Autisme in een relatie

Je hebt er vaste, open, gefantaseerde, onbestaande, beëindigde, versmachtende, seksuele of verrijkend relatie? Deel het hier!
22 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Autisme in een relatie

Berichtdoor Darkcrow » 26 maart 2015 19:13
Hetgeen ik me al lang afvraag is of andere Holebi's er problemen mee hebben als iemand autisme heeft. Ik ben zelf iemand met een lichte vorm van autisme en dit geeft nogal wat problemen om een relatie aan te gaan. Maar ik heb gemerkt dat dit bij sommige afschrikt dat ik autistische ben. Nu zit ik met de vraag of dat bij jouw ook het geval is?

Een ander vraag is dan weer of je ook begrip zou tonen voor iemand met autisme. Ik heb het vandaag weer meegemaakt (hier in het forum). Ik begrijp de dingen anders en dan krijg ik een woede aanval over mij heen en ik weet niet eens wat ik misdaan heb.
Hou je er rekening mee als iemand met autisme een blunder begaat?

En dan kom ik uiteindelijk met mijn grootste vraag: Zou jij een relatie aangaan met iemand die autistisch is?
Darkcrow
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 30
Geslacht: Man

Re: Autisme in een relatie

Berichtdoor Chocopot » 26 maart 2015 20:36
Ik ben iemand die vaak mensen begrijpt, of toch probeer hen te begrijpen. Zo heb ik meerdere vrienden met een psychologische aandoening (goh wat klinkt dat lelijk :( ) en zelf kamp ik ook met een depressie. Wat ik wel belangerijk vind in heel je verhaal is dat het niet enkel de partner is die begrip moet tonen maar ook jijzelf. Leg uit wat het allemaal inhoudt, wat je reacties kunnen zijn,... Voor mij klinkt het echt allemaal doodnormaal. Je toont begrip voor elkaar/luistert naar elkaar, geeft elkaar vrijheid,... en alles loopt normaal.
Love all, trust a few, do wrong to none.
William Shakespeare
Chocopot
Senior user
Senior user

Leeftijd: 24
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor wingin » 26 maart 2015 23:25
Ikzelf zou er totaal geen probleem mee hebben. In een relatie moet je met elkaar leren leven, ook met elkaars gebreken.
Ik kom ook blijkbaar goed overeen met mensen met autisme of adhd ofzo: al m'n hele leven lang zijn mijn dichtste vrienden bijna allemaal mensen met autisme, adhd, of zelfs beide geweest.
wingin
Regular user
Regular user

Berichtdoor TylerXD » 27 maart 2015 00:26
Eén van mijn zussen heeft autisme en ik ga eerlijk zijn; het is niet altijd even makkelijk op met haar samen te leven, maar niet onmogelijk uiteraard. Het belangrijkste is het aanpassen aan elkaar. In elke relatie is dat wel, denk ik, maar voor een autist is dat wel erg belangrijk, omdat die ( zoals mijn zus) een goede structuur nodig hebben.

Mijn zus heeft een relatie (een heterorelatie weliswaar, maar dat is niet heel belangrijk) en die blijft duren. Dus ik veronderstel dat het ook goed zit, op haar eigen manier dan wel. Maar zolang je jezelf goed voelt, dan is het goed, toch?
Als holebi, hetero (of wat dan ook) is het compleet mogelijk een relatie te hebben met een autistisch persoon, zolang je er maar rekening mee houdt dat die persoon autistisch is. Dat is het belangrijkste volgens mij.

Het afschrikken; volgens mij heeft het ook te maken met het feit dat de persoon niet helemaal weet wat autisme juist is. (Eerlijk gezegd, ik kan er zelf nog geen fatsoenlijke uitleg aan geven). Daarom is het ook belangrijk om uit te leggen aan die persoon wat het juist inhoudt voor jou. Niet elke autist is hetzelfde, maar dat weet je waarschijnlijk wel :)

Als er zich 'problemen' voordoen, dan weet ik vaak wel dat het ligt aan het autisme en dat die persoon daar niet echt aan kan doen. De persoon met wie je een relatie hebt, moet dat eigenlijk ook weten. Het is zoals Chocopot het zegt; Je moet begrip tonen voor elkaar, ongeacht wie/wat je bent en dan maakt het niet uit of je autisme hebt. Zo kom je al een heel eind volgens mij ;)
TylerXD
Senior user
Senior user

Leeftijd: 19

Berichtdoor Coincidence » 27 maart 2015 01:23
Als ik die jongen graag zie / als die jongen mij kan bekoren en betoveren, en mijn hartje kan veroveren, waarom niet. Ik kijk niet naar 'labels' en denk ook zelf niet in labels of hokjes.

