Waarom 6 weken HIV-test?

Rode oortjes? Gebeuren er rare zaken met je lichaam? Zet hier je blabla en verwacht heel wat boemboem terug.
Plaats reactie
Robbe
Meest gemiste forummer 2017
Geslacht: Man

Waarom 6 weken HIV-test?

Bericht door Robbe » 16 nov 2018 16:21

Soa-stress ... iedereen, seksueel actief, komt er in zijn leven wel eens mee in aanraking, toch de mensen die om hun gezondheid geven en om dat van anderen.

Ik zelf nu ook weer ...
Door een niet-soa-gerelateerd medisch probleem (no worries, ik blijf leven), ging de symptomenmolen weer draaien en ging ik googlen (nooit een goed idee, but ok) Ik stootte weer op soa's en ineens begonnen paniekreacties weer te ontstaan.

Context: 6 maanden in een uiterst monogame, gelukkige relatie. Ik ging ervan uit dat we beide soa-vrij waren, want beiden waren we GETEST.
Ikzelf heb al veel soa-stress achter de rug, en hanteerde steeds de 6WEKEN-regel, want ... dan is hiv aantoonbaar en zo spreken artsen er ook over als je langsgaat voor een test. Na 6 weken heeft het zin om het te doen en men vertelde mij altijd dat ik dan wel zeker kon zijn ik niets had of toch geen hiv, waar je niet vanaf geraakt en waar iedereen toch wat bang voor is.

Nu vind ik overal terug, dat dit eigenlijk slechts een zekerheid van 95 procent is. Ok ... vrij zeker, en misschien ben ik dan pessimistisch, maar toch nog 5 procent kan het eigenlijk wél hebben, maar nog niet aantonen. Ik hoef geen preek dat 100 procent zekerheid inderdaad pas na 3 maanden is..., dat kan ik nu ook wel goed aflezen.

Maar ... ik maakte eerder wel de keuze om ervan uit te gaan dat 6 weken na uw laatste contact betrouwbaar genoeg is. Het baart me vooral zorgen dat veel homokoppels (en hetero) die redenering blijven volgen.
Want stel nu: een vers verliefd paar, laat zich allebei testen, de 6 weken-regel indachtig, beiden negatief. Dan is er 2 x een kans van 5/100 dat het eigenlijk vals nieuws is, en het koppel toch onveilig gaat vrijen...

Ik ging er zelf lang vanuit dat je na 6 weken testen, je verantwoordelijkheid genoeg opneemt tov je volgende sekspartner(s) (en eventueel lief). Ik heb nu al voldoende testen achter de rug, en geen enkele dokter maande me aan om na 3 maand uiteindelijk, nog een zekerheidstest af te nemen.
Ik snap niet goed waarom die 6 weken wordt gehanteerd als OK, als 5 procent toch door de mazen van het net glipt?! Of ben ik altijd naïef geweest en is het dom te vertrouwen dat ik geen HIV heb als na 6 weken een negatieve test blijkt? Wat vinden jullie? Moet er niet gewoon standaard 3 maand gewacht worden om uitsluitsel te geven? Want nu lijkt me dat een minimale groep risicogedrag vertoont bij anderen na 6 weken, ervan uitgaande dat hij negatief is, terwijl dit niet zo is. Dat baart me wel zorgen.

Momenteel zit ik dus met een enorme SOA-stress, zelf al ben ik een half jaar gelukkig en monogaam geweest. Een nieuwe test is al gebeurd vandaag, al moet ik nog een dikke week wachten op resultaten. Ik zou er echt niet mee kunnen omgaan mocht ik mijn lief een SOA hebben gegeven en dit nu pas uitkomt. Syfilis is ook pas op te sporen na 3 maand, maar valt goed te behandelen, maar mocht ik nu eens HIV hebben opgelopen en doorgegeven aan één van mijn meest dierbare personen ... dan weet ik helemaal niet hoe ik dat moet verwerken.
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?

redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH
Geslacht: Vrouw

Re: Waarom 6 weken HIV-test?

