Topic der nutteloze feiten

Weet je met je eigen gedachten geen blijf? Post-it!
115 berichten • Pagina 6 van 61, 2, 3, 4, 5, 6

Re: Topic der nutteloze feiten

Berichtdoor nemesis » 09 nov 2015 21:53
^Dat klinkt wel aannemelijk ja... Herinnert me wel aan een leuk nutteloos feitje:

Veel vogels kunnen in het UV zien en zien hun omgeving daarom heel anders dan wij. Zo schijnen lijsters waslaagjes op vruchten te kunnen zien (die UV reflecteren) en weten daardoor heel goed welke rijp zijn en welke niet. Er bestaan zelfs (voor ons volledig doorzichtige) UV-reflecterende raamstickers om vogels te waarschuwen...
Ἕρος δαὖτ᾽ ὲτίναξεν ἔμοι φρένας, ἄνεμος κατ᾽ ὄρος δρύσιν ἐμπέσων.
nemesis
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 26
Geslacht: Man

Berichtdoor Reuel » 10 nov 2015 01:35
De nieuwe Aartsbisschop is uit hetzelfde dorp ontsproten als ik. Zou er nu aan groot zielenherder aan mij zijn voorbij gegaan? ^^
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.
Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017

Leeftijd: 24

Berichtdoor JFK » 10 nov 2015 09:50
Reuel schreef:De nieuwe Aartsbisschop is uit hetzelfde dorp ontsproten als ik. Zou er nu aan groot zielenherder aan mij zijn voorbij gegaan? ^^

Zielenherder Der Aller (Groene) Homo's? :ahem:
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31

Berichtdoor Michaël » 12 nov 2016 23:38
Op het eiland Spinalonga nabij Elounda op het Griekse eiland Kreta is er een fort dat dienst deed als leprozerie (een plaats waar melaatsen verbleven).
Alle deuren en ramen werden blauw geschilderd om de muggen van hen weg te houden. Leprapatiënten trokken immers muggen en andere ongedierte aan.
Michaël
New user
New user

Leeftijd: 27

Berichtdoor Thor » 13 nov 2016 21:07
bi-student schreef:Op het eiland Spinalonga nabij Elounda op het Griekse eiland Kreta is er een fort dat dienst deed als leprozerie (een plaats waar melaatsen verbleven).
Alle deuren en ramen werden blauw geschilderd om de muggen van hen weg te houden. Leprapatiënten trokken immers muggen en andere ongedierte aan.

Hey ik ben daar zelfs geweest toen ik in het 1e middelbaar zat in de grote vakantie!
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

Berichtdoor -Matteo- » 13 nov 2016 22:02
bi-student schreef:Op het eiland Spinalonga nabij Elounda op het Griekse eiland Kreta is er een fort dat dienst deed als leprozerie (een plaats waar melaatsen verbleven).

Ben daar ook al geweest. Oost-Kreta is prachtig. :) Maar dat men deuren en ramen blauw schildert om muggen te weren klopt niet hoor. Dat is typisch cycladische stijl en het wit dient om zonlicht en warmte te weren zodat het binnen koel blijft en trouwens op Spinalonga en oost-Kreta zijn er geen witte huizen met blauwe ramen en deuren. Dat is typisch cycladisch en Kreta's stijl is meer Venetiaans. :wink:

Er is trouwens een mooi roman over Spinalonga geschreven. 'het eiland' (en ook verfilmd) van Victoria Hislop.
Achterflaptekst: Alexis Fielding staat op het punt een belangrijke beslissing in haar leven te nemen, en daarom wil ze meer weten over het verleden van haar moeder, Sofia. Het enige wat Sofia kwijt wil, is dat ze haar jeugd doorbracht in een klein dorpje op Kreta voordat ze naar Londen verhuisde. Als Alexis besluit om naar Kreta te reizen, geeft Sofia haar een brief mee voor Fotini, een oude vriendin.Op Kreta vertelt Fotini wat Sofia al haar hele leven verborgen houdt: hoe haar familie werd verscheurd door ongeluk, oorlog en passie. Alexis ontdekt dat het verleden van haar familie nauw verbonden is met het kleine eiland Spinalonga, maar ook dat sommige geheimen hun nog altijd in de weg staan
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door -Matteo- op 13 nov 2016 22:31, in totaal 1 keer bewerkt.
-Matteo-

Berichtdoor Michaël » 13 nov 2016 22:24
Hey Matteo,
Dat ze blauw zijn door Venetiaanse invloeden zal ik niet ontkennen. Het was een inwoner van Elounda die mij dat heeft wijsgemaakt :D.
Voor iedereen die trip naar Kreta plant zou men het bovengenoemde boek moeten lezen.
De serie "Wie betaalt de veerman" is anders ook een mooie drama/romantische serie dat zich afspeelt Kreta. Een vader die contact zoekt met zijn dochter die hijzelf nooit heeft gezien.
Michaël
New user
New user

Berichtdoor Nora79 » 15 nov 2016 20:01
Straks is't weer Geer en Goor op TV (Vitaya 20.40 u denk ik) en ze krijgen deze aflevering bezoek van Patricia Paay en nog een paar vriendinnen geloof ik. Ik heb wel zin om nog eens te lachen met de fratsen van die gasten. :)
Nora79
Senior user
Senior user

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Michaël » 04 dec 2016 01:52
Toen ik in 2010 door Griekenland reisde viel mij het groot aantal halfopenbebouwingen op. Huiseigenaars werden immers minder belast wanneer er één verdieping in aanbouw was. Met als gevolg dat de meesten hun huis niet afwerkten.
Michaël
New user
New user

Berichtdoor Confusion » 23 dec 2016 22:07
In 1961 raakte stem acteur Mel Blanc, de originele stem achter vele Loony Tunes personages, zwaargewond in een ongeval met de auto. De man ging in coma. Zijn dokters probeerden vanalles om hem weer te doen ontwaken, maar niets hielp. Het zag er steeds slechter uit voor Blanc. Totdat één dokter op een wel heel gek idee kwam. Hij ging bij Blanc aan het bed staan en zei; " Hello, Bugs Bunny. How are you today?" Even gebeurde er niets, maar toen klonk heel zwak de alom gekende begroeting; "Nyeeeh, what's up, Doc?". Niet veel later ontwaakte Blanc en na een revalidatie van zeven maanden was hij volledig hersteld van zijn verwondingen.
Confusion
Senior user
Senior user

Berichtdoor Florre » 10 dec 2017 13:44
Even wat nieuw leven inblazen,

Het accordeon was toen het uitgevonden werd (de jaren 1820 - 1830) immens populair en diende om een heel symfonisch orkest te vervangen. Doordat de violisten, trompettisten, de muzikanten van het symfonisch orkest dus schrik hadden om hun job te verliezen werd het accordeon afgeschilderd als een slechte uitvinding / caféinstrument.
Tot daar deze fijne anekdote :adore:
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
- Moderator van 't jaar 2017-
Florre
Moderator van het jaar 2017

Leeftijd: 22

Berichtdoor Pillo » 27 dec 2017 15:16
Saoedi-Arabië importeert zand!

Spoiler! :
Doordat hun eigen zand niet geschikt is voor gebruik in de bouw.
Pillo
Regular user
Regular user

Leeftijd: 22

Berichtdoor Confusion » 18 jan 2018 22:20
In het nummer "Sweet Child of Mine" door Guns n' Roses hoor je zanger Axl Rose op het einde van het nummer herhaaldelijk de zin "Where do we go now?" zingen. Eigenlijk is dat plaatsvervangende tekst. Dat gedeelte was gewoon nog niet geschreven toen de demo opgenomen werd. Met "Where do we go now?" vroeg Axl Rose letterlijk aan de producers "waar hij naartoe moest" met de tekst. Maar iedereen in de studio vond het zo goed passen bij het nummer dat uiteindelijk besloten werd om het gewoon zo te laten.
Confusion
Senior user
Senior user

Berichtdoor Confusion » 10 feb 2018 18:25
Confusion
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 22 maart 2018 21:52
Over 20 jaar gaat echt alles digitaal worden, vooral de banksector zal onherkenbaar worden.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

115 berichten • Pagina 6 van 61, 2, 3, 4, 5, 6

Keer terug naar Post-It!