The mother Art is Architecture...

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017
Geslacht: Man

Re: The mother Art is Architecture...

Bericht door Reuel » 17 jun 2013 17:12

Stocletpaleis in Sint-Pieters-Woluwe aan de Tervurenlaan. Een prachtgebouw me dunkt!

Afbeelding
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 17 jun 2013 17:22

Zeer zeker, dat Stocletpaleis.

Dat men dat maar snel voor het publiek openstelt. Dan kan de huidige eigenares het tenminste onderhouden...
Ars Gratia Artis

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 30 jun 2013 00:48

Niet meteen architectuur in de reinste zin van het woord, maar ik vind die ster van de NAVO aan hun hq in Brussel echt cool:

Afbeelding

Afbeelding
Ars Gratia Artis

siegie
Forum addict
Forum addict

Bericht door siegie » 21 jul 2013 19:52

Afbeelding

Fietsen in de Antwerpse haven geeft leuke uitzichten: de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen.
Spoiler! :
En ik weet het, ik kan geen mooie foto's trekken :P
Onderschrift lijkt slecht Nederlands.

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 27 jul 2013 10:51

De Morgen van 26/07/13 schreef: "Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld"
Volgens de Britse krant The Guardian is het Brusselse Centraal Station een van de lelijkste stations ter wereld. Een eer die het station deelt met onder meer New Penn Station in New York en Termini in Rome. Bij de NMBS is men verbaasd over deze vaststelling.

De hoofdstad van Europa zet niet meteen haar beste beentje voor voor spoorwegpassagiers, luidt het op de website van de krant. "Het Brusselse station is koud, vuil, vreselijk verlicht en stinkt naar urine", zijn de bewoordingen die de krant gebruikt om het gebouw te omschrijven.

"Het ondergrondse station bevindt zich onder een aantal grote straten van de stad en heeft daardoor geen ruimte om de capaciteit uit te breiden terwijl de drukke perrons meer en meer passagiers te verduren krijgen", gaat de krant voort.

Het Brusselse Centraal Station staat niet alleen in het lijstje van de Britse krant, ook New Penn station in New York en het Londense Euston station, dat de krant omschrijft als "monsterlijk", maken er deel van uit. Ook Birmingham New Street, Termini in Rome en het Budapest Deli Railway Terminal zijn volgens The Guardian spuuglelijk.

NMBS verbaasd
De NMBS-Holding is verbaasd. "Ik vraag me af of de auteur van dat artikel recent nog in het station is geweest", zegt woordvoerster Leen Uyterhoeven in een reactie. "Wij begrijpen dat niet. Het station is de afgelopen jaren gerenoveerd en getransformeerd tot een aangenaam station met extra uitgangen, meer licht en meer doorstroming van mensen", aldus Uyterhoeven. "Wij lezen dit niet graag. We zijn ontgoocheld. Uit een intern quoteringssysteem blijkt trouwens dat het Centraal Station qua properheid bij de beste van België scoort", voegt de woordvoerster daaraan toe.
Ik vind dat dus helemaal niet.
Mij lijkt het dat de bouwstijl van het station (laten we de andere factoren voor Het Praatcafé houden) gewoon nog niet "ingeburgerd" is. Dat die zeg maar terug in de mode moet komen, een evolutie die elke stijl ooit heeft meegemaakt. (Kijk maar naar de Art-Nouveau die in de jaren vijftig-zestig-zeventig afgebroken en als rommel verkocht werd.

Hetzelfde geldt voor het Roma Terministation: Afbeelding
Het grote pijnpunt daar is dat de groene omkadering quasi volledig is verdwenen.
Ars Gratia Artis

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 29 jul 2013 22:53

Geef toe: de perrons zelf zijn vrij lelijk en veel te krap. En de tunnel naar de metro is walgelijk. Maar voor de rest is er niets mis mee.

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 03 aug 2013 23:58

Het probleem van die perrons is dat men altijd aan de trap die meteen aansluit op de grote trap blijft staan waardoor er op die plaats veel volk staat, maar een paar meter verderop staat er meteen heel wat minder volk.

Die gang naar de metro was inderdaad dramatisch maar die is men nu dan ook volledig aan het renoveren. Het enige wat blijft zijn de lichtarmaturen (waar betere verlichting in komt) en de vloer.
Ars Gratia Artis

siegie
Forum addict
Forum addict

Bericht door siegie » 12 aug 2013 19:01

Oh oh oh, wedstrijd wedstrijd wedstrijd!!

