Jouw favoriete jeugdboek

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
Furie
New user
New user

Re: Jouw favoriete jeugdboek

Bericht door Furie » 11 nov 2013 11:44

Ik weet niet of ik de boeken van volgende schrijvers ooit aan m'n kinderen zou geven, maar vond ze wel top:
Paul van Loon
Anthony Horowitz: absolute favoriet. Ik vond veel van zijn verhalen, stijl en (Engelse) humor geweldig.

Marc de Bel was ook wel goed, maar kon ik niet uitlezen wegens té kinderachtig.
En de boeken van veel "klassieke" Vlaamse jeugdschrijvers waren outdated, braaf of ronduit saai. Je kan van een kind moeilijk verwachten dat die ze vrijwillig uitleest? Ik weet het niet, er was ook niemand (buiten de school) om me te begeleiden.

Loesbloem
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Loesbloem » 08 dec 2013 15:10

Disco Trut schreef:Voor diegenen onder ons die -al dan niet onder dwang- op vroege leeftijd al richting bibliotheek trokken, 's nachts met een zaklamp onder hun denken nog stiekem na bedtijd lagen te lezen, of die zich de kunst meester hebben gemaakt van het pijlsnel-licht-uitdoen-en-doen-alsof-je-slaapt-met-boek-onder-kussen wanneer je iemand de trap hoorde opkomen.
Jaaaa, ik had die kunst volledig onder de knie (ben in al die jaren maar één keer betrapt)! Ik ben de jongste van drie, dus ik moest altijd eerst gaan slapen. We hebben nog lang allemaal op dezelfde kamer geslapen, dus als ik mama met mijn broer de trap hoorde opkomen, was het licht uit, boek onder bed smijten en met mijn rug naar mijn broers bed gaan liggen zodat ik kon doen alsof ik sliep.

Voorgelezen werd er bij ons eigenlijk niet (ik kan het me toch niet herinneren), maar ik heb dat ook nooit echt gemist eigenlijk. Zelf lezen vond ik enorm fijn! Al vóór ik het kon, ‘las’ ik al hopen Suske en Wiskes, want daar hadden we een verzameling van. Daarna verslond ik zo’n beetje alles wat ik in handen kreeg. Enkele titels/auteurs die me zijn bijgebleven:

‘Pietje Bell’ van Chris Van Abkoude, dat was een hele serie over een ondeugend Nederlands jongetje dat zichzelf altijd in de nesten werkte. Ik kreeg die boeken van mijn papa die ze zelf als kind ook allemaal gelezen had.

Van Marc De Bel heb ik ook veel gelezen: Blinker vond ik fantastisch! Samen met twee vriendinnen kon ik het dovenalfabet dat vooraan in de kaft stond volledig vanbuiten. Vanwege mijn jeugdsentiment heb ik het zelfs nog eens opgezocht: Ook zijn Boeboeks las ik graag. Verder herinner ik me ook nog ‘De Fautenkampioene’ van hem. Vooral omdat ik de kaft met dat bloot op ongelooflijk stoer vond! Van Roald Dahl is vooral ‘Mathilda’, ‘De heksen’ en natuurlijk ‘Sjakie en de chocoladefabriek’ me bijgebleven!

Ik was ook fan van ‘De klifkronieken’. Ik meen mij te herinneren dat ze in de plaatselijke bibliotheek helaas enkel de eerste twee boeken hadden en dat ik er dan nog gekregen heb voor mijn verjaardag.

Iets later las ik ook graag de half autobiografische jeugdverhalen van Henri Van Daele, zoals bijvoorbeeld ‘Ti’.

Zoals iedereen hier waarschijnlijk heb ik dan ook Dirk Bracke gelezen. Zij het ook wel wat te vroeg. Ik heb ‘Het uur nul’ heel stiekem gelezen toen mijn broer het ontleend had. Met zeer rode oortjes want ik was nog maar een jaar of 9 of 10 denk ik.

