Kardinaal Joos schopt wild om zich heen

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Xfreak
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Xfreak » 21 jan 2004 09:37

Lang geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb, maar dit vond ik nu wel de moeite om hier nog eens te posten.

Groetjes,
xfreak

---------------
Vanmorgen gelezen in de Standaard:

ap
BRUSSEL Kardinaal Gustaaf Joos, pastoor van Landskouter en studievriend van paus Johannes Paulus II, haalt zwaar uit naar homoseksuelen, politici en hedendaagse schrijvers. Hij doet dat in een interview met het weekblad P-Magazine dat vandaag verschijnt. Joos neemt zelfs onze democratie onder vuur. ,,Politiek, democratie. Ik moet daarmee lachen.''

,,Ik durf hier met mijn bloed tekenen dat van al wie zich lesbisch of homo noemt, er hoogstens 5 tot 10 procent ook effectief homo of lesbisch is. Al de rest zijn gewoon seksueel geperverteerden. Je moet niet twijfelen om dat op te schrijven. Ik eis dat je dat opschrijft. En als ze hier allemaal voor mijn deur komen protesteren, kan me dat niet schelen. Ik zal niet opendoen.''

Gustaaf Joos, die vorig jaar onverwacht de kardinaalshoed kreeg van paus Johannes Paulus II, neemt geen blad voor de mond. Behalve over homo's laat Joos zich in zijn interview in P-Magazine minstens even sterk uit over politici, condooms en Vlaamse schrijvers. Jef Geeraerts en Hugo Claus zijn smeerlappen. Politici noemt hij leeghoofden. De kardinaal uit Landskouter stelt zelfs de democratie in vraag:

,,Politiek, democratie. Ik moet daarmee lachen. Allez, dat algemeen stemrecht waar slaat dat nu op? Ik vind het raar dat een snotneus van 18 jaar evenveel te zeggen heeft als een vader van zeven kinderen. De ene heeft geen enkele verantwoordelijkheid, terwijl de andere de burgers van morgen aflevert.''

Joos' straffe uitspraken zijn zeer ongebruikelijk voor een kardinaal. Hooggeplaatste geestelijken laten zich doorgaans diplomatischer uit, geeft de kerk toe. ,,Kardinaal Danneels zal inderdaad nooit naar homo's verwijzen als zijnde seksueel geperverteerden. Absoluut niet'', zegt Toon Osaer, de woordvoerder van Godfried Danneels.

Of kardinaal Joos de mening van de katholieke kerk in Vlaanderen verkondigt? ,,Ik geef voorlopig liever geen commentaar. Het zou te makkelijk zijn om ons op basis van dit soort uitlatingen tegen elkaar uit te spelen. Ik wil eerst grondig de context bestuderen waarin de uitspraken zijn gedaan en nadien overleg plegen met kardinaal Danneels'', zegt Osaer.

Gustaaf Joos begrijpt de hele commotie niet. ,,Ik preek al 33 jaar in mijn kerkske. Nog nooit is er groot spel gemaakt over wat ik zeg. Waarom dan nu ineens wel? Ik doe toch geen ondoordachte uitspraken. Alles wat ik zeg is gewikt en gewogen, al jarenlang. Ik ben er inderdaad van overtuigd dat homoseksualiteit een modeverschijnsel is. De echte homo's zijn raar. Dat weet ik uit ervaring. Ten andere, ik sta niet alleen in mijn overtuiging. Ik verwoord de overtuiging van vele mensen.''

Toch niet die van kardinaal Danneels. Die verslikt zich waarschijnlijk als hij uw uitspraken leest. ,,Denk je? Dat hij zich dan maar verslikt. Die brave man is nog jong. Hij heeft lang niet zo veel ervaring als ik.''

21/01/2004

stijnVL
Senior user
Senior user

Bericht door stijnVL » 21 jan 2004 09:52

viewtopic.php?t=5958&start=0&postdays=0 ... highlight=

Beide berichten gepost om 8:37 wat een leuk toeval...

