Jouw favoriete jeugdboek

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
herman frodiet
T-Jong begeleider
T-Jong begeleider

Re: Jouw favoriete jeugdboek

Bericht door herman frodiet » 09 okt 2010 00:11

Roald Dahl. Echt alles heb ik gelezen (en herlees ik nu nog regelmatig). Mijn favorieten zijn toch De dominee van Dreutelen en Daantje de wereldkampioen.

Ook alles van Jan Terlouw en Guy Didelez. Oh ja en de Griezelbus. En toen ik heel klein was: Pinkeltje.
Heerlijke tijden waren dat. Blijven lezen tot je er bij neerviel. Mijn ma moest regelmatig de boeken verstoppen, omdat ik anders bleef lezen.

Ik ben beginnen naar de bibliotheek gaan toen ik 4 jaar was. Niet voor de prentenboeken, want ik kon toen al lezen. En ik ga nu nog steeds. Volledig opgeslorpt worden door een verhaal, de hele wereld vergeten, meeleven met de personages,... I love it.
weten zou fataal zijn, het is juist de onwetendheid die een mens bekoort. (Oscar Wilde)

mister macho min 19-kamp 2008

mei_meisje
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Bericht door mei_meisje » 09 okt 2010 10:15

Ik ging ook al voeg mee naar bib.
Ik werd ook voorgelezen.
En lees nu nog altijd.
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

Vencha
Regular user
Regular user

Bericht door Vencha » 13 okt 2010 18:31

Met stip op de eerste plaats staat bij mij Astrid Lindgren met zo goed als haar volledige oeuvre.Het toeval wil dat ik zowat al haar werk moet herlezen momenteel, voor een universitaire cursus én in het Zweeds. Zalig!

Daarnaast lag Jan Terlouw ook steenvast op mijn nachtkastje. Ik denk dat 'Koning van Katoren' het eerste boek is dat ik ooit met mijn naarstig gespaarde zakcenten heb gekocht.

Roahl Dahl is inderdaad eveneens een topper, en bovendien zijn die mens zijn boeken voor volwassenen al even fantsatisch. Compleet onrealistisch en gevuld met zoveel dubbelzinigheden dat je er af en toe toch wel een blos van op de wangen krijgt.

Tonke Dracht heb ik ook heel erg graag gelezen toen ik iets ouder werd, net als de oorlogsboeken van John Marsden en de vampieren-reeks Darren Shan. Die in niets te vergelijken valt met de huidige Twilight reeks en o zo veel beter is.

Ik heb als kind zeer veel gelezen, ik ben ooit nog in de bloemetjes gezet door de bibliothecaresse van ons kleine boerendorp omdat ik letterlijk de gehele jeugdafdeling uitgelezen had...
Haikus are easy
But sometimes they don't make sense
Refrigerator

JFK
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door JFK » 15 okt 2010 00:57

-Waarom ben jij beginnen lezen?
Omdat ik het van dag één onwijselijk cool vond. Sindsdien ben ik niet meer gestopt. En van kleinsaf al historisch gerelateerde boeken. Ik haatte fantastie, genre Marc De Bel-achtig.

Ik meen mij zelf te herinneren dat ik als lagere school-kind al volwassen boeken verslond over Christofel Colombus, mijn toenmalige held.

- Werd je voorgelezen?
Ja. Door de papa. :D De mama had door het werk geen tijd daarvoor. :(

- Van welke boeken hoop je dat ze de tand des tijds hebben doorstaan, en zou je later aan je kinderen geven?
- En, nogal logisch: welke is/zijn jouw favoriet(en)?

De meeste boeken van Thea Beckman (Kruistocht in Spijkerbroek, de triologie: Geef me de ruimte!, Triomf van de verschroeide aarde en Het rad van fortuin, De doge-ring van Venetië en Saartje Tadema)

Annie M.G. Schmidt: Pluk van de Petteflet en Otje. :rock:

Jan Terlouw: Oorlogswinter

Geert Spillebeen: Age 14, over het leven van John Condon, de jongste soldaat die sneuvelde in WO I.
Fluctuat nec mergitur

Glamourgirl_10
Senior user
Senior user

Bericht door Glamourgirl_10 » 15 okt 2010 01:40

Ik was een met-de-zaklamp-onder-het-deken-kind. Ik heb zo goed als alles met een kasteelicoontje (geschiedenis) en een tankicoontje (oorlog) uit de plaatselijke bib gelezen. Ik had ook een afkeer van boeken "in het hedendaagse", vond die meestal veel te betuttelend en moraliserend (toen dacht ik natuurlijk niet zo, ik vond ze gewoon "stom" en "voor mietjes" waarschijnlijk). Maar Marc de Bel vond ik wel cool!

