Monogamie - illusie, evolutie naar open relatie?

Je hebt er vaste, open, gefantaseerde, onbestaande, beëindigde, versmachtende, seksuele of verrijkend relatie? Deel het hier!
17 berichten • Pagina 1 van 1

Monogamie - illusie, evolutie naar open relatie?

Berichtdoor Samotex » 23 mei 2016 13:09
Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar kwam de laatste tijd wel meerdere koppels tegen die heel monogaam aan hun relatie zijn begonnen, maar uiteindelijk besloten hebben om toch te gaan voor de open relatie.
Ik kan het me niet voorstellen dat ik me goed zou voelen mocht mijn partner me ooit zoiets zeggen. Iets van: je bent nog wel mijn lief, maar ik wil ook andere taartjes eten. Je zit dan toch altijd met de angst dat die gevoelens gaat ontwikkelen voor die andere.
Is monogamie een illusie en moeten we er allemaal van afstappen? Wanneer ik praat met homokoppels die twintig jaar samen zijn, het is altijd hetzelfde: ze zijn elkaar nooit trouw. Nu ja, nooit? Ik zie het toch zelden. Waarom is er altijd die nood om op een ander te gaan?
Bij vrouwen lijkt het minder het geval, maar mannen lijken toch vaker jagers.
Het zou wetenschappelijk bewezen zijn dat homo's nooit monogaam kunnen zijn in tegenstelling tot heterokoppels'. In het begin is iedereen naief en gelooft op prins op witte paard en sommigen hebben het geluk om een leuke serieuze iemand tegen te komen, maar uiteindelijk evolueert het naar een breuk of open relatie en koppels gaan uit mekaar. Eerst voelt degene die monogaam wou zijn zich onbegrepen maar na enkele breuken wordt hij zelf seksgeil en jaagt hij op mannen en beseft dat monogamie een naïeve wishfulthinking en heeft dan open relaties.
Samotex
Senior user
Senior user

Geslacht: Man

Re: Monogamie - illusie, evolutie naar open relatie?

Berichtdoor vorvzie » 23 mei 2016 14:54
Iedereen die er monogaam aan start is dus waarschijnlijk van jouw idee. Het idee dat je partner niet verliefd wordt of kan worden als je monogaam bent vind ik nogal naïef. De kans op gevoelens voor iemand anders is misschien, waarschijnlijk groter als je er mee in bed kruipt maar zeker niet onbestaande.

Ik denk dat je de vraag beter omdraait. Gaat je partner meer van je houden als hij je bedriegt? Je kan liefde niet dwingen. Houden van is je kwetsbaar opstellen, ook in zo'n situaties.
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.
vorvzie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 25

Berichtdoor Hombie » 23 mei 2016 16:39
Samotex schreef:Het zou wetenschappelijk bewezen zijn dat homo's nooit monogaam kunnen zijn in tegenstelling tot heterokoppels'

Met alle respect, dat klinkt als wetenschap uit de Joepie. Wetenschap 'bewijst' geen dingen op die manier, en dat lijkt me best een lastig iets om grondig te onderzoeken. Waarschijnlijker: er is ooit een onderzoek geweest dat leek te wijzen op minder monogamie bij homokoppels, en een of andere klojo van een of andere site of gazet was te lui om mee te doen met nuance, want dat trekt minder lezers.

Los daarvan, nog nooit in een relatie geweest, dus ik kan niet uit ervaring spreken maar ik heb iets van elk zn ding. Ik denk niet dat ik er een gigantisch probleem mee zou hebben tbh, afhankelijk van de situatie, maar ik heb geen idee hou ik echt zou zijn natuurlijk. Ik denk ook absoluut niet dat het onmogelijk is om op meerdere mensen verliefd te worden of van mensen te houden zonder dat het afdoet van je liefde voor andere personen. Liefde is geen fossiele brandstof maar één keer kan opgebrand worden.

