Tegenpolen trekken elkaar aan?

Je hebt er vaste, open, gefantaseerde, onbestaande, beëindigde, versmachtende, seksuele of verrijkend relatie? Deel het hier!
8 berichten • Pagina 1 van 1

Tegenpolen trekken elkaar aan?

Berichtdoor AC18 » 05 okt 2016 13:47
Ik las onlangs een artikel waarin 'wetenschappers' beweerden dat de sleutel tot een succesvolle relatie is dat beide partners tegenpolen zijn. Ik ben benieuwd wat jullie op het forum hiervan denken. Mij lijkt het vrij vreemd dat twee mensen die zo verschillend zijn 'een succesvolle relatie' kunnen hebben als er geen gemeenschappelijke overeenkomsten zijn. Als de een bv. houdt van voetbal en bier, en de ander houdt van klassieke concerten en cava (om nu even maar iets te zeggen) gaan de twee partijen op den duur toch naast elkaar gaan leven en toch niet mét elkaar? Wat denken jullie? Zijn er hier misschien mensen die een 'tegenpool' als partner hebben?
AC18
New user
New user

Geslacht: Man

Re: Tegenpolen trekken elkaar aan?

Berichtdoor idk » 05 okt 2016 16:14
Ik denk persoonlijk dat ook veel afhangt van hoe iemand openstaat om andere dingen (interesses van de partner) te leren ontdekken.
Tegenpolen kunnen 2 kanten uit: enkel hun eigen ding doen of ook eens meegaan met de partner (van 2 kanten dan).
Als ze 1 zijn dan ga je volgens mij inderdaad naast elkaar leven. Als ze 2 zijn, dan gaan ze de ene keer iets doen dat hun interesseert en de andere keer iets wat hun partner interesseert. Zo zijn ze beiden tevreden, kunnen de partner informeren over hun interesse (praten dus) en vergroten ze hun visie + sta je waarschijnlijk redelijk sterk in een relatie. Je behoudt ook nog een beetje je eigen 'vrijheid' doordat je ook eens zonder je partner iets met je vrienden kan doen dat je partner minder ligt.

Vermoedelijk zullen de tegenpolen waarschijnlijk ook wel niet de meest uitersten zijn.

Allee, dit denk ik erover he, als we aannemen dat het onderzoek dat je las correct is.
(Een paar = interesses zou ik eigenlijk wel fijn vinden, maar ik heb het onderzoek niet gevoerd ;) )

Forummers met andere meningen (of artikelen die je las): verbeter me gerust :)
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Leeftijd: 22
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Florre » 05 okt 2016 16:50
Ik ben het grotendeels wel eens met Idk

volgens mij moeten er toch op zijn minst enkele raakvlakken, gemeenschappelijke interesses zijn
anders lijkt het me heel moeilijk om op een verstandige en zinnige manier een gesprek te kunnen voeren.

Zodoende lijkt het me ook qua karakter. Ook op dat vlak moeten er volgens mij enkele gemeenschapspunten zijn,
omdat je anders een grote afstoot neiging gaat krijgen. (denk ik).

Zo zou ik het toch fijn vinden, met natuurlijk wel wat verschillen om het interessant te maken.

Vriendelijke groetjes
Florre
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 21

Berichtdoor Louis » 06 okt 2016 09:52
Hey :)

Oorspronkelijk was ik ook van mening dat tegenpolen geen lange relatie kunnen hebben. Ik dacht dat als er te weinig raakvlakken en zo zijn, het onmogelijk is om die persoon als lief te hebben.
Dat was tot ik mijn lief ontmoet heb :p
Over het algemeen kan je ons wel als tegenpolen beschouwen. Zoals in het voorbeeld dat gegeven werd... hij heeft graag voetbal en bier... ik cava en concerten. Hij is super impulsief en zegt wat hij denkt... ik ben dan weer meer beredeneerd en afwachtend. Ik ben een thuis fan, hij familie :p Het gaat soms tot in kleine dingen :p ik verwarm de oven voor... terwijl hij gewoon direct de pizza er in zou steken :p
Maar uiteindelijk zien we elkaar heel graag, ondanks alle verschillen.
Maar volgens mij komt dit doordat we allebei wel intresse tonen in activiteiten van de andere... ik ga kijken naar zijn minivoetbal (en eerlijk gezegend heb ik mij daar nog geamuseerd)... en hij wil dan per se eens met mij naar een musical gaan... terwijl hij da vroeger nooit zou gedaan hebben.
Ik denk dat zo interesse tonen in elkaars activiteiten, interessevelden wel liefde opwekt. Wij staan allebei open voor nieuwe dingen en dat maakt de relatie volgens mij net zo leuk. Je leert elkaar zo telkens wat beter kennen en je doet dingen die je normaal niet zou doen. Gelijk vroeger zou ik nooit waterskiën gedaan hebben... tot wanneer hij da voorstelde op vakantie... uiteindelijk was da een super leuke dag waar ik nog meer dan 20 fail video's van ons aan heb over gehouden :p
Ik wil ook niet zeggen dat dit altijd het geval gaat zijn.. maar volgens mij is het wel mogelijk. Natuurlijk afhankelijk van de personen in kwestie. :)
Louis
New user
New user

Berichtdoor Robbe » 07 okt 2016 21:28
Uit mijn ervaring kan ik ook bevestigen dat tegenpolen elkaar echt wel kunnen aantrekken.