Auteurs die ik me herinner:
- Ik ben ooit begonnen met alle boeken over de Rode Ridder (zijn er een stuk of 25 denk ik)

- Thea Beckman (alles, @ JFK de gouden dolk niet gelezen?)

- Evert Hartman (oorlog zonder vrienden, vechten voor overmorgen (zot boek), het bedreigde land,...zalig)

- Rosemary Sutcliff: over het Romeinse rijk enzo, totale obsessie (de adelaar van het negende :love: :love: :love: :love:, de lantaarndragers,...)

- Simone van der Vlugt: bloedgeld, de amulet, de guillotine, schuld,...

- Peter Dickinson: Kinderen van de Maanvalk, praaaachtig boek over een groep mensen in de prehistorie

- Johan Ballegeer (ik was fan)

- Aline Sax: geniale jonge jeugdauteur (Mist over het strand, geen stap terug)

Dat zijn zo de eerste die in mij opkomen, maar het waren er echt honderden meer. Ik las toen echt 3 boeken per week, wat een zalige tijd.
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 15 okt 2010 11:43

Glamourgirl_10 schreef:Ik heb zo goed als alles met een kasteelicoontje (geschiedenis) en een tankicoontje (oorlog) uit de plaatselijke bib gelezen. Ik had ook een afkeer van boeken "in het hedendaagse", vond die meestal veel te betuttelend en moraliserend (toen dacht ik natuurlijk niet zo, ik vond ze gewoon "stom" en "voor mietjes" waarschijnlijk).
.....
- Dat zijn zo de eerste die in mij opkomen, maar het waren er echt honderden meer. Ik las toen echt 3 boeken per week, wat een zalige tijd.
²

Grappig hoe de Geschiedenis-fascinatie er van kleinsaf al in zit. :D :wink:
- Thea Beckman (alles, @ JFK de gouden dolk niet gelezen?)

- Simone van der Vlugt: bloedgeld, de amulet, de guillotine, schuld,...
Deze was ik inderdaad vergeten!! :D
:love:
Fluctuat nec mergitur

ruben_d
Experienced user
Experienced user

Bericht door ruben_d » 16 okt 2010 11:29

Mattimeo door Brian Jacques, "Het Zuidland" in de Nederlandse vertaling. Het boek ging over veldmuizen die vredig en zelfbedruipend leefden in een abdij, maar dan belegerd werden door een genadeloos leger roofvogels, en op de koop toe bezocht werden door een vos die de kindermuisjes ontvoerde. De muizen boden evenwel moedig weerstand, en zetten een expeditie op touw om hun kinderen terug te halen.

En verder Bevroren Tijd van Lieneke Dijkzeul over de expeditie van Barentsz die strandde op Nova Zembla. En tevens het hele oeuvre van Roald Dahl...
Δῶς μοι πᾳ στῶ καὶ τὰν γᾶν κινάσω.

Isokrates
Forum addict
Forum addict

Bericht door Isokrates » 16 okt 2010 14:20

Glamourgirl_10 schreef:Ik heb zo goed als alles met een kasteelicoontje (geschiedenis) en een tankicoontje (oorlog) uit de plaatselijke bib gelezen.
Daar selecteerde ik ook op :)

Bij mij is de leeswoede vooral begonnen door de kleine klasbibliotheekjes op school. Toen ik daar alles van gelezen had ben ik op mijn achtste lid geworden van de gloednieuwe bibliotheek (voordien waren er drie verzuilde). De reeksen van de Britse schrijfster Enid Blyton waren toen mijn absolute favorieten. Tientallen van die boeken heb ik gelezen en herlezen: De Vijf, De groten zeven, De vijf detectives, de Avonturen-reeks... Alles speelt zich af in een soort geïdealiseerd jaren '50 Engeland, wat het nu allemaal wat gedateerd maakt. Laatst was er in Virus op canvas nog een hilarische parodie op. Maar begin jaren '90 was er nog niet zó veel veranderd te lande. :) Ik was altijd dolgelukkig als ik een nieuw deeltje (90 frank!) cadeau kreeg.

