Welk boek lees je momenteel? [2]

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017
Geslacht: Man

Re: Welk boek lees je momenteel? [2]

Bericht door Reuel » 27 feb 2015 22:52

"The Street Sweeper" of "Wat nooit is verteld" in het Nl, van Elliot Perlman. Een vrij lijvig en complex boek, met drie verhaallijnen kriskras door elkaar én dan nog eens over verschillende tijdsperiodes. Eentje over een jonge Afro-Amerikaan, een overlevende van de Holocaust op z'n sterfbed, en een professor geschiedenis die worstelt met z'n carrière. Heerlijk boek, en erg moeilijk om weg te leggen eens je begonnen bent.0 Zeker als alles langzaam maar zeker naadloos in elkaar verglijdt. Echt een pareltje en bijgevolg een absolute aanrader!
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 28 feb 2015 15:19

En toen schiep God Kevin door Bart Debbaut.

God zendt Kevin als zijn tweede zoon naar de aarde in het heden om orde te brengen. Zeer interessant.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Nora79
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Nora79 » 01 mar 2015 12:05

Ik las 2 weken geleden: De Schemerpoort van Jeanette Winterson -
een artikel erover: http://cobra.be/cm/cobra/boek/boek-recensie/1.1586980

Momenteel heb ik Kikkermuziek van Emma Donoghue bijna uitgelezen.
Dat is zeer de moeite waard, als je't mij vraagt.

Groetjes
Nora

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 02 mar 2015 19:18

Bidden wij voor Owen Meany van John Irving. Een aanrader van Sjwazi, en amaai, zo hard de moeite!
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

winteriscoming
Regular user
Regular user

Bericht door winteriscoming » 09 mar 2015 00:18

Brisingr van Christopher Paolini
Echt een goed boek. Het leest zich ook vlot.

Salsa-dude

Bericht door Salsa-dude » 16 mar 2015 00:03

Madame Bovary (Flaubert) Steeds stel ik me Isabelle huppert (mijn favo Franse actrice) voor als Madame Bovary omdat ik de film zag:p

FiduciaryBank
Senior user
Senior user

Bericht door FiduciaryBank » 16 mar 2015 22:45

The Emperor Of All Maladies: A Biography Of Cancer (2010) van Siddhartha Mukherjee.

Won de Pulitzer, en de man zelf is prof geneeskunde aan Columbia University. Zijn opleiding: biologie aan Stanford, dan doctoraat aan Oxford als Rhodes Scholar en ten slotte opleiding arts aan Harvard. Hij is getrouwd met kunstenares (en MacArthur Fellow) Sarah Sze.
Spoiler! :
Ken Burns heeft er een docu van gemaakt.
Trivia komen terloops aan bod: Theodor Billroth, de man achter de eerste oesofagectomie, laryngectomie en gastrectomie was een persoonlijke vriend van Brahms en componist (en ze leken nog op elkaar ook).
Spoiler! :
Of William Stewart Halsted: de pionier in steriel opereren, gebruik van anesthesie en het introduceren van de radicale mastectomie voor borstkanker was zwaar cocaïneverslaafd.

Loesbloem
Experienced user
Experienced user

Bericht door Loesbloem » 17 mar 2015 10:04

FiduciaryBank schreef:The Emperor Of All Maladies: A Biography Of Cancer (2010) van Siddhartha Mukherjee.

Won de Pulitzer, en de man zelf is prof geneeskunde aan Columbia University. Zijn opleiding: biologie aan Stanford, dan doctoraat aan Oxford als Rhodes Scholar en ten slotte opleiding arts aan Harvard. Hij is getrouwd met kunstenares (en MacArthur Fellow) Sarah Sze.
Spoiler! :
Ken Burns heeft er een docu van gemaakt.
Trivia komen terloops aan bod: Theodor Billroth, de man achter de eerste oesofagectomie, laryngectomie en gastrectomie was een persoonlijke vriend van Brahms en componist (en ze leken nog op elkaar ook).
Spoiler! :
Of William Stewart Halsted: de pionier in steriel opereren, gebruik van anesthesie en het introduceren van de radicale mastectomie voor borstkanker was zwaar cocaïneverslaafd.
Hm, spreekt mij wel aan!
OT: The Great Gatsby van F. Scott Fitzgerald. Ik ben er nog niet echt aan uit of ik het mooi vind of niet. Alleszins ben ik genoeg geïntrigeerd om verder te lezen!

