Langere relatie

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Dax
I have no life
I have no life

Langere relatie

Bericht door Dax » 22 mar 2004 16:06

Is een langere relatie een gesublimeerde vriendschap?

Heb jij meer aan je lief dan aan bijvoorbeeld je beste vriend als je relatie al een tijdje meedraait? En waarom?
Is het gevoel anders? Is er meer vertrouwen? Is er meer routine? Wat maakt dat voor jou je relatie eigenlijk niet je beste vriendschapsrelatie is, behalve de seks dan?

Dat zijn vragen die ik mij regelmatig stel. Want ik kan evenveel genieten van een knuffel met mijn beste maatje dan dat ik dat kan doen van mijn lief. Misschien is het de gewenning, of misschien is onze relatie een gesublimeerde vriendschap...

Anderzijds is er niemand die mij beter begrijpt dan mijn lief en niemand die mij beter kan 'lezen' dan hij. Dus er is wel degelijk meer.

Is dat niet allemaal confusing? Omdat het niet zwart-wit is?
On ne voit bien qu'avec le Coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux!

Sebby
Experienced user
Experienced user

Bericht door Sebby » 22 mar 2004 16:36

Een beste vriend of een lief kan je niet vergelijken, hun functie is in essentie te verschillend.

De een is levenspartner, de ander loopt misschien maar een deel van je leven mee. Het feit dat je de ene vaak ocassioneel ziet , en de ander er ook op de meest/meer vervelende momenten is zegt veel denk ik.
It's Adam and bees, not Saddam and peas

K_x
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door K_x » 22 mar 2004 16:54

Neen.

It's all about the feeling. Ik kan niet uitleggen wát het 'em juist doet, maar als een relatie aanvoelt als "een heel goeie vriendschap plus seks", dan zit je mijns inziens niet bij de juiste persoon.
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

Sid
Senior user
Senior user

Bericht door Sid » 22 mar 2004 17:36

Ik denk dat het voor iedereen anders is. Maar een lange relatie is idd meer dan vriendschap met seks erbij.
Mijn lief was vroeger gewoon mijn beste vriend, en stilaan is er meer gegroeid. En ik kan je verzekeren: dit is iets totaal anders dan vriendschap. Er is altijd iets speciaals, iets wat ik niet kan uitleggen...
If you'd been a dog, they would have drowned you at birth

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 22 mar 2004 19:20

ik heb het al eens ergens anders gepost.
Hoe langer ik samen ben met iemand, hoe verliefder ik wordt.
Misschien dat dit binnen 5 jaar anders is, maar dat kan ik je nu nog niet vertellen.

Een beste vriend is zo iemand die ik constant bedrieg en iemand die ik snel dump als beste vriend. M.a.w. ik heb niet echt een "beste vriend", regelmatig heeft iemand anders die functie :)
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Twilightje
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Twilightje » 23 mar 2004 00:34

Ik zit regelmatig met dezelfde vragen als jou Dax. Mijn lief is tevens mijn beste vriend, maar dan van een orde die ik nog niet eerder ben tegengekomen, maar is dat wel genoeg? Ik voel me meer op mijn gemak bij hem dan bij iemand anders en op vele vlakken staan we op dezelfde golflengte, zo gebeurt het vaak dat we mekaars gedachten uitspreken, maar of dat dan liefde is ipv supergoeie vriendschap? Ik weet het niet.

lien

Bericht door lien » 27 mar 2004 23:45

Begrijp ergens wel wat je bedoelt maar mijn lief is totaaaaal anders dan mijn beste vriendin. Ondertussen hebben wij al een relatie van ongeveer 3.5jaar en worden we alleen maar verliefder. Die lange relatie is geen vriendschap +seks..het is veeeel meer dan dat: Het voordeel is dat je lief je echt wel goed begint te kennen en dat je gewoon op een veel betere golflengte zit.
Het verschil zit hem er in dat mijn beste vriendin en ik eigenlijk ongelooflijk hard op elkaar lijken qua personality en ook in het uitdrukken van deze persoonlijkheid.
Mijn lief is én partner, én geweldig goede vriend, én mijn soulmate, én mijn alles én,.... en de persoon die mij aanvult. As in she completes me.
Goh, in mijn hoofd heb ik het zo helder zitten, maar ik krijg het amper uitgelegd...
In ieder geval, ik vind beste vrienden en een partner totaal niet hetzelfde, hoewel sommige dingen kunnen overlappen.

