De lessen SW geven mij stress....

Tips and tricks, verhalen of angsten over uit de kast komen? Zorgen of (onverwachte) reacties? Hier is plaats om deze vragen te stellen en te beantwoorden!
Plaats reactie
sprankeltje
New user
New user
Geslacht: Vrouw

De lessen SW geven mij stress....

Bericht door sprankeltje » 23 mei 2016 20:21

Hallo allemaal!

Ik ben sprankeltje, een meisje van 15 jaar oud. Ik zit nog steeds in mijn veilige kast, al zou ik er graag uit willen komen...
Maar goed, wij hebben lessen sociale wetenschappen en dat vind ik echt geweldig. We leren zoveel interessante dingen! Nu zijn we bezig over 'identiteit', wat mij een fantastisch hoofdstuk leek. We zijn bij het stukje 'Transgender en holebi's' terechtgekomen. Ik vind het super dat we daar dieper op ingaan op school, maar omdat ik nog in de kast zit, voel ik me best ongemakkelijk. Het werd voor mij moeilijk toen de leerkracht de vraag stelde 'Wie kent er iemand die nog niet uit de kast is gekomen, maar waarvan jij het merkt? Of iemand die wel al uit de kast is gekomen?' Ja, daar zit je dan. Ik werd helemaal rood en warm, het kan niet anders dan dat de leerkracht het merkte, want ze keek weg toen ze mij bijna zag hyperventileren. Waarschijnlijk hebben anderen het ook gezien en ik weet dat sommigen in de klas holebi's nog niet zo accepteren. Nu, hebben jullie ook zoiets meegemaakt? Of weten jullie wat jullie in zo'n situatie zouden doen?
Het moment dat je beseft dat een stel tieten prachtig is

Pancake
Forumkoppel 2017
Geslacht: Man

Re: De lessen SW geven mij stress....

Bericht door Pancake » 23 mei 2016 22:09

Ik heb heel vaak zulke momenten gehad. En ik denk dat je verre van de enige bent, hoor.

Ik had vroeger het verdedigingsmechanisme om me erg homofoob te gedragen om zogezegd niet door de mand te vallen. Nu ja, dat zorgt er eigenlijk voor dat je des te meer opvalt, dus dat kan ik je in elk geval niet aanraden. En het is ook niet echt netjes, hé.

Misschien kan je je acteerskills uit de kast (get it ? :awkward: ) halen en zo weinig mogelijk proberen op te vallen? Heel neutraal blijven? Doe alsof je de mol bent! Ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Probeer op dat moment gewoon aan, euhh taart of zo te denken? Aan puppy's? Probeer er zo weinig mogelijk aan te denken en ga mentaal volledig op in iets anders.

't Moet wel gezegd dat ik die situaties eigenlijk nog altijd heb, en ik ben dan al uit de kast :lol: Als collega's of nieuwe vrienden/kennissen over liefdes beginnen, dan begint mijn hart keihard te bonzen. Maar ja, ik ben dan ook niet goed in mijn gedachten of gevoelens te vermommen :groovy:
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016

a pianist
Regular user
Regular user

Bericht door a pianist » 24 mei 2016 00:55

Ik heb dit ook verschillende keren meegemaakt (zoals zovelen hier op het forum vermoed ik), maar ik was altijd heel goed in acteren en doen alsof er niets aan de hand was. Zo goed zelfs dat ik het zelf ging geloven :roll:

Nu begin ik te beseffen dat ik daarmee niets heb opgelost.
Als je zeker bent van jezelf en zoals je zegt 'graag uit de kast zou komen', blijf dan zeker niet proberen om je gevoelens te verbergen, maar praat erover met mensen die je het meest vertrouwt.

Ik moet eerlijk zeggen dat zelfs dan ik er nog niet boem bats van de eerste keer voor zou uitkomen in het midden van klas... maar ja, wie weet durf jij meer dan ik :wink:
- You cannot always wait for the perfect time, sometimes you must dare to jump. -

-Matteo-

Bericht door -Matteo- » 24 mei 2016 01:25

Volgende keer als dit ter sprake wordt gebracht, gewoon rustig ademhalen en niemand zal iets door hebben als je niet zenuwachtig overkomt. En je zult misschien niet de enige zijn in je klas die op hetzelfde geslacht valt.

sprankeltje
New user
New user

Bericht door sprankeltje » 24 mei 2016 18:30

Ja, het is zo dat je maar nooit kunt weten bij dit soort dingen. Het zou zomaar kunnen dat klasgenoten hetzelfde voorhebben, maar het net als ik nog verstoppen. Ik vind het zo jammer dat dit nog steeds taboe is... :-?

