Topic der nutteloze feiten

Weet je met je eigen gedachten geen blijf? Post-it!
JFK
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Topic der nutteloze feiten

Bericht door JFK » 04 mar 2014 08:01

Nu we het toch over vlaggen hebben...

De vlag van Saoedi-Arabië is de enige vlag ter wereld die nooit halfstok mag hangen. Dit omdat de shahada (dee islamitische geloofsbelijdenis) erop staat.

Dan kom ze situaties als deze tegen.
Spoiler! :
Afbeelding
Fluctuat nec mergitur

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 04 mar 2014 09:07

Tijdens een filosofische discussie zou Wittgenstein zijn collega Karl Popper bedreigd hebben met een kachelpook. Popper was gastspreker en gaf een aantal voorbeelden om aan te tonen dat er werkelijke filosofische vraagstukken bestonden. Ludwig vond van niet en zette zijn punt kracht bij door vervaarlijk met een kachelpook richting Karl te zwaaien. Popper gaf toen een voorbeeld van een reële filosofische stelling op het gebied van ethiek: "gij zult een gastspreker niet bedreigen met een kachelpook," waarop Wittgenstein de zaal verliet.

Maar gelukkig bleek het één groot misverstand, aangedikt door die roddeltante van een Popper (zie hier voor meer uitleg en een recensie van een boek over de affaire).

Een ander nutteloos feit over Wittgenstein: hij heeft samen met Hitler op dezelfde lagere school gezeten.
Afbeelding
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 04 mar 2014 18:56

Auden schreef:Tijdens een filosofische discussie zou Wittgenstein zijn collega Karl Popper bedreigd hebben met een kachelpook. Popper was gastspreker en gaf een aantal voorbeelden om aan te tonen dat er werkelijke filosofische vraagstukken bestonden. Ludwig vond van niet en zette zijn punt kracht bij door vervaarlijk met een kachelpook richting Karl te zwaaien. Popper gaf toen een voorbeeld van een reële filosofische stelling op het gebied van ethiek: "gij zult een gastspreker niet bedreigen met een kachelpook," waarop Wittgenstein de zaal verliet.

Maar gelukkig bleek het één groot misverstand, aangedikt door die roddeltante van een Popper (zie hier voor meer uitleg en een recensie van een boek over de affaire).
Wittgenstein was zo excentriek! :love:

Nog eentje: Wittgenstein had een kortstondige homoseksuele relatie met een afstammeling van David Hume.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

CompoundNoun
New user
New user

Bericht door CompoundNoun » 12 mar 2014 23:48

De lachende profeet schreef:
Auden schreef:Tijdens een filosofische discussie zou Wittgenstein zijn collega Karl Popper bedreigd hebben met een kachelpook. Popper was gastspreker en gaf een aantal voorbeelden om aan te tonen dat er werkelijke filosofische vraagstukken bestonden. Ludwig vond van niet en zette zijn punt kracht bij door vervaarlijk met een kachelpook richting Karl te zwaaien. Popper gaf toen een voorbeeld van een reële filosofische stelling op het gebied van ethiek: "gij zult een gastspreker niet bedreigen met een kachelpook," waarop Wittgenstein de zaal verliet.

Wittgenstein was zo excentriek! :love:

Nog eentje: Wittgenstein had een kortstondige homoseksuele relatie met een afstammeling van David Hume.
Die twee feitjes krijgen beiden mijn prijs voor Interessantste Weetje van de Dag!

Ik heb trouwens ergens eens gelezen dat 'Hoera!' de officiële strijdkreet was van de legers van Napoleon. Ik weet niet of dit waar is, maar het is in elk geval een verkieselijke versie van de geschiedenis!

Homba
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Homba » 18 mar 2014 06:04

Het verbandhaakje is een Belgische uitvinding.

Loesbloem
Experienced user
Experienced user

Bericht door Loesbloem » 18 mar 2014 09:48

Homba schreef:Het verbandhaakje is een Belgische uitvinding.
Datzelfde verbandhaakje mag je niet gebruiken bij mensen met diabetes die verminderd gevoel hebben in de voeten.
Ze voelen het niet mocht het haakje er uitvallen, en zo kun je lelijke wonden krijgen die door de diabetes dan ook nog eens slecht genezen!

Ik heb dit weekend op een quiz bijgeleerd dat de gekende zandzakjes die gebruikt worden om overstromingen tegen te gaan ook wel vaderlanderkes genoemd worden. Dit omdat ze veel gebruikt zijn tijdens WOI aan het Ijzerfront.

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 18 mar 2014 10:19

Loesbloem schreef:Ik heb dit weekend op een quiz bijgeleerd dat de gekende zandzakjes die gebruikt worden om overstromingen tegen te gaan ook wel vaderlanderkes genoemd worden. Dit omdat ze veel gebruikt zijn tijdens WOI aan het Ijzerfront.

Het heeft te maken met cynische soldatenhumor: ze schepten het vaderland letterlijk in zakjes.
Er is blijkbaar een heel arsenaal aan typische soldatenuitdrukkingen uit WOI die vaak sarcastisch de miserie van de soldaten onderstreepten.
In de loopgraven vormden de soldaten onderling "gezinnen" bestaande uit een "vader" en zijn "wûf" : zij deelden brood en dekens etc. (zie hiervoor Sophie de Schaepdrijver, De Groote Oorlog, echt een pareltje).
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 18 mar 2014 20:40

Tsjechoslovakije had ooit plannen om Togo te koloniseren.

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 28 mar 2014 20:35

Rochefourchat is een gemeente in het Franse departement Drôme (regio Rhône-Alpes) en telt 1 inwoner (1999). Rochefourchat is daarmee op de zeven gemeenten zonder inwoners na de minst bevolkte gemeente van Frankrijk. Ook de enige geregistreerde inwoner woont er in werkelijkheid niet permanent. De oppervlakte bedraagt 12,74 km², de bevolkingsdichtheid is 0,1 inwoners per km².

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 02 apr 2014 19:26

Kamelen en dromedarissen hebben afsluitbare neusgaten. Dit heeft als voordeel dat er geen zand in kan komen.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 02 apr 2014 21:17

Het is KUN-dera, niet Kun-DE-ra

Waaruit we leren dat de klemtoon in het Tsjechisch altijd op de eerste lettergreep ligt. Deze informatie maakt jullie leven ongetwijfeld veel rijker. Geen dank.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 02 apr 2014 21:25

Stilicho schreef:Het is KUN-dera, niet Kun-DE-ra

Waaruit we leren dat de klemtoon in het Tsjechisch altijd op de eerste lettergreep ligt. Deze informatie maakt jullie leven ongetwijfeld veel rijker. Geen dank.
Kierkegaard wordt ook consequent fout uitgesproken. Het is zoiets als 'keer-ke-gor'. Maar ik kan me wat dat laatste betreft vergissen, want Deens is jammer genoeg geen taal die ik machtig ben. :(
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 03 apr 2014 08:58

De lachende profeet schreef:
Stilicho schreef:Het is KUN-dera, niet Kun-DE-ra

Kierkegaard wordt ook consequent fout uitgesproken. Het is zoiets als 'keer-ke-gor'. Maar ik kan me wat dat laatste betreft vergissen, want Deens is jammer genoeg geen taal die ik machtig ben. :(
In dezelfde stijl: Astrid Lindgren zou worden uitgesproken Liendgrjen of zo, maar ook ik ben het Zweeds niet machtig (jammergenoeg).
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 03 apr 2014 12:52

Loesbloem schreef:
Homba schreef:Het verbandhaakje is een Belgische uitvinding.
Datzelfde verbandhaakje mag je niet gebruiken bij mensen met diabetes die verminderd gevoel hebben in de voeten.
Ze voelen het niet mocht het haakje er uitvallen, en zo kun je lelijke wonden krijgen die door de diabetes dan ook nog eens slecht genezen!
Bij ons: verpakking opendoen, verbandhaakje de vuilbak in, zwachtel rond de patiënt en afwerken met micropore, medipore, mij part ducktape :)

Wanneer je gaat zwemmen heb je vaak het vervelende zaakje dat je nogal vaak moet plassen. De druk van het water die "stuwt" namelijk het vocht uit je perifere vaten naar de centrale. De receptoren die krijgen zo het gevoel dat je teveel vocht ophoudt en laten de nieren extra vocht uitscheiden. Anatomie, Fysiologie en Fysica :)
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 03 apr 2014 16:20

Disco Trut schreef:
Echo schreef:[
In dezelfde stijl: Astrid Lindgren zou worden uitgesproken Liendgrjen of zo, maar ook ik ben het Zweeds niet machtig (jammergenoeg).
Het wijkt niet zo heel erg af van de schrijfwijze, gewoon Zweedsig uitspreken (lees: o.m. laaaaaaange kliiiiinkers maken). Zo klinkt het dan (hier klikken).
En je moet een 'g' als een 'j' uitspreken in het Zweeds. Dacht ik.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 03 apr 2014 21:27

Disco Trut schreef:Ofwel pas je het volledig aan, zoals Frans- en Engelstaligen graag doen en zeg je Gothenburg ofzo, maar anders is het [jeuteboorj].
Ik geloof dat het in het Nederlands Gotenburg is. /nutteloos feit

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 04 apr 2014 07:46

Stilicho schreef:
Disco Trut schreef:Ofwel pas je het volledig aan, zoals Frans- en Engelstaligen graag doen en zeg je Gothenburg ofzo, maar anders is het [jeuteboorj].
Ik geloof dat het in het Nederlands Gotenburg is. /nutteloos feit
Al we zo beginnen doorgaan moeten we terug Kantelberg tegen Canterbury zeggen of Atrecht tegen Arras. :D

En dat is ook meteen OT. 8)
Fluctuat nec mergitur

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 04 apr 2014 08:14

Een argument tegen de mogelijkheid van tijdreizen: "ze" zouden nu al bij ons geraakt zijn.

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 04 apr 2014 15:57

Auden schreef:Een argument tegen de mogelijkheid van tijdreizen: "ze" zouden nu al bij ons geraakt zijn.
Spoiler! :
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dat was niet zozeer een nutteloos feit als wel een nutteloos tijdverdrijf.

OT: Een octopus heeft drie harten.

melan
Senior user
Senior user

Bericht door melan » 06 apr 2014 03:50

Homba schreef:
Disco Trut schreef:
Echo schreef:[
Het wijkt niet zo heel erg af van de schrijfwijze, gewoon Zweedsig uitspreken (lees: o.m. laaaaaaange kliiiiinkers maken). Zo klinkt het dan (hier klikken).
En je moet een 'g' als een 'j' uitspreken in het Zweeds. Dacht ik.
Alleen als de <g> vóór een voorklinker (e, i, y, ä, ö) komt of ná een l of r. Beide <g>'s in Göteborg worden dus als /j/ uitgesproken, de <g> in Lindgren als in garçon.
Na počátku bylo slovo.
On ne peut pas vivre sans un livre dans la poche.

Gesloten