Catteke
Senior user
Senior user

Bericht door Catteke » 05 apr 2004 23:48

Kweeni, ik vond da vroeger ook da mijn lief mijn alles was maar tegenwoordig ist wa minder. de verliefdheid is weg en aantrekkingskracht is sterk gemindert, dus ook veel minder sex. niet dat ik da zo belangrijk vind, maar het is en blijft een belangrijk onderdeel van een relatie. en dat geeft me echt tgevoel soms da we gewoon vriende zen die af en toe is knuffele en kusse (waardak trouwens ook al minder zin in heb). En ik denk niet dat het aan mij ligt want ik heb al is gevoelens gehad voor iemand anders en toen hadk daar wel zin in(in knuffele en kusse). En nu benk een beetje aant panikere want wij zijn nog geen twee jaar samen en ik weet da ge in relaties ups en downs hebt, kan ni anders maar om zo vroeg al die gevoelens te hebbe vind ik niet veel goeds voorspellend. kan mss iemand met een langere relatie een beke raad geve?xxx Catke
Afbeelding

Josie

Bericht door Josie » 06 apr 2004 00:04

lien schreef: Het verschil zit hem er in dat mijn beste vriendin en ik eigenlijk ongelooflijk hard op elkaar lijken qua personality en ook in het uitdrukken van deze persoonlijkheid.
idem ... mijn beste vriendin en ik lijken zo hard op elkaar dat we nooit een relatie zouden kunnen hebben (ook al niet omdat zij hetero is, maar dan nog) - we lijken gewoon zo hard op elkaar dat we zot zouden worden, moesten we een relatie hebben (we hebben het er al eens over gehad, zij denkt denkt er - natuurlijk - net hetzelfde over)

sjottie
Senior user
Senior user

Bericht door sjottie » 06 apr 2004 11:59

Mja, mijn beste vriendin en ik, da zijn 2 handen op 1 buik, we denken over veel hetzelfde en als da ni zo is vullen we elkaar aan ... bv, als zij iets vind over haar lief die verkeerd loopt dan heb ik er net hetzelfde idee over zonder da ze haar gedacht zelfs nog maar heeft uitgesproken...
Denk met haar een relatie beginnen zou goe gaan in het begin, ma denk da we net iets teveel hetzelfde zijn daarvoor ...
/ I breathe and breathe and breathe ...

Gast

Bericht door Gast » 06 apr 2004 12:46

Allereerst vertrouw ik mijn lief bijna alles toe en vertel ik dingen die ik mijn beste vriend niet zou vertellen. Als mijn vriend-lief tegen me roept uit frustratie kan ik (enkel bij hem) mijn instinct om terug te roepen onderdrukken.

Ten tweede zijn er de gevoelens waarbij ik hem mis als ie er niet is, naar hem verlang op de trein, elke keer een goed-gevoel krijg als hij binnenkomt of we elkaar weerzien.

Het lijkt me ook geen vlinders of verdwazing meer te zijn aangezien we al bijna anderhalf jaar samen zijn en toch voel ik meer en meer voor hem, vreemd.

Misschien heb ik het geluk bij een ongeluk dat hij tegelijk mijn beste vriend en lief is ... en dat zo wel zal blijven :)

Steven
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Steven » 06 apr 2004 13:40

Een deftig antwoord kan ik niet geven, niemand trouwens. Ik kan alleen maar zeggen dat het soms moeilijk is aan te voelen of het nu gaat om vriendschap + seks of liefde, maar ik denk dat je het op den duur wel voelt of het het eerste of het tweede is.

Dax
I have no life
I have no life

Bericht door Dax » 06 apr 2004 14:20

Heb het twee weken geleden aan een vriendin gevraagd die al 3,5 jaar een relatie heeft. Zij zei mij dat er iets speciaals is. Dat je dat niet kan beschrijven maar wel voelen en nu, twee weken later is die relatie op de klippen. Dus tja, zo ziet ge maar :wink:

ev
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door ev » 06 apr 2004 15:04

mja, ik denk dat er wel een soort innerlijke connectie blijft bestaan, die het onderscheid maakt tussen gewoon vrienden en een relatie hebben. Dat je meer op de ander kan bouwen en er een groot stuk meer 'aanvoelen' bij is... Beter krijg ik het niet in woorden..
Enterrando Sombras en la profunda soledad,
el viento de la noche gira en el cielo y canta.
Y mi alma baila herida,
porque sigo el camino que se aleja de todo...