Oja en ‘Harry Potter’ van J.K. Rowling natuurlijk! Ik was fan van het eerste uur (of toch zeker het tweede ;-) ) en heb echt nog serieus gehoopt op een brief van Zweinstein op mijn elfde verjaardag! Stiekem ben ik trouwens nog altijd een beetje trots dat ik op dezelfde dag als Harry (en Rowling zelf) verjaar!

Amai, ik word helemaal nostalgisch van dit topic. Ik denk nu bijvoorbeeld ook nog aan de reeks ‘Vlaamse Filmpjes’ waarvan ik er ook heel veel gelezen heb. Spontaan bekruipt mij de neiging om al die jeugdboeken opnieuw te gaan lezen. Al kan dat ook zijn omdat ik eigenlijk moet studeren, ik heb dan nogal vaak de neiging om andere dingen te gaan doen…

_viooltje_
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door _viooltje_ » 14 jan 2014 21:54

mientje schreef:Toen ik net begon te lezen: Pietje Puk.
Jaaa, dat waren toch die (ouderwetse) verhaaltjes over die postbode? :D Eén van mijn eerste favoriete boeken was over een heksefee die in een bos leefde, maar ik weet de naam van het boek niet meer. Ik was ook heel erg fan van de boeken van Roald Dahl (behalve van 'De Heksen' want dat was te eng...) Mijn favoriet was waarschijnlijk wel 'Daantje de Wereldkampioen', of anders 'De giraffe, de peli en ik', of misschien toch 'De griezels'. Verder heb ik 'Ronja de Roversdochter' van Astrid Lindgren ontzettend vaak gelezen. Ik las ook vaak Ed Franck ('Spetters op de kermis' en 'Tenten in de wei', die verhalen zaten samen in één boek). Verder nog 'De dingenzoeker' (van wie?), en een (oud) boek dat 'Panokko' heette, van Anne de Vries. Superfascinerend, want het ging over echte indianen! En dan wat later heb ik het boek 'Meester van de Zwarte Molen' ook kapot gelezen, van Otfried Preussler blijkbaar, die ook 'De kleine Waterman' geschreven heeft, nog zo'n prachtboek. Oh ja, en de Vlaamse filmpjes herinner ik mij ook...

En toen we nog jonger waren, was het 'Saartje&Sander', 'Grote beer en kleine beer', en een reeks verhaaltjes over drie eekhoorntjes (?) in een bos. O en 'Pluk van de Petteflet' natuurlijk, blijft geniaal trouwens :-)

Een paar van die boeken heb ik zelfs mee verhuisd :-)

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 15 jan 2014 09:34

Voor de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen doe ik aan nominatielezen. Alle boeken die vorig jaar verschenen in Nederland en België voor kinderen van 7 tot 9 jaar (3e en 4e leerjaar) lezen we, en we maken dan een selectie van 10 boeken voor de jury's van volgend schooljaar. Er zit niet zo geweldig veel soeps bij dit jaar. De geselecteerde vertaalde boeken moet ik wel nog lezen.

Mijn absolute favoriet voorlopig:
Afbeelding
Hilde Vandermeeren - Het uitzonderlijke leven van Violetta Vonk
Violetta Vonk is een uitzonderlijk meisje. Dat vond haar mama, zegt papa. Maar de mama van Violetta is dood en haar papa wil haar niet vertellen waarom ze zo uitzonderlijk is. Daarom gaat ze zelf op onderzoek uit, samen met haar beste vriend J.T. Misschien is ze wel uitzonderlijk goed in dieren redden? Of in het opbeuren van oude mensen? Of is ze alleen maar uitzonderlijk lastig?
Hoewel de thema's een beetje een cliché doen vermoeden, is het echt prachtig. Heel soepel opgebouwd , mooie hilarische taal, heel eerlijk verhaal.

Het was zelfs een beetje verademing na al die andere kinderboeken die toch wel teleurstelden. Ik heb de indruk dat veel kinderboeken te dwangmatig "kinderlijk" gehouden worden, met plots die te duidelijk zijn, taal dat geforceerd is, clichés die te groot voor woorden zijn (Marc De Bel, stop anders met schrijven als je niets deftigs meer kunt verzinnen...), of te duidelijk gemaakt om te verkopen (Katja Retsin en haar roze tijgers, brrr). Alsof kinderen niet meer serieus genomen worden. Heel erg spijtig!

