Het Grote Museum-Topic

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
268 berichten • Pagina 1 van 141, 2, 3, 4, 5 ... 14

Het Grote Museum-Topic

Berichtdoor JFK » 10 apr 2011 12:32
Omdat ik merk dat er toch een pak kunstliefhebbers zitten op dit forum: HET GROTE MUSEUM-TOPIC !!!!

Post hier je favoriete musea/tentoonstellingen, de tentoonstellingen die je zeker wilt bezoeken (misschien kan je hier een mede-gëinteresseerde tegen om samen te gaan) :wink: , de tentoonstellingen die je hebt bezocht en geef eventueel een korte recensie....

Mijn eerste bedrage:

Recent bezocht:

Luc Tuymans. Retrospective in de BOZAR in Brussel.
Naar mijn mening de moeite. Ik hou echt van Tuymans zijn zacht kleurgebruik en schilderstijl. Net zoals het feit dat hij je echt laat nadenken over de betekenis en de achtergrond.
In de tentoonstelling vond ik de zaal rond kolonialisme in Belgisch Congo de interessantste.

Staat op mijn verlanglijstje:

Picasso in Parijs. 1900-1907. in het Van Gogh-museum in Amsterdam.

Op Vakantie! in het MIAT Gent.

Kijkt uit naar:

Walter Van Beirendonck: Dream the world awake in het Momu. Antwerpen.

Favoriete musea

Op dit moment: Musée Magritte Museum & STA.M
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30
Geslacht: Man

Re: Het Grote Museum-Topic

Berichtdoor Telefunken » 10 apr 2011 13:22
Ars Gratia Artis
Telefunken
Senior user
Senior user

Leeftijd: 24

Berichtdoor nomeis » 10 apr 2011 15:02
Ik was erg onder de indruk van Musée Wiels in Brussel.
verder zijn de musea waar ik goede herinneringen aan bewaar wat de clichés; het Prado in Madrid, Tate Modern en Tate gallery in Londen en Museum Ludwig in Keulen.
Het STAM is absoluut ook een vermelding waard.
nomeis

Berichtdoor Stilicho » 10 apr 2011 21:55
nomeis schreef:Museum Ludwig in Keulen

Da's best cool, ben er twee keer geweest. De ligging is ook zo apart.

Musée des Beaux-Arts te Lille is zeer de moeite: voornamelijk schilder- en beeldhouwkunst in een mooi, licht gebouw. Ik herinner me vooral gigantische barokke doeken.

In Praag ga ik graag naar Veletržní Palác, dat moderne kunst (Tsjechisch en internationaal) huisvest. Maar het beste is het gebouw zelf, een functionalistisch meesterwerk.

De mooiste musea die ik gezien heb, waren in Moskou. In de Tretjakov-galerij en in de Wapenkamer in het Kremlin heb ik waarschijnlijk met open mond rondgelopen. Ook het Poesjkin-museum (westerse kunst) is prachtig.
Stilicho
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Heligoland » 11 apr 2011 00:30
JFK schreef:Luc Tuymans. Retrospective in de BOZAR in Brussel.
Naar mijn mening de moeite. Ik hou echt van Tuymans zijn zacht kleurgebruik en schilderstijl. Net zoals het feit dat hij je echt laat nadenken over de betekenis en de achtergrond.
In de tentoonstelling vond ik de zaal rond kolonialisme in Belgisch Congo de interessantste.

Ik heb die ook bezocht en kan me vinden in je commentaar. Al vond ik zijn reeks over Disney ook boeiend. Misschien omdat Walt zijn streven naar een homogene, elitaire en afgezonderde gemeenschap, ook al in mijn lessen aan bod kwam.
In de Bozar heb ik toen ook de gratis tentoonstelling van Sverre Fehn gezien. (maar die is nu al afgelopen denk ik)

Het Kolumba museum in Keulen vond ik de moeite. Niet voor zijn collectie, maar wel voor het gebouw van Peter Zumthor.

Afgelopen zomer ben ik ook in het gloednieuwe Centre Pompidou in Metz geraakt. Daar liep de tentoonstelling "Chefs-d'oevre?". Leuk om eens alle grote namen van de 20e eeuw naast elkaar te zien hangen.

Tenslotte zijn de meeste musea in Luxemburg-Stad ook aan te raden. Niet dat ze het niveau halen van de grote musea in Londen en Parijs maar voor de rest valt er bitter weinig op aan te merken.

Wat ik wil zien (maar niet zeker weet of ik er zal geraken):
- De tentoonstelling van David Claerbout in Brussel.
- 'Musea in de 21ste eeuw: Ideeën Projecten Gebouwen' in het KMSKA
Heligoland
Regular user
Regular user

Leeftijd: 26

Berichtdoor Alpha » 11 apr 2011 00:36
Ik heb mooie herinneringen aan de Fundació Joan Miró in Barcelona: een klein beetje buiten het centrum van Barcelona gelegen, midden in de natuur en natuurlijk de werken van Miró zelf.