Maar als die persoon mij niet aanstaat, of m'n ding/mijn type niet is – en dat kan om verschillende redenen zijn, ofwel is er gewoonweg geen reden voor te noemen – zal ik daar geen relatie mee aangaan. Één of andere handicap (autisme in dit geval) kan daarin een rol spelen, aangezien die mee bepaalt hoe die persoon is (qua persoonlijkheid, qua gedrag enz.). Maar dit wilt natuurlijk niet zeggen dat die persoon daarom effectief een handicap moet hebben.

Het zal sowieso wel een aanpassing vragen, zoals hierboven al vermeld. Maar dat is in elke relatie het geval – bij de ene wat meer dan bij de andere, of je nu samen bent met iemand mét of zonder handicap (zwaar of niet zwaar). Dat is gewoon eigen aan een relatie.. aanpassen aan en rekening houden met elkaar; liefde is een werkwoord.

Ik sluit me erg aan bij de reactie van TylerXD.
Come quickly, I'm tasting stars!
Coincidence
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 24

Berichtdoor Galimatias » 27 maart 2015 18:02
Coincidence schreef:Dat is gewoon eigen aan een relatie.. aanpassen aan en rekening houden met elkaar; liefde is een werkwoord.

² In elke soort relatie - of 't nu gaat om vrienden, collega's, je partner of familie - moet je rekening houden met elkaar. Communicatie speelt daar een erg grote rol in: op 'n correcte, open manier met elkaar praten over hoe je in mekaar zit als persoon voorkomt dat mensen bepaalde gedragingen of uitspraken op een verkeerde manier interpreteren. Als iemand weet dat je (een lichte vorm van) autisme hebt, kan de persoon in kwestie daar rekening mee houden.

Darkcrow, als je graag eens zou willen praten met iemand anders die holebi is en nautisme heeft: in Limburg is er een vereniging, 'Roze Bink', die elke eerste zaterdag van de even maanden in Regenbooghuis Limburg (Meldertstraat 38 - 3500 Hasselt) activiteiten organiseert voor holebi's en transgenders met een beperking (fysieke, verstandelijke beperking of autisme). Je kan ook 'n mailtje sturen of eens bellen, 't is niet dat je per se naar een activiteit moet gaan. Ze hebben ook 'n Facebook-pagina. :smile:
Timeo Danaos et dona ferentes.

Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:
Galimatias
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 29

Berichtdoor raskolnikow » 30 maart 2015 11:43
Ik heb zes maanden een relatie gehad met iemand met Asperger. Dat etiketje hebben ze er ook maar naderhand op gekleefd, dat was ons toen onbekend. Voor mij was hij "die jongen die soms niet kon ophouden met doordrammen", maar dat mankement werd ruimschoots goedgemaakt door andere kwaliteiten.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)
raskolnikow
Relnicht van het jaar 2016

Berichtdoor chillah » 04 apr 2015 22:50
Hey Darkcrow,
Dit lijkt me nu is echt geen enkel probleem. Ik zou zeker geen problemen hebben met een partner die autisme heeft. Van jou kant lijkt het mij echter wel belangrijk om heel duidelijk en eerlijk hierover te communiceren. Zelf op een eerste date lijkt mij dit iets dat, als het klikt, op het einde wel kort aanbod zou kunne komen. Weet ook dat AutismeCentraal cursussen aanbiedt voor partners van mensen met autisme.

Veel succes in je zoektocht naar geluk,

Chillah
chillah
New user
New user

Leeftijd: 29

Berichtdoor Darkcrow » 13 mei 2015 11:06
Bedankt voor de fijne reacties. Ik ben al reeds naar de Roze Bink geweest. Dat was zeer fijn trouwens.
Hieruit lijd ik af dat de meeste dit geen probleem vinden.

Maar ik zit zelf nog met een probleem mijn autisme weerhoud me ervan om zelf vrienden te maken, laat staan een lief. Ik ben vrij onzeker en gesloten, wat het bemoeilijkt. Ik heb wel enkele vrienden maar deze zijn schaars.
Mijn vraag is hoe ik ooit een lief ga kunnen vinden, terwijl ik verhinderd wordt door mijn autisme. Je moet ook weten dat iemand met autisme zijn eigen gevoelens niet laat zien. Dit belemmert op zich al veel.
En dan nu de grote vra(a)g(en). Hoe en waar vind je een lief? Ik veronderstel dat die niet zomaar komt aankloppen op de deur en dan zich even komt presenteren.
Darkcrow
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor Link » 17 mei 2015 10:36
Hey Darkcrow