Ook een blijvend aangename boeken: de Rosie & Moussa-reeks van Michael De Cock. Heerlijk grootstedelijk, zonder te problematiseren, maar ook zonder de problemen te verbloemen. Hij benoemt ze gewoon, en laat de kinderen er op hun eigen manier mee omgaan. (verschil in culturen, gescheiden ouders, racisme, etc. heel fijn om te lezen dat het niet uit de weg wordt gegaan, maar de kinderen en hun leefwereld blijft het thema van het boek, echt prachtig. Graag meer van dit soort boeken!)

Afbeelding
Dag,’ zegt Moussa. ‘Ik ben Moussa... En jij? Wie ben jij?’
Twee grote ogen kijken Rosie vragend aan.
‘Jij bent nieuw,’ zegt hij voor Rosie iets kan zeggen.
‘Helemaal niet,’ zegt Rosie. ‘Ik ben Rosie.’

Rosie en haar moeder gaan wonen in een groot flatgebouw aan de andere kant van de stad. In de kamer precies boven die van Rosie woont Moussa, een jongen van haar leeftijd. Rosie en Moussa gaan op een dag stiekem naar het dak van het flatgebouw. Maar dan worden ze opgesloten...
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Jell Gordan
New user
New user
Geslacht: Man

Bericht door Jell Gordan » 14 jul 2014 05:37

- Waarom ben jij beginnen lezen?
Van thuis uit altijd gestimuleerd geweest om te lezen. Ik ging dan ook vaker dan mijn klasgenoten in het lager naar de bib. Boeken waren (en zijn nog altijd) mijn ontsnappingsplek om eventjes de wereld te vergeten en mee te gaan in geweldige avonturen.
Later ook in de Kinder- en Jeugd Boekenjury gezeten, wat een goede voorraad nieuwe boeken opleverde om te lezen.

- Werd je voorgelezen?
Niet direct, of toch niet dat ik mij kan herinneren.
Ik lees wel zelf graag voor. Op kamp lees ik elk jaar een klein zelfgeschreven verhaaltje voor als avondsluiting, en ik vind het elk jaar weer heel leuk om de kindjes in het verhaal zien op te gaan.

- Van welke boeken hoop je dat ze de tand des tijds hebben doorstaan, en zou je later aan je kinderen geven?
De Griezelbus-boeken van Paul Van Loon & de boeken van het GriezelGenootschap. Mijn eerste inzicht in het griezelgenre en in boekenseries. Leuk geschreven en spannend voor die leeftijd! Natuurlijk ook Harry Potter.

- En, nogal logisch: welke is/zijn jouw favoriet(en)?
Er is een boek dat ik via de Leesjury gekregen heb als afscheidscadeau, en waarvan ik vond dat het onverdiend verloren had dat jaar, was 'Ik is een ander' van Patrick Cooper. Een verhaal over een tiener op zoek naar zijn broer in Afghanistan en het Midden-Oosten. Beetje onrealistisch, maar heel bewegend, vooral voor een 14-jarige ik.
Never give a sword to a man who can't dance. And boy, can I dance!

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 14 jul 2014 13:27

Waarom ben ik beginnen lezen?

In het lager moet iedereen wel eens verplicht een boek lezen voor een boekbespreking. Ik merkte dat ik zeer snel was meegevoerd in het verhaal. Het is een soort andere wereld, om even je zorgen te vergeten. Ondertussen is dat meevoeren al zo ver geëvolueerd dat ik na het lezen van een boek met slecht einde een uur somber ben. Na het lezen van een boek met een goed einde ben ik wel een dag opgewekter.

Werd je voorgelezen?

Heel weinig. Meestal waren het gewoon sprookjes of van die levenslessen voor kinderen (een fabeltje dus).

Welke boeken moeten de tijd overleven?

Heb ik niet echt een mening over. Er zijn zeer goede boeken in alle tijden dus ik laat mijn kinderen, als ik er zal hebben, zelf kiezen of ze willen lezen en wat ze lezen.