Zou het de Goddelijke Voorzienigheid zijn :lol: ?
¤ the devil in a black dress watches over ¤

Sebby
Experienced user
Experienced user

Bericht door Sebby » 21 jan 2004 11:13

Ach, ach, wie geeft er nu om wat zo een 3de rangs pastoorke zegt, kardinaal of ni.

De "gelovige" medemensen hebben al lang hun opinie over homosexualiteit gevormd, en ik betwijfel of er nu plots vele mensen gaan zeggen: "OEI Joos heeft gezegd: holebi's zijn perverten, kom we gaan er eens direct een paar discrimineren/vierendelen/..."

Of de media zulke relieken uit een vorige eeuw nu nog een fora moet geven is wel de vraag...maar ja, weeral een paar centimeter tekst om de krant mee te vullen he.

Ik vind dat er soms wat pragmatiek nodig is, je moet die mensen natuurlijk niet zomaar laten fulmineren in de media...maar we moeten ons er terzelfde tijd van bewust zijn dat de reëele inpakt van wat deze man zegt eerder miniem is.

Afyn, deze nep-kardinaal van het laatste uur, die vast onder zijn colegae die hard gewerkt hebben voor dezelfde titel niet veel respect zal oogsten, baart mij alvast geen zorgen.

groetjes!

Sebby
It's Adam and bees, not Saddam and peas

surferke

Bericht door surferke » 21 jan 2004 11:21

Ben 't eens met Sebby.

En zoals Rik Torfs zegt: dees is alleen maar koren op de molen voor de tegenstanders van de Katholieke Kerk ...

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 21 jan 2004 11:36

oh my god, die mens hoort precies wel thuis in een RVT of een psychiatrische instelling.
Nu ja, 't is niks nieuw dat er in de Kerk geluisterd wordt naar dementerende bejaarden :roll:
Over wat hij zegt; het zal idd weinig impact hebben op de maatschappij, en eerder weer een 'argument' voor de tegenstanders van de Kerk vormen, maar Danneels zal het weer mogen oplossen...
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

Sebby
Experienced user
Experienced user

Bericht door Sebby » 21 jan 2004 11:38

surferke schreef:Ben 't eens met Sebby
*Algemene verbijstering*

*knippert met ogen*

*knippert nog eens*

*b-e-n -'-t- e-e-n-s -m-e-t- s-e-b-b-y-*

*wrijft over hoofd*

*valt van stoel*

stijnVL
Senior user
Senior user

Bericht door stijnVL » 21 jan 2004 11:40

Laartje schreef:oh my god, die mens hoort precies wel thuis in een RVT of een psychiatrische instelling.
Nu ja, 't is niks nieuw dat er in de Kerk geluisterd wordt naar dementerende bejaarden :roll:
Over wat hij zegt; het zal idd weinig impact hebben op de maatschappij, en eerder weer een 'argument' voor de tegenstanders van de Kerk vormen, maar Danneels zal het weer mogen oplossen...
De kwestie is: willen Danneels en co dit oplossen?

Wellicht wel, maar niet ten koste van de eenheid in de Kerk.

Kijk naar de verdeeldheid binnen de Anglikaanse en Lutheraanse kerken omtrent homohuwelijken en de aanstelling van homoseksuele bisschoppen.

Vergeet ook niet het appel van Rome aan de rechts-conservatieve vleugel binnen de Amerikaanse Kerk...

Tis tijd voor een schisma en een herverkaveling binnen de bestaande Christelijke tradities.

Nuja tis niet aan mij besteed maar ik vind het erg voor mijn vrienden die wel nog wat hebben aan de steun van een geloofsgemeenschap.

stijnVL
Senior user
Senior user

Bericht door stijnVL » 21 jan 2004 11:44

Sebby schreef:*valt van stoel*
Hebde u pijn gedaan?

:D

Disci

Bericht door Disci » 21 jan 2004 11:44

Hmm.