Twilightje
Senior user
Senior user

Bericht door Twilightje » 06 apr 2004 16:13

ev schreef:mja, ik denk dat er wel een soort innerlijke connectie blijft bestaan, die het onderscheid maakt tussen gewoon vrienden en een relatie hebben. Dat je meer op de ander kan bouwen en er een groot stuk meer 'aanvoelen' bij is... Beter krijg ik het niet in woorden..
Mja, zo zou ik het ook omschrijven. Maar toch kruipt regelmatig die twijfel op. Zo van: in se kan je dat ook bij een 'ultieme' vriendschap hebben. Het lijkt dat we onze intiemste gedachten sparen voor ons lief en daardoor kan er natuurlijk een hechtere band ontstaan, ook natuurlijk doordat je meer dingen samen doet/meemaakt. Maar is het dat dan?

Dax
I have no life
I have no life

Bericht door Dax » 06 apr 2004 16:25

Twilightje schreef:
ev schreef:mja, ik denk dat er wel een soort innerlijke connectie blijft bestaan, die het onderscheid maakt tussen gewoon vrienden en een relatie hebben. Dat je meer op de ander kan bouwen en er een groot stuk meer 'aanvoelen' bij is... Beter krijg ik het niet in woorden..
Mja, zo zou ik het ook omschrijven. Maar toch kruipt regelmatig die twijfel op. Zo van: in se kan je dat ook bij een 'ultieme' vriendschap hebben. Het lijkt dat we onze intiemste gedachten sparen voor ons lief en daardoor kan er natuurlijk een hechtere band ontstaan, ook natuurlijk doordat je meer dingen samen doet/meemaakt. Maar is het dat dan?
Inderdaad, ik volg Twilight volledig.

lien

Bericht door lien » 06 apr 2004 16:39

@Catke
Goh..het is echt moeilijk om het uit te leggen want bij ons is er gewoon zoiets dat voorbij woorden gaat. Uiteraard heb je soms ruzie of kom je in superstressy periodes terecht waardoor je wat kribbiger bent, maar toch voelen we allebei zo'n superspeciaal iets bij elkaar. Een belangrijk aspect is toch wel communicatie: als je met iets zit (stress op eender welk gebied; examens, thuis,....) moet je daar over proberen te praten en je partner niet afstoten.
Af en toe ruzie maken is logisch in een relatie omdat je zo op een gezonde manier wat stoom aflaat waarna je het trouwens dan weer goed kan maken :D
Het is wel zo dat er iets mis is als je constant ruzie maakt of als je voortdurend met een negatief gevoel over je relatie rondloopt. Zeker als je begint ruzie te maken over de heel kleine dingen: it's the little things that kill.
Vraag jezelf eens af hoe je tegenover je partner staat en of je je een toekomst met haar kan vooorstellen. Je hoeft daarbij nog niet meteen in het jaar 2050 te gaan zien, maar kijk al eens naar dit en het volgende jaar.
Misschien zitten jullie momenteel gewoon in een dipje en moet je eens goed praten over wat jullie bezighoudt diep van binnen.
Elke relatie heeft ups and downs, dat is een feit. Ik denk dat het gewoon belangrijk is om de vlinders telkens weer actief in leven te roepen.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, ben trouwens momenteel ook beetje moe dus dan lukt het verwoorden niet zo geweldig.
Oh ja in welke richting wil je eigenlijk tips? Dan kan ik beetje doelgerichter antwoorden :)

lien

Bericht door lien » 06 apr 2004 16:45

Mijn moeder geeft altijd dit als onderscheid:
Als je allerbeste vriend een aan bieding krijgt om in het buitenland te gaan studeren of te gaan werken dan vind je dat de max en ben je er superblij voor. Maar als je lief dat verkondigt, is het eerste wat je vaak denkt "en ik dan?". :lol:

bolleke wol
Senior user
Senior user

Bericht door bolleke wol » 06 apr 2004 21:18

lien schreef:Mijn moeder geeft altijd dit als onderscheid:
Als je allerbeste vriend een aan bieding krijgt om in het buitenland te gaan studeren of te gaan werken dan vind je dat de max en ben je er superblij voor. Maar als je lief dat verkondigt, is het eerste wat je vaak denkt "en ik dan?". :lol:
dat denk ik bij m'n beste vriendin ook wel hoor, maar bij m'n liefje is dat gevoel wel véél sterker.

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 07 apr 2004 10:31

of nog erger, je wast toch niet de vuile onderbroeken van je beste vrienden? :D
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Gesloten