Onpopulaire meningen [3]

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
writer's blok
New user
New user
Geslacht: Man

Re: Onpopulaire meningen [3]

Bericht door writer's blok » 06 jun 2015 18:51

Reuel schreef:Ik heb wel een boontje voor die Tsipras eigenlijk.
2
"You need chaos in your soul to give birth to a dancing star."

Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017

Bericht door Reuel » 09 jun 2015 23:34

Wat een walgelijk slechte beslissing over FM Brussel. Echt een stukje licht in de duisternis van het huidige radiolandschap, met treffelijke muziek, interessant nieuws en weetjes over de stad zelf (waar normaal gezien bitter weinig tot niets over hoort in Vlaanderen). Bovendien ook wel een kweekvijver voor mediatiek talent. En afgeschaft door te weinig inkomsten uit reclame? Dat was juist de troef om er regelmatig eens naar te luisteren. Afschuwelijke logica... :roll:

En dan Brussel Deze Week, dat "gemakkelijker consumeerbaar wordt" en bijgevolg "minder lijvig en minder diepgravend". Fantastisch: op zoiets zaten we echt op te wachten... Het blad blonk juist uit in interessante, typische Brusselse dossiers op te rakelen, dieper uit te spitten en dat onder bredere Nederlandstalige aandacht te brengen. En altijd een treffelijke poging om de dialoog tussen de gemeenschappen op te krikken. Afijn, ik vrees er een beetje voor dat de opvolgers een vijfde wiel aan de wagen worden of het 13de in een dozijn, in een medialandschap dat steeds oppervlakkiger wordt.

Bon, voor de rest zijn bij dat herstructureringsplan wel een paar goede (zoals inzetten op taalverruiming, online wat breder maken...). Maar toch, eerder negatieve tendensen die de overhand nemen. Spijtige zaak!
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 10 jun 2015 08:42

Reuel schreef:Wat een walgelijk slechte beslissing over FM Brussel. Echt een stukje licht in de duisternis van het huidige radiolandschap, met treffelijke muziek, interessant nieuws en weetjes over de stad zelf (waar normaal gezien bitter weinig tot niets over hoort in Vlaanderen). Bovendien ook wel een kweekvijver voor mediatiek talent. En afgeschaft door te weinig inkomsten uit reclame? Dat was juist de troef om er regelmatig eens naar te luisteren. Afschuwelijke logica... :roll:

En dan Brussel Deze Week, dat "gemakkelijker consumeerbaar wordt" en bijgevolg "minder lijvig en minder diepgravend". Fantastisch: op zoiets zaten we echt op te wachten... Het blad blonk juist uit in interessante, typische Brusselse dossiers op te rakelen, dieper uit te spitten en dat onder bredere Nederlandstalige aandacht te brengen. En altijd een treffelijke poging om de dialoog tussen de gemeenschappen op te krikken. Afijn, ik vrees er een beetje voor dat de opvolgers een vijfde wiel aan de wagen worden of het 13de in een dozijn, in een medialandschap dat steeds oppervlakkiger wordt.

Bon, voor de rest zijn bij dat herstructureringsplan wel een paar goede (zoals inzetten op taalverruiming, online wat breder maken...). Maar toch, eerder negatieve tendensen die de overhand nemen. Spijtige zaak!
²

Hele trieste beslissing. :-?
Nog minder aandacht voor de belangrijkste stad van het land.
Fluctuat nec mergitur

mientje
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door mientje » 10 jun 2015 09:53

Terwijl het forum enkele jaren geleden een stamkroeg was voor ruimdenkende personen die discussieerden met argumenten, vallen nu vooral de betweters op die anderen hun les willen spellen. Of ik word ouder en wijzer en cynischer en daardoor net weer niet wijzer.

nemesis
Experienced user
Experienced user

Bericht door nemesis » 10 jun 2015 10:37

mientje schreef:Terwijl het forum enkele jaren geleden een stamkroeg was voor ruimdenkende personen die discussieerden met argumenten, vallen nu vooral de betweters op die anderen hun les willen spellen. Of ik word ouder en wijzer en cynischer en daardoor net weer niet wijzer.
Is dit een "de schuldigen weten wel dat ze schuldig zijn" of komt er nog meer dan deze cryptische boodschap? :awkward:

