Welke studie doe je?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Cactus

Welke studie doe je?

Bericht door Cactus » 02 sep 2003 11:17

Enkele vraagjes ALLEEN voor hogeschool en universiteit studenten!

Welke richting volg je?
Welke school?
Welk jaar?
WAt houdt de richting in?

K_x
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door K_x » 02 sep 2003 11:28

- Toegepaste Informatica
- KDG, Groenplaats, A'pen
- 3
- relatief praktijkgericht, een hoop domme vakken, een hoop interessante vakken, een paar lastige vakken, maar over het algemeen een makkelijke richting. Alhoewel lesgaan in theorie verplicht is, zijn er weinigen die zich er aan houden - met 4 tot 6 uurtjes lesgaan per week kom je er wel (zelfs zonder 2de zit laatste keer :)).
In het eerste jaar is er heel veel volk (zo'n 15 klassen x 30 = 450 man), in het tweede jaar zijn er nog zo'n 120 over. En in het derde jaar, tja, ik gok een 100-tal.
Maar soit, iemand die van een beetje logisch inzicht en intelligentie voorzien is (en goeie notities vast kan krijgen :)) kan deze richting wel aan.
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

Timmy
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Timmy » 02 sep 2003 11:58

Communicatiebeheer, optie journalistiek
Plantijn, Meistraat, A'pen
hopelijk naar 't tweede :wink:
Journalistiek

Misschien ben je ongelooflijk nieuwsgierig. Je bent graag als eerste bij de feiten, en je wil er het fijne van weten. Met je kritische pen breng je verslag uit in de krant, of op radio of televisie. Kortom je bent in de wieg gelegd voor een opleiding journalistiek.

In de opleiding communicatiebeheer leer je omgaan met verschillende vormen van communicatie. In een eerste gemeenschappelijk jaar krijg je een voorsmaakje van de verschillende opties die je kan volgen. Op het einde van het eerste jaar moet je definitief kiezen voor één van de drie opties.
In de optie journalistiek* primeert de praktijk. De theoretische vakken maken in het tweede jaar meer en meer plaats voor oefeningen op het opsporen van nieuws. In het derde jaar kan je voor een deel je studieprogramma zelf samenstellen. Zo kan je kiezen voor het medium dat je het meest interesseert. Tijdens seminaries word je geconfronteerd met opdrachten van geroutineerde journalisten van radio, televisie, de gedrukte en de elektronische krant. Je kan stage lopen op een redactie bv. van ATV of een scriptie schrijven over rockjournalistiek. En je rondt het jaar af met oefeningen in een heus redactieteam.
Als redacteur ga je vlot met vreemde talen om. Talen krijgen in deze opleiding dus veel aandacht, net zoals grafische en audiovisuele technieken.
Daarnaast schotelen we je de beginselen voor van bedrijfsbeleid, marketing, communicatie-onderzoek enz. Een grote algemene kennis is onontbeerlijk: psychologie, sociologische en filosofische inzichten, geschiedenis, maatschappelijke instellingen... Een goede journalist volgt de actualiteit op de voet.
So when you're feeling kind of mixed up
just remember it's a mixed up world
and when you're feeing life is just too tough
just remember you're a real tough girl

zethje

Bericht door zethje » 02 sep 2003 12:49

Toegepaste informatica
BME, Hogent, Gent (duh)
Nu mijn tweede jaar
Wel vaak naar de les geweest en das ook al, had een killer block 8), Had eigenlijk mijn lat hoger moeten leggen, ma swoit

zie K_X's post voor wat het inhoudt :)

Mysterio

Bericht door Mysterio » 02 sep 2003 13:06

kleuteronderwijs
Artevelde HOgeschool, Campus Sint-AMandsberg
ga naar mn eerste jaar
wat houdt het in? In het eerste jaar leer je vooral omgaan met kleuters, en wordt er gekeken naar het participeren tijdens de vele stages. Daarnaast word je ook bijgeschoold op plantkundig vlak, muzikaal vlak, creatief vlak, en krijg je lichaamsbeweging, waaronder dans en zwemmen.

cool of nie 8)

zethje

Bericht door zethje » 02 sep 2003 13:11

maw ... back to het 5de studiejaarke :P

grapje, wel leuke richting, maar ik denk dat het daarom ook vrij zwaar is :s, of zie ik het verkeerd?

