Labelen

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Kiyo
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Labelen

Bericht door Kiyo » 22 jan 2016 19:42

Heyoo,

Waarschijnlijk staat dit verkeerd SORRY MODERATORS.

Ok ik heb een vraagje over iets wat mij in een zekere mate stoort.
Sinds mijn 16 heb ik mij geïdentificeerd met de term "biseksueel", net zoals er mensen die zich identificeren met "homoseksueel", "transseksueel" , "lesbisch", etc. Sommige mensen maken de keuze om gewoon geen label te kiezen, waar ik erg kan in komen. Ik haat hokjes denken. Voor mij is iedereen "mens" ongeacht waar je op valt en welk geslacht je hebt.
Een jaar geleden werd ik geïntroduceerd aan de term "panseksueel", ik vond de gedachte van die term echt mooi, maar ik hou het graag simpel dus ik bleef "bi" gebruiken, ook al kon ik beter relateren aan pan.

Nu, de afgelopen tijd zie ik steeds vaak labels voor HoLeBi's waar ik echt NIETS van begrijp. Eerst op tumblr en nu ook op twitter. Het probleem hiermee is vooral dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen als je hun gender en/of seksualiteit verkeerd hebt, ook al is het de eerste keer dat je met hen spreekt.
Maar goed, in het echte leven heb ik mensen die labels nooit zien gebruiken en veel lijken mij echt van de pot gerukt.
Ik vind dat ze ook soms niets met seksualiteit te maken hebben of gewoon stom. Zoals lipstick lesbian = vrouwelijke lesbienne. Want ja alle andere lesbo's zijn super mannelijk. Totaal niet stereotype. Of nog beter "bear" = een harige homo... Moeten mensen echt weten dat je veel lichaamsbeharing hebt? De labels waarover ik het heb vind je hier-> https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 6aa565.jpg

Maar goed.
Ben ik nu ouderwets, dat ik vind dat die labels gewoon mensen in hokjes duwt of is dat echt zo?

Ook als iemand mij al die begrippen zou kunnen uitleggen, zou ik heel blij zijn, want bv: "skoliosexual" zegt me nu eens echt niets.

Hartelijk bedankt!
Kyo

wingin
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Re: Labbelen

Bericht door wingin » 22 jan 2016 20:04

Het is misschien een niet zo populaire mening, maar ik snap eerlijk gezegd het probleem niet van die woorden. Ikzelf ervaar het totaal niet als hokjesdenken. Je moet nu eenmaal wel een woord hebben om homoseksuelen, biseksuelen, lesbiennes etc. te benoemen. Net zoals je mannen, vrouwen, tafels... benoemt.

Dus je, uiteindelijk is het ook gewoon benoemen wat je bent. Er is, in mijn ogen, niks mis met te zeggen dat je lesbienne, homoseksueel... bent. Want wat moet je dan anders zeggen? En we zijn dan allemaal wel mensen inderdaad, maar uiteindelijk zijn er ook tussen mensen verschillen, en die moet je kunnen benoemen vind ik.

Natuurlijk, je kunt er zo ver in gaan als je wil, en niet elk woord is even nuttig. Teveel verschillende woorden is nu ook niet echt ideaal.

Kiyo
New user
New user

Bericht door Kiyo » 22 jan 2016 21:37

wingin schreef:Het is misschien een niet zo populaire mening, maar ik snap eerlijk gezegd het probleem niet van die woorden. Ikzelf ervaar het totaal niet als hokjesdenken. Je moet nu eenmaal wel een woord hebben om homoseksuelen, biseksuelen, lesbiennes etc. te benoemen. Net zoals je mannen, vrouwen, tafels... benoemt.

Dus je, uiteindelijk is het ook gewoon benoemen wat je bent. Er is, in mijn ogen, niks mis met te zeggen dat je lesbienne, homoseksueel... bent. Want wat moet je dan anders zeggen? En we zijn dan allemaal wel mensen inderdaad, maar uiteindelijk zijn er ook tussen mensen verschillen, en die moet je kunnen benoemen vind ik.

Natuurlijk, je kunt er zo ver in gaan als je wil, en niet elk woord is even nuttig. Teveel verschillende woorden is nu ook niet echt ideaal.
Ja dat snap ik wel, maar er is daar een zo'n woord dat betekend: "De stereotype man- vrouwrollen zijn niet ok. Dus ik breek daarmee". Maar kom op, heeft dat echt een woord nodig? Elk redelijk denkend mens kan toch bedenken dat vrouwen niet enkel in de keuken hoeven te staan, en mannen niet perse van autos houden. Om een stom voorbeeld te geven.
Er mag wel een opdeling bestaan, maar het gaat ietjes te ver voor mij tho.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 22 jan 2016 22:50