Ik vind vooral de meningen op de laatste pagina's helemaal niet zo onpopulair... Ik verwacht bij deze titel altijd dat iemand gaat verkondigen dat de Pfaffs het beste zijn wat België ooit is overkomen, dat Mugabe eigenlijk een verkeerd begrepen teddybeer is of dat alle mensen met AIDS het allemaal aan zichzelf te danken hebben.
Dit hier zijn populaire meningen.
Deze post op zich is misschien ook weer een populaire mening. Waar houdt het op?
Ἕρος δαὖτ᾽ ὲτίναξεν ἔμοι φρένας, ἄνεμος κατ᾽ ὄρος δρύσιν ἐμπέσων.

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 10 jun 2015 11:38

nemesis schreef:
mientje schreef:Terwijl het forum enkele jaren geleden een stamkroeg was voor ruimdenkende personen die discussieerden met argumenten, vallen nu vooral de betweters op die anderen hun les willen spellen. Of ik word ouder en wijzer en cynischer en daardoor net weer niet wijzer.
Is dit een "de schuldigen weten wel dat ze schuldig zijn" of komt er nog meer dan deze cryptische boodschap? :awkward:
Het is mening, geen berisping. Mensen zijn zoals ze zijn en ik heb weinig ambitie ze te veranderen. Ik behoor overigens niet tot de groep van verstandigen, ik heb enkel veel geleerd van hen. Tegenwoordig heb ik niet meer het gevoel dat ik veel waardevols bijleer op het forum.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 10 jun 2015 18:25

Gasquet schreef:
De lachende profeet schreef:Lopen is gewoon saai. Punt.
:evil:

Lopen is keikeikeikei leuk.
Echt hè! Ik ben vooral keiblij dat ik eindelijk kán lopen (of überhaupt nog kan lopen...). En die evenementen zijn goed om op te bouwen en te motiveren om voor die 10km te gaan. De loper die meeloopt met de evenementen heeft al vaker alleen dan in groep gelopen hoor.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 11 jun 2015 22:01

mientje schreef:
nemesis schreef:
Het is mening, geen berisping. Mensen zijn zoals ze zijn en ik heb weinig ambitie ze te veranderen. Ik behoor overigens niet tot de groep van verstandigen, ik heb enkel veel geleerd van hen. Tegenwoordig heb ik niet meer het gevoel dat ik veel waardevols bijleer op het forum.
Proficiat, je bent nu een forumfossiel. Vergadering elke zaterdag om 11 uur in café 't Hoekske. Tot dan!

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 12 jun 2015 16:36

writer's blok schreef:
2
³

Ik hoop stiekem dat het geen onpopulaire mening is.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

fabio
Regular user
Regular user

Bericht door fabio » 12 jun 2015 16:45

De lachende profeet schreef:
writer's blok schreef:
2
³

Ik hoop stiekem dat het geen onpopulaire mening is.
4
niet unpopular! :)
A map of the world that does not include Utopia isn't even worth glancing at, for it leaves out the one country at wich humanity is always landing. And when humanity lands there, it looks out,and, seeing a better country, sets sail.
Progress is the realisation of Utopia.

Oscar Wilde

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 12 jun 2015 21:22

Ik vond het gisteren merkwaardig dat iemand als Riadh Bahri getuigde over zijn depressie. Professioneel gezien aan het begin van je loopbaan doe je zoiets niet. Tot hij op een bepaald moment het doosje van zijn pillen goed in beeld hield en de naam duidelijk uitsprak en nog eens zei dat hij er een relatie mee heeft. Dan dacht ik: hoeveel heeft big pharma nu weer uitgekeerd?

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 12 jun 2015 22:04

Samotex schreef:Ik vond het gisteren merkwaardig dat iemand als Riadh Bahri getuigde over zijn depressie. Professioneel gezien aan het begin van je loopbaan doe je zoiets niet.
Waarom?
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 12 jun 2015 22:54

Niemand gaat zomaar zijn ziel blootleggen voor niets. Het feit dat een doosje pillen voor de camera werd gehouden, was voor mij alles zeggend. Met alle acties die er worden gevoerd, men kan het gewoon niet laten de commerce erbij te betrekken.