Bericht door redwings » 16 nov 2018 18:10

Ik snap je ongerustheid hoor en ik wil je zeker niet nog banger maken, maar bij praktisch alles neemt men genoegen met een standaard van 95%. Pak nu klinische studies bij ons in de gezonheidszorg, daar geldt overal het 95% betrouwbaarheidsinterval (u welbekend uit statistiek waarschijnlijk :wink: ). Dat wil zeggen dat ook alle testen die er zijn, heel wat medicatie, medische behandelingen, allemaal geslaagd zijn voor de 95% betrouwbaarheid, maar kunnen ze ooit 100% zeker zijn dat iets werkt en dus een juiste diagnose geeft? Helaas niet...
Van iedere diagnose zijn er positieve resultaten en negatieve resultaten, MAAR ook helaas een deel vals negatieve en vals positieve resultaten.
Om maar een beeld te geven dat je nooit helemaal zeker kunt zijn van iets en dat je dus op dit moment ook zou kunnen panikeren omdat je misschien een ernstige ziekte hebt, maar ze dat niet gezien hebben bij een vorig bloedonderzoek, want daar zit ook foutmarge op..
Ik vind het wel mooi hoe je inzit met je partner, maar zoals je zegt, de meeste wachten 6 weken, dus niemand kan jou iets kwalijk nemen als je het zelf niet wist hé?
Eneuh..nog kleine opmerking die je ook al weet: vertrouw nooit het internet volledig, als je echt uitsluitsel wil mail of bel je best eens met infectiologen of andere dokters die er iets van kennen (vb. tropisch instituut).

Je hebt wel ergens een punt met je verhaal hoor, om echt nog veiliger te zijn zou 3 maanden gewacht kunnen worden, maar ik ga ervan uit dat er wel een reden is waarom de artsen meegeven van 6 weken voorzichtig te zijn? En het is zeker goed om kritisch ernaar te kijken en ik zou het ook een wrang gevoel vinden als je weet dat je niet helemaal safe bent, maar daar heb ik geen ervaring mee.

groetjes
xx

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 16 nov 2018 21:06

Is het ook geen kwestie van rendement? 6 weken zou best wel eens een relatief korte wachttijd kunnen zijn om toch 95 % zeker te zijn van het resultaat. Natuurlijk is 3 maanden zekerder, maar dan moet je wel dubbel zo lang wachten voor "slechts" 5 %.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Robbe
Meest gemiste forummer 2017

Bericht door Robbe » 18 nov 2018 14:26

geeninspiratie schreef:
16 nov 2018 21:06
Is het ook geen kwestie van rendement? 6 weken zou best wel eens een relatief korte wachttijd kunnen zijn om toch 95 % zeker te zijn van het resultaat. Natuurlijk is 3 maanden zekerder, maar dan moet je wel dubbel zo lang wachten voor "slechts" 5 %.
Ik begrijp dat het qua wachttijd enzoverder en om verspreiding e.d. tegen te gaan, artsen graag na 6 weken een test opnemen, om toch al het grof van de besmette personen eruit te halen. Maar zou jij na 6 weken dan gerustgesteld zijn dat je safe bent? Want dat is wel soort van de boodschap die ik tot nu toe altijd meekreeg na een uitslag, toch als het over Hiv ging. Terwijl dat in de praktijk niet 'zeker zeker' is, maar eerder, 'zo goed als zeker'.
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 18 nov 2018 20:17

Robbe schreef:
18 nov 2018 14:26
geeninspiratie schreef:
16 nov 2018 21:06
Ik begrijp dat het qua wachttijd enzoverder en om verspreiding e.d. tegen te gaan, artsen graag na 6 weken een test opnemen, om toch al het grof van de besmette personen eruit te halen. Maar zou jij na 6 weken dan gerustgesteld zijn dat je safe bent? Want dat is wel soort van de boodschap die ik tot nu toe altijd meekreeg na een uitslag, toch als het over Hiv ging. Terwijl dat in de praktijk niet 'zeker zeker' is, maar eerder, 'zo goed als zeker'.
In de praktijk kan je natuurlijk nooit echt zeker zijn. Uiteindelijk vertoont elke test een bepaalde afwijking waardoor je nooit 100 % uitsluitsel hebt. Maar goed, dat verandert natuurlijk niks aan het feit dat je wel degelijk zekerder kan zijn door drie maanden te wachten.
Ik persoonlijk zou me periodiek laten testen. Op die manier valt die eenmalige 95 %-zekerheid natuurlijk in het niks als het resultaat elk half jaar negatief zou zijn. En voor anderen zal het ook wel persoonlijk zijn. Er zullen zeker mensen zijn die voldoende gerustgesteld zijn met die 95 %. En anders kan je inderdaad wel drie maanden wachten.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Plaats reactie