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 17 mar 2015 10:50

Lettres à Yves. Van Pierre Bergé

Pierre Bergé schrijft als hommage en terugblik naar hun leven samen brieven naar zijn overleden geliefde Yves Saint Laurent. Prachtig.
Spoiler! :
Afbeelding
Fluctuat nec mergitur

Pancake
Forumkoppel 2017

Bericht door Pancake » 21 mar 2015 15:16

Extremely Loud & Incredibly Close van Jonathan Safran Foer.
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016

herman frodiet
T-Jong begeleider
T-Jong begeleider

Bericht door herman frodiet » 05 apr 2015 12:46

Vaslav van Arthur Japin
weten zou fataal zijn, het is juist de onwetendheid die een mens bekoort. (Oscar Wilde)

mister macho min 19-kamp 2008

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 16 apr 2015 18:40

Afbeelding
http://www.boekmeter.nl/book/401

Russisch
Ideeënliteratuur / Psychologisch
155 pagina's
Eerste druk: Epoch (periodiek), Sint Petersburg (Rusland)

De anonieme verteller van dit boek is een verbitterde, misantrope man die afgesloten leeft in zijn kleine flatje in de stad Sint Petersburg rond 1860. In het eerste deel richt hij zich tot de lezer met een emotioneel betoog over de natuur van de mens. In het tweede deel verklaart hij zijn eigen vervreemding van de samenleving aan de hand van enkele herinneringen.
--

Boeken zoals deze doen me steeds voornemen om meer te lezen.

Nora79
Senior user
Senior user

Bericht door Nora79 » 18 apr 2015 12:03

CAROL van Patricia Highsmith
Dit boek is ook wel bekend onder de titel 'The Price of Salt'.

van de site: goodreads
The Price of Salt by Patricia Highsmith

Patricia Highsmith's story of sexual obsession may be one of the most important, but still largely unrecognized, novels of the twentieth century.

First published in 1952 under the pseudonym Claire Morgan and touted as "the novel of a love society forbids", the book soon became a lesbian cult classic. Yet it was always relegated to a mystery subgenre and never before given the literary recognition that it is now receiving.

Based on a true story plucked from Highsmith's own life, The Price of Salt, tells the riveting story of Therese Belivet, a stage designer trapped in a department store day job, whose routine is forever shattered by an erotic epiphany—the appearance of Carol Aird, a customer who comes in to buy her daughter a Christmas toy. Therese begins to stalk the alluring suburban housewife, who is trapped in a marriage as stultifying as Therese's job. They fall in love and set out across the United States, pursued by a private investigator who eventually blackmails Carol into a choice between her daughter and her lover.

CAROL werd afgelopen jaar verfilmd en wordt verwacht in de cinema.
Hoofdrolspeelsters zijn Cate Blanchett en Rooney Mara. Gaat dat zien, gaat dat zien!

writer's blok
New user
New user

Bericht door writer's blok » 04 mei 2015 20:20

Onlangs De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (Milan Kundera) gelezen. Prachtig boek, heel filosofisch, met heel veel mensenkennis en gevoeligheid geschreven. Aanrader!
Vandaag begonnen in De ontdekking van de hemel door Harry Mulisch.
"You need chaos in your soul to give birth to a dancing star."

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 04 mei 2015 22:34

writer's blok schreef:Onlangs De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (Milan Kundera) gelezen. Prachtig boek, heel filosofisch, met heel veel mensenkennis en gevoeligheid geschreven. Aanrader!
Super dat dit boek zo populair is, maar als iemand me vraagt wat de beste roman van Kundera is, dan zeg ik volmondig "Het leven is elders" en "De grap".

(De Nederlandse vertalingen van Kundera zijn excellent, dat helpt ook natuurlijk.)