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 13 jun 2015 00:58

Samotex schreef:Niemand gaat zomaar zijn ziel blootleggen voor niets. Het feit dat een doosje pillen voor de camera werd gehouden, was voor mij alles zeggend. Met alle acties die er worden gevoerd, men kan het gewoon niet laten de commerce erbij te betrekken.
Ik heb het zelf niet gezien wegens geen (tijd voor) tv, maar zeggen dat die man die reportage maakte voor a) niks of b) geld, lijkt me ontzettend cynisch. Ik ben zelf iemand die al meer dan twaalf jaar lijdt aan een depressieve stoornis en ook sterk afhankelijk is geworden van zo'n "doosje pillen", maar daar nooit over praat omdat depressie nog steeds iets is waar constant denigrerend over wordt gesproken ondanks het feit dat jaarlijks zo'n 20% van de bevolking ermee te maken krijgt en 80% daarvan geen geschikte hulp zoekt/krijgt.
Als reportages als deze voor iets meer inzicht en erkenning kunnen zorgen, mogen er van mij nog een pak meer gemaakt worden.

Verder kan ik me inbeelden dat het maken en delen van zo'n reportage ontzettend therapeutisch kan werken en sowieso kudos voor die mens dat die überhaupt iets productiefs kàn doen tijdens een depressieve periode.
Spoiler! :
Ew, ik deel persoonlijke dingen.
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 13 jun 2015 18:20

Samotex schreef:Ik vond het gisteren merkwaardig dat iemand als Riadh Bahri getuigde over zijn depressie. Professioneel gezien aan het begin van je loopbaan doe je zoiets niet. Tot hij op een bepaald moment het doosje van zijn pillen goed in beeld hield en de naam duidelijk uitsprak en nog eens zei dat hij er een relatie mee heeft. Dan dacht ik: hoeveel heeft big pharma nu weer uitgekeerd?
Je hebt duidelijk niet goed geluisterd. In die 15-minuten durende reportage ging het nog geen één en een halve minuut over medicatie. In die één en een halve minuut heeft hij verteld dat:
- die medicatie er voor zorgt dat hij 's morgens kan opstaan en gaan werken zonder dat hij zich daar moet gaan verstoppen omdat hij overvalt wordt door een panische huilbui van een uur of langer. Dat zijn huis er iets of wat deftig bij ligt.
- hij teleurgesteld was omdat hij dacht dat die medicatie zijn depressie ging oplossen. De medicatie zorgt er voor dat hij minder zin heeft om heel de dag in bed te liggen en minder fel huilt, maar de kracht om elke dag stappen te zetten en je verplichten iets te doen, terug contact te zoeken met mensen,.. moet hij bij zichzelf proberen te zoeken en hopelijk vinden. Om het met zijn woorden te zeggen, dat moet je nog altijd volledig zelf doen.

Verder heeft hij ook verduidelijkt waarom hij aan dit project begonnen is. Omdat hij het beu is om, wanneer depressie bij jongeren toch eens aan bod komt, bijna exclusief geconfronteerd te worden met cijfermatige of steriele informatie die niet voortkomt uit de dagdagelijkse beleving van jongeren op het moment van de depressieve stoornis. Er wordt gepraat over, niet gepraat mét. Het gaat dus om de beleving van de depressieve jongeren, en niét dat medicatie magische wondermiddeltjes zijn. Big pharma?

Medicatie bij mentale problemen is eigenlijk iets waar juist méér en dieper over gepraat moet worden, samen met je begeleiding. Of je medicatie wil nemen, welke opties er zijn, en je eigen ervaring bij het gebruik van een bepaalde medicatie.