Liefde bestaat op veel manieren, maar romantische liefde is de enige waar dit zo'n probleem bij lijkt. Het is niet omdat je er een broer bij zou krijgen dat je minder van andere broers houdt. Ik heb een groter probleem met al te jaloerse mensen, heb'k nooit echt gesnapt en vind'k nogal creepy. (als in, echt zwaar jaloerse mensen)
"My lips and fingertips were stone, I wore my heart on my jeans
I sang the blues like the dogs, left too long in the street,
I still sing the blues with the dogs"
The Gaslight Anthem - Wherefore art thou, Elvis?
Hombie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

Berichtdoor Galimatias » 26 mei 2016 13:14
Samotex schreef: Het zou wetenschappelijk bewezen zijn dat homo's nooit monogaam kunnen zijn in tegenstelling tot heterokoppels'. In het begin is iedereen naief en gelooft op prins op witte paard en sommigen hebben het geluk om een leuke serieuze iemand tegen te komen, maar uiteindelijk evolueert het naar een breuk of open relatie en koppels gaan uit mekaar. Eerst voelt degene die monogaam wou zijn zich onbegrepen maar na enkele breuken wordt hij zelf seksgeil en jaagt hij op mannen en beseft dat monogamie een naïeve wishfulthinking en heeft dan open relaties.

Hm, dat laatste is wel héél kort door de bocht. Elke persoon is nu eenmaal verschillend, en lang niet iedereen heeft dezelfde verwachtingen, wensen,... met betrekking tot een relatie. Mensen die een open relatie verkiezen boven een gesloten relatie zijn daarom lang niet per definitie seksgeil, gedesillusioneerd of wat dan ook. Da's een even groot waardeoordeel als wanneer iemand die een open relatie verkiest zou beweren dat alle mensen die monogamie verkiezen per definitie preuts en bekrompen zijn. :wink:

Een interessant artikel dat 'k onlangs las - en dat wél op onderzoek gebaseerd is - is open relationships uncovered. Daarin werd bij maar liefst 1.006 Britse homomannen gepolst naar hun mening over, en ervaring met open relaties (of net hun gebrek eraan). Interessante lectuur, maar om enkele opmerkelijke bevindingen op te sommen:
[*] Homomannen die ervaringen hebben met een open relatie staan meer open voor deze vorm van relatie, en staan er positiever tegenover.
[*] Homomannen die er geen ervaring mee hebben neigen kritischer en afkeurender te zijn.
[*] De ene (open/gesloten) relatie is de andere niet: er zijn weliswaar vaak voorkomende afspraken en regels, maar elk koppel is anders.
[*] Communicatie is enórm belangrijk, ongeacht de relatievorm.
[*] Respect en veilig vrijen is eveneens essentieel, zeker als er seks met andere personen aan te pas komt.
[*] Weet bij welke relatievorm je je zelf comfortabel voelt, en probeer geen waardeoordeel te vellen over andermans keuzes.
Timeo Danaos et dona ferentes.

Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:
Galimatias
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 29

Berichtdoor BiNDing » 26 mei 2016 13:35
Galimatias schreef:Een interessant artikel dat 'k onlangs las - en dat wél op onderzoek gebaseerd is - is open relationships uncovered. Daarin werd bij maar liefst 1.006 Britse homomannen gepolst naar hun mening over, en ervaring met open relaties (of net hun gebrek eraan). Interessante lectuur, maar om enkele opmerkelijke bevindingen op te sommen:
[*] Homomannen die ervaringen hebben met een open relatie staan meer open voor deze vorm van relatie, en staan er positiever tegenover.
[*] Homomannen die er geen ervaring mee hebben neigen kritischer en afkeurender te zijn.
[*] De ene (open/gesloten) relatie is de andere niet: er zijn weliswaar vaak voorkomende afspraken en regels, maar elk koppel is anders.
[*] Communicatie is enórm belangrijk, ongeacht de relatievorm.
[*] Respect en veilig vrijen is eveneens essentieel, zeker als er seks met andere personen aan te pas komt.
[*] Weet bij welke relatievorm je je zelf comfortabel voelt, en probeer geen waardeoordeel te vellen over andermans keuzes.

Je maakt je onderschrift weer eens waar :)

Toch wil ik enkele kritische bedenkingen geven bij punten 1 en 2: zit er niet een zekere logica in dat wanneer je iets probeert (in dit geval een open relatie), dat je daar opener voor staat dan iemand die dat niet probeert?

