Marginaliteit

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Gesloten
Samotex
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Marginaliteit

Bericht door Samotex » 01 jul 2016 12:31

Ik merk dat het woord "marginaal" en "marginalen" ruimschoots worden gebruikt binnen de woordenschat van velen tegenwoordig.
Ik had er laatst een stevige discussie over met iemand die zichzelf niet marginaal vindt omdat ze een eigen huis en dure auto bezit, maar zich qua beleefdheid en respect wel heel marginaal gedraagt. In een winkel zal ze niet vragen: dag mevrouw, kunt u me zeggen of er nog kranten beschikbaar zijn? ( is wel heel beleefd maar soit), ze zegt: edde gaa nog een gazet? zonder te beseffen dat het toch niet zo beleefd is.

Ik ging onlangs voor het eerst naar zo'n à volonté wokrestaurant waar kinderen met eten gooiden en de ouders het ok vonden, waar "marginaal' veel werd gegeten, maar waar toch veel mensen met een dure wagen en kledij aankwamen, ook al was hun gedrag allesbehalve beleefd.

Anderzijds ken ik mensen die tegen hun wil werkloos of ziek zijn, het financieel niet breed hebben, maar toch weten wat beleefdheid en respect is. Ik woon zelf in een buurt met allochtonen, in een sociaal appartement en moet zeggen: het val me reuze goed mee qua buren.
Ik heb in rijkere buurten gewoond waar ik toch wel bizar gedrag van buren opmerkte dat vrij storend was.

Daarom: is marginaliteit gelinkt aan werkloosheid, naar de aldi gaan, rondlopen in een roze jogging,....of is het meer een kwestie van gedrag en respect?

LumpySpacePrince
Forummer van 't jaar 2017

Re: Marginaliteit

Bericht door LumpySpacePrince » 01 jul 2016 13:00

Gedrag en respect lijkt me :p Maar vaak hangt het volgens mij wel samen met thuissituatie. Immers, een groot deel van hoe we zijn word bepaald door onze thuis. Als iemand zijn of haar ouders zich onbeleefd/onbeschoft ziet gedragen gaat men sneller denken dat zo'n gedrag oké is lijkt me ;)
Hello old friend
and here we are
you and me
on the last page

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 01 jul 2016 13:05

Ik vind ook het extremisme of hoe men over groepen oordeelt iets wat ik marginaal vind: de doppers, de zwarten, de turken, de kattenkoppen, dat men iemand kan uitsluiten omdat die flaporen, sproeten of rood haar heeft en dat duidelijk van thuis uit mocht doen, zeggen,...
Je ziet het bij kinderen vaak dat ouders het gedrag dat echt niet kan ook niet corrigeren.
Ik zat op een streng katholiek college en ook daar vond ik dat er wel mensen zaten die goed scoorden op hun rapport maar qua gedrag niet te genieten waren.
Ik zei onlangs tegen iemand dat ik bij een vriend in Molenbeek ging en die zei ook al: oei, wat voor iets moet dat zijn als ge daar woont? Dat bedoel ik dus.

LumpySpacePrince
Forummer van 't jaar 2017

Bericht door LumpySpacePrince » 01 jul 2016 14:46

Snap ik, ik krimp zelf ook ineen als mensen het over (bijvoorbeeld) Turken hebben en dan zeggen 'er zitten ook wel goei bij hoor', alsof wij zo'n heilig volk zijn :p
Hello old friend
and here we are
you and me
on the last page

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 01 jul 2016 15:50

Of iemand wordt twee keer aangereden, één keer door een Belg en één keer door een Marokkaan, maar enkel bij die laatste wordt er dan een scène rond gemaakt van: het is weer typisch voor dat soort volk terwijl ze ook al eens werd aangereden door een blanke Belg en die even "schuldig" was.

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 01 jul 2016 15:58

Samotex schreef:Ik merk dat het woord "marginaal" en "marginalen" ruimschoots worden gebruikt binnen de woordenschat van velen tegenwoordig.
Ik had er laatst een stevige discussie over met iemand die zichzelf niet marginaal vindt omdat ze een eigen huis en dure auto bezit, maar zich qua beleefdheid en respect wel heel marginaal gedraagt. In een winkel zal ze niet vragen: dag mevrouw, kunt u me zeggen of er nog kranten beschikbaar zijn? ( is wel heel beleefd maar soit), ze zegt: edde gaa nog een gazet? zonder te beseffen dat het toch niet zo beleefd is.

Ik ging onlangs voor het eerst naar zo'n à volonté wokrestaurant waar kinderen met eten gooiden en de ouders het ok vonden, waar "marginaal' veel werd gegeten, maar waar toch veel mensen met een dure wagen en kledij aankwamen, ook al was hun gedrag allesbehalve beleefd.