Behoorlijk cynische reactie als je weet dat depressieve stoornissen het meest voorkomende mentale probleem zijn bij jongeren. Dat zelfdoding internationaal gezien in de top vijf (of drie, afhankelijk van je bron) staat van veelvoorkomende doodsoorzaken bij jongeren. En ja dit geldt natuurlijk alleen voor de landen waar men statistieken bij houdt, maar het blijft desalniettemin erg verontrustend. Hoewel de doorsnee jongere aangeeft best goed in zijn vel te zitten, komt Vlaanderen boven het Europese gemiddelde wat zelfdoding betreft, België zit in de 'top' drie van de EU.
Dit alles zegt dan nog niets over de problemen dat zoiets met zich teweegbrengt tijdens het studeren of werk, het dagdagelijkse gevecht tegen jezelf en de wereld, de financiële problemen, slechtere weerbaarheid tegenover andere ziektes, het sociale isolement, de angst/onzekerheid/schaamte, het onbegrip van de buitenwereld (reken jezelf er maar bij), de stress en problemen dit creëert binnen relatie en familie.

Dus, inderdaad straf dat iemand die door een depressieve periode gaat, toch nog in staat is om iéts te doen. En er zelfs mee naar buiten durft te komen, in de media.
Bij deze heb ik weer gereageerd op een forumlid dat evengoed een troll kan zijn, maar ik heb het toch gedaan in de hoop dat niemand zich onzeker of minderwaardig zou voelen vanwege zijn post. Er is niets mis met hulp zoeken, er is niets mis met praten over je depressie of iets aanverwant. En er is ook niets mis met het nemen van medicatie. Die keuze en evaluatie hoort enkel bij jou en je begeleiding te liggen.
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 13 jun 2015 18:48

Als je het eens van een andere kant bekijkt: hoeveel miljarden winst maakt de pharma-industrie jaarlijks? Hoeveel bijwerkingen hebben die medicatie inclusief dat ze net zelfmoorden kunnen uitlokken, hetgeen in meerdere studies is bewezen.
Er wordt ook te weinig belang gehecht aan dingen buiten medicatie om die een mens beter kunnen doen voelen, sport bv.. In het begin moet iemand je letterlijk uit je bed slepen, maar je merkt er al snel positieve effecten van.

Van alle mensen die hulp zoeken, hoeveel procent is er ontevreden over de hulpverlening? Er wordt ook te weinig gehamerd op: ga niet bij een therapeut met wie het niet klikt. Therapie is zoals schoenen passen, soms moet je er enkelen hebben geprobeerd vooraleer je de juiste vindt.

Het wordt veel te simplistisch voorgesteld als: zoek hulp en wow, dan ben je goed bezig. Uit ervaring weet ik dat "verkeerde" hulp ( en ja die mensen hadden de juiste diploma's) en medicatie je net dieper kunnen duwen dan waar je al stond.

Ik lijd ook al jaren aan depressie, ben al jaren werkonbekwaam, maar heb intussen een psychiater gevonden die me niets voorschrijft, die me laat zijn wie ik ben.
Ik denk niet meer in termen van eruit raken of niet uit raken. Sommige mensen zijn altijd wat gevoeliger. Het is geen zwart-witverhaal.

Los van het medicatieprobleem.
Ik kom uit een familie waar iedereen het traditionele pad volgt. Studeren, samenwonen, trouwen, kinderen krijgen, vaste job,....
Er zijn geen uitzonderingen buiten ik.
Wanneer ik dan weer eens op een job werd buitengegooid, niet omwille van mijn competenties, maar omwille van mijn gevoeligheid, werd ik nog als een dikkere nul dan ervoor bestempeld. Uiteindelijk werd je letterlijk "verstoten".

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 13 jun 2015 20:00

Super dat je een psychiater hebt gevonden waarbij je je goed voelt. Dat is inderdaad essentieel. Bij een verkeerd persoon met de juiste kwalificaties terechtkomen, foute medicatie of fout medicatiegebruik zal problemen inderdaad vergroten.
In het algemeen geldt wel dat je je ook niet teveel op je gemak moet voelen bij je psychiater, je zit daar niet gezellig op de koffieklets om eens lekker eenzijdig heel je hart te kunnen uitstorten. Er komt ook heel wat hard werk bij kijken, pijnlijke momenten en zelfreflecties horen daarbij. Het excuus ‘ik zoek hulp dus ik ben goed bezig’, is ook het gevaar wanneer je begeleiding te meegaand is.