Wat zijn mijn favorieten?

Mijn favoriete series:

De Harry-Potterboeken zijn zeer goed. Ik lees ook graag Gone. Het gaat over een gebied waar plots iedereen boven de 15 verdwijnt. Later komt de lezer erachter waarom en wat er met de volwassenen gebeurd is, en gaat de reeks meer over het overleven met hongersnoden, watertekorten, ziektes, angst... Het einde moe ik nog lezen.

Mijn favoriete boek:

"De Droom van de Farao" door Herman Van Campenhout

Het speelt zich af in het oude Egypte. Heer Smenkens moet van de farao rond Afrika varen en alles opschrijven wat hij ziet. Het probleem is dat de Egyptenaren geen idee hebben dat Afrika veel groter is dan het stuk dat toen bekend was. Daardoor blijft Smenkens 3 jaar weg, i.p.v. de verwachte 8 maanden. Hij ontdekt dingen die voor ons heel normaal zijn, maar voor hem onmogelijk; bijvoorbeeld dat de zon onder de evenaar langs het noorden passeert, dat op het Zuidelijke punt de zuidenwind koud is, i.p.v. de noordenwind...

Het boek is de helft via een dagboek vertelt (de notities van Smenkens) en de helft door de schrijver.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Darkcrow
Experienced user
Experienced user

Bericht door Darkcrow » 31 jan 2015 14:50

Dat antwoord is simpel.

De Harry Potter boeken.
Iedereen die ze gelezen heeft zal het hier mee eens zijn, dat deze reeks een van de beste is. Natuurlijk is het altijd mogelijk dat er betere boeken zijn, ik heb immers niet alle boeken gelezen die beschikbaar zijn.

Sin Nombre
New user
New user

Bericht door Sin Nombre » 08 jul 2015 13:28

Waarom ben jij beginnen lezen?
Ik was nog een kleuter en kon nog niet lezen, maar ik toonde wel een grote interesse voor de boeken die we thuis hadden en die mijn ouders voorlazen. Dat was mijn grootouders niet ontgaan en die kochten dus voor ons (mijn zus en ik vormen een tweeling) een dik boek van Christian Andersen. Dat waren dan de klassieke sprookjes van Duimelijntje, het kleine meisje met de zwavelstokjes, het lelijke eendje, en ook een hele pak minder bekende sprookjes. Maar dat boek was zo mooi vormgegeven, bevatte vrij korte verhaaltjes en had grote letters. Ideaal om eigenlijk te leren lezen. Dat boek is trouwens mooi bewaard gebleven voor de neefjes & nichtjes die af en toe bleven slapen. :D

Werd je voorgelezen?
Tuurlijk wel! En het zijn één van de mooiste momenten uit mijn kindertijd die ik altijd zal blijven koesteren. Het gaf ook zo'n gevoel van geborgenheid. Ik, mijn zus, zelfs de hond :adore: en de papa. Als mijn zus dan soms bang werd door één of andere griezel in het verhaal, was ik haar beschermende engel. Ahja. Ik voelde me dan natuurlijk geweldig trots dat ik zoveel moediger was dan zij. :roflmao: Als het licht dan uitging en papa weg was, speculeerden we ook over het vervolg van het verhaal. Dan moesten mijn ouders ook niet zeuren om ons naar bed te krijgen, want we waren veel te nieuwsgierig naar het volgende hoofdstuk. :)

Van welke boeken hoop je dat ze de tand des tijds hebben doorstaan, en zou je later aan je kinderen geven?
Het sprookjesboek sowieso, maar we hebben ook nog een heleboel mooie Disneyklassiekers op het schap staan; Pinokkio, Peter Pan, Merlijn De Tovenaar enzoverder enzovoort.

En, nogal logisch: welke is/zijn jouw favoriet(en)?

Alice in Wonderland (Lewis Caroll)

Harry Potter (J.K Rowling)

Meester van de Zwarte molen (Otfried Preussler)

Levende bezems (Lisa Tetzner)

Maar mijn meeste geliefde = Anthony Horowitz. :demon: :demon: :demon:
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.

Gesloten