Mysterio

Bericht door Mysterio » 02 sep 2003 13:17

is enorm zware richting, wel maar 1 echt blokvlak, maar er moet enorm veel geknutseld worden, enorm veel voorbereiden, enorm veel stages (mijn eerste stage is al in october) en zo. Zelfs in de grote vakantie krijgen we taken mee die we tegen het tweede jaar moeten doen...

Omen
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door Omen » 02 sep 2003 13:26

Licentiaat/Master Handelswetenschappen

Lessius Hogeschool Antwerpen, dep. Handelshogeschool op de Korte Nieuwstraat (schuin over Zaal Jacob :wink: )

Hopelijk nog een paar dagen 2e lic en dan afgestudeerd :)

Vergelijkbaar met TEW op unief en hieraan ook gelijkgesteld. Zeer all-round richting waarbij 1e kan lijkt op een 7e middelbaar. Veel theorie maar wel een hoop bedrijfsproffen die sommigen de vakken interessant kunnen maken. Schifting gemaakt op wiskunde en boekhouden ... die alletwee wel wegvallen na de de kandidatuursjaren. Polyvalente richting maar je kan eigenlijk nog altijd niets 'echt' als je afgestudeerd bent. :wink:

Men are like parking spaces ...
All the good ones are taken
All the available are handicapped

zethje

Bericht door zethje » 02 sep 2003 13:28

Mysterio schreef:is enorm zware richting, wel maar 1 echt blokvlak, maar er moet enorm veel geknutseld worden, enorm veel voorbereiden, enorm veel stages (mijn eerste stage is al in october) en zo. Zelfs in de grote vakantie krijgen we taken mee die we tegen het tweede jaar moeten doen...
mijn richting is allesbehalve zwaar, maar is ook niet te onderschatten. Alls je geen interesse toont dan hang je

daarom dat, net zoals K_x zei, er in 't eerste jaar véél leerlingen zijn, vaak met de gedachte "ah ... op een computer werken is makkelijk, daarom volg ik dit" en dan zijn ze verwonderd dat ze bijna alles in tweede zit mogen herdoen :-?

SaarS
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door SaarS » 02 sep 2003 13:40

Sociale Readaptatie Wetenschappen
in het Hoger Instituut voor Readaptatiewetenschapen te Leuven (HIRL)

3de en laatste jaar

Het is een polyvalente welzijnsrichting, waarmee heel veel vakken krijgt waarin niet veel gezien wordt.

In mijn ogen, is de naam moeilijker dan de richting.
... like a fire burning deep in my soul...

surferke

Bericht door surferke » 02 sep 2003 13:47

1ste lic sociologie, aan de KULeuven

en idd, als ge afstudeert kunt ge meestal niks :) behalve es stoefen met uw vodje papier :wink:

Sofie
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door Sofie » 02 sep 2003 13:48

saar schreef:In mijn ogen, is de naam moeilijker dan de richting.
niet alleen in jouw ogen *evil grin*

soit, over twee weken ga ik na 6 jaar geleden mijn gat gelicht te hebben van de schoolbankjes, opnieuw het onderwijs testen ;-)

- regentaat Nederlands/ geschiedenis/ informatica
- Artevelde hogeschool
- 1e jaar
- pfft, wat regentaat inhoudt weet iedereen wel zeker? ik kijk eigenlijk al erg uit naar de stages, silly me heeft al een paar rode stylo's gekocht ;-)
[Doctor] What are you doing here, honey? You're not even old enough to know how bad life gets.
[Cecilia] Obviously, Doctor, you've never been a 13-year-old girl.

sjottie
Senior user
Senior user

Bericht door sjottie » 02 sep 2003 13:58

Orthopedagogie (hogeschool, 3 jaar)
Katho ( Ipsoc) Kortrijk
1e jaar

Wat houdt het in ... vooral psychologie, sociologie, inzichten verwerven in het doen en denken van de mens.

Tja, wat het precies is zullen we binnen een paar maandjes pas beseffen ...
/ I breathe and breathe and breathe ...