Iets later typische jongensboeken uit de 19de eeuw: alle Wonderreizen van Jules Verne, en ook de reeks van Karl May over het Midden-Oosten (begon met Kara Ben Nemsi, de held uit de woestijn :)).

En verder ook een massa Lemniscaat-schrijvers, met Thea Beckman als favoriet bij uitstek, en van haar hand in het bijzonder de Thule-reeks en die over de Honderdjarige Oorlog. Vooral die eerste vond ik uitermate fascinerend: Kinderen van Moeder Aarde, Het helse paradijs en Het gulden vlies van Thule. Die moeten toch zeker de tand des tijds overleven, ook al begint het met de Derde Wereldoorlog tussen de VS en de Sovjetunie :)
En ja, Jan Terlouw (Pjotr, De kloof...), Evert Hartman (Oorlog zonder vrienden), Anke De Vries...

Ook de Averbode-auteurs zijn hier veelvuldig gepasseerd. Vooral de historische romans van Paul Kustermans of Gaston van Camp herinner ik me nog (Timoe, Een legioen in de val, De valse Boudewijn).

Bij de allerbeste waren De brief voor de koning en Geheimen van het wilde woud van Tonke Dragt.

Ah, nostalgie...
Moedig voorwaarts

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 17 okt 2010 12:46

Ik heb nooit de kasteelicoontjesboeken gelezen, en ben er nog altijd niet echt aan :)

Echt héél veel heb ik vroeger niet gelezen.
Wel zo goed als alle Marc De Bels, veel Annie M.G. Schmidt, en ook veel stomme puberboeken, Dirk Bracke, Carry Slee en consoorten. Ook al vond ik daar niet zoveel aan.

Absolute toppers zijn Pluk van de Petteflet! (ik had zo audiocd's daarvan, dat was echt super, die heb ik grijsgedraaid!) En de rest kwam eigenlijk pas wat later in mijn jeugd:
Anne Provoost - Vallen (ja, iedereen vindt dat geen leuk boek omdat ze dat verplicht moesten lezen enzo, maar ik vond het heel mooi)
Jan Simoen - Met mij gaat alles goed
Aidan Chambers - De Tolbrug (en Je moet dansen op mijn graf natuurlijk ook wel)

Oh, en toen ik klein was las m'n mama ook wel voor uit de Narnia-boeken van C.S Lewis.
"Yeah, I like boys and girls, they're all great! There's really no difference is there? Mr. BBC."

katastrofe
Experienced user
Experienced user

Bericht door katastrofe » 18 okt 2010 10:07

Toen nog maar net kon lezen, was 'Lotte&Pieter' mijn lievelingsboek.
Daarna kwam 'Het Dolfijnenkind'.
Dan begin middelbaar 'Zij en Haar' (I know: cliché)
En nu is men lievelingsboek 'Dubbel Doelwit'
Ζομεν ουχ ώς θελομεν, άλλ' ώς δυναμεθα
"We leven niet zoals we willen, maar zoals we kunnen"

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 21 okt 2010 22:13

Mijn ultieme jeugdfavoriet (12-16) blijft Patrick Lagrou :love: Dolfijnenkind trilogie, Sterrenkind, De Heksen, Tibo en de droomduivels, Het beest van de canigou, ...

Verder ook heel graag Annie MG Smidt gelezen (Pluk :love: ) en Roger H. Schoemans (Serafijns oorlog, Chico). Verder weet ik het zo goed niet meer.

Favo voorleesboek: de Timbalotrein en Wollemie :love:
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Aap in een Potje
Forum addict
Forum addict

Bericht door Aap in een Potje » 22 okt 2010 14:17

Zij en Haar en het Engelenhuis van Dirk Bracke
Kiekeboestrips x)
en de Harry Potters
Iedereen gunt je alles, zolang je het maar niet hebt

*val
New user
New user

Bericht door *val » 01 nov 2010 16:10

- Waarom ben jij beginnen lezen?
Om de verhaaltjes die werden voorgelezen zelf te kunnen lezen. En eenmaal ik die allemaal had gelezen, omdat ik niet meer kon stoppen

- Werd je voorglezen?
Ja, door papa, en nu ken ik nog steeds enkele van deze verhaaltjes vanbuiten