Geen idee of het op mij bedoeld was, maar ik had niet het gevoel dat ik (noch kinderknieën) de dingen veel te simplistisch voorstelden.
Er is zeker een miljardenindustrie aan verbonden en er kunnen zeker zware bijwerkingen optreden, daarom heb ik ook tweemaal vermeld dat je over medicatie uitgebreid moet praten en evalueren, met je begeleiding. Wat jij negeert is dat medicatie wel degelijk voor heel wat mensen één van de/een goed hulpmiddel kan zijn.

Wat het eigenlijke probleem is met je woorden? Wederom viseer je één detail, vergroot je het uit, ben je blind voor het geheel om het vervolgens volledig te verwerpen en meteen de geloofwaardigheid in twijfel te trekken van en een waardeoordeel uit te spreken over de betrokken mensen, gebaseerd op niets. En zoals steeds vertrek je hierbij enkel vanuit je eigen verhaal. Veel te simplistisch met ander woorden, niets dan zwart-wit. Wanneer je daar op aangesproken wordt, komt dit eigen verhaal nog meer in de kijker te staan om je eerdere woorden, veralgemeningen en afwijzingen te vergoelijken.
Als het werkelijk je bedoeling is om niet louter pure negativiteit, veralgemeningen, tegendraadsheid of mogelijks vooral zelfmedelijden rond te strooien, is het handig eens tweemaal stevig na te denken voor je klinkklare onzin post zoals in je eerste twee berichten. Zeker wat betreft een onderwerp als geestelijke gezondheid en zorg waar nog een veel te groot taboe op zit, je kan heel wat schade aanrichten.

Alles wat moest gezegd worden, is gezegd. Ik heb geen zin om verder te spelen en ga het hierbij dan ook laten.
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 13 jun 2015 21:01

Ik weet uit goede bron dat campagnes zoals "zit stil" of "similes" gesponsord worden door de farmaceutische industrie en daar verdwijnt wat mij betreft al een heel grote geloofwaardigheid van het geheel. Zijn die er om te helpen of om ( teveel) medicatie aan te prijzen?
Er gebeuren ook heel wat onterechte collocaties. Enkel wanneer het echt duidelijk is dat iemand heel gevaarlijk is, zou dat mogen worden overwogen. Ons land is op dat vlak ook de koploper.
Het belangrijkste is dat niets moet. Dat er nu eenmaal mensen zijn die niet kunnen meedraaien zoals het "zou" horen. Ik heb zeker mijn capaciteiten, weet wat ik kan, wil, niet kan en niet wil.
Ik ben een creatief persoon en zou dingen "professioneel" kunnen doen, maar ik kan het 9 to 5-ritme niet aan. Heel erg vaak geprobeerd, maar telkens mislukt.
Maar onze maatschappij denkt eerder: ofwel ga je gewoon werken en presteren, ofwel ga je naar een beschutte werkplaats. Dat vindt mijn psychiater ook zo jammer.

Sin Nombre
New user
New user

Bericht door Sin Nombre » 14 jun 2015 04:15

Gelukkig niet mijn onpopulaire mening, maar wel die van iemand die ik nog ken uit mijn lagere schooltijd. Ik botste toevallig via facebook op een bericht van hem. Het was ook ivm die man uit de koppenreportage.

Het kwam erop neer dat hij het schandalig vond dat hij belastingen moet betalen voor iemand die in de VRT- toren liever op toilet gaat huilen, dan te gaan werken.

Ik heb er uiteraard niet op gereageerd. Met zo'n domme mensen ga ik mijn tijd niet verspillen in een nutteloze discussie. Ik kon alleen maar denken :wtf: Zijn 'wijsheid' is daar ook blijven steken. :roll:
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.

Coincidence
Forum addict
Forum addict

Bericht door Coincidence » 14 jun 2015 13:22

modlockVerder discussiëren en nieuwe onpopulaire meningen posten kan in de opvolger van dit topic.
Come quickly, I'm tasting stars!

Gesloten