Je moet vooral jezelf zijn, of je nu naar activiteiten gaat of hier op het forum.
Er gaan altijd mensen zijn die je verkeerd begrijpen, maar dan moet je je focussen op degene die je wel begrijpen, en dat gaan er vast veel meer zijn.
Ik heb zelf een lichte vorm van autisme, en wel al een relatie gehad.
Soms is het inderdaad niet gemakkelijk, maar elke relatie of persoon heeft wel zijn "moeilijke" kantjes. Dus als je iemand leert kennen die jou echt leuk vindt, kijken die daar heus wel over.
Je kan hun altijd zeggen wat het probleem juist is, en hoe ze er rekening kunnen meehouden moest er iets misgaan.
Je moet je autisme niet zien, als een belemmering, dat is gewoon hoe je bent :-)
En vroeg of laat kom je wel iemand tegen dat bij jou past.
Link
New user
New user

Berichtdoor Manspersoon » 17 mei 2015 12:12
Dag Darkcrow

Ik weet niet hoe het met je kennis van het engels is gesteld, maar op http://www.wrongplanet.net vind je informatie en een forum dat je verder op weg kan helpen.

modedit Link klopte niet. Bij deze is dat gefixt. - Reuel.
Uiteindelijk zijn we niets meer dan een ingewikkelde tekening op een rots, midden in een woestijn van sterren.
Manspersoon
Senior user
Senior user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Jeroen_005 » 25 mei 2015 22:08
Dag Darkcrow

Ik heb zelf 5 jaar lang een relatie gehad met iemand die autisme had. Zelf heb ik dit nooit als struikelblok gezien in onze relatie. Dus autisme als een beperking zien in een relatie zou ik zeker niet doen.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat de enkele GON sessies die ik met hem mee heb mogen volgen mijzelf geholpen hebben om hem beter te begrijpen. Op die manier wist ik perfect hoe ik met hem kon communiceren in conflictsituaties en/of ongemakkelijke momenten voor hem (bijvoorbeeld op drukke plaatsen).

Ik denk dat de clue van het verhaal nog steeds blijft dat je elkaar respecteert zoals je bent. Uiteindelijk draait het er nog steeds om dat je je bij elkaar goed voelt en samen de leuke dingen met elkaar kan beleven.

Jeroen
Jeroen_005
New user
New user

Leeftijd: 28

Berichtdoor Michaël » 13 nov 2016 00:30
Hoewel ik zelf autisme heb weet ik niet of ik een relatie kan aangaan met een andere jongen met autisme.
Hangt van persoon tot persoon. Er zijn zoveel verschillen tussen personen met autisme onderling. Zeker niet veralgemenen.
Zo heb ik bijvoorbeeld nooit woede-uitbarstingen

Ik kan moeilijk affectie tonen in het openbaar. Mijn ex vond het eerst niet zo aangenaam. Maar in privé kon ik dan weer helemaal mijzelf zijn.
Als je een persoon graag ziet moet je durven uw hart te geven in de mate van het mogelijke. De andere persoon moet er wel een beetje voor open staan voor uw autisme.
Michaël
New user
New user

Leeftijd: 26

Berichtdoor Confusion » 16 nov 2016 15:41
Ik heb zelf autisme en heb twee keer een relatie gehad met een ander autistisch persoon. Dat was niet bewust zo gekozen. Ik ken gewoon toevallig veel leeftijdsgenoten die ook autistisch zijn. Dat heb je wanneer je onderwijs volgt op een aangepaste school.

Maar anyway, een relatie beginnen met een autistisch persoon heeft zo zijn specifieke uitdagingen. Iedereen heeft noden en behoeftes, maar autistische personen hebben er vaak aanzienlijk meer dan niet-autistisch personen. En soms kun je uw autistische partner daar gewoon niet in tegemoet komen. Dat was ook het grootste probleem in mijn eerste relatie. Ik kon mijn partner niet geven wat die nodig had, en daar bovenop begreep die dus niet dat ik ook mijn behoeftes had. Zo is het uiteindelijk stuk gelopen. Maar ik neem het die niet meer kwalijk. We zijn zelfs nog steeds goede vrienden! :)

Mijn tweede partner was gewoon een egoïstische dramaqueen, en ik wil het daar liever niet over hebben.