Sommige mensen hebben graag hokjes, anderen niet :). Ik respecteer gewoon iedereen. Wat ik niet vind kunnen is dat men boos is als ik het bij de eerste ontmoeting fout heb. Daarna gebruik ik gewoon de termen die de andere verkiest.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

wingin
Regular user
Regular user

Bericht door wingin » 22 jan 2016 23:45

Kiyo schreef:
wingin schreef:Het is misschien een niet zo populaire mening, maar ik snap eerlijk gezegd het probleem niet van die woorden. Ikzelf ervaar het totaal niet als hokjesdenken. Je moet nu eenmaal wel een woord hebben om homoseksuelen, biseksuelen, lesbiennes etc. te benoemen. Net zoals je mannen, vrouwen, tafels... benoemt.

Ja dat snap ik wel, maar er is daar een zo'n woord dat betekend: "De stereotype man- vrouwrollen zijn niet ok. Dus ik breek daarmee". Maar kom op, heeft dat echt een woord nodig? Elk redelijk denkend mens kan toch bedenken dat vrouwen niet enkel in de keuken hoeven te staan, en mannen niet perse van autos houden. Om een stom voorbeeld te geven.
Er mag wel een opdeling bestaan, maar het gaat ietjes te ver voor mij tho.
Dat is inderdaad wel overdreven Afbeelding

Darkcrow
Experienced user
Experienced user

Bericht door Darkcrow » 26 jan 2016 14:07

Ik word zelfs in meerdere hokjes geduwd, niet alleen in het homo zijn maar ook dat ik autistisch ben.
Je krijgt het gevoel dat je niet bij de maatschappij hoort als je in die hokjes wordt geplaatst. Maar waar de meeste mensen, die in hokjes plaatsen, geen rekening mee houden is dat iedereen wel in één of ander hokje zit. Niemand is perfect en er scheelt wel iets aan iedereen .

Maar goed, ik heb het nog altijd moeilijk mee. Het label autistisch zijn en het label homo zijn. Het probleem is dat de problemen die daarbij tevoorschijn komen niet opgelost geraken. Daar zit ik wel mee, maar dat is een heel ander verhaal.

lenny
Forumkoppel 2017

Bericht door lenny » 26 jan 2016 18:52

Anderzijds draag je de labels maar in de mate dat je ze zelf 'wil' dragen, of in de mate dat je je gedraagt naar je labels. Ik zou genoeg labels kunnen bedenken voor mezelf. Weet iedereen dat ik in die hokjes zit? Neen, maar ik heb er geen probleem mee moest dat het geval zijn. Zijn er hokjes waar ik zelf 'problemen' mee heb? Niet echt, al zijn er wel waar ik in thuishoor, maar me er in bepaalde situaties zo weinig mogelijk naar probeer te gedragen. Schreeuw ik naar de wereld in welke hokjes ik thuishoor? Dat al helemaal niet, ik ben wie ik ben. En als andere mensen daar hokjes in herkennen, het staat ze vrij, zolang ze de combinatie van de hokjes en alles er rond niet vergeten.

wingin
Regular user
Regular user

Bericht door wingin » 26 jan 2016 19:15

Ik vind het hokjesdenken ook helemaal niet zo erg, als men er maar niet in overdrijft.

Zo heb ik een vriend die alles wat met homoseksualiteit te maken heeft, goed is. En wat niet het label 'homoseksualiteit' draagt, valt voor hem al meteen niet in de beste klasse. Hij vindt ook van mij dat ik raar ben, omdat ik niet alles wat zo is leuk en interessant vind. En hij gelooft ook dat je, als homo zijnde, alleen maar op andere homo's kunt vallen en niet op hetero's. Wat ik ook enorm raar vind (ik ben zelf verliefd op iemand, maar die zegt hetero te zijn. Auwtch. Maar dat vind die vriend dus raar).

Het is iemand die extreem in hokjes denkt, en ik kan er mij soms heel erg aan ergeren.

Hombie
Senior user
Senior user

Bericht door Hombie » 26 jan 2016 19:54

wingin schreef:Ik vind het hokjesdenken ook helemaal niet zo erg, als men er maar niet in overdrijft.

Zo heb ik een vriend die alles wat met homoseksualiteit te maken heeft, goed is. En wat niet het label 'homoseksualiteit' draagt, valt voor hem al meteen niet in de beste klasse. Hij vindt ook van mij dat ik raar ben, omdat ik niet alles wat zo is leuk en interessant vind. En hij gelooft ook dat je, als homo zijnde, alleen maar op andere homo's kunt vallen en niet op hetero's. Wat ik ook enorm raar vind (ik ben zelf verliefd op iemand, maar die zegt hetero te zijn. Auwtch. Maar dat vind die vriend dus raar).