- favoriet(en)?
alles van Thea Beckman (ben ik onlangs opnieuw beginnen lezen, na het zien van kruistocht in spijkerbroek op tv, omdat het boek gewoon veel beter is)
'Olrac' en 'Aude' van Kristien Dieltiens
de boeken van Tonke Dragt
en verder nog veel Marc de bel enz.. maar eigenlijk ben ik al redelijk snel overgestapt op 'volwassen' literatuur.

funkfish
Senior user
Senior user

Bericht door funkfish » 02 nov 2010 14:40

* kleine nostalgische melding * Toen ik halfweg de jaren ´80 de bib binnenhuppelde, was er nog geen slimme computer om een boek in de collectie terug te vinden.
Mijn moeder zocht in deze bakken om zo een leuk boekje te vinden voor mij en mijn broer:
Spoiler! :
Afbeelding
We leerden zelf nogal vlug om iets terug te vinden, voor ons leesplezier of voor school :).

Ik koester heel mooie herinneringen aan de sprookjesboeken die mijn oma bij ECI kocht.
Bij elk boek hadden we een cassette waarop een Nederlandse mevrouw & meneer alle verhalen van het boek voorlazen.
Spoiler! :
Afbeelding
Al was ik altijd grotere fan van mijn ouders als voorleesstem :). Mijn broer en ik allebei dichtbij mijn moeder of mijn vader, en we waren áltijd helemaal in de ban van het verhaal voor we gingen slapen.
Ik heb nog steeds die sprookjesboeken van mijn oma op zolder, en ik hoop dat ik ze zeer gauw aan lieve kleine kindjes mag voorlezen :).

Verder:
- Roald Dahl, mijn eeuwige held. Hij is geniaal. Hij zat trouwens altijd op zijn troon in zijn schrijfhok, en dat versterkt mijn beeld van hem :).
- Astrid Lindgren. Ik heb werkelijk alle boeken gelezen (met uitzondering van Pippi Langkous, waar ik niet zo fan van was), maar ik herinner mij precies echt bijna geen titels.
- Annie M.G. Schmidt, omdat ik dat altijd zo'n lieve en prachtige verhalen vond.
- En: absoluut ook de serie "Madelief" van Guus Kuijer.
Spoiler! :
Afbeelding

Ik heb noooooit Jan Terlouw of Thea Beckman gelezen. Ik hield (en houd) niet van historische verhalen, al interesseert geschiedenis-aardrijkskunde-... op zich mij heel sterk. Ik wou mij toen ook niet conformeren met mensen die zeiden dat iets "moest" (verplichte leeslijstjes zijn niet aan mij besteed trouwens). Bovendien vond ik die kaften altijd zo griezelig lelijk:
Spoiler! :
Afbeelding.
In het algemeen: mooie prentjes bij een goed verhaal heb ik altijd superbelangrijk gevonden!
Ik was (en ben) grote fan van Quentin Blake, illustrator van vele Roald Dahl-boeken, zoals bv.:
Spoiler! :
Afbeelding

Valova
Senior user
Senior user

Bericht door Valova » 03 nov 2010 10:46

funkfish schreef: Ik heb noooooit Jan Terlouw of Thea Beckman gelezen. Ik hield (en houd) niet van historische verhalen, al interesseert geschiedenis-aardrijkskunde-... op zich mij heel sterk. Ik wou mij toen ook niet conformeren met mensen die zeiden dat iets "moest" (verplichte leeslijstjes zijn niet aan mij besteed trouwens). Bovendien vond ik die kaften altijd zo griezelig lelijk:
Spoiler! :
Afbeelding.
Ik vond dat ook. Don't judge a book by its cover, maar dat deed ik dus wel :).

De verhalen die mij het meeste zijn bijgebleven zijn die van Jip & Janneke, Otje en Puk. Tiener- en adolescentenboeken vond ik nooit echt boeiend (m.n. Carry Slee vond ik een echte zeur), en ik ben nogal snel overgestapt op boeken voor volwassenen.
funkfish schreef:In het algemeen: mooie prentjes bij een goed verhaal heb ik altijd superbelangrijk gevonden! Ik was (en ben) grote fan van Quentin Blake, illustrator van vele Roald Dahl-boeken, zoals bv.:
Spoiler! :
Afbeelding
Heb je de geïllustreerde The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories van Tim Burton al eens gelezen/bekeken? Ik denk dat je die wel leuk zult vinden :wink:.