Ik lees momenteel een flauw afkooksel van Dostojevski en samen met een eerdere slechte leeservaring moet ik constateren dat Russische novelles over verslavingen mij niets doen. Gelukkig staan er in onze nieuwe gezamenlijke boekenkast veel boeken van mijn lief die ik nog niet gelezen heb.

writer's blok
New user
New user

Bericht door writer's blok » 05 mei 2015 13:52

Stilicho schreef:
writer's blok schreef:Onlangs De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (Milan Kundera) gelezen. Prachtig boek, heel filosofisch, met heel veel mensenkennis en gevoeligheid geschreven. Aanrader!
Super dat dit boek zo populair is, maar als iemand me vraagt wat de beste roman van Kundera is, dan zeg ik volmondig "Het leven is elders" en "De grap".

(De Nederlandse vertalingen van Kundera zijn excellent, dat helpt ook natuurlijk.)
Het was mijn eerste Kundera (omdat het zo bekend is het natuurlijk het eerste waar je naar grijpt) maar ik ga de andere boeken zeker ook nog lezen!

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 05 mei 2015 14:44

De ondraaglijke lichtheid is inderdaad een goed boek, maar ervan houden doe ik niet. Knap geschreven, ingenieus gestructureerd, maar ook een tikkeltje zielloos. Het is mij te gemanicuurd, te academisch: je ziet de contouren van de conceptieschema's als het ware nog door de tekst schemeren, als provisorische potloodlijntjes die een kind moeten helpen om mooi recht te schrijven. Ik heb hetzelfde met Het Parfum van Süskind.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Mevrouw Burton
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Mevrouw Burton » 05 mei 2015 19:02

Kafka- Die Verwandlung

writer's blok
New user
New user

Bericht door writer's blok » 06 mei 2015 16:14

raskolnikow schreef:De ondraaglijke lichtheid is inderdaad een goed boek, maar ervan houden doe ik niet. Knap geschreven, ingenieus gestructureerd, maar ook een tikkeltje zielloos. Het is mij te gemanicuurd, te academisch: je ziet de contouren van de conceptieschema's als het ware nog door de tekst schemeren, als provisorische potloodlijntjes die een kind moeten helpen om mooi recht te schrijven. Ik heb hetzelfde met Het Parfum van Süskind.
Hmm dat gevoel had ik niet echt. Het is waar dat Kundera heel goed nagedacht heeft over de structuur van het boek (zoals elke schrijver), maar de vorm diende mijns inziens de inhoud en niet vice versa, en het proza voelde voor mij heel natuurlijk aan.
Dat geforceerde academische vormkunstjesgevoel heb ik dan weer meer met De ontdekking van de hemel.
Mevrouw Burton schreef:Kafka- Die Verwandlung
:love:

Mevrouw Burton
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Mevrouw Burton » 07 mei 2015 00:29

writer's blok schreef:
raskolnikow schreef:De ondraaglijke lichtheid is inderdaad een goed boek, maar ervan houden doe ik niet. Knap geschreven, ingenieus gestructureerd, maar ook een tikkeltje zielloos. Het is mij te gemanicuurd, te academisch: je ziet de contouren van de conceptieschema's als het ware nog door de tekst schemeren, als provisorische potloodlijntjes die een kind moeten helpen om mooi recht te schrijven. Ik heb hetzelfde met Het Parfum van Süskind.
Hmm dat gevoel had ik niet echt. Het is waar dat Kundera heel goed nagedacht heeft over de structuur van het boek (zoals elke schrijver), maar de vorm diende mijns inziens de inhoud en niet vice versa, en het proza voelde voor mij heel natuurlijk aan.
Dat geforceerde academische vormkunstjesgevoel heb ik dan weer meer met De ontdekking van de hemel.
Mevrouw Burton schreef:Kafka- Die Verwandlung
:love:
indeed! Prachtig, kort maar krachtig :D (oeh het rijmt.)

OT: vorige maand gelezen: Edgar Hilsenrath - De nazi en de kapper;
Persoonlijk vind ik het geen aanrader..het is me wat te langdradig en er zijn echt veel te veel beschrijvingen (beschrijvingen zijn leuk tot een bepaalde grens ). Het verhaal op zich is wel echt sterk, maar ik zou het zeker niet opnieuw lezen.

Gesloten