht voelen om het ook op deze manier te doen, maar ik denk wel dat je het moeilijker zult krijgen om wel uit de kast te komen als je die kleine zaken niet meteen verbetert.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Plaats reactie