Verdwaald in de onwetendheid

Je hebt er vaste, open, gefantaseerde, onbestaande, beëindigde, versmachtende, seksuele of verrijkend relatie? Deel het hier!
Plaats reactie
Ward_103

Verdwaald in de onwetendheid

Bericht door Ward_103 » 22 aug 2018 21:15

Hallo iedereen,

Het is mijn eerst keer hier op dit forum! Na veel lezen en nadenken, heb ik toch beslist een bericht te posten om eventueel "tips" of "advies" te krijgen. Ik ben een jonge gast van 18 jaar. Na een paar relaties gehad te hebben met meisjes, wist ik vrij snel dat ik homo was. Ik voelde nooit een echte klik, een emotionele band, laat het ons zo zeggen. Na een paar keer te experimenteren met jongens, ben ik er vrij zeker van dat ik homo ben. Maar nu zit ik vast: niemand weet of vermoedt dat ik homo ben. Elke groep heeft wel die ene vriend die op elk feestje een meisje aan de haak kan slaan en zoet is voor de rest van de avond, wel, ik ben die ene vriend. Toch voelt en is dit verkeerd. Het plaatje klopt niet. Ook al weet ik dat ik homo ben, ik ben niet echt "happig" om uit de kast te komen. Ik heb steeds het idee van: "Ik zal wel uit de kast komen als ik iemand goed heb gevonden, iemand die mij begrijpt en neemt zoals ik ben". Uiteraard maakt het feit dat ik niet uit de kast ben het extreem moeilijk om die ene persoon te vinden waarmee ik (voor de rest van mijn leven?) verder wil mee gaan. Het is eigenlijk een vicieuze cirkel. Ik weet dat veel van mijn denkwijzen verkeerd en onlogisch zijn, maar toch hoop ik dat iemand tips of advies kan geven hoe ik deze vicieuze cirkel kan verbreken. Iemand ?

Alvast bedankt!

Groetjes, Ward

TheQuibbler
Forumkoppel 2017
Geslacht: Man

Re: Verdwaald in de onwetendheid

Bericht door TheQuibbler » 22 aug 2018 22:00

Hoi Ward

Fijn dat je hier komt aankloppen!

Ik zou datgene dat je nu ervaart niet meteen bestempelen als iets verkeerd of vreemds. Je hoeft het outen ook helemaal niet te rushen, tenzij je denkt dat je er klaar voor bent. Het is iets waar de meeste zich wel in kunnen herkennen volgens mij, het is nu eenmaal eenvoudiger om het bij het vertrouwde te houden. Ook al zijn dat nu in jouw geval meisjes op fuiven waar je dan niets voor voelt.

Misschien kan je beginnen met één persoon waarvan je denkt dat je er mee over kan praten.
Het hier neerschrijven is alleszins al een begin :)

Mocht je het zien zitten, kan je ook altijd eens langsgaan bij lokale regenbooghuizen.
Vaak houden zij activiteiten of wekelijkse/maandelijkse café's met andere holebi's van je leeftijd. Zo kan je al een paar andere jongeren leren kennen zonder dat je jezelf meteen hoeft te outen bij je vrienden.
Dat kan misschien een iets veiliger gevoel geven en je stap voor stap helpen bij je eventuele latere coming-out.

Jason
New user
New user
Geslacht: Man

Re: Verdwaald in de onwetendheid

Bericht door Jason » 23 aug 2018 18:04

Hey Ward,

Ik begrijp helemaal dat jij je momenteel in een vicieuze cirkel bevindt. Toen ik een duidelijk beeld kreeg over mijn seksualiteit was ik ook van mening om mezelf pas te outen wanneer ik een vriend had. Ik vond het op dat moment ook totaal niet belangrijk dat andere mensen dat over mij wisten. Op dat moment leek het ook totaal niet belangrijk. Echter kreeg ik nadien wel steeds vaker het gevoel dat ik niet helemaal mezelf kon zijn. Het voelde aan alsof ik noodgedwongen een deel van mijn identiteit moest verbergen en dat voelde uiteindelijk ook niet fijn aan. Als je niet "out" bent, beperkt dat jou toch enigszins en dat is geen prettig gevoel. Daar had ik het toch vrij moeilijk mee, maar dat is uiteraard niet op iedereen van toepassing.

Enkele maanden later besloot ik om het te vertellen aan een goede vriendin van mij. Ik wist 100% zeker dat zij er goed mee zou omspringen. Zij is ook gedurende heel mijn coming out proces mijn steun geweest en daar heb ik oprecht heel veel aan gehad. Als je dus zelf de noodzaak voelt om je te outen kan je dat stelselmatig opbouwen. Probeer te praten met iemand die je vertrouwt en waarvan je het gevoel wel hebt dat hij/zij er wel goed mee om zou kunnen gaan. In een coming out proces is het volgens mij wel belangrijk om mensen te hebben waar je op kan terugvallen.

Als je nog niet klaar bent voor een coming out, dan is dat absoluut niet erg. Het is belangrijk om dit op jouw manier en op jouw tempo aan te pakken. Jij moet je er uiteindelijk comfortabel bij voelen. Mocht je toch nood hebben aan een gesprek, dan mag je op dit forum altijd wel een berichtje sturen. Er zijn hier vast genoeg mensen waarmee je het er ook eens over kan hebben.

Tot slot wil ik vooral nog even benadrukken dat het ongetwijfeld wel goed zal komen. Aanvankelijk had ik zelf ook heel wat doemscenario's in het achterhoofd, maar uiteindelijk pakte dat heel goed uit.

Ik wens je ongelofelijk veel succes en nogmaals: mocht je nood hebben aan een gesprek, stuur gerust een bericht!

Groetjes,
Jason

Plaats reactie