Sistje
Regular user
Regular user

Bericht door Sistje » 03 nov 2010 11:04

Ik was een echte potter-fan. Rond mijn 10de ben ik die beginnen verslinden, nog voor de hele hype op gang kwam met de films.

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 03 nov 2010 12:30

Valova schreef:
funkfish schreef:In het algemeen: mooie prentjes bij een goed verhaal heb ik altijd superbelangrijk gevonden! Ik was (en ben) grote fan van Quentin Blake, illustrator van vele Roald Dahl-boeken, zoals bv.:
Spoiler! :
Afbeelding
Heb je de geïllustreerde The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories van Tim Burton al eens gelezen/bekeken? Ik denk dat je die wel leuk zult vinden :wink:.
Komt echt niet in de buurt bij Quentin Blake hoor. Fiep Westendorp daarentegen, helemaal anders, maar minstens even sterk. Maar goed. Ik las veel toen ik klein was en kan me nog maar weinig herinneren. Ik weet niet of dat iets met de kwaliteit van de boeken of met mijn geheugen te maken heeft. Vast met allebei een beetje. Ik weet wel nog mijn mama en oma heel veel hebben voorgelezen (mijn papa kon dat niet, die deed dan alsof hij voorlas en zei allemaal dingen die nergens op sloegen en dat vond ik écht niet leuk) en dat dat me heeft leren lezen. Mijn eerste "zelf gelezen" woorden waren "oe-oe-oe", "aaaah", "krak" en "eek", omdat mijn oma vooral Jommekestrips voorlas. Oma was in de war. Ik ook: op een dag zat ik in m'n kamer ineens een geschreven versie van Frank en Frey te lezen en ik begreep niet goed wat ik nu precies aan het doen was. Mijn mama had dat verteld tegen de juf en toen moesten alle kinderen op een houten paddenstoel gaan zitten terwijl ik voorlas uit een boek waarin woorden stonden als "vet", "vis", "vol" en, erg moeilijk, "vlek".
Ik weet ook nog dat Matilda, Iep! en Pluk van de Petteflet lang m'n favoriete boeken zijn geweest. Ik ben dan ook dolgelukkig om het feit dat Iep! eindelijk verfilmd wordt. Yessss.

En als ik nu een kind was zou ik vooral boeken van Anouk Ricard lezen en zinnen als "Qui pue des pieds? C'est René!" vanbuiten leren.
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

funkfish
Senior user
Senior user

Bericht door funkfish » 03 nov 2010 17:52

kinderknieën schreef:
Valova schreef:Heb je de geïllustreerde The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories van Tim Burton al eens gelezen/bekeken? Ik denk dat je die wel leuk zult vinden :wink:.
Komt echt niet in de buurt bij Quentin Blake hoor.
Tut tut, niet zo streng, kinderknieën :wink:.
Merci voor de tip Valova! Ik ken dit niet, maar ik zoek het alleszins op :).

En oh, hoe kon ik gisteren Jip en Janneke vergeten?

Loes
Regular user
Regular user

Bericht door Loes » 04 nov 2010 14:36

Werd je voorgelezen?
Mijn ouders die zelf nooit een boek in hun handen nemen hielden echt niet van voorlezen en deden het dan ook niet. Maar omdat ik veel interesse toonde voor verhalen heeft mijn oudere zus deze taak dan maar op zich genomen. We sliepen op dezelfde kamer en als ik aan die voorleesmomenten terugdenk, voel ik weer die gezellige sfeer die daar rond hing... Een donkere kamer met enkel een klein lampje aan, ik in bed met mijn ogen toe, geconcentreerd aan het luisteren naar de stem van mijn zus.
Ik ben haar hier nog steeds erg dankbaar voor want dat heeft mij er ook toe aangezet om zelf boeken te beginnen lezen (waarmee ik dus ook al meteen antwoord op; waarom ben je beginnen lezen.)

Favoriete jeugdboeken?
Uit met juffrouw Knoops (Annie M.G. Schmidt)
Willa, dansend in het licht (Ruth White)
De GVR (Roald Dahl)
Maartje-Michiel (Gudrun Mebs)
Grote mensen, daar kan je beter soep van koken (Guus Kuijer)
...

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 20 nov 2010 16:34

Niet echt een jeugdboek. Maar ik heb de hele Ooggetuigen-reeks zoals deze VERSLONDEN !!!

Afbeelding

En vooral de Geschiedenis-gerelateerde natuurlijk.
Fluctuat nec mergitur

Plaats reactie