Robbe
Meest gemiste forummer 2017

Bericht door Robbe » 24 mei 2016 19:55

sprankeltje schreef:Ja, het is zo dat je maar nooit kunt weten bij dit soort dingen. Het zou zomaar kunnen dat klasgenoten hetzelfde voorhebben, maar het net als ik nog verstoppen. Ik vind het zo jammer dat dit nog steeds taboe is... :-?

De laatste jaren gaan we er enorm op vooruit vind ik. Ok, er zullen altijd mensen zijn die er tegen zijn, maar als je 10 jaar geleden met nu vergelijkt, is er veel positieve vooruitgang geboekt.

Het is zo dat mensen die het 'niet ok' vinden tegenwoordig zwaar in de minderheid zijn.

Het ligt gewoon aan je omgeving: de middelbare school. De mentaliteit van sommige pubers is gewoon rot. Velen zullen later inzien dat hun homofobe uitspraken en gedrag werkelijk nergens op sloegen. Maar ik kan me inbeelden dat jij het op school echt aanvoelt als taboe.
Hoewel het al een mooie stap is vind ik dat het uitgebreid wordt behandeld in de les, dus ze zetten stappen om het bespreekbaar te maken. Zijn daar in die lessen al verkeerde dingen gezegd?

Volhouden daar! It gets better!
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?

redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH

Bericht door redwings » 24 mei 2016 20:08

Hallo sprankeltje!

Ik had dit ook hoor! Als twijfelende tiener trok ik me al sowieso alles aan wat enigzins over holebi's ging en niet zo positief klonk. In de lessen godsdienst (SW hadden wij niet) ging het soms wel eens over holebi's en ook dan had ik het moeilijk. Ik had niet zozeer last van een stress-aanval zoals jij, maar kreeg eerder de krop in de keel en wist mijzelf geen houding te geven. Het viel niet echt op denk ik, want vriendinnen vielen uit de lucht als ik het op het eind van het middelbaar dan toch vertelde.
Het middelbaar is inderdaad zoals gezegd niet echt de ideale omgeving. Maar je zou ervan verschieten hoeveel mensen er toch superpositief reageren als je het zegt, ook al hadden ze vroeger een negatieve reactie gegeven.
Zo was ik op een dag enorm gekwetst toen 3 vriendinnen bezig waren over een lesbisch koppel in Familie denk ik, ze zeiden dat dit maar raar was en zij toch liever niet met iemand lesbisch op de kamer zouden liggen ergen. Ik heb toen besloten nog lang te wachten met het hen te vertellen en op studiereis niet bij hen op de kamer te slapen (zij begrepen niet goed waarom...). Uiteindelijk waren zij maar 16 op dat moment en zegt iedereen wel iets zonder er echt over na te denken. Nu zijn dat openminded mensen die er totaal geen probleem mee hebben :)

Dus, zoals Robbe zegt, it get's better!
En als je een durver bent: zo'n lessen zouden de perfecte plek zijn voor een coming-out, maar ik snap maar heeel goed dat zo'n spontane eerste coming-outs maar voor weinigen weggelegd zijn.

Moest je hiermee blijven zitten kan je eventueel eens een gesprekje hebben met die leerkracht als je je goed voelt bij hem/haar?

groetjes
Redwings

idk
Babbelaar van 't jaar 2017

Bericht door idk » 24 mei 2016 20:23

Robbe schreef: De laatste jaren gaan we er enorm op vooruit vind ik. Ok, er zullen altijd mensen zijn die er tegen zijn, maar als je 10 jaar geleden met nu vergelijkt, is er veel positieve vooruitgang geboekt.

Het is zo dat mensen die het 'niet ok' vinden tegenwoordig zwaar in de minderheid zijn.

Het ligt gewoon aan je omgeving: de middelbare school. De mentaliteit van sommige pubers is gewoon rot. Velen zullen later inzien dat hun homofobe uitspraken en gedrag werkelijk nergens op sloegen. Maar ik kan me inbeelden dat jij het op school echt aanvoelt als taboe.
Hoewel het al een mooie stap is vind ik dat het uitgebreid wordt behandeld in de les, dus ze zetten stappen om het bespreekbaar te maken. Zijn daar in die lessen al verkeerde dingen gezegd?