Ik besef ook dat ik zelf niet zo'n geschikte partner zou zijn voor een niet-autistisch persoon. Hoewel ik zeker de domste niet ben, heb ik toch veel extra ondersteuning nodig in het dagelijks leven. Helemaal zelfstandig wonen en werken kan ik niet. Ik ben snel overprikkeld en heb héél veel tijd voor mezelf nodig. Met mij valt op termijn dus geen stabiel gezinsleven op te bouwen. En ik kan mij ook niet voorstellen dat een niet-autistisch persoon hier vrede mee kan nemen. Dit laatste geld trouwens voor mij specifiek, niet voor álle autistische personen.
Confusion
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Dj Jonasty » 20 maart 2017 14:52
Label of niet, iedereen heeft zo zijn mindere of kleine kantjes. Ik ben zelf nooit gediagnosticeerd geweest met autisme, maar ik worstel ook vaak met mezelf. Ik heb het heel moeilijk om nieuwe sociale contacten te leggen omdat ik schrik heb om beoordeeld en afgewezen/bekritiseerd te worden. Het feit dat ik in ongemakkelijke situaties al eens durf te stotteren, helpt daar niet bij, wel integendeel. Het belang van de "goeie eerste indruk" maakt alles nog wat erger.
Dit alles om maar te zeggen dat ik zelf ook iemand zoek bij wie ik me op mijn gemak voel en waarbij ik volledig mezelf kan zijn. Ik zou een licht autistisch persoon nooit meteen afwijzen omwille van het autisme. Als je een persoon echt graag hebt, hoeft dat niet noodzakelijk een probleem te zijn, maar kan het met wat goeie wil een aandachtspunt worden:)
Dj Jonasty
Regular user
Regular user

Leeftijd: 27

Berichtdoor Mannie » 20 maart 2017 15:31
Ik heb er zeker geen probleem mee, ik heb zelf ASS (Autisme Spectrum Stoornis).
Hoewel het voor sommigen moeilijk is dit te begrijpen heb ik er geen probleem mee
Tijd is een vriend van iedereen, al ben je zelf geen vriend van tijd. Uiteindelijk wachten we allemaal op die ene vriend.
Mannie
New user
New user

Leeftijd: 17

Berichtdoor Yondu » 14 apr 2017 20:05
Ik heb zelf ook autisme ik heb er niet echt problemen mee.
Alleen zit ik op een speciale school met mensen die ook autisme hebben en daar merk ik het precies ook wel dat sommige mensen het precies niet doen.
Het lijkt dan alsof ze daar niet echt mee bezig zijn of niet durven dat is ook wel iets bekend.

Maar zelf als ik een relatie zou hebben of dergelijk zou ik er wel duidelijk mee willen praten en zo...
Hallo daar!
Yondu
New user
New user

Leeftijd: 18

Berichtdoor Hestur » 21 mei 2017 18:11
Ikzelf heb ook autisme. In mijn vorige relatie speelde dat soms wel een rol -zo wou zij graag feesten, ik daarentegen hou niet erg van drukke plaatsen. Ik was ook nogal ongemakkelijk als we met haar vrienden rondhingen. Was niet mijn ding, ik was liever gewoon alleen met mijn lief. Ze werd een paar keer heel erg kwaad op me omdat ik helemaal bevroor in een stressvolle situatie, in plaats van haar te helpen.
Ik zou persoonlijk wel een relatie met iemand met autisme aangaan, zeker omdat ik denk dat we elkaars problemen wat kunnen herkennen. Ik heb ook problemen met sociaal contact en vrienden maken is lastig, laat staan een relatie.
Hestur
New user
New user

Leeftijd: 22

Berichtdoor Eva_9 » 30 jun 2017 12:48
Ik heb zelf ook autisme, een lichte vorm weliswaar. Waar ik schrik voor heb is dat ik nooit een relatie met iemand zal kunnen beginnen, hoewel ik daar echt voor open sta. Er zijn een aantal zaken die erg specifiek zijn aan mij (structuur, rust, ...) en daardoor zijn gewone vriendschappen ook al op de klippen gelopen. Ik heb er absoluut geen probleem mee om dit te zeggen aan vrienden, maar dat wil niet altijd zeggen dat ze er rekening mee houden. Maar ik ben al blij dat ik precies niet alleen ben met dit "probleem"
Eva_9
New user
New user

Leeftijd: 20

Berichtdoor Nyandere » 20 jul 2017 07:15
Hoewel ik zelf een vorm van autisme heb kan ik absoluut geen relatie hebben met een introvert persoon, en een grote meerderheid van autisten zijn toch introvert. Dusja.... ik houd er gewoon om veel te praten en heb constant aandacht nodig (ADD), dus ja, dat werkt meestal niet.
Ik heb ook een enorme afkeer van structuur en planning. Randomness all the way. Maar bon, mijn autisme uit zich in andere dingen.

Ook al begrijp ik heel goed hoe autisme werkt, ik denk niet dat ik voldoening uit zo'n relatie kan halen en meestal brengt het zelfs de slechte kanten in me naar boven.
Don't mess with the Ness
Nyandere
New user
New user

Leeftijd: 31

22 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Keer terug naar Relaties