Waar ben ik deze namiddag gaan zwemmen?

Afbeelding

Mhihihi 8)
Spoiler! :
1. Ja, ik weet het, ik kan geen foto's trekken. Daarover hebben we het al eens gehad.
2. Ja, ik weet het, het is creepy foto's te trekken in zwembaden, maar er was toch niemand :p

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 12 aug 2013 22:16

Dat moet in de Veldstraat in Antwerpen zijn.

Jugendstil in Riga

Afbeelding
Spoiler! :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Totally out of control, om één van de voornaamste denkers van dit tijdsgewricht te citeren.

siegie
Forum addict
Forum addict

Bericht door siegie » 12 aug 2013 22:22

Stilicho schreef:Dat moet in de Veldstraat in Antwerpen zijn.
:cheerleader:
Stilicho schreef:Jugendstil in Riga
Prachtig!

Homba
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Homba » 14 aug 2013 13:43

Afbeelding

Best grappig om 16+ op een Legodoos te zien staan, maar dit is wel heel erg cool.
Bring your architectural creations to life in LEGO® form with LEGO Architecture Studio. In this amazing set you get over 1200 LEGO bricks and an inspirational guidebook filled with 272 pages of tips, techniques, features, and intuitive hands-on exercises endorsed by leading design houses. LEGO Architecture Studio gives you everything you need to create your very own unique buildings. Let your imagination guide your design! Take a sneak peak at the book here

Use the monochromatic bricks to help you learn the fundamentals of architectural design in a LEGO context

Endorsed by REX architecture, Sou Fujimoto Architects, SOM, MAD Architects, Tham & Videgård Arkitekter, and Safdie Architects

Guidebook written in collaboration with leading architects and edited by Christopher Turner

Available in the US from 1 August 2013 at select retailers and online

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 20 aug 2013 09:25

Jammer dat het zo duur is. :cry: :cry:

Heb al meermaals :kwijl: staan kijken naar die bouwpakketten.
Fluctuat nec mergitur

siegie
Forum addict
Forum addict

Bericht door siegie » 25 aug 2013 12:14

siegie schreef:
siegie schreef:Deze namiddag vertrekken we naar Denemarken voor een week om vooral Kopenhagen onveilig te maken, joepie 8)
...

Mooie architectuur, mooie mannen, mooie vormgeving... schitterend gewoon. Ik ga zeker nog eens terug.
Wat foto's, de meeste vanop een bootje waardoor de kwaliteit nog lager is dan gebruikelijk :)
Spoiler! :
De nationale bank, Arne Jacobsen:

Afbeelding

Uitbreiding van de koninklijke bibliotheek, Schmidt Hammer Lassen:

Afbeelding

Operagebouw, Henning Larsen, de vorm doet o.a. denken aan een schip wat kadert in de schenking van de opera aan de stad en haar bevolking door Maersk:

Afbeelding

Koninklijke Deense Schouwburg, Lundgaard & Tranberg:

Afbeelding

Gebouw, geen idee wat het was :)

Afbeelding

Coriolis
Regular user
Regular user

Bericht door Coriolis » 04 sep 2013 01:11

deredactie.be schreef:Wolkenkrabber doet auto-onderdelen wegsmelten

Een nieuwe wolkenkrabber, in de vorm van een walkietalkie, mag dan wel een nieuw uithangbord worden voor de Britse economie, de Londenaars zelf kunnen het gebouw minder smaken. Dat heeft vooral te maken met de gevolgen van het gewelfde ontwerp, waardoor de zonnestralen op bepaalde plekken op de grond gereflecteerd worden en het daar bijgevolg héél warm wordt. Zelfs zo warm dat onderdelen van auto’s gewoonweg wegsmelten.

Martin Lindsay, directeur van een tegelbedrijf, parkeerde vorige week zijn Jaguar XJ in de nabijheid van het gebouw. Toen hij een uur later terugkwam, rook hij een geur van verbrand plastic. Verschillende kunststofonderdelen bleken vervormd te zijn. "Hier moeten ze heus wel iets aan doen. Ik ben er kapot van. Waarom grijpen ze niet in? Stel je voor dat zo’n straal op je lichaam begint te branden", aldus de man op nieuwssite City A.M.

