Bericht
door redwings » 15 mar 2016 20:13
Is it LGBT-desire, or is it too shocking for you?
Is it desire, or is it love that I’m feeling for you?
Je moet tegenwoordig al heel wat doen om dit zinnetje nog nooit gehoord te hebben. De felbegeerde zanger Olly Alexander en zijn bandleden zijn namelijk op ieder feestje en iedere (commerciële) zender wel meermaals per dag te horen. Ook de media schuwt Olly zeker niet en net over zijn laatste passage daar wil ik het hebben.
Via facebook laat Olly zijn nieuwste videoclip van Desire ft. Tove Lo op de wereld los, maar niet zonder enige uitleg. Een lange tekst op een medium dat erom bekendstaat vluchtig te zijn, maar toch loont het de moeite hem eens te lezen. Onafhankelijk of je zijn muziek nu mooi vindt of niet.
In die tekst vat de zanger het probleem als inleiding kort samen met volgende woorden: “Most of the pop videos I’ve seen that have any male and female interaction are usually centred around a romance, and that’s great, I am all for romance, but let’s face it there are a lot of other sexualities and identities that are well deserving of some shiny pop video love.”
De laatste tijd is er heel wat te doen geweest rond gelijkheid in de media. Denk maar aan de Oscars waar betrekkelijk weinig kleurlingen te bespeuren waren, Beyonce haar nieuwste nummer die oproept tot rassengelijkheid, betogingen voor de gelijkheid van mannen en vrouwen overal ter wereld, …
Allemaal heel erg terecht en al die ongelijkheid moet verdwijnen, alsook ongelijkheid tussen hetero’s en holebi’s.
We staan er misschien niet vaak bij stil, toch niet voor het lezen van Olly’s post, maar hoeveel niet-traditionele scènes vind je terug in videoclips? Hoe vaak wordt een niet-heteroseksuele relatie/flirt/liefde bezongen? Ja, je hebt ‘Take me to church’ van Hozier, waar de discriminatie van de Katholieke Kerk wordt aangekaart en een jonge homo in elkaar geslagen wordt in de videoclip.
Toch maak ik net zoals Olly volgende bedenking: kunnen we niet gewoon een leuke, mooie en catchy videoclip zien met een sexy koppel, dat niet heteroseksueel is? Kan pakweg Miley Cyrus niet gewoon zingen over hoe mooi ze dat ene meisje vindt?
Als jonge tiener word je erg beïnvloed door alles om je heen, dus ook door muziek en de bijhorende videoclips. De soort muziek die je beluistert maakt je zelfs vaak tot de persoon wie je bent en de groep waartoe je behoort.
Jonge tieners lopen met smartphones op straat waarop ze de nieuwste popmuziek maar al te graag afspelen.
Jonge tieners kijken samen nieuwe, fancy videoclips op tv of op de computer.
Jonge, twijfelende tieners lopen met smartphones op straat met diezelfde muziek.
Jonge, twijfeldende tieners kijken mee naar die nieuwe, fancy videoclips.
Jonge, twijfelende tieners voelen zich abnormaal en ik kan ze geen ongelijk geven.
Ooit was ik een jonge, twijfelende tiener. Ooit luisterde ik naar nieuwe popnummers met nieuwe videoclips met sexy koppels, sexy vrouwen. Wacht, die vrouwen waren steeds aan het flirten met een man of een man zelfs met meerdere vrouwen. Wacht, mocht ik die vrouwen dan stiekem wel sexy vinden, mocht ik dan wel willen in de plaats van die man staan?
Ik besloot van niet en mijzelf nog maar even in het ongewisse te laten, verder te gaan met mijn complexe leventje als jonge tiener.
Enkele jaren later, honderden popsongs later en meerdere coming-outs van mijnentwege later kwam ‘Same love’ uit van Mary Lambert, later wereldberoemd geworden door de sample in ‘Same love’ van Macklemore & Ryan Lewis. Ook de clip van ‘Latch’ van Disclosure en Sam Smith deed een buit in het zakje. Wat een bevrijding, wat leuk twee meisjes te zien flirten in een videoclip. Al bleef het allemaal wat braafjes, het was toch een stap in de goeie richting…
Hoeveel stapjes echter zullen er nog genomen moeten worden? Hoeveel liedjes en clips gereleased voor een jonge, twijfelende tiener het gevoel krijgt niet abnormaal te zijn?
Bedankt Olly voor de kritische reflectie naar je fans toe, bedankt Olly om een mooie, niet-traditionele videoclip te maken, om enkele jonge of oudere individuen niet te doen twijfelen aan zichzelf. Alweer een stapje dichter…