Want zoals punten 1 en 2 geformuleerd worden, lijkt de causale relatie tussen de twee elementen te zijn: "ervaring met open relatie" -> "positiever tegenover open relatie" , terwijl het even goed kan zijn "positiever tegenover open relatie" -> "ervaring met open relatie", denk ik dan :)
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]
BiNDing
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Barry » 26 mei 2016 22:19
haha, een Brits onderzoek bij 1006 mannen, dat is geen onderzoek, maar bon. dat terzijde. ik denk niet dat ik ooit zou kunnen aarden in een open relatie. het is maar een bedenking, maar ik ben iemand die nogal vaak piekert en wat moet ik dan niet denken als mijn lief graag eens op een ander wil gaan: is de seks met mij soms niet goed genoeg? waarom ga je niet bij die anders als het toch leuker is? ik vind het toch een bizar fenomeen, en ik moet ook zeggen dat ik dit vooral zie bij homokoppels. het ergste van al is dan nog dat sommige denken dat ze een open relatie hebben terwijl de andere van de 2 er eigenlijk niets van af weet. ;)
Barry
Senior user
Senior user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Robbe » 26 mei 2016 22:56
Barry schreef:haha, een Brits onderzoek bij 1006 mannen, dat is geen onderzoek, maar bon. dat terzijde. ik denk niet dat ik ooit zou kunnen aarden in een open relatie. het is maar een bedenking, maar ik ben iemand die nogal vaak piekert en wat moet ik dan niet denken als mijn lief graag eens op een ander wil gaan: is de seks met mij soms niet goed genoeg? waarom ga je niet bij die anders als het toch leuker is? ik vind het toch een bizar fenomeen, en ik moet ook zeggen dat ik dit vooral zie bij homokoppels. het ergste van al is dan nog dat sommige denken dat ze een open relatie hebben terwijl de andere van de 2 er eigenlijk niets van af weet. ;)

Hoezo is dat geen onderzoek? :p

En ... it's all about communication, wat dat betreft ;) !
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20

Berichtdoor Barry » 26 mei 2016 23:33
Robbe schreef:
Barry schreef:haha, een Brits onderzoek bij 1006 mannen, dat is geen onderzoek, maar bon. dat terzijde. ik denk niet dat ik ooit zou kunnen aarden in een open relatie. het is maar een bedenking, maar ik ben iemand die nogal vaak piekert en wat moet ik dan niet denken als mijn lief graag eens op een ander wil gaan: is de seks met mij soms niet goed genoeg? waarom ga je niet bij die anders als het toch leuker is? ik vind het toch een bizar fenomeen, en ik moet ook zeggen dat ik dit vooral zie bij homokoppels. het ergste van al is dan nog dat sommige denken dat ze een open relatie hebben terwijl de andere van de 2 er eigenlijk niets van af weet. ;)

dat zijn connecties. da's niet hetzelfde dan onderzoek. :D
Barry
Senior user
Senior user

Berichtdoor idk » 27 mei 2016 00:07
Barry schreef:
Robbe schreef:

dat zijn connecties. da's niet hetzelfde dan onderzoek. :D

Hehe wat een onderzoek... steekproef tov populatie ...
Het is een onderzoek, maar gewoon geen goede representatieve volgens mij :p
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Leeftijd: 22
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor nemesis » 27 mei 2016 00:57
idk schreef:Hehe wat een onderzoek... steekproef tov populatie ...

Zeg me alsjeblieft hoe vaak jij al een ondervragend onderzoek hebt gedaan met meer dan 1000 respondenten.

...

Het antwoord is waarschijnlijk "nooit". Het is ontzettend makkelijk om te zeggen dat een steekproef niet representatief is, maar in dat geval mag hierbij 99% van elk psychologisch/sociologisch/menswetenschappelijk onderzoek in de prullenbak. Binding, do correct me if I'm wrong
De richting van causaliteit lijkt echter inderdaad niet eenduidig. Dat is, als dat in de paper ook zo is, op zich reden genoeg om dit onderzoek weg te wuiven, maar laten we alsjeblieft niet gaan doen alsof we de wijsheid in pacht hebben om conclusies af te wijzen op basis van technische overwegingen, zonder het artikel te lezen. Het klinkt mij verdacht veel in de oren als een gevalletje "Mijn eigen mening komt niet overeen met de conclusie -> het onderzoek kan niet kloppen"...
Ἕρος δαὖτ᾽ ὲτίναξεν ἔμοι φρένας, ἄνεμος κατ᾽ ὄρος δρύσιν ἐμπέσων.
nemesis
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor Hombie » 27 mei 2016 01:57
idk schreef:Hehe wat een onderzoek... steekproef tov populatie ...

