Hoe oud was jij toen jij uit de kast kwam?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten

Nog steeds in de kast.
6
15%
0-12j
0
Geen stemmen
13-14j
5
13%
15-16j
6
15%
17-18j
6
15%
19-20j
13
33%
21-22j
0
Geen stemmen
23-24j
2
5%
25-26j
0
Geen stemmen
27-28j
1
3%
29-30j
0
Geen stemmen
30-120j
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 39

Darkcrow
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Bericht door Darkcrow » 02 aug 2015 20:56

Het leek me eens een keer interessant om te weten op welke leeftijd de meerderheid zijn coming out heeft (uit de kast is gekomen). Ik wilde gewoon nog eens een poll op het forum gooien. De leeftijd is niet meteen het belangrijkste voor uit de kast de komen, maar het is wel een goede manier om te weten dat iemand niet te lang moet wachten met zijn coming out.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Re: Hoe oud was jij toen jij uit de kast kwam?

Bericht door geeninspiratie » 02 aug 2015 21:43

Darkcrow schreef:Het leek me eens een keer interessant om te weten op welke leeftijd de meerderheid zijn coming out heeft (uit de kast is gekomen). Ik wilde gewoon nog eens een poll op het forum gooien. De leeftijd is niet meteen het belangrijkste voor uit de kast de komen, maar het is wel een goede manier om te weten dat iemand niet te lang moet wachten met zijn coming out.
Volgens mij is er geen "te lang". Desnoods leid je gewoon je leven en komen ze er zelf wel achter. Outen is niet verplicht en naar mijn mening staat er ook geen leeftijd op. Waarom zou het trouwens een probleem worden als iemand "te lang" wacht met zijn coming-out?
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Wall
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door Wall » 02 aug 2015 22:50

Iedereen voelt zich er op een ander moment klaar voor om het te vertellen. Daar een "leeftijdslimiet" op te plaatsen, lijkt me dan ook een bijzonder slecht idee.

Grensgeval
Regular user
Regular user

Bericht door Grensgeval » 02 aug 2015 23:30

Darkcrow schreef:Het leek me eens een keer interessant om te weten op welke leeftijd de meerderheid zijn coming out heeft (uit de kast is gekomen). Ik wilde gewoon nog eens een poll op het forum gooien. De leeftijd is niet meteen het belangrijkste voor uit de kast de komen, maar het is wel een goede manier om te weten dat iemand niet te lang moet wachten met zijn coming out.
Ik denk eigenlijk dat het een groter probleem is als iemand te vroeg uit de kast komt, voor hij/zij er klaar voor is. Iemand kan er al op heel jonge leeftijd voor klaar zijn zich te outen, terwijl anderen er jaren over doen om er vrede mee te hebben. Iedereen doet dit op z'n eigen tempo, en zoals Wall al zei, een leeftijdslimiet is in deze echt niet aan de orde.
Welcome to my world of make believe

Klaartje
New user
New user

Bericht door Klaartje » 03 aug 2015 01:09

Iedereen zou op zijn eigen tijd moeten uitkomen. Niet kijken naar wanneer andere dit hebben gedaan. Het is nogaltijd zo stom dat we moeten uitkomen voor wie we zijn en dat is spijtig.

Coincidence
Forum addict
Forum addict

Bericht door Coincidence » 05 aug 2015 10:24

Age is but a number. Ik ben het eens met alle voorgaande reacties. Op welke leeftijd je dit doet maakt niet uit, het is belangrijk dat je dit doet wanneer je er klaar voor bent en het goed voor je voelt. Je kan het nooit te laat doen. Het hoeft ook niet.
Bovendien zegt een leeftijd op zich niks. Als iemand in de poll aanduidt dat hij 30+ was toen hij zich outte, zou je dit dan (te) laat vinden? Misschien heeft die persoon het op dat moment nog maar pas van zichzelf ontdekt.. Daarom is deze poll of een leeftijd alleen, in deze context nietszeggend vind ik.
Come quickly, I'm tasting stars!

