Jouw favoriete jeugdboek

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
De lachende profeet
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Jouw favoriete jeugdboek

Bericht door De lachende profeet » 20 feb 2012 01:41

Ik zal ook eens even de vragen beantwoorden. Ik vrees echter dat het een ellendige onderneming gaat worden.

Waarom ben jij beginnen lezen?
De ellende begint al met deze vraag. In de eerste plaats omdat ze uitgaat van een overschatting van ons vermogen om een rode draad of een soort logica te vinden in ons leven. En dat gaat dan weer terug op een overschatting van ons geheugen alsof dat een databank is waarin alle gebeurtenissen van een mensenleven netjes zijn geclassificeerd; alsof je bovendien al die herinneringen zonder enige mate van vertekening uit die vergaarbak kan halen. Nee, waarde forumcollega's, zo schoon en onbevlekt is ons geheugen niet; zo rein en maagdelijk en helder zijn onze herinneringen niet. Als ik naar mijn verleden kijk dan zie ik vooral een wirwar aan herinneringen die vager worden naarmate dat ze ouder worden; en zelfs dat ouder worden is schijn, want vaak weet ik niet eens hoe oud een herinnering is.

De vraag 'Waarom ben jij beginnen lezen?' beantwoorden kan dan ook niet meer zijn dan louter giswerk. Ik kan enkel hypotheses of verwarde herinneringen die van generlei waarde zijn aanbrengen. Het zou veel relevanter zijn om te vragen waarom ik blijf lezen, maar ook daar kan ik geen sluitend antwoord op geven.

Aangezien jullie waarschijnlijk hardleers zijn en graag hebben dat ik on topic blijf, zal ik toch de moeite doen om de ondanks goede bedoelingen tot mislukken gedoemde eerste vraag te beantwoorden. Ik denk dat ik ben begonnen met lezen omdat het moest. Eenmaal je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, verwachten volwassenen immers dat je dat leert. Al heb ik wel de indruk dat ik voor ik leerde lezen reeds enorm geïnteresseerd was in verhaaltjes en fictieve situaties, dingen die mijn fantasie stimuleerden. Dat zal de basis hebben gelegd voor mijn latere interesse in (bepaalde vormen van) literatuur. Omdat ik nog niet kon lezen, keek ik in die tijd vooral in strips.

Werd je voorgelezen?
Voor zover ik mij kan herinneren gebeurde dat zeer weinig. Wat de overschatting van herinneringen betreft, verwijs ik je naar mijn eerdere opmerkingen.

Van welke boeken hoop je dat ze de tand des tijds hebben doorstaan, en zou je later aan je kinderen geven?
Het kan me geen fluit schelen welk jeugdboek de tand des tijds doorstaat aangezien ik jeugdliteratuur des duivels vind. Ik kan natuurlijk zeggen welke boeken destijds op mij indruk maakten, maar of dat zinvol is dat weet ik niet. Wat de fictie betreft: het kan best zijn dat mijn kinderen geen bal hebben aan mijn eigen favorieten; de kans is zelfs groot. Wat non-fictie betreft: idem; bovendien heb je daar nog het probleem dat veel wetenschappelijke inzichten constant worden aangepast. Ik ben niet van plan om mijn kinderen (die ik gelukkig nooit zal hebben) op te zadelen met foute informatie en achterhaalde theorieën.

Maar goed, als ik ze toch iets zou geven dan wel een degelijk en laagdrempelig werk over de evolutietheorie, iets over de verschillende godsdiensten, iets over seksualiteit en gender en vooral al mijn strips van Kuifje en Suske & Wiske. Misschien ook iets over de Tweede Wereldoorlog. Als ze in hun puberteit komen moeten ze natuurlijk Arthur Rimbaud lezen. Dat is elke getourmenteerde puber (en mijn kinderen zullen getourmenteerd zijn) aan zichzelf verplicht.