Ooit heb ik het Hermitage bezocht, het grootste museum ter wereld. Meer kan ik daar niet over zeggen, behalve dat ik zo ergens op het tweede verdiep, bij de schilderijen van Raoul Dufy mijn groep kwijtspeelde en de weg terug niet meer vond. :D

Het bezoek aan het Nationaal Archeologisch Museum in Athene was ook zeer memorabel. Een oud vrouwtje moest ons toen uit het museum smokkelen omdat een massa relschoppende anarchisten het museum had omsingeld en aan het bekogelen was. Toch wel het - voor mij - Museum Der Musea, niet in het minste om z'n prehistorische collectie.

Op het verlanglijstje:
1)
Telefunken schreef:Mijn absolute favoriet: Het Jubelparkmuseum en het Muziekinstrumentenmuseum.

Heb ik al veel positiefs over gehoord!

2) Luc Tuymans.
Es muss alles anders werden.
Alpha
Regular user
Regular user

Geslacht: Vrouw

Berichtdoor nomeis » 11 apr 2011 13:37
Alpha schreef:
Op het verlanglijstje:
1)
Telefunken schreef:Mijn absolute favoriet: Het Jubelparkmuseum en het Muziekinstrumentenmuseum.

Heb ik al veel positiefs over gehoord!

Het Muziekinstrumentenmuseum is inderdaad de moeite. Zelf heb ik het niet zo voor archeologische musea. Het natuurhistorisch museum in Brussel vind ik dat wel weer fantastisch haha.

De mooiste tentoonstelling die ik tot nu toe zag was "De la scène au tableau" in Musée Cantini in Marseille. Vooral de werken van Klimt en Degas. Verder was ik onlangs ook onder de indruk van Seurat in the National Gallery in Edinburgh. Ik ben nogal een snelle museumwandelaar, maar als één werk me echt raakt kan ik er gerust een halfuur naar kijken.
nomeis

Berichtdoor JFK » 11 apr 2011 15:26
Heligoland schreef:Afgelopen zomer ben ik ook in het gloednieuwe Centre Pompidou in Metz geraakt. Daar liep de tentoonstelling "Chefs-d'oevre?". Leuk om eens alle grote namen van de 20e eeuw naast elkaar te zien hangen.

CP Metz zou ik ook heel graag eens zien.
Net zoals ik uitkijk naar de opening van de dependance van het Louvre in Lens.

Tenslotte zijn de meeste musea in Luxemburg-Stad ook aan te raden. Niet dat ze het niveau halen van de grote musea in Londen en Parijs maar voor de rest valt er bitter weinig op aan te merken.

Is het MUDAM de moeite?

nomeis schreef:Het Muziekinstrumentenmuseum is inderdaad de moeite.

Leve het dakterras van het MIM. :D

OT.
In De Morgen hebben ze wel Manet, inventeur du Moderne in het Musée d'Orsay afgekraakt. :-?
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Berichtdoor Heligoland » 11 apr 2011 17:04
JFK schreef:CP Metz zou ik ook heel graag eens zien.
Net zoals ik uitkijk naar de opening van de dependance van het Louvre in Lens.

²
SANAA :love:

JFK schreef:Is het MUDAM de moeite?

Ja, als je het koppelt aan een bezoek aan Luxemburg-stad zeker.
Mooi gebouw ook.

Vergeten in mijn vorige post:
In november ben ik in Venetië naar de tweejaarlijkse architectuurbiënnale geweest.
Toen ook de Punta della Dogana bezocht. Het gebouw is vanbinnen prachtig vernieuwd en hun collectie moderne kunst is leuk. Wel een dure toegangsprijs, maar ik voelde me niet bekocht achteraf.
In het Guggenheim en Palazzo Grassi zijn we niet geraakt. Iemand die weet of ik iets gemist heb?

Nog te doen (2):
-Architecture for Justice (Bozar)

Op langere termijn:
- het MIM
- fotografiemuseum in Charleroi
Heligoland
Regular user
Regular user

Leeftijd: 26

Berichtdoor Stilicho » 11 apr 2011 21:48
Tiens, ik wist niet dat Luc Tuymans zo populair was. Mij zegt zijn kleurenpalet ontleend aan de spoelbak in een schilderatelier niets. Ik vind zijn schilderijen niet mooi. En ook niet interessant of stimulerend. En dan de mensen die minutenlang staren naar een schilderij van een broodrooster, aanstellers.

Wat ik wel prachtige tentoonstellingen vond: "Russlands Seele" in Bonn en "Aan het Russische hof" in Hermitage Amsterdam. Ja, ik heb een favoriet thema. :)
Stilicho
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Sanibel » 13 apr 2011 13:51
Veel kan ik er niet meer aan toevoegen. Voorlopig.

