Is homo een probleem

Tips and tricks, verhalen of angsten over uit de kast komen? Zorgen of (onverwachte) reacties? Hier is plaats om deze vragen te stellen en te beantwoorden!
Plaats reactie
Boterbloempje
New user
New user
Geslacht: Man

Is homo een probleem

Bericht door Boterbloempje » 22 jun 2018 14:13

Hey,
Ik heb een vraag ik ben 13. Ik ben gay en ik voel me soms niet goed in de klasgroep (ook al weet iedereen het)
Maar soms is het zo raar iedereen is hetero en ik ben enige die gay is.
Oh ja ik wil dit tegen mijn ouders zeggen maar weet niet hoe kunnen jullie me helpen a.u.b.

Florre
Moderator van het jaar 2017

Re: Is homo een probleem

Bericht door Florre » 25 jun 2018 11:12

Boterbloempje schreef:
22 jun 2018 14:13
Hey,
Ik heb een vraag ik ben 13. Ik ben gay en ik voel me soms niet goed in de klasgroep (ook al weet iedereen het)
Oh ja ik wil dit tegen mijn ouders zeggen maar weet niet hoe kunnen jullie me helpen a.u.b.
Hey Boterbloempje

welkom op het forum, :)
gay zijn is zeker geen probleem, het maakt het gewoon niet altijd evident
Vertellen aan je ouders vond ik zelf een heel moeilijke stap,
maar gun jezelf wat tijd om het eerst voor jezelf te plaatsen
en dan te kunnen vertellen.

Snuister ook eens in de vele verhalen hier op het forum
dat kan zeker wat helpen en toont dat je niet de enigste bent

groetjes
Florre
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
- Moderator van 't jaar 2017-

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 10 jul 2018 19:57

Boterbloempje schreef:
Hey,
Dat komt wellicht omdat je nog maar 13 jaar bent. De meeste andere holebi's komen daar pas achter op latere leeftijd.
In de komende jaren zal je hier en daar wel andere holebi's leren kennen in je directe omgeving, maar geef alles gewoon een beetje tijd.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 10 jul 2018 21:38

Boterbloempje schreef:
Hey,
Beste Boterbloempje,

Maak je alvast geen zorgen over de enige te zijn in je klas. Ik ben drie jaar lang de enige holebi geweest in mijn eigen klas. Ondertussen studeert iedereen op de hogeschool of universiteit, en vorige week hoorde ik nog dat een van mijn oude klasgenoten ondertussen uit de kast is gekomen als lesbienne.
Het is belangrijk te weten waarom precies je je niet goed voelt in je klas. Word je gepest of vreemd bekeken omdat je homo bent? Of is het gewoon een gevoel van eenzaamheid/vreemdheid dat je zelf ervaart?
In het eerste geval raad ik je aan om een leerkracht of het CLB aan te spreken. Zij hebben mij ook kunnen helpen toen ik nog in het middelbaar zat :). Als het iets is dat meer vanuit jezelf komt, zal vooral tijd en gewenning je helpen je beter te voelen. Je moet je vooral voorhouden dat je seksualiteit uiteindelijk maar een klein aspect is van jezelf, en dat ze op zich niks verandert aan de persoon die je altijd bent geweest. Je kan ook enkele films bekijken of boeken lezen met een holebithema om er meer aan te wennen. Aarzel ook niet om met je vrienden te praten over wat je voelt. Zo heb je niet alleen een uitlaatklep, maar ze kunnen je ook waardevol advies geven of je gewoon een zekerder gevoel bezorgen.

Je wil uit de kast komen voor je ouders. Ik wil eerst en vooral benadrukken hoe belangrijk het is dat je zelf goed in je vel zit voordat je je coming-out doet bij je ouders. Als je zelfzeker bent van jezelf, kan je nadenken over de manier waarop je het wil brengen. Dat is volledig persoonsafhankelijk. Sommige holebi's vinden het bijvoorbeeld niet nodig om officieel uit de kast te komen, daarom doen ze hun coming-out tussen de soep en de patatten door, of zeggen ze gewoon helemaal niks totdat ze een lief krijgen en hun ouders het dan wel vanzelf zien. Anderen verkiezen toch een iets andere aanpak, waarbij alles rustig op tafel gegooid wordt en erover gepraat kan worden. Ik vermoed omwille van je vraagstelling dat jij je eerder in deze laatste groep bevindt.
Je kan het op verschillende manieren zeggen. Je zou je ouders kunnen "uitnodigen" voor een serieus gesprek in de zetel of op een andere plek waar je je comfortabel voelt. Het voordeel is dat iedereen meteen aanwezig is en je een goed en eerlijk gesprek te voeren, maar deze manier vergt wel heel wat durf. Het zou ook kunnen dat je band met een van je ouders net wat sterker is dan die met de andere ouder, en dat je daarom eerst apart uit de kast wil komen bij slechts een van hen. Het voordeel hier is dat de stap iets minder groot is, maar daarna zou je wel in de verleiding kunnen komen om de andere ouder zo lang mogelijk uit te stellen, wat meestal geen goed idee is. Als je uit de kast komen bij je ouders echt een heel grote stap vindt, kan je ook gaan voor een indirecte weg: je zegt het in een sms'je, brief of chatbericht. Het voordeel hierbij is dat je ouders het even kunnen laten bezinken voordat ze jou zien, en daardoor minder heftig gaan reageren. Het nadeel is dat het persoonlijke contact voor een deel verdwijnt.

Maar zoals ik al eerder zei: het hangt helemaal af van jouw eigen gevoelens en stijl. Zelf denk ik niet dat er echt een goede of slechte manier is om uit de kast te komen. Doe gewoon waar je je goed bij voelt :) . Ik somde hierboven al enkele ideetjes op, maar op Google vind je ook al heel wat.

Ik wens je alvast veel succes, wat je ook beslist!
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Plaats reactie