Wall
Forum addict
Forum addict

Bericht door Wall » 19 okt 2015 23:34

Gisteren was het drie jaar geleden dat ik thuis uit de kast kwam. Ik was 18.

Grensgeval
Regular user
Regular user

Bericht door Grensgeval » 20 okt 2015 19:02

Wall schreef:Gisteren was het drie jaar geleden dat ik thuis uit de kast kwam. Ik was 18.
Happy anniversary :D

OT: ik was een jaar of 16 denk ik toen ik het tegen mijn vrienden zei. Mijn ouders en familie weten nog altijd van niks...
Welcome to my world of make believe

Matt
New user
New user

Bericht door Matt » 03 dec 2015 20:26

Grensgeval schreef: Ik denk eigenlijk dat het een groter probleem is als iemand te vroeg uit de kast komt, voor hij/zij er klaar voor is. Iemand kan er al op heel jonge leeftijd voor klaar zijn zich te outen, terwijl anderen er jaren over doen om er vrede mee te hebben. Iedereen doet dit op z'n eigen tempo, en zoals Wall al zei, een leeftijdslimiet is in deze echt niet aan de orde.
Langs de ene kant kan ik mij vinden in deze en andere voorgaande reacties. Maar langs de andere kant wil ik, aan de hand van mijn verhaal, ook een andere kant belichten. Ik ben op dertienjarige leeftijd uit de kast 'gekomen'. Eigenlijk slechts enkele maanden eerder heb ik beseft dat ik op jongens viel. Ik had het van mezelf heel rap geaccepteerd en uiteindelijk aan een goede vriend en vriendin verteld. Ik was echter nog niet klaar om het aan mijn ouders te vertellen en was dat ook nog niet van plan. Uiteindelijk zijn mijn ouders, zonder dat ik het zelf wist, te weten gekomen dat ik homo was (de reden waarom zal ik hier niet toelichten). Op een avond hebben ze mij dan ook het vuur aan de schenen gelegd. Ze vroegen me of ik hen iets moest vertellen. Ik ontkende dat ten zeerste, maar ze bleven doorgaan tot ik het uiteindelijk heb verteld, ook al wisten ze het eigenlijk al. Daarom dat ik niet echt zelf uit de kast 'gekomen' ben. Die avond zelf was ik daar echt niet blij mee, maar als ik daar achteraf op terugblik ben ik wel blij dat ze het toen uit mij gesleurd hebben. Ze hebben me toen laten weten dat ik mocht zijn wie ik was en dat het feit op jongens te vallen eigenlijk niet bijzonder was. Ze hebben mij kunnen steunen en verder op weg kunnen helpen.
Mijn punt is dus dat outen, ook al ben je er nog niet klaar voor, je juist zou kunnen helpen om er zelf vrede mee te nemen, het aan andere mensen te vertellen... Ik denk niet dat je het altijd eerst van jezelf moet hebben geaccepteerd of er eerst zelf vrede mee moet hebben genomen, voordat je het aan iemand anders kan vertellen. Ik ben ervan overtuigd dat het juist makkelijker kan zijn om er zelf vrede mee te nemen, als je het aan iemand verteld die vrede neemt met jou en jou steunt.

space raccoon
New user
New user

Bericht door space raccoon » 03 dec 2015 22:20

Ik zelf heb het nog niet tegen veel mensen gezegd dat ik mij ook aangetrokken voel tot jongens. Enkel tegen een beste vriendin en haar zus dat hebben belooft het verder aan niemand te zeggen en mijn beste vriend omdat hij het eigenlijk een beetje naar vroeg. Maar zelf ga ik er nog mee wachten voor het aan mijn ouders of familie te zeggen tot als ik dingen zeker weet en dat ik er echt klaar voor ben. Wat ik nu echt niet ben. Maar echt een leeftijd denk ik niet dat veel van belang is.

