The mother Art is Architecture...

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
Telefunken
Senior user
Senior user
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: The mother Art is Architecture...

Bericht door Telefunken » 06 dec 2013 00:30

smafie schreef:
Telefunken schreef:Ik vind de Oudaan best een cool gebouw eigenlijk. Zeker nu het opgefrist zal worden zal het nog meer stralen. Ik hoop ook dat de algemene opinie over de Politietoren wat zal veranderen...
Oudaan zelf valt inderdaad nog best te pruimen. Echt zo'n heel Antwerps gebouw vind ik, je moet het een beetje leren appreciëren.
Het monster dat ze ernaast hebben gezet daarentegen... Het idee dat er iemand rondloopt die zoiets heeft kunnen ontwerpen, beangstigt me een beetje. Ik kan me eigenlijk geen enkel gebouw inbeelden dat nog lelijker is dan dit.
Spoiler! :
Afbeelding
Afbeelding
Gawd, de Bijenkorf is inderdaad één van de grootste misbaksels OOIT in Antwerpen.

Voorts kijk ik ook uit naar de restauratie van Deninnovation waar onder andere de zwarte koepels ontdaan worden van hun verflaag en het glas er onder terug tevoorschijn komt.
Afbeelding
Afbeelding
Ars Gratia Artis

Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017

Bericht door Reuel » 06 dec 2013 00:43

smafie schreef:
Wel mijn ding: de Cogels-Osylei (en bij uitbreiding heel Zurenborg eigenlijk). De mooiste straat ter wereld, maar echt. :love: Als ik naar Antwerpen trein, stap ik vaak af in Berchem, gewoon om effe door die straat te wandelen en mijn toekomstig huis te bewonderen.
Dat is zowat de protserigste rijkemansstraten die ik in mijn leven ooit heb gezien! Een bont allegaartje aan verschillende stijlen, vaak door elkaar gemixt met als resultaat een hoop wanstaltige en bombastische huizen. Het past vooral goed bij de sociaaleconomische status van hun eigenaren destijds en hun reflecteert wel netjes de toenmalige verheven interesses van de nieuwe rijke klassen in België.

OT:

Ik ben zwaar fan van Art-Nouveau glasramen

Afbeelding
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.

smafie
Regular user
Regular user

Bericht door smafie » 06 dec 2013 02:01

Reuel schreef:Dat is zowat de protserigste rijkemansstraten die ik in mijn leven ooit heb gezien! Een bont allegaartje aan verschillende stijlen, vaak door elkaar gemixt met als resultaat een hoop wanstaltige en bombastische huizen. Het past vooral goed bij de sociaaleconomische status van hun eigenaren destijds en hun reflecteert wel netjes de toenmalige verheven interesses van de nieuwe rijke klassen in België.
Sorry, maar bijna alle huizen (alleen dat modern wit vind ik een miscast) in die straat zijn gewoonweg prachtig. En volgens mij zijn al die huizen neoclassicistisch of iets dat er op lijkt. Ik vind ze dus eigenlijk redelijk goed bij elkaar passen, maar bon. :P
't Is trouwens niet omdat die huizen gebouwd zijn in opdracht van een bende arrogante, stoeferige, nieuwe rijken, dat ze meteen ook lelijk zijn.

dingetje
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door dingetje » 08 dec 2013 21:52

'De grote grijze betonblokken uit de jaren '60" die er vergrijst gaan uitzien symboliseren een tijdsperiode. Net zoals oude griekse bouwstijlen, renaissance, barok, rationalisisme, jugdenstil,- art nouveau, postmodernisme, middeleeuwen,... drukt het een stempel op wie we zijn. Op onze geschiedenis, op onze idealen, de dromen en de realisaties.