Ik vindt het grappig :D
De kerk slaagt er weeral in zichzelf compleet belachelijk te maken ^_^

Amai, als dat die kwieb zijn mening is over homosexualiteit, dan moeten er nogal wat perverselingen onder de priesters zitten.
Weinig hetero mensen zouden enig nut in het celibaat gezien hebben in vroegere tijden. En in de abdijen ging het er niet echt zo braafjes aan toe vroeger :D

Sebby
Experienced user
Experienced user

Bericht door Sebby » 21 jan 2004 11:46

stijnVL schreef:
Sebby schreef:*valt van stoel*
Hebde u pijn gedaan?

:D
Ja, vooral mijn achterste, dus weeral enkele dagen homo-onbekwaam. :D (niveauuuu :) )

Me Myself

Bericht door Me Myself » 21 jan 2004 12:15

Eerlijk gezegd, het zou me niet verwonderen moest ie zelf homo zijn, en er daarom zo denigrerend over doet, gewoon om het te verbergen, hij zou niet de eerste zijn die dat doet.
Maar ik kan enkel zeggen aan hen die het zich aantrekken: niet doen, mensen met gezond verstand gaan zich niet laten beïnvloeden door die man. Om een klein voorbeeldje te geven: mijn 89-jarige grootmoeder, heel erg katholiek, hoorde van wat die man gezegd had en zei me: "wat een zever! Niemand gaat me zeggen dat mijn kleindochter en kleinzoon pervers zijn! Jullie zijn even normaal als al mijn andere kleinkinderen." En dat kwam uit de mond van een vrouw die al bijna 90 jaar wekelijks naar de kerk gaat, en waarde hecht aan wat 'meneer pastoor' daar vooraan staat te zeggen! Geef dus de moed niet op, en denk aan de positieve dingen die ook aan de gang zijn, zoals het bespreekbaar maken van holebi seksualiteit in katholieke scholen!

bbelieve

Bericht door bbelieve » 21 jan 2004 13:08

Daarnet heeft yasmine ook eens haar gedacht gezegd op radio donna :D twas weer grappig :D :D

anyway wat die mens ook zegt , het kan me nu eens niets schelen !

lieseke

Bericht door lieseke » 21 jan 2004 13:19

Tjaz, ik kan mij da wel voorstellen hoe yasmine heeft gereageerd, maar kheb het niet gehoord, dus vo de mensen die het gehoord hebben, ZEG HET!
:merci:

bbelieve

Bericht door bbelieve » 21 jan 2004 13:42

Kaawtje schreef:
bbelieve schreef:Daarnet heeft yasmine ook eens haar gedacht gezegd op radio donna :D twas weer grappig :D :D

anyway wat die mens ook zegt , het kan me nu eens niets schelen !
Wa zei ze? :)
Wel je ge kent ze hé, weer de grapjas aan het uithangen waar de wereld weer naartoe gaat en dat ze zich verslikt had in haren koffie...

surferke

Bericht door surferke » 21 jan 2004 14:18

Wat em zegt over homo's vind ik nog het minst erge van allemaal ...

Dat em onze parlementaire democratie wil onderuit halen, vind ik meer dan ongehoord ...

Omen
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door Omen » 21 jan 2004 14:22

Proficiat voor Kardinaal Joos ...

De Katholieke Kerk weer een stap dichter gebracht bij de maatschappelijke onbenulligheid voor België, die het binnen een decennium of twee wel zal bereiken.

Wat een fossiel: "Een vader 'zatlap-marginaal' heeft toch veel meer te zeggen dan een 18-jarige 'idealistische-intellectuele' jongen".

Ja, ze hebben hier weer de snuggerste kardinaal gemaakt :roll:

Men are like parking spaces ...
All the good ones are taken
All the available are handicapped

stijnVL
Senior user
Senior user

Bericht door stijnVL » 21 jan 2004 14:30

surferke schreef:Wat em zegt over homo's vind ik nog het minst erge van allemaal ...

