En de Australian Open komen eraan! Ik ben benieuwd...
Bij de vrouwen zijn mijn favorieten:
*
Kim Clijsters: ze heeft weinig matchritme door haar blessures in 2011, maar ze heeft oa op de US Open in 2009 bewezen dat dat niet per sé een hinderpaal is. Als ze pijnvrij kan spelen is het voor mij de topfavoriete!
*
Serena Williams: ook terug na een moeilijk jaar, en heeft op de US Open bewezen dat ze het nog steeds kan. Ik denk dat ze dubbel zo gedreven gaat zijn na haar verloren finale daar, en ook Clijsters merkte al op dat ze heel fit en hongerig oogt.
*
Maria Sharapova: heeft enkele moeilijke jaren achter de rug na schouderproblemen en veranderingen aan haar service na een operatie aan de schouder, maar is in 2011 terug aan de oppervlakte gekomen. Het was telkens nét niet, maar naar eigen zeggen traint ze terug harder dan ooit tevoren. Zeker een outsider voor de titel!
*
Petra Kvitova: de enige van de jonge garde die indruk op mij heeft gemaakt vorig jaar. Ze slaat met kracht en precisie en heeft een goede service, maar in tegenstelling tot haar generatiegenoten ook meer variatie in haar spel + een goede touch aan het net. Ze is nog heel wisselvallig (weinig resultaten tussen Wimbledon en de Masters), maar als het meezit kan ze ver gaan.
Bij de mannen:
Ik denk dat ook in 2012 alle Grand Slams naar de Big 4 zullen gaan:
*
Novak Djokovic: Na een fantastisch 2012 zijn alle ogen op hem gericht. In een voorbereidend exhibitietoernooi veegde hij al meteen de vloer aan met zijn concurrenten, dus hij is de uitgesproken topfavoriet.
*
Rafaël Nadal: Speelt met een zwaarder racket en heeft nog wat aanpassingsproblemen, en gaf op het einde van 2011 aan dat zijn motivatie (toen) wat weg is. Beetje afwachten of hij Djokovic het vuur aan de schenen kan leggen.
*
Roger Federer: Iemand met zijn staat van dienst is nooit afgeschreven. Hij lijkt de laatste jaren telkens tekort te komen tegen Nadal, en Djokovic vorige jaar.. en dan vooral met enkele matchen die hij vanuit een gewonnen positie nog weg gaf. Maar zoals hij op RG 2011 tegen Djokovic bewees: in een begenadigde dag kan hij nog steeds van iedereen winnen.. een outsider voor de titel!
*
Andy Murray: lijkt een beetje de "net niet" speler te worden, maar heeft begin dit jaar Ivan Lendl onder de arm genomen om toch dat stapje hoger te kunnen zetten. Benieuwd of het hem lukt, een outsider voor de titel!
Let the games begin!