Financiën binnen een relatie

Je hebt er vaste, open, gefantaseerde, onbestaande, beëindigde, versmachtende, seksuele of verrijkend relatie? Deel het hier!
4 berichten • Pagina 1 van 1

Financiën binnen een relatie

Berichtdoor Sheepy005 » 16 maart 2017 23:21
Hey

Mijn vriendin en ik zijn een huis aan het zoeken. Zij heeft veel meer spaargeld en inkomsten dan mij. Ik heb ook nog veel persoonlijke kosten dan haar. En ik hou net genoeg over om ofwel aan ontspanning te geven ofwel om te sparen.

Zij wilt wat ze over heeft voor een deel aan mij spenderen maar ik ben eerder een gever dan een krijger. We gaan de kosten al naar inkomensratio doen. Maar dan nog ga ik haar een heel deel moeten terugbetalen, ik wil ook niet anders.

Maar toch blijf ik met een benauwd gevoel zitten omdat ik ook deftige cadeau's wil kopen voor haar.

Ik ben nooit gewoon geweest dat ik veel krijg en het feit dat ik met mijn rug wat tegen de muur sta doordat ik niet veel overhou per maand maakt het er niet makkelijk op. Pas op ik heb een ok loon maar de kosten maken het zwaar. We hebben hier al een paar keer over gepraat maar geraken er niet uit. Dat ze dingen aan mij wil spenderen begrijp ik, ik zou dat in haar plaats ook willen doen. Maar ik heb het gevoel dat ik een profiteur ben als zij veel meer geeft dan ik.

Ik heb het jaren voor haar zelfstandig moeten uitzoeken en dat speelt zeker mee. Ook mijn onzekerheid door bindings- en verlatingsangst maken het nog extra moeilijk.

Hoe kan ik, als ze mij iets geeft, dit toch aanvaarden zonder het gevoel te hebben dat ik profiteer en dat ik iets extra wil doen?

Binnen een paar jaren verander ik van job, heb ik normaal een hoger inkomen en zijn de kosten al veel minder per maand en gaat dat benauwd gevoel ook weg zijn (ook al heb ik hoge normen aan gelijkheid en eerlijkheid die mij parten spelen) Maar ik wil vermijden dat dit tussen ons komt.

Alle tips zijn welkom.
Sheepy005

Re: Financiën binnen een relatie

Berichtdoor Disco Trut » 17 maart 2017 11:19
Waarom zou je haar meer-investering in het huis niet gewoon opnemen in de aankoopakte?

Doe je niks verkeerd mee denk ik. Zij houdt op die manier de mogelijkheid (geen verplichting) om, als het onverhoopt mis zou lopen tussen jullie, hetgeen zij meer heeft betaald terug te krijgen bij een verdeling/verkoop nadien. Zo'n dingen zijn trouwens een stuk gemakkelijker te regelen op een ogenblik dat de liefde groot is en alles goed gaat.

Wat geldbeheer betreft; wij hebben een gezamenlijke rekening waar ons volledig loon (dat ook niet gelijk is) op wordt gestort. Alle gemeenschappelijke kosten (aangezien jullie een huis willen kopen samen zullen dat er bij jullie ook wel wat zijn) worden zo betaald. Op die manier dragen we elk bij in onze kosten in verhouding tot wat we 'kunnen' bijdragen.
Elke maand gaat er van die rekening een (gelijk) bedrag aan 'zakgeld' naar onze persoonlijke rekeningen, waarmee we kunnen doen/kopen wat we willen. Vaak wordt dat dan gebruikt om eens te kunnen zeggen: "ik trakteer", of zoals je zegt, om eens een kadootje te kopen voor de ander.

Het is een systeem. Zeker niet het enige werkbare of zaligmakend, maar voor ons werkt het prima.
Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Disco Trut
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor VitC » 19 maart 2017 12:19
Hoi,
Amai... Ik ben zolang met deze post bezig geweest en dingen terug gewist omdat ik herlees en ... aiai,,, ik denk dat ik zo slecht moet overkomen. MAAR ik leef ook en vind mijn post hierover heel relevant! Misschien goed dat je eens de andere kant ziet.
Ik ben "de meerverdiener" en ik moet je zeggen dat het voor de meerverdiener helemaal niet aangenaam is als je liefde iets van je weigert aan te nemen en constant een gewetensbezwaarde is.
*Dat ik betaal in een restaurant of je meeneem op reis en dit totaal niet zal merken op mijn rekening, ... Voor mij telt dat ik een lief héb om mee op reis te gaan en te gaan eten! Als mijn partner niet meewil omdat deze niet wil "profiteren", ben ikzelf daar evenveel slachtoffer van! Betaal gewoon wat je wil... Ik lig er niet wakker van.
Wat is er een cadeau voor mij? Mijn ex kent mijn maten en ging dan goeie kleren, schoenen, ... voor me kopen omdat ik niet graag shop. De moeite en tijd dat hij daar in steekt is een cadeau! Hij kocht dan ook dingen voor zichzelf, maar dat maakt me ook gelukkig!! Het betekent dat hij zich 1 ziet met mij = helemaal de bedoeling.
"Een uitspraak kan via chat/forum afknappen, maar diezelfde uitspraak in combinatie met je geur, stem, ondeugend en speels blik, kan een BFF betekenen." -Met liefde geschreven.
x
VitC
New user
New user

Leeftijd: 35
Geslacht: Man

Berichtdoor Roslin87_loginfail » 11 jul 2017 20:22
Hey,

Ik zou me nu niet direct zorgen maken als in jouw plaats was. In de zin van: je gaat een job hebben die beter verdient binnen enkele jaren.

In een relatie draait het rond liefde en vertrouwen, maar ook om er zijn voor elkaar wanneer het even moeilijk gaat. En het feit dat ze de financiële draagkracht even op haar wil nemen, toont dat ze daartoe bereid is en een toekomst wil uitbouwen met jou.

Ik zal het heel simpel stellen voor je: zou jij, als de situatie omgekeerd was, hetzelfde willen doen voor haar? Als je antwoord hierop 'ja' is, kan je veilig stellen dat je in een evenwaardige en evenwichtige relatie zit. En kan je haar aanbod zeker aanvaarden.
Dan is het enkel de kwestie van dat stemmetje uit te schakelen die je zegt dat het verkeerd is. Eventueel een regeling maken voor later kan je hierbij misschien geruststellen. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat je haar een bestemming laat kiezen voor een vakantie (van zodra je dat financieel kan en meer dan genoeg over houdt om rond te komen, te sparen en de lening van het huis samen af te betalen) en jij die vakantie trakteert, dat zeg je dan pas maar als ze de bestemming al gezegd heeft natuurlijk.

Beknopt even samengevat: weet gewoon dat het heel goed mogelijk is dat ze liever even financiëel wat helpt, dan dat ze nog langer moet wachten om met jou samen te wonen. En als de situatie omgekeerd zou zijn en jij tot hetzelfde bereid zou zijn, dan zie ik niet in waarom je haar voorstel niet zou aannemen en later iets voor haar zou terug doen eens dat financieel mogelijk is.
Roslin87_loginfail

4 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Relaties