En, nogal logisch: welke is/zijn jouw favoriet(en)?
Geen enkel jeugdboek in ieder geval. Een hoop strips wel (Suske & Wiske, Kuifje, en Urbanus omdat daarin werd gelachen met godsdienst en bejaarden) en misschien sprookjes (rauwe, mysterieuze sprookjes met een onderlaag van duisternis, dus geen commercieel aftreksel dat kinderen zwakzinnig maakt). Maar zeker geen jeugdliteratuur want van jeugdliteratuur kreeg ik hoofdpijn, braakneigingen en tranende ogen. De meeste jeugdliteratuur vond ik toen al debiele, betuttelende, moralistische, flauwe, platte, doorzichtige, voorspelbare en deprimerende shit zonder enig gevoel voor zelfrelativering. Melodramatisch gelul over het zoveelste lelijke kind dat gepest werd omdat het zo lelijk was, of over de zoveelste lieve grootmoeder die kanker had. Zoiets raakte mij niet, zoiets verveelde mij enkel. In de eerste plaats omdat het zo oneerlijk en zo onbeschaamd moralistisch was. Als je kinderen wilt leren dat pesten slecht is, pak ze dan aan als ze zelf iemand pesten, sta voor ze klaar als ze gepest worden en praat erover thuis of in de klas. Het is echt niet nodig om een half regenwoud te kappen voor papier om dertig bibliotheken bijeen te schrijven over lelijke, gehandicapte, andersgepigmenteerde, homoseksuele, dikke, rosse, verlegen of arme kinderen die gepest worden omdat ze anders zijn. Het enige wat dat oplevert is verveling, verwarring, slechte literatuur en het verdwijnen van het Amazonewoud omdat een paar hysterische pedagogen in Vlaanderen menen dat een verhaaltje over - ik zeg maar wat - een Turks meisje met wratten in haar gezicht pestgedrag op school gaat stoppen.

Er is natuurlijk ook zogenaamd ontspannende, zogenaamd vrolijke jeugdliteratuur, maar daar kreeg ik dan weer nierstenen van. Ik wou iets dat mijn fantasie stimuleerde zonder dat het de realiteit verdoezelde. Iets dat kon aantonen hoe absurd en pijnlijk grappig de wereld eigenlijk is zonder mij de stuipen op het lijf te jagen. Jeugdboeken hebben mij niets bijgeleerd. Marc De Bel vond ik niet meer dan een overjaarse hippie met vettig haar. Sprookjes vond ik wel leuk, vooral sprookjes waarin mensen werden opgegeten.

Uiteraard zei ik toen niet met zoveel woorden dat ik jeugdboeken niet graag las. En al zeker niet met de woorden die ik hierboven heb gebruikt. Mijn hobby's als kind waren: strips lezen, naar Samson kijken, stomme fantasieën uitwerken, inline skaten, 'avontuurlijke tochten' in de velden tussen Lichtaart en Tielen, 'oorlogje' spelen, over dino's leren en aan iedereen uitleggen dat de velociraptors in Jurassic Park verkeerde proporties hadden en een brachiosaurus niet in staat was om enkel op zijn achterste poten te staan. Jeugdboeken lezen was wel het laatste wat ik zou doen.

En ik zou het nu zeker niet meer doen. Toen wist ik het natuurlijk niet, maar als je ouder wordt en meer van de wereld leert dan kom je tamelijk onaangename dingen te weten. Ook over jeugdschrijvers. Ik heb het natuurlijk over pedofilie. Kinderen lokken is op zich al vreselijk, maar boeken schrijven om kinderen in je bed te krijgen is het walgelijkste dat ik mij kan voorstellen. En het ergste is dat zo'n schandalig gedrag nog wordt beloond door de staat in de vorm van subsidies. Meer zelfs, dat tuig mag onbeschaamd met kinderen omgaan in bibliotheken en op scholen. Leerkrachten en ouders hebben er zelfs bewondering voor. Dat terwijl de elektricien Marc Dutroux levenslang in de cel zit voor dezelfde feiten. Als Dutroux jeugdboeken zou schrijven dan werd hij ongetwijfeld in een mum van tijd wereldberoemd in België. Klassenjustitie anno 2012!

