Buitenlandse stage met één andere studente

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
JustMe_
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Buitenlandse stage met één andere studente

Bericht door JustMe_ » 25 mei 2015 13:46

Hoi allemaal,

Ik weet niet of het hier thuishoort, maar zou niet weten waar ik dit anders moet plaatsen. Ik ben al vele jaren uit de kast en heb nooit iets van problemen ervaren. Het is ook zo dat ik mijn geaardheid helemaal niet meer als iets 'speciaals' beschouw, waardoor dit niet vaak ter sprake komt wanneer ik nieuwe mensen ontmoet. Op een bepaald moment wordt er dan toch gesproken over dit onderwerp, waardoor sommige mensen het me wel eens kwalijk nemen dat ik het hen niet eerder had verteld. Het gevolg is dat ik hier nu wel bewuster mee om ga en hier mee bij stil sta wanneer ik mensen ontmoet.

Nu is het zo dat ik op buitenlandse stage ga naar een land waar homoseksualiteit verboden is. Ik ga samen met een andere studente die ik nog maar twee keer ontmoet heb. We gaan elkaar nog wel zien alvorens we vertrekken, en nu ben ik aan het twijfelen of ik haar dit moet vertellen. We zullen veel met z'n tweeën samen tijd doorbrengen en ik vind het wel belangrijk dat we open over alles kunnen praten maar ik weet natuurlijk niet wat haar houding is ten opzichte van holebi's. We hebben al over relaties gesproken, maar toen vond ik het moeilijk om me zomaar te outen. Wat als zij hier slecht op reageert en dit de samenwerking beïnvloedt? Maar wat als dit onderwerp toch ter sprake komt en ik de nood voel dit te vertellen? Sowieso ga ik hier wel veel mee in mijn hoofd zitten door het feit dat homoseksualiteit daar verboden is. Heeft iemand trouwens tips hoe ik daar het beste mee kan omgaan? Iemand een soortgelijke ervaring gehad?

Alvast bedankt!
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!

Coincidence
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: Buitenlandse stage met één andere studente

Bericht door Coincidence » 25 mei 2015 17:42

Misschien geen slecht idee om ook met haar te praten over het 'probleem' dat je naar een land gaat waar homoseksualiteit verboden is terwijl je zelf holebi bent. Dan weet zij meteen waaraan en waaraf en kan ze er rekening mee houden, en misschien weet zij ook enkele tips of kan ze je in bepaalde situaties helpen ginderachter.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat het gewoon niet van de daken schreeuwen ginds al heel wat doet. Enkel vertellen aan mensen die je in vertrouwen kunt nemen en die je nauw aan het hart liggen. Als verder niemand ginder het weet zullen er wel geen problemen van komen. Ten slotte zijn het andermans zaken ook niet.

Je moet het haar natuurlijk niet (op voorhand) vertellen, al kan dat nooit kwaad. Aangezien jullie elkaar nog niet lang en goed kennen lijkt het me niet dat ze teleurgesteld zal zijn als je het haar niet meteen vertelt. Het bevordert wel de openheid in jullie verstandhouding zoals je zegt, en wie weet gaat ze er heel positief mee om. Je kunt eventueel afwachten tot je haar wat beter kent en desgevallend beter kan inschatten hoe haar houding tegenover holebi's is. Maar als je het zelf belangrijk vindt om het te vertellen, zou ik hoe dan ook niet twijfelen.
Come quickly, I'm tasting stars!

Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017

Bericht door Reuel » 29 mei 2015 00:40

Ghoh, da's een moeilijke. Waar ga je precies naar toe? Want in bepaalde is homoseksualiteit onder vrouwen wettelijk niet strafbaar. (Wel geen idee hoe de bevolking zich daar tegenover stelt natuurlijk).

Mensen die zich inschrijven voor uitwisselingsprogramma's van allerlei soort lijken me echt wel open-minded genoeg om dat holebi-zijn te kunnen plaatsen. Daar zou ik me geen zorgen over maken. :smile: Het lijkt me wel een goed idee om dat tegen je collega te zeggen, zeker als je al een beetje op je tellen ga moeten passen in dat land. Het kan altijd deugd om aan iemand je ei kwijt te kunnen, zeker als je voor een deel weer in die kast moet gaan kruipen ginds. Zeker als je er altijd heel open bent over geweest.

