Welk boek lees je momenteel? [2]

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
geeninspiratie
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: Welk boek lees je momenteel? [2]

Bericht door geeninspiratie » 17 nov 2018 15:37

Al ruim twee maanden bezig met It van Stephen King. Het gaat langzaam vooruit, maar het is wel echt een goed boek :D .
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

herman frodiet
T-Jong begeleider
T-Jong begeleider

Bericht door herman frodiet » 21 nov 2018 00:26

geeninspiratie schreef:
17 nov 2018 15:37
Al ruim twee maanden bezig met It van Stephen King. Het gaat langzaam vooruit, maar het is wel echt een goed boek :D .
1 van de weinige boeken waar ik nachtmerries van had/heb...

OT: ik lees momenteel life of Pi. En ben net klaar met Mathilda van Roald Dahl (mijn favoriete boek ooit).
weten zou fataal zijn, het is juist de onwetendheid die een mens bekoort. (Oscar Wilde)

mister macho min 19-kamp 2008

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 21 nov 2018 08:46

herman frodiet schreef:
21 nov 2018 00:26
geeninspiratie schreef:
17 nov 2018 15:37
1 van de weinige boeken waar ik nachtmerries van had/heb...

OT: ik lees momenteel life of Pi. En ben net klaar met Mathilda van Roald Dahl (mijn favoriete boek ooit).
Ik heb inderdaad een irrationele angst ontwikkeld voor een clown met ballonnen de laatste tijd... Voor het eerst dat ik echt schrik krijg van een boek.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Mevrouw Burton
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Mevrouw Burton » 11 jan 2019 10:37

De avond is ongemak - Marieke Lucas Rijneveld

(tot nu toe een aanrader :) )

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 22 jan 2019 20:07

Mevrouw Burton schreef:
11 jan 2019 10:37
De avond is ongemak - Marieke Lucas Rijneveld

(tot nu toe een aanrader :) )
Staat bij mij ook al even klaar om gelezen te worden! :)

For old times sake:
Net uit: (pakt min of meer de afgelopen maand)
* Emmanuel Bove - Mes amis: :love: Wat een heerlijk fantastisch zielig personage is Victor Bâton. Hij probeert zo hard vrienden te maken en hij faalt iedere keer zo enorm pijnlijk en hilarisch. Fantastisch boekje. Ook bijzonder mooi geschreven. Leest het in het Frans.

* Djuna Barnes - Nightwood: Sinds ik dit boek gelezen heb, heb ik het al aan vier mensen cadeau gedaan. Omdat het gelezen moet worden, omdat het zo mooi en poëtisch en pijnlijk is. Een vergeten klassieker dat zich afspeelt in het (demi-)mondaine Parijs van de jaren '20 over een groep mensen die bij elkaar proberen te zijn, een alcoholverslaafde dokter die helemaal geen dokter is (half leprechaun, half angel, half freak, half savant, half man, half woman: the doctor, dr. Matthew-Mighty-grain-of-salt-Dante-O'Connor) en verknipte personages die de confrontatie met zichzelf en elkaar niet aankunnen. De inleiding van Jeanette Winterson in het boek beschrijft het eigenlijk prachtig. Het beste boek om als een lakentje over je gebroken hart te leggen. En, het is bij momenten ook echt hilarisch.
"Nora will leave that girl some day; but though those two are buried at the opposite ends of the earth, one dog will find them both."
Vergeet Sarah Waters, Rita Mae Brown, Emma Donnague. Vergeet Virginia Woolf een heel klein beetje, vergeet zeker Harry Mulisch' walgelijke Twee vrouwen, vergeet alles wat je ooit over lesbiënnes las, en lees dit. :drama: :drama: (en vergeet je doos kleenex niet).

* Sally Rooney - Normal People: Enorm hype op dit moment. Goed boek en als je niet veel leest (zo'n vijf-zes boeken per jaar) zou ik je dit zeker aanraden. Heel vlot geschreven, ogenschijnlijk lichtvoetig maar krijgt al snel angeltjes. Vaak ook herkenbaar. Voor veellezers: sla het gerust over.

* W.G. Sébald - De emigrés: Sinds Austerlitz toch wat verknocht aan de schrijver. Dit opzet was net iets anders, net iets essayistischer van stijl maar opnieuw prachtige proza, en quasi subtiel poëtisch. Ik kijk uit naar zijn De ringen van Saturnus.

* W.F. Hermans - Onder professoren: Toepasselijk bij mijn nieuwe werkplek en ik keek uit om na Nooit meer slapen weer eens iets van Hermans te lezen. Helaas. Wat begon als relatief grappig, werd op de duur cynisch en spijtig. Het voelt echt als wraakschrijven. Waar in Nooit meer slapen de karakterschetsen nog iet wat geloofwaardig zijn, is dat het hier niet. Na zo'n 200 pagina's moest het voor mij niet meer. Niet uitgelezen dus.

*Alan Warner - Movern Callar: nog een overschotje uit Schotland. Leest heel vlot en beschrijft perfect de tristesse van Oban en het hoofdpersonage, en hoe beiden bijna vervlochten zijn. Movern vindt haar lief dood op de keukenvloer nadat ze terugkomt van haar werk in de dieptriestige supermarkt (die beschrijving van haar werkdag, heerlijk!) en verstopt hem, houdt het geld en het boek dat hij achtergelaten had en houdt alles voor zich (zo ver zelfs dat het boek dat hij geschreven had en opgedragen had om naar uitgeverijen te sturen, gewoon in haar naam verstuurt). Het is cynisch, heel zwartgallig en doet me op momenten denken aan de serie van Paul Mennes (Soap, Web, er waren er nog). Ook jaren '90. Leest aangenaam.