Ik wil wel een uitzondering maken voor Maarten Jagermeester die niet enkel kinderboeken schrijft, maar ook een goede en grappige dierenarts is en dus zeker geen pedofiel.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

cerclezot
Experienced user
Experienced user

Bericht door cerclezot » 16 sep 2012 21:28

Mijn favoriete jeugdschrijvers waren:

Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf (Nils Holgerssons wonderbare reis), Roald Dahl, Annie M.G. Schmidt en J.K. Rowling

Peanut
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Peanut » 26 sep 2012 15:21

cerclezot schreef:Mijn favoriete jeugdschrijvers waren:

Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf (Nils Holgerssons wonderbare reis), Roald Dahl, Annie M.G. Schmidt en J.K. Rowling
:love:

Zeal
New user
New user

Bericht door Zeal » 29 sep 2012 05:43

Favoriet boek: Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman

Favoriete schrijver: RL Stine

EDIT: Net de topic doorgelezen, kben echt shocked hoeveel schrijvers/titels ik herken. Ik was een beetje vergeten hoe belachelijk veel ik vroeger gelezen heb.

idk
Babbelaar van 't jaar 2017

Bericht door idk » 30 dec 2012 17:54

Galione schreef:Ik ben altijd in de jeugdboeken blijven hangen, volwassen boeken spreken me gewoon niet aan.
Ondertussen lees ik wel de boeken voor adolescenten
same here!
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/upload ... 01/idk.jpg

Ginger
New user
New user

Bericht door Ginger » 12 jan 2013 17:08

Mijn favorieten:

alles van Roald Dahl

Het dolfijnenkind van Patrick Lagrou (noot; op de boekenbeurs zat Patrick Lagrou helemaal alleen aan zijn stand, er stond niemand bij hem, terwijl datzelfde moment een hele hoop mensen aan het aanschuiven waren voor Astrid Bryan. Ik moet toch zeggen dat ik Patrick Lagrou prefereer.)

Le petit prince

het infernaat van Guy Didelez, geniaal boek.

mijn tante is een grindewal van Anne Provoost

...
on ne voit bien qu'avec le cœur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

NenaElyss
New user
New user

Bericht door NenaElyss » 02 feb 2013 16:00

katastrofe schreef:Toen nog maar net kon lezen, was 'Lotte&Pieter' mijn lievelingsboek.
Daarna kwam 'Het Dolfijnenkind'.
Dan begin middelbaar 'Zij en Haar' (I know: cliché)
En nu is men lievelingsboek 'Dubbel Doelwit'
Hey, hoe kan jij eigelijk Griekse letters typen? is daar een prgramma voor?

Lin
Experienced user
Experienced user

Bericht door Lin » 08 feb 2013 16:11

Ik begon reclameborden en informatie op dagdagelijkse voorwerpen te lezen (van shampoo tot mayonaise) gewoon uit interesse voor wat er zich rondom mij afspeelde. Vanaf dat moment lieten mijn ouders mij in de bib niet enkel voorleesboekjes kiezen, maar ook van die maan-roos-vis gevallen. Ik heb die boekjes dan ook allemaal verslonden denk ik.

Mijn mama en oma lazen heel vaak voor (mijn papa en opa konden het niet goed genoeg naar mijn normen :) ).

In de lagere school las ik vooral Marc de Bel, Carry Slee, Evert Hartman en af en toe ook wel Jan Terlouw of Thea Beckman. Toen ik een jaar of 11 was, begon ik aan de boeken van Dirk Bracke. Op dat moment vond ik ze goed, maar toen ik iets ouder was allang niet meer eigenlijk. Ook van Helen Vreeswijk heb ik ongeveer alles gelezen (in het eerste en tweede middelbaar denk ik).

Het moest voor mij allemaal wel vrij realistisch zijn (behalve Marc de Bel dan, maar die vond ik gewoon heel erg leuk schrijven). Ik heb bijvoorbeeld nooit van sprookjes of Disneytoestanden gehouden omdat ik dat allemaal veel te ongeloofwaardig vond.
Van alle beklemmingen is déjà-vu de wreedste.
Tom Lanoye - Het derde huwelijk

Peanut
Experienced user
Experienced user

Bericht door Peanut » 09 mar 2013 20:47

Ik las vroeger enorm veel. Boeken, tijdschriften, reclamefolders...
Ik las vooral boeken van Marc De Bel en Guy Didelez. Maar voor mijn verjaardag kreeg ik eens een hele hoop boeken van Roald Dahl. Sindsdien is 'Matilda' mijn favoriete boek.