Als je het karakter van mijn lief naast mijn karakter zou leggen, dan ontdek je als het ware echt twee tegenpolen.
Dat is echt iets super leerzaam en tof om te hebben! Zo leer je echt van elkaar. Je mag natuurlijk niet als doel hebben de ander te veranderen, maar hoe de ander denkt en redeneert kan wel zeer verrijkend zijn.
Vroeger dacht ik dat mijn lief hetzelfde karakter zou hebben als ik etc etc, en dat is nu helemaal niet zo.

Ook qua interessevelden verschillen we vaak: hij houdt van motors en terreinwagens, ik niet. Hij is impulsief en risicovol, ik steeds terughoudend en voorzichtig. Het zijn soms net die tegenpolen die een relatie zeer interessant kunnen maken :)

Natuurlijk hebben wij ook nog enkele raakvlakken, zoals bv. de liefde voor een jeugdbeweging... Alhoewel... Hij zit in de scouts en ik in de chiro en dat heeft al zeer zware en felle discussies opgeleverd :p :mrgreen:
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20

Berichtdoor geeninspiratie » 11 okt 2016 07:38
Volgens mij niet. De voorbeelden hierboven zijn ook geen echte tegenpolen, vind ik. Men kan inderdaad afwisselen in activiteiten, bv. de ene keer alle twee naar een voetbalmatch en de andere keer naar een concert. Als ze werkelijk tegenpolen zijn, gaan ze de ander zijn of haar activiteit niet leuk vinden. En de rest van je leven de helft van de activiteiten niet leuk vinden... Het karakter ook al. Als de twee echt tegenpolen zijn, denk ik niet dat ze echt overeen gaan komen.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling
geeninspiratie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 18

Berichtdoor Robbe » 06 nov 2016 13:32
geeninspiratie schreef:Volgens mij niet. De voorbeelden hierboven zijn ook geen echte tegenpolen, vind ik. Men kan inderdaad afwisselen in activiteiten, bv. de ene keer alle twee naar een voetbalmatch en de andere keer naar een concert. Als ze werkelijk tegenpolen zijn, gaan ze de ander zijn of haar activiteit niet leuk vinden. En de rest van je leven de helft van de activiteiten niet leuk vinden... Het karakter ook al. Als de twee echt tegenpolen zijn, denk ik niet dat ze echt overeen gaan komen.

Echt niet mee akkoord hoor. Ik herhaal: 'mijn lief en ik zijn qua karakter twee tegenpolen.'
Hij is: risicovol, impuslief, 'yolo-factor', heel sociaal, soms wat egocentrisch en groot gedacht van zichzelf (de negatieve mogen er ook bij), heeft geen zorgen, alles komt altijd goed.

Ik: terughoudend, geen risico's durven nemen, eerder terughoudend in nieuwe groepen, heel bescheiden, heb zeer vaak zorgen en piekernachten en zie in alles altijd problemen :)

Dat zijn nu slechts enkele elementen van ons karakter natuurlijk. Daarmee heb ik ons nu niet beschreven.
Maar ... die specifieke karaktertrekken zijn heel erg tegenstrijdig. Ik geef toe... we hebben er nu en dan al eens een discussie over of lichte ruzie, maar het werkt wel echt tussen ons.

Als je elkaar echt graag ziet, dan wint de liefde toch altijd en leer je beiden omgaan met je frustraties over de ander en vind je het beiden ook geen probleem als de -volgens jou- negatieve karaktereigenschappen van de ander naar boven komen. Je leert er mee 'dealen'.

Ik geef toe... Ik denk nu en dan: 'potverdorie! Wat doet hij nu!' Maar kort daarna denk ik al vaak : ' Ach ach... dat is hij en ik zie hem graag.'
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20

Berichtdoor idk » 06 nov 2016 14:49
Ik blijf nog steeds bij mijn mening maar ik voeg er nog 1 iets aan toe...

Wat kan het ook fijn zijn om dezelfde interesses te hebben en die te ontdekken. :lovesigh:

Een mix is ideaal :whistle: :whistle: :whistle:
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Geslacht: Vrouw

8 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Relaties