*Lisa Halliday - Asymmetrie: Wordt ook een beetje gehypet heb ik de indruk, maar ik vond het al bij al niet zo bijzonder. Leest vlot maar blijft niet hangen.

*Peter Verhelst - Tongkat: na zo'n 40 pagina's weggelegd. Wat een hoogdravende quatsch.

*Bart Moeyaert - Tegenwoordig heet iedereen Sorry: ik was bijna vergeten hoe graag ik goede kinderboeken lees. Dit is een pareltje. De personages zijn mooi uitgelijnd en verrassen op momenten dat je het minst verwacht. Het verhaal is sober maar erg mooi uitgediept. Moeyaert is een meesterverteller, en hij weet het, het schrijfplezier druipt van de pagina's.

*Lieke Marsman - Het tegenovergestelde van een mens: Ik las al De volgende scan duurt vijf minuten en was toen aangedaan door haar uitgepuurde stijl. Dit miste ik een beetje in haar roman. Het leest wel vlot en aangenaam. Er wordt met een zodanige vanzelfsprekendheid om gegaan met de homoseksualiteit van het hoofdpersonage (zonder het ook uit de weg te gaan, mooi gedaan) en het is fijn om ecologie te behandelen zonder dat het een dystopie is of wordt. Ook een aanradertje als je niet zoveel leest.

En nu aan het lezen:
*Yuval Noah Harari - Homo Deus: Perfect boek voor de insomnia. Beetje interessant maar vooral wat langdradig en saai. Ik ben er ook al heel lang in bezig want meestal ben ik een goeie slaper.

* Susan Sontag - Where the Stress Falls: Ik had al wat essays van haar gelezen (haar fantastische Notes on Camp!) dus nu het echte werk. Dit boek is een collectie strak geschreven essays over alles wat Sontag mooi vindt (boeken, fotografie, film, schone kunsten, opera, journalistiek, etc.). Ze verklaart waarom ze het mooi vindt, waarin ze dan precies die schoonheid vindt, wat het voor haar mooi maakt. Ik hou van Sontags heldere, krachtige stijl, hoe ze net wat verder denkt en daarin de maatschappij beetje bij beetje fileert. Hoewel Susan Sontag nog niet vertrok vanuit anekdotes, merk je heel duidelijk haar invloed op hedendaagse essayschrijvers zoals Maggie Nelson en Rebecca Solnit.

* Olga Tokarczuk - Flights: Een boek bestaande uit verschillende hoofdstukken, sommige een zin lang, andere 30 pagina's. Moeilijk om een label op te plaatsen. De enige lijn die je kunt trekken tussen de verschillende blokjes is de belang van de zgn. non-lieux en het lichaam. De parallellen die ze tussen beiden trekt zijn meestal op het randje van briljant. Het ik-personage valt niet te plaatsen maar heeft een duidelijke stem, oordeelt soms, zichzelf, andere, mensen in de Nicht-Orte. Het laatste stukje las ik over een dokter uit de 17de eeuw, over hoe lijken werden opgesneden, bekeken, over het been dat die dokter zelf verloren was en heel z'n leven bij hield, overal mee naar toe sleurde. Het is een zwaar boek. Je moet je tijd er voor nemen, maar dit is echt Literatuur. Tokarczuk komt ook naar het Passa Porta Festival binnenkort (samen met Ali Smith en Pfeijffer, mijn redenen om te gaan alleszins).

* Maria Barnas - Nachtboot: uitgerafelde poëzie. Bij momenten mooie vondstjes en spitsvondigheden, de beelden zijn vaak oké. Raakt me niet zo bijzonder maar het is aangenaam vertoeven op haar boot.

* Luigi Pirandello - Iemand, niemand en honderdduizend: stond ook al lang klaar en was me al verschillende keren aangeraden, maar Susan Sontag vermeldde dit boek in een van haar essays en nu moest ik het wel lezen (ik hou wel van de waterval die sommige boeken door vermeldingen of intertekstualiteit oproepen, weet ik onmiddellijk weer wat hierna te lezen). Het boek begint met een man die van zijn vrouw te horen krijgt dat zijn rechterneusvleugel toch een beetje scheef staat. Wat volgt is een existentiële crisis die in de literatuur zijn weerga niet zou kennen. Ik zit nog altijd in het stuk waar hij nu ook zijn oren, tepel, rechterbeen, haargroei, wenkbrauwen, etc. gaat bevragen. Maar het is veelbelovend.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH
Geslacht: Vrouw

Bericht door redwings » 21 mar 2019 12:30

De avond is ongemak - Marieke Lucas Rijneveld.
Ben nog niet halfweg, maar wel al fan!

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 29 mar 2019 23:26

Harry Potter en de Steen der Wijzen door J.K. Rowling. :lovesigh:

- J.K. Rowling

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 11 apr 2019 22:42

Harry Potter en de Geheime Kamer door J.K. Rowling. :lovesigh:

- J.K. Rowling

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 19 apr 2019 18:09

Harry Potter en de gevangene van Azkaban door J.K. Rowling. :lovesigh:

- J.K. Rowling

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 12 mei 2019 03:05

Harry Potter en de Vuurbeker door J.K. Rowling. :lovesigh:

- J.K. Rowling

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 01 jun 2019 23:35

Harry Potter en de Orde van de Feniks door J.K. Rowling. :lovesigh:

- J.K. Rowling

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 14 jun 2019 02:27

Harry Potter en de Halfbloed Prins door J.K. Rowling. :lovesigh:

- J.K. Rowling

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 20 jun 2019 22:52

Harry Potter en de Relieken van de Dood door J.K. Rowling. :lovesigh:

- J.K. Rowling

Plaats reactie