Autumn
Regular user
Regular user

Bericht door Autumn » 10 mar 2013 17:19

- Waarom ben jij beginnen lezen?

Toen we in het eerste leerjaar leerden lezen, wou ik de beste van de klas zijn dus verslond ik alle boeken. (Ik geef het toe: ik heb een ongezonde competitiegeest in die zin dat ik in mijn hoofd voor alles wedstrijdjes hou :) ) Ik mocht ook geen tv kijken en nadat ik al mijn hobby's had beoefend en mijn huiswerk had gemaakt, ging ik zitten lezen in plaats van tv te kijken.

- Werd je voorgelezen?

Ik werd door mijn moeder heel vaak voorgelezen. Zo'n typische '365 verhaaltjes'-boeken,
maar het waren fijne momenten! Ik had ook eens een boek gekregen van Roald Dahl vol sprookjes en gedichtjes: van dat boek kon ik niet genoeg krijgen! De vindingrijkheid die die man had om sprookjes om te toveren tot hedendaagse rijmen voor kinderen: geweldig.
Ik kan me nog steeds één zin herinneren dat voorkwam in het rijmsprookje van Roodkapje:
en plots trok roodkapje een revolver uit haar slipje.. Héérlijk!
Ik zag mijn ouders niet zo vaak dus was het extra leuk om 's avonds voorgelezen te worden.
Ook werd ik door mijn oma voorgelezen. Ze had een boek 'kerstpap' van Sven Nordqvist waar ze elke winter uit voorlas. Ik weet nog exact waar dat boek lag: in een kast in haar badkamer waar haar kousen en handdoeken lagen. Het is tot op de dag van vandaag nog steeds een raadsel waarom ze dat boek daar legde :)

- Van welke boeken hoop je dat ze de tand des tijds hebben doorstaan, en zou je later aan je kinderen geven?

Het boek dat ik hier boven vernoemde, kerstpap, hoop ik later aan mijn kinderen te zullen voorlezen. Mijn oma ging het in haar erfenis vermelden dat ik recht heb op dat boek! (ook al hoop ik natuurlijk dat ze nog jaaaaren blijft leven).

- En, nogal logisch: welke is/zijn jouw favoriet(en)?

Mijn aller-aller-allerliefste boek dat ik ooit gelezen heb is Pluk van de Petteflet van Annie M.G.Schmidt. Ik kan mij nog herinneren dat ik het een keertje voor Sint-Maarten heb gekregen. (ja, ik woon in dat landsdeel waar het niet Sinterklaas is, maar Sint-Maarten 8) ) Ik heb het boek keer op keer verslonden en aan iedereen uitgeleend en aangeraden! Ook had ik alle boeken van Marc De Bel. (mijn favoriet was Nikki Nikkel) Later kwam daar uiteraard Dirk Bracke bij, als puberend meisje zit het volgens mij in je genen om Dirk Bracke te lezen!

Lang leve boeken! Sinds ik in het eerste leerjaar de beste wou zijn in het lezen, ben ik er nooit meer mee gestopt. Ze zorgen voor momenten van rust en kalmte in mijn leven.

Bart_D
Regular user
Regular user

Bericht door Bart_D » 09 apr 2013 20:51

idk schreef:
Galione schreef:Ik ben altijd in de jeugdboeken blijven hangen, volwassen boeken spreken me gewoon niet aan.
Ondertussen lees ik wel de boeken voor adolescenten
same here!
Van mij hetzelfde! Om de één of andere reden heb ik nog altijd de beste herinneringen aan jeugdboeken overgehouden, en zijn er niet echt veel 'boeken voor volwassenen' die mij bijgebleven zijn tot nu toe.

Ik las vroeger veel Marc de bel (Blinker :love:), Paul van Loon (Griezelbus :D), Roald Dahl (Mathilda), Helen Vreeswijk (dat is al iets meer volwassener :lol: )
I just wish I could fast-forward through my life and see that everything ends up okay.