SweetKitten
Senior user
Senior user

Bericht door SweetKitten » 02 sep 2003 14:08

Germaanse taal-en letterkunde (Engels-Duits)
KULeuven
1e Kan.
Het programma van de eerste kandidatuur bestaat uit twee van de drie talenpakketten (samen 22 su.) en een pakket van vier algemene vakken (samen 12 su.), met daarin het vak 'Beschavingsgeschiedenis', dat gespreid is over twee vakken die bij de gekozen talenpakketten moeten aansluiten. Het programma van de tweede kandidatuur bestaat uit dezelfde twee talenpakketten als in het eerste jaar (samen 24 su.) en een pakket van vier algemene vakken (samen 10 su.).
veel taalvakken (gesch, letterkunde, taalkunde...) en een paar algemene vakken vb. wijsgebeerte en europese letterkunde

btw: maar 22u les per week (in 1e kan toch)
Laatst gewijzigd door SweetKitten op 15 okt 2003 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
I can resist everything, except temptation

De wanhopigste gevechten zijn de schoonste.

lucia
Experienced user
Experienced user

Bericht door lucia » 02 sep 2003 14:13

Biologie (optie Milieu)
den Uia
nu naar 2de Lic
Het gaat eigenlijk over alles wat met planten, bomen, beestjes & ecosystemen te maken heeft.
Een beste vriend(in) is net als een klavertje vier, moeilijk te vinden en je hebt geluk als je er één hebt!

lien

Bericht door lien » 02 sep 2003 15:13

Germaanse Talen
UIA
2de lic net achter de rug
Talen zowel grammatica als literatuur..zelf schrijven, kritiek geven..kortom alles wat met taal te maken heeft.
Hoewel ik dit eigenlijk achter de rug heb, weet ik nog enit echt wate r nu komt..misschien aggregaat als postgraduaat of wie weet vind ik wel een leuke job nu (I wish). Waarschijnlijk ga ik me daar nog jaartje mee bezighouden! Ergens wel spijt dat Germaanse achter de rug is want ik vond het een zalige richting!

Mrs. Zebra
Senior user
Senior user

Bericht door Mrs. Zebra » 02 sep 2003 15:25

Illustratieve Vormgeving
Sint-Lucas Antwerpen
ik begin nogmaals aan het 1e jaar

Illustratieve vormgeving is te vergelijken met grafische vormgeving maar dan meer (zoals de naam het zegt) illustratief gericht. Alles is heel praktijkgericht, slechts 4 Theorievakken die ons moeten vormen op vlak van cultuur (muziek, kunstgeschiedenis, literatuur, filosofie). De rest van de week krijgen we vakken als, schetsen, modeltekenen, illustratie, fotografie, grafische vormgeving.
We krijgen doorlopend opdrachten zoals het ontwerpen van een poster, illustraties maken bij een tekst, modelteken, ...
Later kan je hier vrij veel kanten mee uit, boeken illustreren, grafisch vormgeven, ook de reclamewereld in, ... héél veel dus.

Baziel

Bericht door Baziel » 02 sep 2003 15:46

sjottie schreef:Orthopedagogie (hogeschool, 3 jaar)
Katho ( Ipsoc) Kortrijk
1e jaar

Wat houdt het in ... vooral psychologie, sociologie, inzichten verwerven in het doen en denken van de mens.

Tja, wat het precies is zullen we binnen een paar maandjes pas beseffen ...
Alst is lijk bij , veel werkjes make, veel plezier maken tijdes de lessen, veel zelfinzicht krijge en veeeeeel verslagen type...ma tis echt wel een geestige richting...
Ik doe dus hetzelfde ma dan in Gent, ga nu naar mijn tweede...eindelijk stage... :D

Senske

Bericht door Senske » 02 sep 2003 15:58

Germaanse Talen, Engels/Nederlands
UIA
ik ga nu 2e lic op (laatste jaar, maar daarna ga k nog wel iets kleienrs doen)

Tiens Lien, kwist nie da jij da ook deed!
Zaaaaaalige richting he :-)

Hobbes
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Hobbes » 02 sep 2003 16:14

Leraar lager onderwijs,
groep T, leuven
nu t tweede jaar in

Hiervoor vertaler-tolk, ma dik gebuisd :-?

Is een richting die zwaar onderschat wordt... veel vakken met toch relatief veel leerinhoud die ge moet kennen (veel gesch, ned, frans, aardr en noem maar op, vooral didactiek en agogiek zijn zwaar). Maar stage is toch hetgeen waar het meeste werk in kruipt :-?

Ma toch vree plezant!
You know how Einstein got bad grades as a kid? Well, mine are even worse!

Gesloten