"Klachten over het felle licht"

Ook ingenieur Eddie Canon stelde diverse beschadigingen vast aan zijn Vauxhall Vivaro: "Alle plastic onderdelen aan de linkerkant en alles wat op het dashboard lag, is gesmolten. Een flesje met een energiedrankje lijkt zelfs gebakken."

"Toen ik in mijn wagen zat, leek het als een vrij vreemde lichtbundel, alsof het extra verhelderd was. Ik vraag me af wat het effect is van dergelijk licht op wandelaars." Ook zij klagen voortdurend over het felle licht en dat het afschermen van de ogen noodzakelijk is.

De projectontwikkelaars zijn op de hoogte van de problemen en onderzoeken mogelijkheden om "de risico’s te verminderen". De aanleg van drie aanpalende parkeergelegenheden werd intussen opgeschort "als voorzorgsmaatregel". De kosten aan de Jaguar van Lindsay werden alvast door de projectontwikkelaars vergoed.

De wolkenkrabber zou in mei volgend jaar klaar moeten zijn.
Afbeelding

Homba
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Homba » 23 sep 2013 18:38

Iemand interesse in een virtuele rondleiding in het Hofbad in Den Haag? Ik vind het geweldig mooi.

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 23 sep 2013 19:06

Homba schreef:Iemand interesse in een virtuele rondleiding in het Hofbad in Den Haag? Ik vind het geweldig mooi.
Ik vind het nogal... wit precies. Te koel.
Ars Gratia Artis

Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017

Bericht door Reuel » 02 dec 2013 17:10

We gaan eens wat nieuw leven in dit topic blazen.

Hoewel ik het als eerst als zeer lelijk heb bevonden, ben ik nu toch wel gesteld geraakt op het Rectoraat van de VUB. De rest van de gebouwen van de VUB blijven gatlelijk voor alle duidelijkheid.

Afbeelding

De binnenkant is ook nog wel Koewl me dunkt, toch zeker met de quasi-kinderlijke muurschilderingen.
Afbeelding
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 05 dec 2013 15:46

Ahah! Beweging!

Ik zal ook nog eens wat leuke plaatjes posten.

Het IMALSO-gebouw aan de Thonetlaan in Antwerpen:
Afbeelding
Meer info: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ict/215657

De Hoofdtribune van de Malinwa, ontworpen door Jospeh-Louis Stynen:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Spoiler! :
look at den curves. 8)
De Pijl van de Burgerlijke Bouwkunde:
Afbeelding
Afbeelding
Komaan zeg. damn.
Spoiler! :
En dat te bedenken dat die er eigenlijk nog een hele tijd gestaan heeft en afgebroken werd voor het gedrocht rechtsboven het Atomium:
Afbeelding
Ars Gratia Artis

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 05 dec 2013 22:23

Jammer dat zo'n betonnen gebouwen enorm snel vuil worden en er verwaarloosd, gedateerd en gewoonweg lelijk gaan uitzien. Het contrast tussen een lichtkleurige of een vervuilde gevel is hier gigantisch groot. (Vergelijk met een gotische kathedraal die roetzwart geworden nog altijd even mooi is.)

smafie
Regular user
Regular user

Bericht door smafie » 06 dec 2013 00:07

Telefunken schreef:Ik vind de Oudaan best een cool gebouw eigenlijk. Zeker nu het opgefrist zal worden zal het nog meer stralen. Ik hoop ook dat de algemene opinie over de Politietoren wat zal veranderen...
Oudaan zelf valt inderdaad nog best te pruimen. Echt zo'n heel Antwerps gebouw vind ik, je moet het een beetje leren appreciëren.
Het monster dat ze ernaast hebben gezet daarentegen... Het idee dat er iemand rondloopt die zoiets heeft kunnen ontwerpen, beangstigt me een beetje. Ik kan me eigenlijk geen enkel gebouw inbeelden dat nog lelijker is dan dit.
Spoiler! :
Afbeelding
Afbeelding
Wel mijn ding: de Cogels-Osylei (en bij uitbreiding heel Zurenborg eigenlijk). De mooiste straat ter wereld, maar echt. :love: Als ik naar Antwerpen trein, stap ik vaak af in Berchem, gewoon om effe door die straat te wandelen en mijn toekomstig huis te bewonderen.
Spoiler! :
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gesloten