Welk boek lees je momenteel?

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
herman frodiet
T-Jong begeleider
T-Jong begeleider

Re: Welk boek lees je momenteel?

Bericht door herman frodiet » 19 nov 2013 09:43

De jacht op het verloren schaap - Murakami
Weer eens een onvervalste Murakami <3
weten zou fataal zijn, het is juist de onwetendheid die een mens bekoort. (Oscar Wilde)

mister macho min 19-kamp 2008

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017
Geslacht: Man

Bericht door raskolnikow » 19 nov 2013 14:04

_viooltje_ schreef:"Waarom we allemaal van Mars komen" van Cordelia Fine (Engels: "Delusions of Gender"). Over neuroseksisme en hoe stereotiepen zichzelf in stand houden. Wow, gewoon wow :o. Iedereen zou minstens de eerste hoofdstukken moeten lezen.
Dit soort boeken toont vooral aan hoe snel je met onderwerpen als deze in een politiek-ideologische sfeer belandt die verre staat van wat wetenschap behoort te zijn.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

_viooltje_
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door _viooltje_ » 19 nov 2013 17:00

raskolnikow schreef:Dit soort boeken toont vooral aan hoe snel je met onderwerpen als deze in een politiek-ideologische sfeer belandt die verre staat van wat wetenschap behoort te zijn.
Alle wetenschap is beïnvloed door wat jij de "politiek-ideologische sfeer" noemt. Wetenschap gebeurt niet in een vacuüm. Iets meer dan 100 jaar geleden dachten wetenschappers dat vrouwen ongeschikt waren voor buikademhaling (een teken van hun inferioriteit natuurlijk), maar ze waren voor het gemak vergeten dat vrouwen in die tijd dagelijks rondliepen in een spannend korset dat het middenrif blokkeerde. Het is wishful thinking om te denken dat dit soort fouten vandaag niet meer gemaakt worden. En de neuropsychologie (of hoe noem je dat?) is daar net heel gevoelig aan. Daarom zijn er dit soort boeken, die geloofwaardige argumententen geven (grondig onderbouwd door onderzoek) dat die andere boeken nergens op slaan. Wetenschap, en al zeker dat soort wetenschap, staat nooit ver van de gangbare sociale ideeën.

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 19 nov 2013 18:16

_viooltje_ schreef:Alle wetenschap is beïnvloed door wat jij de "politiek-ideologische sfeer" noemt. Wetenschap gebeurt niet in een vacuüm. Iets meer dan 100 jaar geleden dachten wetenschappers dat vrouwen ongeschikt waren voor buikademhaling (een teken van hun inferioriteit natuurlijk), maar ze waren voor het gemak vergeten dat vrouwen in die tijd dagelijks rondliepen in een spannend korset dat het middenrif blokkeerde. Het is wishful thinking om te denken dat dit soort fouten vandaag niet meer gemaakt worden. En de neuropsychologie (of hoe noem je dat?) is daar net heel gevoelig aan. Daarom zijn er dit soort boeken, die geloofwaardige argumententen geven (grondig onderbouwd door onderzoek) dat die andere boeken nergens op slaan. Wetenschap, en al zeker dat soort wetenschap, staat nooit ver van de gangbare sociale ideeën.
Dat boek van jou gebruikt dus "geloofwaardige" argumenten (het is een kwestie van geloof blijkbaar), onderbouwd door "onderzoek" (wetenschappelijk? opererend in een vacuüm? vrij van ideologie? met een correcte weergave van wat bekritiseerd wordt?), om tot de slotsom te komen dat die andere boeken "nergens op slaan"?

Uiteindelijk komt het toch hier op neer: verschillende stromingen knokken met elkaar om de hegemonie en jij hebt voor die stroming gekozen die je eigen mens- en wereldbeeld bevestigt. Geen schande. Heel normaal zelfs. Al te menselijk. Maar geen reden om de trompetten te laten schallen.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

_viooltje_
Regular user
Regular user

Bericht door _viooltje_ » 19 nov 2013 18:18

Lees het boek en we praten verder. :D

Consu
Regular user
Regular user

Bericht door Consu » 23 nov 2013 13:09

Wetten van de magie!!! <3 fantasie boeken!!!

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 23 nov 2013 13:47

Op dit moment (naar gelang waar ik goesting in heb):
* Barbara Tuchman - De trotse toren. Aanrader!!! Per hoofdstuk wordt een andere thema belicht dat belangrijk was voor de evolutie van de maatschappij eind 19de eeuw tot het begin van de Eerste Wereldoorlog. De ondergang van de Engelse patriciërs, die zotte anarchisten met al hun avonturen, de politiek van het Amerikaanse congres en de markante figuren die daar rondliepen. Heerlijk!
* Ward Ruyslinck - De ontaarde slapers. Vermakelijk boekje. Het behoorde vroeger tot het canon van de middelbare scholieren en ik kan wel begrijpen waarom (het is een beetje typisch, zoals De aanslag of iets van Jos Vanderloo). Leest supersnel.
* Jeroen Wijnendaele - Romeinen en Barbaren. Een boek dat ik oppak als ik eens twee uur aan een stuk kan lezen. Niet licht verteerbaar, maar wel appetijtelijk geschreven.
* Carmiggelt - Gedundrukt. De 100 beste kortverhalen van Carmiggelt verzameld op heel dunne blaadjes in een handig formaatje. Kleine pareltjes!
* Italo Calvino - De betoverde tuin. Ook kortverhalen, en net iets minder toegankelijk dan Carmiggelt. Favoriet van Joke Van Leeuwen, en toen ik het tussen de afvoer van de bib zal liggen, meegenomen. Best de moeite, maar ik moet er mijn tijd voor nemen.
En dan nog een nummer van Het Liegend Konijn (het aprilnummer nog). Heerlijk om op die manier nieuwe dichters te leren kennen.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Wall
Forum addict
Forum addict

Bericht door Wall » 24 nov 2013 14:24

Voor meer goeie boeken kan je terecht in ons nieuw topic!

Hier komt een slotje op.

Gesloten