Anderzijds ken ik mensen die tegen hun wil werkloos of ziek zijn, het financieel niet breed hebben, maar toch weten wat beleefdheid en respect is. Ik woon zelf in een buurt met allochtonen, in een sociaal appartement en moet zeggen: het val me reuze goed mee qua buren.
Ik heb in rijkere buurten gewoond waar ik toch wel bizar gedrag van buren opmerkte dat vrij storend was.

Daarom: is marginaliteit gelinkt aan werkloosheid, naar de aldi gaan, rondlopen in een roze jogging,....of is het meer een kwestie van gedrag en respect?
Marginaal heeft volgende de Van Dale de betekenis van 'aan de rand geplaatst' of 'zich op de grens bevindend'. Wat als normaal of afwijkend wordt beschouwd zal dus bepalen wat marginaal is. Veganisten kan je nu marginaal noemen, van vegetariërs kan je dat niet meer zeggen, vroeger waren ook vegetariërs marginaal.

Marginaliteit zou dan meer te maken kunnen hebben met gedrag, een handeling die zich aan de marge/rand bevindt. In Griekenland dansen ze misschien overal elke avond de sirtaki, hier zou je dat marginaliteit kunnen noemen.

Merk op dat marginaal geen waardeoordeel bevat. Het is mijnsinziens dan ook correcter om te spreken van onbeleefdheid, ongewoon gedrag, spitsvondigheid, buitengewoon enz. Ook genieën zijn marginaal. Misschien is een encyclopedie samenstellen van wat in elke context als marginaal kan beschouwd worden wel zinvol, al zou dat getuigen van een bijzonder vergevorderden marginaliteit.
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 01 jul 2016 16:18

Ik ben op vele vlakken behorend tot een minderheid: geaardheid, eet geen vlees, volgde geen alledaagse opleiding, woon in een gebouw met bijna enkel allochtonen,....

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 01 jul 2016 17:06

Samotex schreef:Ik ben op vele vlakken behorend tot een minderheid: geaardheid, eet geen vlees, volgde geen alledaagse opleiding, woon in een gebouw met bijna enkel allochtonen,....
Je haalt daarbij een goede nuance aan waar ik te weinig aandacht gaf. Afwijkend gedrag is niet gelijk aan het aantal personen die dit gedrag stelt. Zo zijn er niet veel koningen in de wereld, het aantal koningen is marginaal, maar toch zou ik het gedrag van een koning niet als marginaal omschrijven wat hij doet is immers ingeburgerd, hij beantwoord aan de norm van een koning.

De vraag is wanneer je iemand als marginaal zou kunnen beschouwen, ik denk nooit. Wie kan immers zeggen dat dit of dat samenvalt met zijn zijn? Marginaal en de afgeleiden lijken me enkel toepasbaar om te spreken over groepen waar personen wel of niet toe behoren. Aan de rand van wat sta je immers? Hierboven had ik dit beschouwd als de maatschapij maar dat hoeft geenzins.
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 01 jul 2016 17:16

Het ergste vind ik dat wanneer mensen die het goed hebben, gaan kappen op wat in hun ogen marginaal is, maar nooit iets deden om mensen in een mindere situatie te helpen.
Ik kan me ook ergeren aan honden die niet aan de leiband lopen, ook al zouden die niets misdoen. Wanneer een kind met angst het signaal "loslopende hond" opvangt, zou het zonder kijken de straat oversteken. Dus wat "marginaal" is, heeft wat mij betreft een betrekking op hoe je je gedraagt.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 04 jul 2016 09:53

Iets wat me de laatste jaren meer en meer is gaan opvallen: iemand die uitspraken doet over wat ze al dan niet marginaal vinden, zegt heel veel over de persoon zelf en hoe ze zichzelf zien ten opzichte van iemand anders.
Door iemand marginaal te noemen, zeg je eigenlijk vooral: zo ben ik zelf niet, ik ben beter.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 04 jul 2016 10:57

Dat is bijna dezelfde discussie als over wat normaal is, niet?
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 06 jul 2016 00:37

Echo schreef:Iets wat me de laatste jaren meer en meer is gaan opvallen: iemand die uitspraken doet over wat ze al dan niet marginaal vinden, zegt heel veel over de persoon zelf en hoe ze zichzelf zien ten opzichte van iemand anders.
Door iemand marginaal te noemen, zeg je eigenlijk vooral: zo ben ik zelf niet, ik ben beter.
Helemaal mee akkoord. Merk het ook bij zaken zoals verslavingen dat mensen al vaak eens zeggen: ja, ze moet maar niet drinken of roken terwijl het zoveel complexer is dan dat.

Gesloten