Genderkoek

Hier is plaats voor alle vragen rond genderdiversiteit, seksuele identiteit, bi- en transseksualiteit of vragen van multiculturele aard.
Plaats reactie
redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH
Geslacht: Vrouw

Genderkoek

Bericht door redwings » 16 nov 2018 13:08

In dit filmpje wordt seksualiteit en gender glashelder uitgelegd aan de hand van de 'genderkoek'. Dit is een handig hulpmiddel en werd verwezenlijkt door GIjs van Dijck in samenwerking en opdracht van WJNH.
Om Gijs even te citeren:
de genderkoek, die heel simpel de verschillende dimensies van gender uitlegt.
Onze huidige maatschappij construeert gender als een grote onzichtbare gevangenis. Heel weinig mensen zijn zich bewust van de kettingen die hen worden opgelegd van zodra ze geboren zijn. En dit terwijl gender eigenlijk een schitterend regenboogkleurig spectrum is, waarop iedereen zich vrij en onbezorgd zou moeten kunnen bewegen. De genderkoek maakte me bewust van hoeveel rijkdom, schoonheid en talent verloren gaat door ons starre gender-binair denken. Maar ‘knowledge is power’ en daarom hoop ik met dit filmpje mensen woordenschat aan te reiken waarmee ze zichzelf en de wereld rondom opnieuw kunnen definiëren. Weg van alle strakke hokjes en in de richting van een vredevolle chaos.
Respect existence or expect resistance.
Dus een aanrader en zeker de moeite om eens te delen met vrienden, leerkrachten, ouders, die graag wat meer duidelijkheid zouden hebben hieromtrent.

Isa83
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Re: Genderkoek

Bericht door Isa83 » 18 nov 2018 19:12

Mooi uitgelegd! Veel bijgeleerd!

Ik herinner me van mijn vrijwilligersperiode bij &of-Leuven (zo een dikke 15 jaar geleden) dat we bij de bi-activiteit een soort "tapijt" gebruikte. Horizontaal stond (als ik me niet vergis) "uitsluitend aangetrokken tot eigen geslacht" "soms aangetrokken tot eigen geslacht" "meestal aangetrokken tot eigen geslacht" "evenveel tot eigen als andere geslacht" "meestal tot andere geslacht" "soms tot andere geslacht" uitsluitend tot andere geslacht" en dan verticaal stonden allerhande vragen bv "voor babbels voel ik me" "voor knuffels voel ik me" en zo waren er echt een hele lijst vragen. De bedoeling was dan dat je het kruisende vakje telkens een kleur gaf naargelang je gevoel. Uiteindelijk kwam iedereen eruit met een ander soort kleurentapijt. Dit was bedoeld om aan te tonen dat niets wit-zwart of in dit geval rood-blauw was. Bijna iedereen had wel een bont gekleurd tapijt dat nog eens kon varieren in de tijd ook. Weet iemand nog hoe dit "testje"/tapijtje heet?

Een ander activiteitje dat we deden, was de schaal van kinsley, die ken ik nog.

Plaats reactie