Barry schreef:haha, een Brits onderzoek bij 1006 mannen, dat is geen onderzoek, maar bon. dat terzijde.

Statistiek 101: mits juiste correcties door middel van standaardfout en confidentie-intervallen en shit is een steekproef van 1000+ ruim voldoende, en de grote van de totale populatie is volledig irrelevant zolang de selectie van de steekproef correct gebeurt en bovenvermelde correcties gebeuren.

Helpt altijd als je de methodologie een beetje kent voor je commentaar geeft erop. Er kan van alles mis zijn met het onderzoek, om daar een oordeel over te vellen hebben we veel meer informatie nodig, maar de grote van de steekproef hier is meer dan groot genoeg om, mits correcte onderzoeksprocedures en correcties, een goed onderzoek op te leveren.

(als ik als een asshole overkom, net een hele week met m'n neus in een cursus wetenschapsfilosofie gezeten, en moe en geïrriteerd door alles, vooral verprutsing van wetenschap, incl. Joepie wetenschap a la 'wetenschap heeft bewezen dat koppels mannen niet monogaam kunnen zijn')
"My lips and fingertips were stone, I wore my heart on my jeans
I sang the blues like the dogs, left too long in the street,
I still sing the blues with the dogs"
The Gaslight Anthem - Wherefore art thou, Elvis?
Hombie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

Berichtdoor nemesis » 27 mei 2016 02:21
Hombie schreef:de grote van de totale populatie

cringe

Hombie schreef:Statistiek 101: mits juiste correcties door middel van standaardfout en confidentie-intervallen en shit is een steekproef van 1000+ ruim voldoende, en de grote van de totale populatie is volledig irrelevant zolang de selectie van de steekproef correct gebeurt en bovenvermelde correcties gebeuren.

Werkt het niet juist de andere kant op?
Ἕρος δαὖτ᾽ ὲτίναξεν ἔμοι φρένας, ἄνεμος κατ᾽ ὄρος δρύσιν ἐμπέσων.
nemesis
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor Barry » 27 mei 2016 08:18
ik zeg ook niet dat 1000 mannen te weinig zijn. maar ja, 1000 Britse mannen, meer weten we niet. hoe zijn ze geselecteerd? misschien staat het wel in het artikel. ik hoop het althans, anders is het een waardeloos onderzoek alvast. ^^
Barry
Senior user
Senior user

Berichtdoor Reuel » 27 mei 2016 10:46
Allez gastjes. Ik weet dat het examens zijn, maar dit is nu niet de moment om over de wetenschappelijke methodologie van één onderzoekje te filibusteren. Toegankelijkheid van het forum enzo :')
Back to basics: monogamie en open relaties. Hoe jullie ertegenover staan en erover denken!

Ik vind 'open relatie' een wat moeilijke term. Wat betekent het exact? Louter af en toe eens seks buiten een relatie, of er 'wat meer' aan de hand met meerdere mensen? (Genre polyamorie). In het laatste moet ik me nog wat bijlezen en wat met mensen praten, maar ik kan me voorstellen dat dit in sommige gevallen echt het geval is. Wat de boel zo mogelijk nog complexer maakt.
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.
Reuel
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 24

Berichtdoor idk » 27 mei 2016 12:16
Ik hoop gewoon dat ze 'Brits' niet als standaard hebben genomen voor iedereen (en iedereen zijn eigen mening); maar misschien zou ik beter eens het onderzoek lezen hèhè daar heb je een punt
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Berichtdoor JustMe_ » 14 jul 2016 12:59
Ik ken wel enkele mensen die niet monogaam zijn (een open relatie hebben of aan polyamorie doen) en ik merk op dat een gebrek aan communicatie vaak een reden is tot jaloezie en frustraties. Deze mensen doen uitschijnen dat hun open of polyamoureuze werkt, maar het valt me toch op dat het toch meer moeilijkheden met zich meebrengt dan dat zij willen toegeven. Het heeft wel mijn interesse gewekt, waardoor ik er wat meer over ben beginnen opzoeken.