Maar hoe dan ook heb ik altijd de indruk gehad dat instellingen die zichzelf openstellen voor zulke internationale gelegenheden, in de mensen daarin, heel wat onbevangener en opener naar de wereld kijken dan het politieke systeem dat daar op z'n plaats is. Zulke gemondialiseerde plaatsen zijn meestal minder ingebed in de lokale tradities, gevoeligheden of absurde morele wettelijke kaders. Maar voorzichtigheid is wel geboden denk ik.

Voor verdere vragen zou ik je aanraden om eens contact te nemen met de Belgische ambassade of het consulaat daar; vragen hoe de gewone man in de straat daar cultureel tegenover staat en hoe het wettelijk in elkaar zit. Dat kan vaak héél erg verschillen! ;)
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.

Anna*
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Anna* » 02 jun 2015 09:14

Ik denk dat mensen die op buitenlandse stage gaan in het algemeen ook wel meer open, ruimdenkende mensen zijn. Je weet het natuurlijk nooit, maar misschien kan je is subtiel polsen over wat zij over holebi's denkt of zo? Dit is inderdaad een moeilijke. Ik ga volgend jaar zelf op buitenlandse stage naar India. Homoseksualiteit is daar ook strafbaar als ik het zo eens opzoek, dus ik zit een beetje met hetzelfde. Al denk ik wel dat ik het gewoon ga vertellen wanneer het onderwerp ter sprake komt of zo. We zien wel.
Life begins at the end of your comfort zone

Tsatsiki
New user
New user

Bericht door Tsatsiki » 05 jun 2015 00:48

Aangzien je enkele maanden met haar samen gaat zijn, lijkt het me het beste hier gewoon eerlijk over te zijn! Jullie zijn (waarschijnlijk) de meeste tijd samen dus lijkt het me het beste voor u om gewoon eerlijk te zijn over uw geaardheid! Mij zou het alles behalve aangenaam lijken als ik bijvoorbeeld heel de tijd over meisjes zou moeten praten terwijl ik homo ben!! Op een buitenlandse stage lijkt het me een hoofdzaak om uzelf als persoon daar te ontwikkelen en dat kan volgens mij alleen maar als ge uzelf kunt zijn dus gewoon doen! Ik zou wel even het vertrouwen van deze persoon winnen zodat je haar al iets of wat kent voordat je het zegt!!! Succes en veel plezier daar :).

redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH

Bericht door redwings » 10 jun 2015 07:11

Hey!
Ik ben zelf net terug van een homohatend land. Ik zat samen met 2 andere studenten en heb het hen wel vooraf verteld, omdat het toch wel iets is waar sowieso over gesproken zal moeten worden.
Verder heb ik daar netjes een vriendje verzonnen, aangezien ik anders voortdurend aan broers en dergelijke gekoppeld werd :wink:
Enkel een engelse dokter-stagiair (die hem ook outte tegenover ons) wist verder van mijn geaardheid.
Wel merkten we dat men in de grote steden in toeristische dingen wel wat meer open staat voor holebi's en hier zelfs mopjes over maakt :)
Ik zou het dus wel vooraf zeggen, want sowieso zal je het daar wel eens moeilijk krijgen volgens mij :smile:

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 28 jul 2015 21:21

JustMe_ schreef: Nu is het zo dat ik op buitenlandse stage ga naar een land waar homoseksualiteit verboden is.
redwings schreef: Ik ben zelf net terug van een homohatend land.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Welk land?

Want daar hangt wel wat van af. In bepaalde landen is het verboden volgens het wetboek, maar is de bevolking nogal tolerant (VB: Iran), terwijl in andere landen de wetgeving het wel toestaat, maar de bevolking zeer intolerant is (VB: Aantal Afrikaanse landen)

redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH

Bericht door redwings » 01 aug 2015 16:37

AGE-411 schreef:
JustMe_ schreef: Nu is het zo dat ik op buitenlandse stage ga naar een land waar homoseksualiteit verboden is.
redwings schreef: Ik ben zelf net terug van een homohatend land.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Welk land?

Want daar hangt wel wat van af. In bepaalde landen is het verboden volgens het wetboek, maar is de bevolking nogal tolerant (VB: Iran), terwijl in andere landen de wetgeving het wel toestaat, maar de bevolking zeer intolerant is (VB: Aantal Afrikaanse landen)

Van mij was dat Oeganda en de bevolking buiten de toeristische dingen/hoofdstad is heel intolerant, dat heb ik wel genoeg mogen aanhoren :wink:

Gesloten