Asubuhi
Experienced user
Experienced user

Bericht door Asubuhi » 20 apr 2013 22:23

De mama las voor, heel vaak, ik heb dan ook een uitgebreide kinderboekencollectie die nog steeds op mijn kamer staat. Het is ook dankzij haar dat we lezers zijn, mijn broer en ik, en daar is ze best fier op.
Nu we toch al een tijdje te oud zijn om aan voor te lezen gaat ze dan maar als vrijwilliger voorlezen aan allochtone kindjes :)

Ik las werkelijk alles, waarbij ik ook geregeld de man uit de bib lastig viel met de vraag "weet jij nog een goed boek?" waarna hij de rekken met mij mocht afgaan.
Wat mij het meest is bijgebleven zijn de boeken van Jan Terlouw, en iets later de trilogie Een Groene Bloem van Floortje Zwigtman.

NenaElyss
New user
New user

Bericht door NenaElyss » 21 apr 2013 11:35

Glamourgirl_10 schreef:Ik was een met-de-zaklamp-onder-het-deken-kind. Ik heb zo goed als alles met een kasteelicoontje (geschiedenis) en een tankicoontje (oorlog) uit de plaatselijke bib gelezen. Ik had ook een afkeer van boeken "in het hedendaagse", vond die meestal veel te betuttelend en moraliserend (toen dacht ik natuurlijk niet zo, ik vond ze gewoon "stom" en "voor mietjes" waarschijnlijk). Maar Marc de Bel vond ik wel cool!

Auteurs die ik me herinner:
- Ik ben ooit begonnen met alle boeken over de Rode Ridder (zijn er een stuk of 25 denk ik)

- Thea Beckman (alles, @ JFK de gouden dolk niet gelezen?)

- Evert Hartman (oorlog zonder vrienden, vechten voor overmorgen (zot boek), het bedreigde land,...zalig)

- Rosemary Sutcliff: over het Romeinse rijk enzo, totale obsessie (de adelaar van het negende :love: :love: :love: :love:, de lantaarndragers,...)

- Simone van der Vlugt: bloedgeld, de amulet, de guillotine, schuld,...

- Peter Dickinson: Kinderen van de Maanvalk, praaaachtig boek over een groep mensen in de prehistorie

- Johan Ballegeer (ik was fan)

- Aline Sax: geniale jonge jeugdauteur (Mist over het strand, geen stap terug)

Dat zijn zo de eerste die in mij opkomen, maar het waren er echt honderden meer. Ik las toen echt 3 boeken per week, wat een zalige tijd.
Aline Sax!
Ik vond "wij, twee jongens" zo mooi :love:

NenaElyss
New user
New user

Bericht door NenaElyss » 21 apr 2013 11:41

Asubuhi schreef:De mama las voor, heel vaak, ik heb dan ook een uitgebreide kinderboekencollectie die nog steeds op mijn kamer staat. Het is ook dankzij haar dat we lezers zijn, mijn broer en ik, en daar is ze best fier op.
Nu we toch al een tijdje te oud zijn om aan voor te lezen gaat ze dan maar als vrijwilliger voorlezen aan allochtone kindjes :)

Ik las werkelijk alles, waarbij ik ook geregeld de man uit de bib lastig viel met de vraag "weet jij nog een goed boek?" waarna hij de rekken met mij mocht afgaan.
Wat mij het meest is bijgebleven zijn de boeken van Jan Terlouw, en iets later de trilogie Een Groene Bloem van Floortje Zwigtman.
De groene bloem trilogie!
Dat vind ik zooo'n geweldige boeken :love:

Paswoord
Experienced user
Experienced user

Bericht door Paswoord » 28 apr 2013 22:07

In de basisschool was ik samen met hoogbegaafdboy de rest van de klas ver vooruit wat betreft lezen. (En niet enkel op dat vlak, maar goed) Zo lang als ik mij kan herinneren heb ik al boeken verslonden. In de basisschool omschreef ik mezelf als 'boekenwurm', met trots. Ik had het niet zo voor mensen die liever strips verkozen. In oneindig veel rare posities zitten lezen in onze fauteuil in de living.