Het hoofdkenmerk van polyamorie is eigenlijk dat je je partner het geluk gunt om ook van iemand anders te houden. En dat je hierbij geen jaloezie of onzekerheid voelt, maar dit net bijdraagt aan je eigen geluk (door een vorm van empathie). Daar trek ik al meteen de conclusie dat dit vandaag de dag en in onze maatschappij van 'hebben hebben hebben' nog heel moeilijk is. Het vraagt veel zelfvertrouwen en vertrouwen in de ander om hier volledig en oprecht achter te staan, lijkt me. Wat niet betekent dat het onmogelijk is.
Ik ben zelf ooit ontzettend verliefd geweest op een meisje, maar besloot om dit niet op te biechten omdat ik de vriendschap voorrang wilde geven. Toen zij uiteindelijk een relatie begon met iemand en ik zag hoe gelukkig zij was, voelde ik geen greintje jaloezie. Uiteindelijk is die verliefdheid overgegaan, maar ik denk dat die gevoelens hadden kunnen groeien als ik dit had blijven 'voeden' om het zo te zeggen. Stel dat het meisje in kwestie dan open had gestaan voor polyamorie, had dit (langs mijn kant) misschien wel gewerkt.
Als ik die ervaring link aan polyamorie, dan geloof ik wel dat het werkelijk kan bestaan: romantische (en eventueel seksuele) relaties hebben met meerdere personen zonder dat hier jaloezie bij komt kijken.

Voor mij is liefde ook iets dat geen zuinigheid vereist, iets dat je kan blijven geven en niet minder wordt wanneer je het deelt. Langs de andere kant zijn energie en tijd niet onuitputtelijk. Hoe combineer je meerdere relaties met een job, hobby's, tijd voor jezelf en eventueel een gezin? Soms is het al moeilijk om in één relatie een goed evenwicht te vinden. Nee, dan denk ik dat onze maatschappij er gewoonweg nog lang niet klaar voor is om monogamie los te laten. Toch is polyamorie iets waar ik over blijf nadenken en ook over praat met mijn vriend. We kunnen ons nu allebei niet voorstellen dat we ooit van iemand anders zullen houden, maar die tijd komt misschien nog. En omdat we het geluk hebben dat we zo open over alles kunnen communiceren, denk ik dat polyamorie in de toekomst eventueel wel een mogelijkheid is voor ons. In ieder geval ben ik momenteel erg gelukkig met mijn monogame relatie en hoef ik daar niet meteen verandering in te brengen.
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!
JustMe_
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor JustMe_ » 06 dec 2016 16:00
Bij deze 'upje' van dit topic. Want waar ik vijf maanden geleden nog schreef "In ieder geval ben ik momenteel erg gelukkig met mijn monogame relatie en hoef ik daar niet meteen verandering in te brengen", moet ik nu toegeven dat die verandering er toch relatief snel gekomen is.

Mijn vriend kwam twee maanden geleden met de boodschap dat hij nieuwsgierig is naar seks met andere meisjes. Niet omdat hij me niet graag ziet of me 'beu' is, maar omwille van de spanning die komt kijken bij seks met een vreemde. Uiteraard was mijn eerste reactie er één van jaloezie en gekwetstheid. Toch zou ik mezelf niet zijn, moest ik daar niet even serieus over nadenken en alle opties overwegen. Was het eigenlijk niet ontzettend moedig en eerlijk dat hij dit met mij durfde bespreken? Was dit geen kans om zelf ook de vrijheid te ervaren die me altijd al heeft aangesproken? Het resultaat waren veel gesprekken over alles wat komt kijken bij 'de praktijk' van een open relatie. Uiteindelijk zijn we tot de beslissing gekomen om dit gewoon te proberen. In het begin had ik het er soms erg moeilijk mee, maar ik voel me er steeds beter bij. En nee, we hebben nog niets in de praktijk uitgevoerd (althans, samen al wel, maar niet apart) omdat we rustig de tijd willen nemen het vertrouwen in elkaar te late groeien. Want hoe je het ook draait of keert, al bij al gaat het in een open relatie ook om vertrouwen, eerlijkheid en respect. Of ja, zo hoort het toch te zijn naar mijn mening!

Wat ik me vooral afvraag: er wordt vaak een link gelegd tussen biseksualiteit en een open relatie. Welk verband zit hier werkelijk achter? Ik moet eerlijk toegeven dat de meeste mensen met een open relatie in mijn omgeving allemaal biseksueel zijn (of toch één van beide partners). Hoe komt dit? Is dit puur toeval? Heeft het te maken met het meer open-minded zijn omdat holebi's meer nadenken over hun seksualiteit? Iemand een ander idee?
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!
JustMe_
Experienced user
Experienced user

17 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Relaties