Al is het Jüdisches Museum in Berlijn ook zeker de moeite waard!
De symbolische architectuur van Daniel Libeskind in combinatie met de tentoonstelling zelf is heel geslaagd vind ik. Ik kreeg het er helemaal koud van.
"Je voudrais bien être ton visage"
Sanibel
Regular user
Regular user

Leeftijd: 31

Berichtdoor JFK » 13 apr 2011 13:58
Stilicho schreef:"Aan het Russische hof" in Hermitage Amsterdam. Ja, ik heb een favoriet thema. :)

Prachttentoonstelling! Net zoals 'Matisse tot Malevich'. Heb je de catalogus? De Hermitage Amsterdam is echt :love:
Het renovatie van het Amstelhof is echt meer dan geslaagd.

Sanibel schreef:Al is het Jüdisches Museum in Berlijn ook zeker de moeite waard!
De symbolische architectuur van Daniel Libeskind in combinatie met de tentoonstelling zelf is heel geslaagd vind ik. Ik kreeg het er helemaal koud van.

Idd. Voor de architectuur alleen al ! :D

In Berlin is mijn favoriet de Neue Nationalgalerie. Schilderkunst uit de 20ste eeuw in een gebouw van Ludwig Mies Van der Rohe, compleet met Barcelona-chairs enal.

:rock:
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Berichtdoor Telefunken » 20 apr 2011 21:15
JFK schreef:
nomeis schreef:Het Muziekinstrumentenmuseum is inderdaad de moeite.

Leve het dakterras van het MIM. :D

JA! 8)
Ars Gratia Artis
Telefunken
Senior user
Senior user

Berichtdoor Calix » 21 apr 2011 01:34
Ik ben zelf geen museumkenner, maar ik was onlangs hier:
http://www.omf.lv/index.php?lang=english
Museum of the Occupation of Latvia 1940-1991.
Vooral naar binnen gegaan omdat het gratis was, uiteindelijk ongepland toch een paar uur gespendeerd. Echt interessant. Zoals gezegd gratis, al leven ze van donaties.
Calix

Berichtdoor TheBright » 02 mei 2011 21:53
Rodin

Dat huis alleen al!
en er zaten allemaal kunstige studenten kunstige beeldhouwwerken te tekenen wat een plus punt was

maar daarbuiten, ik heb nog nooit zo mijn best gedaan elk hoekje te verkennen om ook maar alles gezien te hebben,

:love: :love:
(de tuin vond ik bijna minder) (maar pak nu de hel, of de drie adams) (of camille claudel!)
Yesterday I woke up sucking a lemon
TheBright
Senior user
Senior user

Berichtdoor JFK » 05 mei 2011 15:54
TheBright schreef:Rodin

Dat huis alleen al!
en er zaten allemaal kunstige studenten kunstige beeldhouwwerken te tekenen wat een plus punt was

maar daarbuiten, ik heb nog nooit zo mijn best gedaan elk hoekje te verkennen om ook maar alles gezien te hebben,

:love: :love:
(de tuin vond ik bijna minder) (maar pak nu de hel, of de drie adams) (of camille claudel!)

Het Musée Rodin in Parijs was één van mijn grootste ontgoochelingen tot nu toe. Ik had veel meer ziel in zijn werken verwacht. Ik vond het allemaal zo oppervlakkig.

Zelfs La Porte de l'Enfer kon mij precies niet bekoren.

Gelukkig maakte de zaal over Camillie Claudel heel veel goed. :love: Ik was al een grote bewonderaar van haar leven; maar sinds veel van haar werken te zien is dat alleen maar groter worden.

En ja. Rodin heeft het mooi voor elkaar gekregen om zijn werken te ruilen met de Franse Staat voor het prachtige Hôtel Biron in één van de mooiste wijken van Parijs met een immense tuin en een fantastisch zicht op de koepel van Les Invalides. :wink:
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Berichtdoor Springbal » 05 mei 2011 17:57
Dingen die ik wel wil doen
- Diamantmuseum
- MAS
- De schatten van Tutanchamon, jammer genoeg enkel replica's blijkbaar. Ach.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor TheBright » 05 mei 2011 23:59
JFK schreef:OT.
In De Morgen hebben ze wel Manet, inventeur du Moderne in het Musée d'Orsay afgekraakt. :-?

Terecht.
Alle werken die normaal gratis waren, hingen nu voor meer geld in een aparte zaal achter een lange rij van een -tig aantal mensen..
Yesterday I woke up sucking a lemon
TheBright
Senior user
Senior user

Berichtdoor JFK » 06 mei 2011 00:04
TheBright schreef:
JFK schreef:OT.

Terecht.
Alle werken die normaal gratis waren, hingen nu voor meer geld in een aparte zaal achter een lange rij van een -tig aantal mensen..

Thanx. Nu voel ik mij toch niet meer zo schuldig dat ik zelf niet kan oordelen erover. :wink: Het zal dan wel zo zijn als jij het ook zegt. 8) De Standaard was er eigenlijk ook niet zo bijster enthousiast over.
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Berichtdoor Springbal » 06 mei 2011 14:20
Het Huis van Monet wil ik nog is gaan doen, Centre Pompidou, het Imperial War Museum in Londen,
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

268 berichten • Pagina 1 van 141, 2, 3, 4, 5 ... 14

Keer terug naar Cultuur