Op een bepaald ogenblik zijn we in de geschiedenis kleine middeleeuwse steegjes gaan transformeren tot statige boulevards, het is een verandering in de tijd de intrede van de industrialisatie. Statige herenhuizen (die over het algemeen wel 'mooi' gevonden worden) hebben een boulevard nodig om tot hun uiting te komen, er worden arbeiderswijken aangelegd (denk maar aan de beluiken in Gent bv) dit zijn grote veranderingen in ons woonmodel.
In de jaren '60 met de opkomst van het brutulalisme is het net hetzelde, die kleine beluiken worden afgebroken om grote woonblokken neer te poten. We zitten rond die periode in een snel veranderende maatschappij, industrie valt grotendeels weg uit de stad, de auto heeft nu echt iedereen, er is een woningsnood, we zitten in crisis,... Dat betonproduct is op dit moment het ideale product om snel en goedkoop iets neer te poten. en is dit zomaar gebeurt in het wilde weg? neen, helemaal niet, grote betonblokken hebben vaak buitengangen. Deze zijn tot stand gekomen om het sociale leven die voorheen gebeurde in de middeleeuwse straatjes en in de beluiken nu in het gebouw te betrekken. Met de gedachte dat het buiten op straat toch niet gebeurde omdat het leven daar te snel ging (denk auto en het snel voorbij wandelen) Allison en Peter smithson hebben hier een groot deel van hun carriere aan gewijd in de laatste CIAM beweging.

Het is interessant om te weten wat de filosofie is achter die gebouwen alvorens er zomaar een label op te plakken 'lelijk'. Binnen hier en dertig jaar worden alle brutulalistische gebouwen misschien gezien als 'hot' en wil iedereen daarin wonen en worden die volop opgeknapt.

Steden - mensen - architectuur wat een fijne wisselwerking.

en
J. De vylder zijn architectuur en filosofie erachter doet dit :( met mij.
Op tijd en stond werd naar mijn stoel gekeken, gepolst of ik al wortel schoot.

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 08 dec 2013 21:58

dingetje schreef: J. De vylder zijn architectuur en filosofie erachter doet dit :( met mij.
Vooral die dt-fout :(

OT: Mooi ga ik het niet noemen, maar ik vind brutalisme eigenlijk wel een interessante stijl.

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 24 jan 2014 18:29

Vandaag herontdekte ik een oude geliefde van me
Cincinnati Union Terminal
Afbeelding

Jammer genoeg staat alleen nog de grote hall recht, wat één enorme koepel is
Afbeelding
...boordevol mozaïeken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ars Gratia Artis

Reuel

Bericht door Reuel » 16 feb 2014 01:25

Eentje uit het Noorden. Het Sundt gebouw/winkelcentrum in Bergen (No) aan Torgalmenningen. Ik passeer er bijna elke dag en gaandeweg ben ik het echt gaan appreciëren.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Reuel op 15 jan 2015 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 16 feb 2014 21:44

Cool gebouw. Het zou naadloos passen in Brno of Bratislava. In de jaren twintig en dertig heeft men massaal functionalistische gebouwen neergepoot in Tsjechoslovakije.

Dit is er eentje in Praag, Villa Müller:

Afbeelding

Afbeelding

siegie
Forum addict
Forum addict

Bericht door siegie » 27 mar 2014 22:01

Terragni Giuseppe, Sant'Elia nursery school, Como

Afbeelding

link

sauerbruch hutton GSW hoofdkwartier in Oost-Berlijn, gedeeltelijke vernieuwbouw.

Afbeelding
Onderschrift lijkt slecht Nederlands.

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 28 mar 2014 08:13

Afbeelding
SKYSCRAPERS. FLYOVERS. STREETS IN THE SKY. ONCE, THIS WAS THE FUTURE.

Was Britain's postwar rebuilding the height of midcentury chic or the concrete embodiment of Crap Towns? John Grindrod decided to find out how blitzed, slum-ridden and crumbling 'austerity Britain' became, in a few short years, a space-age world of concrete, steel and glass.

On his journey he visits the sleepy Norfolk birthplace of Brutalism, the once-Blitzed city centre of Plymouth, the futuristic New Town of Cumbernauld, Sheffield's innovative streets in the sky, the foundations of the BT tower, and the brave 1950s experiments in the Gorbals. Along the way he meets New Town pioneers, tower block builders, Barbican architects, old retainers of Coventry Cathedral, proud prefab dwellers and sixties town planners: people who lived through a time of phenomenal change and excitement.

What he finds is a story of dazzling space-age optimism, ingenuity and helipads -- so many helipads -- tempered by protests, deadly collapses and scandals that shook the government.

Concretopia is an accessible, warm and revealing social history of an aspect of Britain often ignored, insulted and misunderstood. It will change the way you look at Arndale Centres, tower blocks and concrete forever.
Dit ziet er heel interessant uit.

dingetje
Experienced user
Experienced user

Bericht door dingetje » 14 apr 2014 10:22

Misschien een zijdelingse sprong maar dit, dit stukje is de reden waarom ik hou van de stad.