Volhouden daar! It gets better!
Volledig mee akkoord.
Spoiler! :
Ik weet dat deze reactie 0,000 bijdraagt aan dit topic, maar mijn brein kan op dit moment niet zo goed zinnen formuleren.
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/upload ... 01/idk.jpg

sprankeltje
New user
New user

Bericht door sprankeltje » 24 mei 2016 23:02

Het is waar dat het verbeterd is tegenover vroeger, maar op school is het wel taboe. Vorig jaar zat er nog een meisje in de klas die zei dat ze op meisjes viel en iedereen vertikte het nog met haar een kleedkamer te delen, samen te werken en soms zelfs te praten. Ik denk dus dat zo'n spontane coming-out niet zo'n fantastisch idee is... En er zijn al negatieve reacties op het onderwerp gekomen. Zo moet ik op mijn lippen bijten als iemand een opmerking als 'Homo's zijn vieze engerds en meestal pedo's' door de klas roept. Nee, gezellig vind ik het niet.

vraagsteller
New user
New user

Bericht door vraagsteller » 25 mei 2016 16:02

sprankeltje schreef:Het is waar dat het verbeterd is tegenover vroeger, maar op school is het wel taboe. Vorig jaar zat er nog een meisje in de klas die zei dat ze op meisjes viel en iedereen vertikte het nog met haar een kleedkamer te delen, samen te werken en soms zelfs te praten. Ik denk dus dat zo'n spontane coming-out niet zo'n fantastisch idee is... En er zijn al negatieve reacties op het onderwerp gekomen. Zo moet ik op mijn lippen bijten als iemand een opmerking als 'Homo's zijn vieze engerds en meestal pedo's' door de klas roept. Nee, gezellig vind ik het niet.
Wel, laat me toe hier toch ook even (kort) op te reageren.
Tieners hebben soms de (vreemde) gewoonte om mee te spannen met elkaar. In de meeste klassen zie je het fenomeen van de leider van de bende en de slaafse volgers: lacht de leider, dan lacht de rest absoluut mee. Want ja, anders horen ze er niet meer bij. Stel je dat voor zeg: dat ze zelf toch een beetje ruggengraat krijgen!
Mensen zoals wij zijn volgens mij de puberteit sneller voorbij (mentaal bedoel ik dan). Wij hebben een bepaald "probleem" (ik weet dat het niet de juiste woordkeuze is), en zijn naarstig op zoek naar oplossingen. We worden sneller volwassen. Een groep puberende tieners die nog niets begrijpen van de wereld en zich louter baseren op wat ze zien en lezen op het internet, media, weet ik waar nog allemaal, zijn dan volgens mij inderdaad niet de best geplaatsten om begrip te tonen voor onze situaties.

Zoals eerder al werd aangehaald zullen zij later wellicht een andere visie hebben op holebi's, als ze iets meer van de wereld begrijpen en zien hoe alles in z'n werk gaat. Mij lijkt het verstandiger om er eens met een volwassene over te praten op je school: je vaste leerkracht, een studiebegeleider, opvoeder, CLB-consulent of wie dan ook die voor jouw een vertrouwensfunctie heeft en waar je je goed bij voelt om het over zulke dingen te hebben. Ik denk dat je daar meer aan zal hebben dan wanneer je het in de klasgroep smijt.
Nil volentibus arduum

Clover
Experienced user
Experienced user

Bericht door Clover » 25 mei 2016 20:27

sprankeltje schreef:Het is waar dat het verbeterd is tegenover vroeger, maar op school is het wel taboe. Vorig jaar zat er nog een meisje in de klas die zei dat ze op meisjes viel en iedereen vertikte het nog met haar een kleedkamer te delen, samen te werken en soms zelfs te praten. Ik denk dus dat zo'n spontane coming-out niet zo'n fantastisch idee is...
Spijtig dat dit voorgevallen is. Ik begrijp dat dit je tegenhoudt om je te outen.

Anderzijds mag je je niet te veel laten afschrikken hierdoor. Ik weet het, het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar zoals Robbe zegt, hebben we het voorbije decennium veel vooruitgang geboekt. Vroeger werden holebi's raar bekeken, nu zijn het eerder de homofoben die men zal ontwijken. Zelfs als personen negatieve opmerkingen maken over homoseksualiteit, betekent dat niet per se dat ze er ook daadwerkelijk negatief tegenover staan.