Auteurs herinner ik me niet zo sterk. Wel bijvoorbeeld Dirk Bracke. Louise Rennison met haar hele serie over Georgia Nicholson, jezus wat heb ik me daarmee doodgelachen. Misschien eigenaardig maar ik heb Anne Frank, mijn beste vriendin redelijk vroeg gelezen. Ik geloof dat ik 10 was. Daarom maakt het voor mij ook een beetje deel uit van mijn (albeit vroege) jeugd. De Harry Potter boeken natuurlijk ook helemaal verslonden. En verder interesseerden me alle boeken rond het thema drugs. Ik had er een redelijke fascinatie voor. Nog steeds eigenlijk, maar ik lees helaas niet meer zo veel voor het plezier.
Giraf. schreef:(...) Anthony Horowitz (...)
Bedankt, deze ook! Ik had een redelijk harde crush op Ian. Enkele jaren geleden kwam de verfilming op tv, rotslecht.

Ik vind lezen echt heel belangrijk in feite. Ik ben ervan overtuigd dat mensen die veel lezen (zij het geen religieuze geschriften) in hun jeugd, sneller volwassener zijn en simpelweg verstandiger. Het helpt je woorden begrijpen, je vocabularium uitbreiden, thema's aankaarten en begrijpen. Zo, na deze pro-lezen rant ga ik deze zomer maar weer eens een boek vastnemen.

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 15 mei 2013 18:14

Paswoord schreef:Misschien eigenaardig maar ik heb Anne Frank, mijn beste vriendin redelijk vroeg gelezen. Ik geloof dat ik 10 was. Daarom maakt het voor mij ook een beetje deel uit van mijn (albeit vroege) jeugd.
Ik heb Het Achterhuis ook gelezen toen ik in het vijfde leerjaar zat, dat was toen ook echt een van mijn favoriete boeken. Toen ik een beetje later tijdens een geschiedenisles in het middelbaar tot de vaststelling kwam dat er mensen in mijn klas zaten voor wie de naam 'Anne Frank' tot dan toe volledig onbekend was, was ik behoorlijk geschrokken.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 16 mei 2013 00:01

Homba schreef:
Paswoord schreef:Misschien eigenaardig maar ik heb Anne Frank, mijn beste vriendin redelijk vroeg gelezen. Ik geloof dat ik 10 was. Daarom maakt het voor mij ook een beetje deel uit van mijn (albeit vroege) jeugd.
Ik heb Het Achterhuis ook gelezen toen ik in het vijfde leerjaar zat, dat was toen ook echt een van mijn favoriete boeken. Toen ik een beetje later tijdens een geschiedenisles in het middelbaar tot de vaststelling kwam dat er mensen in mijn klas zaten voor wie de naam 'Anne Frank' tot dan toe volledig onbekend was, was ik behoorlijk geschrokken.
Ik heb dat boek ook ongeveer op die leeftijd gelezen, en nu in de bib, komen gastjes van 10 jaar ook daarom vragen. Waarschijnlijk deel van de leerstof van dat jaar?

En ik kan écht niet kiezen, zeker wat jeugdboeken van nu betreft, dat is zoveel veranderd met toen ik klein was. Zoveel kwaliteit! Zoveel écht goeie schrijvers!

Joke Van Leeuwen en Bart Moeyaert zijn van die jeugdauteurs die volwassenen goed vinden, maar kinderen meestal wat minder (tenzij voor lezingen, maar dat is iets anders). Stefan Boonen is écht écht fantastisch goed, zowel door volwassenen als door kinderen bijzonder goed gesmaakt.
Het blijft ook moeilijk. Kinderboeken worden altijd op basis van de smaak (of commercieel belang) van volwassenen uitgegeven, aangekocht, aangeraden aan kinderen. Recensies worden meestal door volwassenen geschreven. Ik kon mezelf bijvoorbeeld wat minder vinden in de winnaars van de KJV van dit jaar omdat er naar mijn mening betere boeken in de groepen waren (zeker Hotel Tussentijd, niet echt een goed boek), maar het is zo interessant om te horen wat de kinderen zelf echt goed vinden. En ook gewoon heel erg leuk.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Call_Me_Charlie
New user
New user