Hombie
Senior user
Senior user

Bericht door Hombie » 14 dec 2015 20:01

Ik ontdekte het zelf past toen ik ergens vijftien en een half of zoiets was, maar ik nam er zelf vrij snel vrede mee. Allé, eigenlijk had ik er nooit een probleem mee, het was meer uitzoeken in welke mate ik op jongens viel, gezien ik tot dan toe altijd dacht dat ik gewoon hetero was en hoewel er retrospectief wel wat tekens aan de wand waren, ik er gewoon nooit echt bij had stilgestaan.

Ik heb ook nooit echt vrienden of familie samengeroepen ofzo. De eerste persoon aan wie ik het vertelde was mn beste vriend die ik al ken sinds het tweede leerjaar, en hem heb ik het verteld toen we gewoon es afgesproken hadden om samen iets te gaan doen of drinken ofzo.
Daarna heb ik het min of meer op momenten dat het enigszinds relevant was meegedeeld tussen de soep en de patatten aan de rest van mn vriendenkring en ouders (nuja, mn vader weet het eigenlijk nog maar een half jaar ofzo, ik dacht dat hij het wel al vernomen zou hebben via mn moeder. Ouders zijn trouwens gescheiden voor de duidelijkheid :p ). Ik ging er gewoon van uit dat niemand er echt een probleem mee zou hebben, en dat wie er wel een probleem mee had me toch niet echt kon schelen uit principe.

Een uitzondering was de kerel op wie ik verliefd was toen, die heb ik het iets eerder dan de rest van mn vriendenkring verteld nadat we eens samen een film waren gaan zien en achteraf nog ergens een halveliter uit de nachtwinkel hadden gedronken. Maar de meeste wisten het dus ruwweg binnen het half jaar na dat ik zelf eruit was wat ik nu eigenlijk was (bi met voorkeur voor jongens)
"My lips and fingertips were stone, I wore my heart on my jeans
I sang the blues like the dogs, left too long in the street,
I still sing the blues with the dogs"
The Gaslight Anthem - Wherefore art thou, Elvis?

Logic3S
New user
New user

Bericht door Logic3S » 14 dec 2015 22:11

Ikzelf kwam rond mijn 19e verjaardag uit de kast. Maar een leeftijd, of zelfs gewoonweg een datum mag je absoluut niet gaan plakken op een "comming-out". Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat zoiets je alleen maar ongelukkig(er) maakt als je die dan uiteindelijk niet haalt...

Matt schreef: Mijn punt is dus dat outen, ook al ben je er nog niet klaar voor, je juist zou kunnen helpen om er zelf vrede mee te nemen, het aan andere mensen te vertellen... Ik denk niet dat je het altijd eerst van jezelf moet hebben geaccepteerd of er eerst zelf vrede mee moet hebben genomen, voordat je het aan iemand anders kan vertellen. Ik ben ervan overtuigd dat het juist makkelijker kan zijn om er zelf vrede mee te nemen, als je het aan iemand verteld die vrede neemt met jou en jou steunt.
Hier kan ik mij ergens wel goed in vinden. Tijdens mijn acceptatieperiode was een van de grotere struikelblokken toch wel wat mijn omgeving ervan zo vinden. Dat heeft er ook voor gezorgd dat, eens ik het geaccepteerd had, het ook nog een tijd heeft geduurd eer ik het überhaupt aan iemand heb durven zeggen. Als er tijdens zo een periode iemand het als het ware uit je "sleurt", ervoor zorgt dat je het gewoonweg niet meer kan ontkennen, en toont dat hij/zij er voor openstaat en je laat voelen dat het geen probleem is, dan zou dat wel eens een enorme stap voor die persoon kunnen zijn!
Ik moet iedereen teleurstellen: holebi-zijn is een doodnormale, saaie, biologische en chemische realiteit. Ik leef er elke dag mee, en ik kan niet zeggen dat ik er speciaal last van heb. - Tom De Cock (MNM)

Gesloten