Dat em onze parlementaire democratie wil onderuit halen, vind ik meer dan ongehoord ...
Idd, zijn gedacht over homo's is nog het minste, zie ook deze topic waar ik eerder deze morgen een persoonlijke reactie postte: viewtopic.php?t=5958

Elke vader van 6-7-8-of-10 kinderen zou toch wel meer dan 1 stem moeten kunnen uitbrengen om zo beter te wegen op de toekomst van zijn kinderen, in tegenstelling tot wie maar één (al dan niet andersgeaard) kind heeft....
dixit Joos in het VTM nieuw vanmiddag.

In welke tijd leeft die man? Gezinnen met 10 kinderen ???

Afgezien de achterliggende reden vind ik het wel een "hupsch" voorstel. Ze zouden dan inderdaad terug een vorm van cijnskiesrecht kunnen invoeren, gekoppeld aan een competentie proef, waarin bepaald wordt of je überhaupt bekwaam bent om een stem uit te brengen.
Maar vermits zo een systeem al snel zou ontsporen in één of andere fascistoïde dictatuur, hou ik het maar op onze parlementaire democratie, die vandaag meer en meer weg begint te krijgen van een particratie...

nobody is perfect :roll:

Sebby
Experienced user
Experienced user

Bericht door Sebby » 21 jan 2004 14:49

Lol, die man is gewoon een ultramontaan :)

Heb net het artikel in P-magazine gelezen , wat een wandelend overblijfsel uit een ver verleden :) Hij zou het nog graag hebben dat er wat homo's aan zijn deur komen protesteren, want dan kan hij zijn wijwatervat boven halen en een exorcisme beginnen :) Pfff, die man is een karikatuur. Hij viseert trouwens niet alleen homo's, maar iedereen die niet zoals in "den goeden ouden tijd" naar de slimme "mijnheer pastoor" wil luisteren :)

hihi

Zorkaiya
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Zorkaiya » 21 jan 2004 16:31

het artikel in P-magazine
Hmm... P-magazine is nu natuurlijk niet zo erg en er staan (wss) wel vaak heel degelijke artikels in, maar toch... is "zo'n" blad geen blaam op de zedelijkheid van de mensen? Waarom zegt meneer den kardinaal daar niets op?

De man is volgens mij ook gewoon homo, en die wil het zo niet aanvaarden en die wil doen alsof hij hetero is door den 'macho-priest' te spelen... allz.. tis in ieder geval een kans toch...
"Ze zocht naar woorden die groot genoeg waren om de uitputting en de chaos uit te leggen. Maar zulke woorden bestonden niet. Daarom zweeg ze,nadat ze het een paar keer hakkelend had geprobeerd..."

stijnVL
Senior user
Senior user

Bericht door stijnVL » 21 jan 2004 16:41

Zorkaiya schreef:Hmm... P-magazine is nu natuurlijk niet zo erg en er staan (wss) wel vaak heel degelijke artikels in, maar toch... is "zo'n" blad geen blaam op de zedelijkheid van de mensen? Waarom zegt meneer den kardinaal daar niets op?
Effe een bedenking bij "P-magazine"; iedereen doet er nogal laatdunkend over, precies. Nu ik lees het ook om die reden niet, tenzij men mij erop wijst dat er weer eens iets "fenomenaals" in te lezen staat.

De impact van dergelijke uitspraken in de P-mag zou ik niet onderschatten. Vooral niet als je het genre van het gemiddelde P-magazine publiek onder ogen wilt zien...

Nu alle gekheid op een stokje, dergelijke uitspraken zijn schadelijker voor de Kerk in Vlaanderen dan voor de holebi-gemeenschap; de mensen die erdoor geappelleerd worden behoren wellicht al tot de "onverstandig rechtse" strekking binnen de samenleving; zoniet zitten ze nog enkel voor de schijn en het fatsoen in het socio-politieke centrum.

Het voordehandliggendste effect is het afhaken van moe getergde gelovigen en het leeg blijven van de zoveelste kerk. :o
Laatst gewijzigd door stijnVL op 21 jan 2004 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten