Ingewikkelde breakup: wat nu?

Je hebt er vaste, open, gefantaseerde, onbestaande, beëindigde, versmachtende, seksuele of verrijkend relatie? Deel het hier!
7 berichten • Pagina 1 van 1

Ingewikkelde breakup: wat nu?

Berichtdoor Robbe » 13 apr 2017 17:06
Hier volgt een persoonlijk verhaal rondom mijn breakup. Lang getwijfeld of ik het wel zo openbaar zou delen hier op het forum, maar ik kwam tot de conclusie dat ik mezelf helemaal heb vastgereden en niet meer goed wist wat te doen... Dus misschien dat ik via externe visies van jullie een minder troebelere kijk op de zaken krijg.

In het begin van onze relatie was alles rozengeur en maneschijn. Je kent dat wel. Alle koppeldingetjes doen. Elkaar niet kunnen missen. Samen op reis gaan. Nul ruzies of discussies, of toch heel weinig...

Naarmate onze relatie vorderde, merkten we wel steeds grotere verschillen op bij elkaar. Hij was altijd zeer zelfzeker (soms te) en stond altijd stevig in zijn schoenen. Ikzelf was eerder onzeker en was emotioneel minder stabiel. Hij was impulsief en risico-nemend, ik eerder bedachtzaam. Ik was een piekeraar en hij maakte zich om niks zorgen. Enzoverder. Deze verschillen kun je nog op heel wat karaktereigenschappen toepassen. Eerst vonden we die verschillen een pluspunt. Want zo vulden we elkaar aan. We vonden het feit dat we zo verschillend waren een sterkte van ons.

Onze relatie liep z'n gangetje en alles ging lang heel goed. Tot op een bepaald moment dat ik mij meer en meer begon te ergeren aan hoe hij soms deed en was. We praatten daar natuurlijk wel over en hij deed wel z'n best om zich in de mate van het mogelijke aan te passen, maar hoe dan ook: een karakter kun je moeilijk veranderen. Dat kan alleen verzachten of versterken. In totaal waren we 8 maand samen en de laatste anderhalve maand namen de ruzies en discussies toe. Onze verschillen botsten en botsten telkens opnieuw.

In mijn hoofd kwam de gedachte op van 'Dit houd ik niet mijn hele leven uit.' En eens die vervloekte gedachte binnenschiet, tja ... dan moet je eigenlijk eerlijk zijn met jezelf. Toch ontweek ik die gedachte. Hoewel ik besefte dat ik met hem waarschijnlijk niet mijn hele leven zou kunnen samenleven, toch zag ik die nog verdomd graag. Hij was ondertussen ook één van mijn beste vrienden geworden... Ik kon alles delen en hij kende me door en door en door, en omgekeerd :p. We wisten elk detail van elkaar, elke moeilijkheid, tot diepste geheimen enzoverder. Onze hele ziel was werkelijk aan elkaar toevertrouwd. Ik kon dus heel erg moeilijk om met die gedachte die was binnengeschoten en ik heb die gedachte dus lange tijd blijven ontwijken. Ook school en druk leven zorgde ervoor dat ik soms geen tijd had om diep na te denken.

Na mijn stage, toen ik opmerkte dat ik meer tijd had, begon ik op te merken dat ik anders begon te doen tegenover hem. Ik begon me veel 'groffer' op te stellen tegen hem, begon minder rekening te houden met hem. Een soort je m'en fou attitude.
Dat merkte hij natuurlijk op en hij deed alleen maar meer zijn best om me blij te willen maken. Dit tot grote frustratie van mezelf, want ik had zoiets van 'doe nu es normaal'. Ik wou een serieus gesprek houden over ons, maar dat draaide op niet veel uit. De ruzies namen toe en waren heviger en feller. Zware woorden vielen... En uiteindelijk werd het telkens wel weer goedgemaakt.

Ik begon te merken dat ik ook in de laatste weken hevig begon te crushen op andere personen. In mijn hoofd had ik precies al een punt achter de relatie gezet. Mentaal kon ik die gedachten uiteindelijk moeilijk nog aan en toen heb ik open kaart met mijn lief gespeeld. Ik kreeg het wel niet letterlijk over mijn lippen om het gedaan te maken. Ik stuurde daar wel redelijk duidelijk op aan... Uiteindelijk zei hij de woorden dat het gedaan was. Dit was, hoe ironisch, op 1 april. Wat een mop.

Persoonlijk heb ik dan een dagje bleitend doorgebracht, maar al de volgende dag had ik Chiro in de namiddag, was ik bij mijn vrienden 's avonds. De dag erna startte ik op het speelplein voor een week als hoofdanimator. Dat bracht heel wat verantwoordelijkheid met zich mee en ik heb dan ook ten volle de klik kunnen maken om me daarin te storten. Ik werd precies een beetje hoogmoedig, want ik had het gevoel dat ik al overheen de breakup was. De dinsdag belde mijn lief mij en was hij volledig gebroken. Hij vertelde dat hij alles wou goedmaken en me wou zien en bij me wou zijn. Ik, in mijn hoogmoedigheid, heb hem toen een soort van afgewezen en gezegd dat dit niet ging lukken. Vanaf de woensdag deed hij vrij koel, alsof zei hij dat alles veeel beter ging dan eerder. Hij zei dat hij die afwijzing precies nodig had. Ik was soort van opgelucht dat het ook met hem wat beter ging en ik hoopte dat we beiden onze weg nu konden ingaan en hoopte dat we zeker vrienden zouden blijven.

De zaterdag na de speelpleinweek was het dan forum-meet, waar ik dan ook continu bezig was.
De zondag.... 1 week na de breakup, kreeg ik te horen dat mijn ex ondertussen, de woensdag en de vrijdag met een jongen had geslapen (met alles erop en eraan).
Alle emoties zwierden ineens de pan uit bij me. Ik wist totaal niet hoe ik hier mee moest omgaan en een gevoel van jaloezie ontstond.
Dit heb ik hem dan ook letterlijk gezegd. Hij heeft me dan uitgelegd dat dit puur om de lust was, dit helemaal niets betekende en dat dit zijn manier van verwerken was. Hij zei me ook dat het van de verste verten in de buurt kwam van wat wij ooit hadden gehad, waardoor ik uiteindelijk min of meer zijn daden begreep. Toch kwetst het me nog steeds een beetje, want het was echt duidelijk op voorhand gepland dat hij met die jongen zou gaan slapen.

Een week na de breakup, nadat het slapen met de jongen wat was 'uitgepraat', hebben we een hele nacht liggen sms'en. Dit voelde extreem goed en nergens was er sprake van ruzie of wrevel. Het was voor het eerst sinds lang dat dit kon, want toen we nog samen waren zou dit nooit gelukt zijn. Dit kwam omdat we beiden geen verwachtingen of verantwoording meer moesten afleggen, want we waren geen koppel meer. De dag na die nacht ben ik volledig emotioneel gekraakt geraakt... Ik miste alle positieve zaken aan hem en zag niets van de problemen die we hadden nog. Ik heb hem dat ook gezegd en hij reageerde toen vrij koel daarop dat de problemen die we hadden niet zouden verdwijnen.

Toch bleef ik hem echt missen en voor het eerst begon ik te twijfelen of ik wel de juiste beslissing had gemaakt. En dat doe ik tot vandaag nog steeds. Ik wil precies niet meer de problemen zien die we hadden. Ze lijken nu ineens allemaal overwinbaar. Ineens lijkt het ook alsof hij wel de jongen is met wie ik m'n leven wil delen. Alsof onze karakterbotsingen niet zo heel erg zijn. TERWIJL IK ZO ZEKER WAS TOEN WE NOG SAMENWAREN DAT DIT NIET ZO WAS. Helemaal in de knoop zit ik ...

Ik heb hem ook gezegd en gestuurd wat ik voelde. Ik had het gevoel dat zijn telefoongesprek om alles terug goed te maken te vroeg was gekomen voor mij. Ook heb ik het gevoel dat ik zo reageer dat dit misschien puur een reactie is op het feit dat hij met een andere jongen sliep? Ik weet het niet goed. Dinsdagavond hebben we last-minute afgesproken. We wisten toch allebei niet wat gedaan en het was duidelijk geworden dat we sowieso nog eens moesten praten.

Dan is er heel wat gepraat geweest en vooral ook over dat hij met die jongen sliep. Al was het heel moeilijk voor ons beiden om amicaal te doen tegen elkaar. Het leek precies een date. Natuurlijk praatten we over de breakup etc. We kwamen tot een soort van conclusie dat uit elkaar gaan het beste was wat we hadden kunnen doen. Toch bleven we zeer hard genieten van elkaars aanwezigheid. Er heerste een soort aantrekkingskracht en na verloop van tijd begonnen de oude aanrakingen zoals vroeger. We waren een hele nacht op stap en steeds leek het meer uit de draaien op een eerste-date-scenario. Met enkele belangrijke verschillen: we kenden elkaar al door en door + al onze problemen werden vergeten.

Uiteindelijk toen het afscheidsmoment er kwam, HOEWEL WE NOG ZO HADDEN GEZEGD APART TE SLAPEN, hebben we beslist om samen te slapen. We zeiden beiden dat we ons anders toch maar slecht zouden voelen alleen thuis, en dus was dat toen een logische keuze. We slaapten samen en vielen kussen, knuffelend in slaap. Alles voelde fantastisch. Het voelde zoals in het begin van onze relatie. Het was haast een van de beste nachten dat ik ooit had meegemaakt.
De dag nadien bij het ontwaken kwam zelf de vraag van "Wat zijn we nu voor elkaar?". Niemand van ons wist een duidelijk antwoord.

Natuurlijk nu... terug de ratio/verstand die bij ons beiden aanwezig is... Leek het allemaal dom enzo... Hoewel ik er ook geen spijt van heb.
Ik ben er wel nog emotioneler door geworden en nu lijk ik hem alleen maar meer terug te willen.
Ik wou dan gisterenavond hem opnieuw zien, maar hij blokte dit koeltjes af dat dit geen goed idee leek (hoewel hij eerder op de dag wel had laten blijken dat hij dat wou). En sinds vandaag lijkt het weer of hij zeer zelfzeker is en definitief wil breken en ik zowat in de soep zit en niet weet wat gedaan... .

Het vervelende aan de hele situatie is dat we ook blijven sturen. We zijn tijdens onze relatie vrienden ook geworden en dat gevoel hebben we beiden nog steeds en ook al benoemd. We willen beiden niet stoppen met elkaar te sturen omdat dat te pijnlijk zou zijn... Al zal dit misschien wel de raad zijn die velen misschien zullen geven nu? Ook is er bij ons niets van haat tegenover elkaar, wat het bij een break-up soms wel veel makkelijker maakt om iemand achter je te laten. Maar dat is nu net ook het probleem... Ik kan en wil hem in een zekere zin niet achter me laten. Maar natuurlijk wil ik ook wel niet ganze dagen een emotionele rollercoaster zijn met stemmingswissels a volonté.

Proficiat als je tot hier las. Het is een hele boterham..
Als je raad zou hebben, graag! PB bericht mag ook steeds, als je me persoonlijker advies zou willen geven.

Robs
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20
Geslacht: Man

Re: Ingewikkelde breakup: wat nu?

Berichtdoor VitC » 13 apr 2017 19:38
Je verhaal, je twijfels zijn herkenbaar. Zo snel slapen met een andere jongen vind ik wel nogal zwaar wegen... Zal hij dat ook bij een volgende serieuze ruzie doen? In welke mate is hij te vertrouwen als hij eens gewoon alleen is voor een paar weken en zich een avond slecht voelt?

Opnieuw proberen kan lukken, maar meestal komt het neer op:

Afbeelding
"Een uitspraak kan via chat/forum afknappen, maar diezelfde uitspraak in combinatie met je geur, stem, ondeugend en speels blik, kan een BFF betekenen." -Met liefde geschreven.
x
VitC
New user
New user

Leeftijd: 35

Berichtdoor Barry » 13 apr 2017 19:54
als ik het verhaal zo lees lijkt het me echt wel beter dat je er definitief een punt achter zet. een knipperlichtrelatie, of hoe dat ook heet, aan, uit, aan, zal hoogstwaarschijnlijk toch op uit eindigen en het feit dat je twijfelt over het bij elkaar passen doet me nog meer naar die kant neigen. langs de andere kant is 8 maanden zo de periode wanneer de verliefdheid overgaat in liefde en je weer rationeel kan nadenken over de dingen. dan is het normaal dat je begint te denken: 'is dit het wel?'. maar aangezien je hier toch al deftig over nagedacht hebt en je tot de conclusie kwam dat jullie teveel verschilden, denk ik gewoon dat het beter is de relatie niet verder te zetten. of jullie vrienden blijven, dat kan je nog beslissen na verloop van tijd. ik denk dat het beter te verwerken is als je hem even niet meer ziet nu. ik ben natuurlijk ook geen expert in dat soort dingen, maar ja.
Barry
Senior user
Senior user

Leeftijd: 23

Berichtdoor VitC » 13 apr 2017 20:21
Morgen ga ik met mijn ex naar zee. - Als vrienden. Een dagje op zee, met afronden in een aangenaam restaurant. Er blijft een band. Iedere keer dat ik beslis dat die ook nog moet doorgeknipt worden, ben ik mega triest en kwaad. Het doet nog altijd pijn dat hij verliefd en samen is met een ander. (maakt niet direct een verschil denk ik of dat het nu een meisje is)
Die cirkel neem ik soms dagen aan een stuk mee tot ik plots besef dat ik depri ben (zie gisterenavond in een andere topic). Terug naar een stabiele niet depri toestand gaan lukt iedere keer met mindfulness. *Waardoor herval ik iedere keer: door hem te blijven zien denk ik.
"Een uitspraak kan via chat/forum afknappen, maar diezelfde uitspraak in combinatie met je geur, stem, ondeugend en speels blik, kan een BFF betekenen." -Met liefde geschreven.
x
VitC
New user
New user

Leeftijd: 35

Berichtdoor Robbe » 14 apr 2017 12:18
Nu ik een aantal PB'tjes en reacties heb gekregen, lijk ik twee opties te hebben. Kort gezegd:
a) kijken of onze verschillen overwinbaar lijken door goed na te denken. Indien nee, over naar optie b. Indien ja, proberen langzamerhand terug wat op te bouwen.
Nadeel hierbij is dat hij moet willen openstaan voor deze optie.
Dit zal voor sowieso hem kennende moeilijk zijn om open te staan voor deze optie. Hij heeft tijdens onze relatie altijd gezegd dat hij zich maar één keer laat afwijzen. Koppig als hij is zie ik hem echt nog in volharden. Het valt nu ook op hoe koel hij doet tegenover mij alsof alles meer dan dik in orde is met hem: hij voert dwaze gesprekken met me en stuurt bv. Tinderfoto's door... Als ik een iets emotioneel geladener bericht stuur, dan wordt die meestal vakkundig ontweken.

b) Definitief breken zonder en proberen afstand te nemen van hem, zodat ik over een aantal weken terug weer wat emotioneel stabiel ben.
Nadeel hierbij is dat dit op korte termijn vreselijk lastig is om te dragen. Ook zou ik één van mijn beste vrienden moeten laten varen, want ik voel dat we net doordat we alles weten van elkaar, supergoed overeen kunnen komen.

Hoe dan ook heb ik het gevoel dat onze breakup te snel is beslist en dat we onvoldoende tijd hebben gegeven aan elkaar en onvoldoende hebben gepraat.

Ik denk dus dat ik nog even blijf sturen met hem, en als ik merk dat hij emotioneel ook open staat, zal ik hem voorstellen om een lijstje te maken van al zijn en mijn karaktereigenschappen waardoor het misliep en op ruzies uitliep. Ik zal uiteraard hetzelfde doen.
Die twee papiertjes kunnen dan de basis vormen voor een constructief gesprek, en we kunnen zo bepalen of het optie a of b zal worden.

Wat het ook wordt, ik hoop dat ik ietwat de positiviteit van mezelf terug vind, want nu lijkt die volledig weg op sommige momenten en heb ik echt zin in niks of niemand :-?
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20

Berichtdoor idk » 14 apr 2017 12:20
Welke optie het ook wordt... veel succes, Robbe! :hug2:
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Leeftijd: 22
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor geeninspiratie » 15 apr 2017 01:10
Die lijstjes lijken mij een goed plan ;). Veel succes!
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling
geeninspiratie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 18

7 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Relaties