Tussen wat personen zeggen en effectief denken ligt soms een wereld van verschil. In het middelbaar komen homofobe opmerkingen vaak voort uit puberale stoerdoenerij. Wanneer mensen ouder worden, rijpen vaak hun geesten. Ze beseffen dat ze onzinnige en kwetsende uitspraken hebben gedaan. Ik volg een "typische jongensopleiding" aan de hogeschool en zelfs daar werd nog geregeld de draak gestoken met holebi's. Onlangs ben ik echter bij mijn beste vriend uit de kast gekomen. Vroeger heeft ook hij geregeld grove homomoppen gemaakt, maar hij aanvaardt mij volledig en spreekt over mijn vriend alsof het een vriendin betreft. Kortom, vrees niet het ergste door die opmerkingen en situatie van vorig jaar. Het kan verkeren. Volg je naam en laat dat sprankeltje positivisme in je oplaaien :wink:

Coincidence
Forum addict
Forum addict

Bericht door Coincidence » 26 mei 2016 02:19

Ik denk ook dat, net als voor holebi's om zich te outen, het voor jongeren in de puberteit niet evident is om vol overtuiging te zeggen dat ze volledig openstaan voor homoseksualiteit en dat ze iedereen accepteren ongeacht geaardheid, en dit uit schrik om daarop zelf negatieve reacties te krijgen van leeftijdgenoten of uit schrik om mogelijk ervan verdacht worden zelf holebi te zijn – de meeste zijn immers nog volop op zoek naar hun ware identiteit. Dan is het gemakkelijker om wat homofoob gedrag te vertonen of de stoere hetero uit te hangen en het op 'safe' te spelen tussen de hele bende, waar ongetwijfeld nog vele anderen met dezelfde issue zitten.
Come quickly, I'm tasting stars!

sprankeltje
New user
New user

Bericht door sprankeltje » 26 mei 2016 18:42

Ik begrijp helemaal waar jullie het allemaal over hebben. Nu ik er beter zicht op heb, snap ik de anderen ook wel. Niemand wil buiten de groep vallen. Een mens is niet gemaakt om alleen te zijn. Zo is dat ook voor ons. Zeker bij dit soort dingen wordt het dan moeilijk om het aan anderen te vertellen. Ik heb vooral schrik voor opmerkingen, omdat ik uit ervaring weet dat ik daar niet zo goed tegen kan. Ik trek mij dingen heel snel persoonlijk aan...

Hombie
Senior user
Senior user

Bericht door Hombie » 27 mei 2016 17:08

sprankeltje schreef:Het is waar dat het verbeterd is tegenover vroeger, maar op school is het wel taboe. Vorig jaar zat er nog een meisje in de klas die zei dat ze op meisjes viel en iedereen vertikte het nog met haar een kleedkamer te delen, samen te werken en soms zelfs te praten. Ik denk dus dat zo'n spontane coming-out niet zo'n fantastisch idee is... En er zijn al negatieve reacties op het onderwerp gekomen. Zo moet ik op mijn lippen bijten als iemand een opmerking als 'Homo's zijn vieze engerds en meestal pedo's' door de klas roept. Nee, gezellig vind ik het niet.
Damn da's echt klote. Ik moet wel zeggen dat het ook enorm van school tot school afhangt. Toen ik nog in het ASO zat (op een GO school wel, geen katholieke) wisten m'n vrienden het en hebben zij er nooit een probleem van gemaakt, toen ik aan het einde van m'n middelbaar in een kunstschool zat kon het echt niemand nog een barst schelen. Wij zaten met twee niet-hetero jongens in een klas voor LO, en buiten de occasionele flauwe grap heeft niemand er zelfs ooit wat van gezegd.

Nuja, het helpt mss dat het dichtst 'stoere macho' types in die klas de metalheads waren, en ik een van de metalheads was. Hoe je bekeken of behandelt wordt gaat ook altijd af blijven hangen van hoe mensen jouw verder zien en wie je vrienden zijn, helaas.
"My lips and fingertips were stone, I wore my heart on my jeans
I sang the blues like the dogs, left too long in the street,
I still sing the blues with the dogs"
The Gaslight Anthem - Wherefore art thou, Elvis?

Florre
Moderator van het jaar 2017

Bericht door Florre » 01 jun 2016 20:16

Ik vind het toch een heel herkenbaar probleem.
Dit probleem heb ik toch niet meer op school (ahnee daar weten ze het al ondertussen)
maar vooral met mijn ouders.

Het viel me op dat het de laatste tijd veel over holebi's ging en dan kan je niet anders dan zwijgen
maar zweten doe je dan toch hoor.

Het is geen leuk gevoel maar het is vooral belangrijk om jezelf te blijven
en goed te beseffen dat het voor hetzelfde geld niet opvalt.
Maar leuk is inderdaad anders.
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
- Moderator van 't jaar 2017-

Plaats reactie