'''EEN STAD GROEIT, DE GROEI MAAKT DAT ALLE STADSDELEN IN ELKE TIJD EEN VERSCHILLENDE BETEKENIS KRIJGEN. DIE BETEKENISSEN GEVEN OP HUN BEURT NIEUWE VORMEN AAN DE STAD. DE STAD IS EEN VERZAMELING VAN RESTEN, WAARIN HET VERLEDEN LEVEND WORDT GEHOUDEN, EN VAN OPLOSSINGEN VOOR PROBLEMEN DIE ZICH OP EEN BEPAALD MOMENT STELLEN OF NOG ZULLEN STELLEN. EEN STAD IS EEN CONCRETISERING VAN VISIES, VAN VISIES OP HET VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST.''
-JAN KENIS, OPENING OUD STADHUIS TE HASSELT''
Op tijd en stond werd naar mijn stoel gekeken, gepolst of ik al wortel schoot.

Vantakopaap

Bericht door Vantakopaap » 14 apr 2014 15:15

-
Laatst gewijzigd door Vantakopaap op 21 jun 2015 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Heligoland
Regular user
Regular user

Bericht door Heligoland » 17 mei 2014 18:53

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rage.dhtml
Ook al komt er geen volledig nieuw gebouw, toch denk ik dat de Citroën garage iets prachtig kan worden.
Door een verbouwing met Lacaton en Vassal bijvoorbeeld, hun rationele stijl zou perfect passen bij het huidige modernistische gebouw en ik ben helemaal fan van hoe ze in Duinkerke een oude scheepsloods hebben aangepakt voor het FRAC.

Afbeelding

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 17 mei 2014 19:13

Daar kijk ik echt naar uit, zowel naar het gebouw als naar het museum :lovesigh:

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 25 mei 2014 12:54

Afbeelding

Meer plaatjes.
Ik zou nog eens naar Londen moeten.

Heligoland
Regular user
Regular user

Bericht door Heligoland » 01 jun 2014 11:43

Stephan Vanfleteren heeft een nieuw boek, Atlantic Wall.
Prachtige foto's en vooral, prachtige bouwwerken.
Ik wil dat boek! Ik wil ook op bunkerroadtrip gaan! Wie gaat er mee?
Afbeelding

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 01 jun 2014 12:09

Heligoland schreef:Stephan Vanfleteren heeft een nieuw boek, Atlantic Wall.
Prachtige foto's en vooral, prachtige bouwwerken.
Ik wil dat boek! Ik wil ook op bunkerroadtrip gaan! Wie gaat er mee?
Afbeelding
Als we hier maar passeren:
Afbeelding
Ik heb als kind daar trouwens nog in/om gespeeld.
Wij waren toen met de lagere school in het naburige Les Marçunvins op vakantie:
Afbeelding
Ars Gratia Artis

Reuel

Bericht door Reuel » 15 jan 2015 13:50

Het is absurd én schandalig lang geleden dat hier nog iets is gepost.
Dus hier: eentje waar ik nu elke dag passeer en volop in renovatie. Een yuppieproject van formaat, maar het zal de buurt wel nieuw leven inblazen. De voormalige hoofdzetel van de ASLK aan de Wolvengracht op de hoek met de Warmoesberg in Brussel!

Afbeelding

Wel vrij moeilijk om een foto van het geheel te vinden, dus bij deze een gecomputeriseerd plaatje.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 15 jan 2015 22:01

Reuel schreef:Het is absurd én schandalig lang geleden dat hier nog iets is gepost.
Je vergeet "schokkend" en "weerzinwekkend".

Hier is een foto van mijn reisje naar Normandië vorig jaar. Deze kerk staat in Le Havre en is ontworpen door Auguste Perret. De buitenkant is helaas minder interessant.

Afbeelding

AmillionFaces23
Experienced user
Experienced user

Bericht door AmillionFaces23 » 22 jan 2015 13:17

"Het schoonste land ter wereld" van Renaat Braem was het eerste boek dat mij 'op een andere manier' deed nadenken over architectuur... Ik vind het nog steeds een geweldig boekje, wat moet Braem een heerlijk man geweest zijn! :P http://www.dbnl.org/tekst/brae012scho01_01/
Happiness is but a state of mind.
Anytime you want, you can cross the state line.

Gesloten