Bericht door Call_Me_Charlie » 25 aug 2013 23:29

- Werd je voorglezen?
Mama las elke avond iets voor voor mijn zus en mij. Het was iets waar ik écht naar uit kon kijken en waarom ik nu en toen ook zo graag lees/las. Al die verhalen om dan erna in bed verder over te dromen en in op te gaan!
Ik vroegste wat ik mij herinner is "The CareBears" en "Goodnight Moon", dat dikke groene sprookjesboek, wat later dan Annie M.G. Smith werd (Pluk! Abeltje! Minoes!), Roald Dahl's Boy en mijn eerst tranentrekker: De Kleine Prins

- Van welke boeken hoop je dat ze de tand des tijds hebben doorstaan, en zou je later aan je kinderen geven?
Zie bovenstaande. Verder nog de boeken van Michael Ende (Momo, Die Unendliche Geschichte, Die Zauberschule, Roald Dahl's klassiekers als Heksen, De GVR,...

Ik was hopeloos verliefd op Jonathan Leeuwenhart, dus ja. En met Harry Potter heb ik de puberteit doorworsteld, die blijven ver bovenaan het lijstje staan.

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 08 nov 2013 08:20

- Waarom ben jij beginnen lezen?
Kennis is macht. Nee, geen idee waarom, maar het was wel een goed tijdverdrijf. Zeker zo zonder tv. In mijn topjaren las ik 5 boeken in 3 dagen. We gingen de zondag naar de bib en tegen dat het woensdag was, waren ze alweer allemaal uit.
- Werd je voorglezen?
Dat herinner ik me niet meer zo goed. Ik doe dat zelf graag nu.

Anthony Horowitz: Alex rider. Hoe spannend was dat!?
Ook alles van Dirk Bracke gelezen, maar nu vind ik dat niet bepaald wereldliteratuur meer.
Toen ik net begon te lezen: Pietje Puk.
Alles van de griezelbus herinner ik me ook nog.
Marc de Bel, maar dan niet de Boeboeks, maar wel Blinker en de Katten van Kruisem.
Ik herinner me ook dat ik alles van Kate Cann las.
Carry Slee ook, al dat psychologische, dat stond mij wel aan.

Thea Beckman las ik niet graag. Ik denk dat dat komt omdat ik er ooit aan begonnen was toen ik nog te jong was en het niet begreep. Nadien had ik geen interesse meer omdat ik het de eerste keer niet leuk vond.

(ik heb ook ontzettend veel mijn kinderbijbel gelezen, nu zijn mensen altijd verbaasd dat ik zoveel bijbelverhalen ken, maar mijn kinderbijbel was echt goed geschreven.)

Goed, mijn favorieten:

Ik herinner me niet echt titels. Ik weet dat er 1 boek was over een meisje die een armband van een beroemde popster vond en toen moest kiezen tussen hem en haar lief.
En er was 1 boek over een stad waar je niet uit mocht en iedereen een nummer had (typische toekomstliteratuur) en dat vond ik ook een van de mooiste boeken ooit.
En mijn laatste topper was 'de vijfde jongen'. Echt een dikke aanrader. Het gaat over homofilie en multiculturaliteit. Zou een verplicht nummertje mogen zijn in veel scholen!

Verder ben ik nogal vroeg begonnen met volwassenenliteratuur. Op het kaartje van mijn mama, want er staat daar een leeftijdsgrens op blijkbaar.

liekex3
New user
New user

Bericht door liekex3 » 10 nov 2013 01:15

Waarom ben jij beginnen lezen?
Omdat het moest van school. Ik weet nog goed dat ik een moeilijke lezer was, maar eens ik goed kon lezen ik niet meer te stoppen was
- Werd je voorglezen?
Ik denk het wel

mijn favorieten:

Ik heb alle boeken van Dirk Bracke gelezen. Op een rare manier beschreef hij meestal wat er net op dat moment in me omging. Ik kon me heel goed inleven in het boek, en net dat maakte het lezen leuk denk ik. Mijn favoriet van Dirck Bracke? Bijna al zijn boeken!

Ook Carry Slee heb ik vaak gelezen, al weet ik niet meteen nog titels van haar boeken.

Voor de rest las ik heel wat informatieve boeken, al hadden die nu niet echt een sterke intellectuele waarde ;)

Ik lees nu nog steeds heel graag eigenlijk. Het liefste lees ik nu waargebeurde verhalen :love:

Gesloten