Het is iemand die extreem in hokjes denkt, en ik kan er mij soms heel erg aan ergeren.
Wauw, da's echt wel extreem hokjesdenken. En zeker niet geloven dat je niet op hetero's kan vallen vind ik bizar xD

Ik vind hokjes iets dat nuttig kan zijn voor de gemakkelijkheid als je iets moet uitleggen (zeggen 'ik ben bi' is een pak gemakkelijker dan een uitleg moet afsteken over Kinsey-schalen en dat sexualiteit veel meer een spectrum is dan meeste mensen lijken aan te nemen en yadda yadda), maar dat is het ook, voor de rest kunnen hokjes de boom in.

En ik snap zelf niet hoe andere mensen een probleem kunnen hebben met op wie iemand valt. Who cares, de enige keer dat het mij iets aanbelangt is als ik aangetrokken ben tot die persoon, in gelijk welk ander geval ga ik me daar echt niet mee bezighouden (maar dat kan ook gewoon aan mij liggen :p )
"My lips and fingertips were stone, I wore my heart on my jeans
I sang the blues like the dogs, left too long in the street,
I still sing the blues with the dogs"
The Gaslight Anthem - Wherefore art thou, Elvis?

adarr91
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door adarr91 » 27 jan 2016 16:23

Hombie schreef: Ik vind hokjes iets dat nuttig kan zijn voor de gemakkelijkheid als je iets moet uitleggen (zeggen 'ik ben bi' is een pak gemakkelijker dan een uitleg moet afsteken over Kinsey-schalen en dat sexualiteit veel meer een spectrum is dan meeste mensen lijken aan te nemen en yadda yadda), (...)
Mee eens.

Het is een boeiend discussie wel, dat hokjesdenken. Maar ik denk dat het vooral belangrijk is om je goed te voelen in je eigen vel. De ene heeft letterlijk een begrip nodig om zichzelf te identificeren, de ander heeft voldoende met een (al dan niet vage of vloeiende) omschrijving en nog een ander kan het gewoon geen barst schelen.

Ik begrijp heel goed dat velen de ondertussen ontelbare concepten compleet belachelijk vinden. Maar ergens heb ik wat het gevoel dat dat wat eigen is aan onze hedendaagse samenleving, waar iedereen wat op zoek is naar die eigen persoonlijkheid. Het gaat trouwens niet enkel over seksualiteit. Om nog maar een ander voorbeeld te geven; Er bestaan ook al ellenlange lijsten van genderbegrippen, want steeds meer mensen gaan in tegen het binaire man-vrouw stelsel. Voor de geïnteresseerden, zie bv deze link.

Mijn mening? Ik ben ook absoluut geen fan van het gebruiken van hokjestermen voor mijzelf. Maar als een nieuw absurdklinkend of moeilijk begrip (dat misschien slechts een heel klein beetje afwijkt van een ander) iemand kan helpen om zich beter in zijn/haar vel te voelen... So be it. :rock:
- The journey of a thousand miles begins with one step -

Hombie
Senior user
Senior user

Bericht door Hombie » 27 jan 2016 17:28

adarr91 schreef:(...)Ik begrijp heel goed dat velen de ondertussen ontelbare concepten compleet belachelijk vinden. Maar ergens heb ik wat het gevoel dat dat wat eigen is aan onze hedendaagse samenleving, waar iedereen wat op zoek is naar die eigen persoonlijkheid. Het gaat trouwens niet enkel over seksualiteit. Om nog maar een ander voorbeeld te geven; Er bestaan ook al ellenlange lijsten van genderbegrippen, want steeds meer mensen gaan in tegen het binaire man-vrouw stelsel. Voor de geïnteresseerden, zie bv deze link. (...):
Doet me denken aan een interessante discussie na een lezing over 'de geschiedenis van onderuit' door prof Dumolyn die we begonnen waren met de aanwezigen en de prof over dat er een algemene tendens bezig lijkt te zijn dat mensen steeds meer een steeds specifiekere identiteit zoeken en dit ook onze blik op het verleden beinvloedt (en problemen kan opleveren door overdreven slachtofferperspectief soms, en een 'om ter meest slachtoffer zijn' houding bij enkelen), maar ook vooral een risico kan opleveren op verdere sociale/culturele verdelingen en een overvloed aan 'ons tegen hun' soms.

Nuja, dat ging nu niet direct over deze specificiteit van labels, maar vooral over iets grotere groepen toch wel (regionaal nationalisme en dat soort dingen onder andere).
(Sorry als dit teveel Off-Topic is, moest er vooral denken aan door een bepaalde grap waar we uiteindelijk opgekomen waren erdoor)
"My lips and fingertips were stone, I wore my heart on my jeans
I sang the blues like the dogs, left too long in the street,
I still sing the blues with the dogs"
The Gaslight Anthem - Wherefore art thou, Elvis?

Gesloten