Onpopulaire meningen [3]

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Paswoord
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Re: Onpopulaire meningen [3]

Bericht door Paswoord » 08 aug 2014 14:18

raskolnikow schreef:Als mensen ervoor kiezen acht jaar minder te leven met een pakje sigaretten per dag, zie ik niet in waarom dat zo'n probleem is.
Omdat de samenleving opdraait voor de enorme kost van de gevolgen daarvan. Kanker en allerlei andere ziekten en kwalen die hadden kunnen vermeden worden door niet te roken. We ademen allemaal dezelfde lucht, daar zit ook fijn stof in en god weet wat, maar daarin zijn we tenminste gelijk. Roken is een destructieve keuze* die een deel van de bevolking maakt, maar waarvoor de andere helft mee moet opdraaien. Het begint natuurlijk bij het feit dat die keuze er (legaal) is.

* because seriously, het is niets dan dat. Van drugs krijg je tenminste nog iets, roken is niets dan een gewoonte bij de kettingrokers. Ik heb het dan ook niet over mensen die zeer occasioneel eens roken - ook al kan ik me niet echt inbeelden waarom je dat nog zou doen.
Peanut schreef:Het is hun keuze en andere mensen hebben daar geen zaken mee. Zolang ze die rook niet in een ander z'n gezicht blazen en hun zo onvrijwilliglaten meeroken.
Dat is dus bullshit. Denk ook maar aan de peuken die massaal worden op de grond gepleurd, of erger, in de natuur (en zo nu en dan eens een bosbrandje veroorzaken). Maar daar hebben mensen natuurlijk geen zaken mee. Het is maar de aarde waarop we allemaal vertoeven enzo. /endrant

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017
Geslacht: Man

Bericht door raskolnikow » 08 aug 2014 15:12

Paswoord schreef:Omdat de samenleving opdraait voor de enorme kost van de gevolgen daarvan. Kanker en allerlei andere ziekten en kwalen die hadden kunnen vermeden worden door niet te roken.
Het kostenargument houdt weinig steek. Als ze acht jaar minder lang leven is dat een enorme besparing in de pensioenen.
Paswoord schreef:Dat is dus bullshit. Denk ook maar aan de peuken die massaal worden op de grond gepleurd, of erger, in de natuur (en zo nu en dan eens een bosbrandje veroorzaken). Maar daar hebben mensen natuurlijk geen zaken mee. Het is maar de aarde waarop we allemaal vertoeven enzo.
Die peuken ergereren mij ook, maar die zijn de kern van de zaak niet.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 08 aug 2014 17:32

Het is hoe je het bekijkt. Mijn moeder rookt ook. Altijd thuis gerookt, toen ik baby was, opgroeide,... Ze ziet er pakken jonger uit dan de meeste vrouwen van rond de zestig, maar dan denk ik: ze had er misschien nog beter uitgezien had ze nooit gerookt.
Uiteindelijk draait het om het totaalpakket van genen, roken, actieve job,......maar een persoon die 100 is en elke dag meerdere pakken rookt als voorbeeld nemen, is belachelijk. Net zoals iedereen wel iemand met kanker heeft gekend die supergezond leeft.
De dokter zei van over te schakelen op elektronische sigaretten. Nu beweert de ene dat het pakken gezonder is en volgens de andere maakt het geen verschil. Mocht iemand hier meer info over hebben, laat maar weten.

Ik heb zelf nooit gerookt. Mede door de ervaringen thuis zou ik ook liever een lief hebben dat niet rookt.

Laynee
**BANNED**

Bericht door Laynee » 08 aug 2014 18:22

Alleen seuten smoren niet.

Wat is dat in feit met de Laatjenietvangen campagne (http://www.laatjenietvangen.be) van de Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin?
En dan vooral deze stelling:
Van de pil krijg je dikkere borsten.
Antwoord: Je hebt je laten vangen!
De pil nemen, vult namelijk je BH niet extra op. Soms houdt je lichaam wel tijdelijk meer vocht vast door de pil. Dat zie je dan op de weegschaal – en misschien voel je je dan wat opgezwollen… Bespreek dit met je arts.

Wat is dat voor antwoord? De nadelen van de pil zijn gewoon taboe om te bespreken, heb ik de indruk, omdat ze niet opwegen tegen de voordelen. Maar de pil kan effectief het risico op borstkanker sterk verhogen. Het is gewoon absurd. Iets wat zelfs bij huisdieren als katten wordt afgeraden, mag wel aan vrouwen van het menselijk ras worden gegeven. Men zou beter alternatieven, zoals het spiraaltje, sterilisatie,... beginnen promoten. Is het uberhaupt als vrouw wel gezond om met je hormonen te spelen? Dat de mannen meer condooms beginnen gebruiken, denk ik zo. Gelukkig heb ik nooit de pil genomen en ben dat ook nooit van plan, alle "gezondheidscampagnes" ten spijt.
Go with the flow.

redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH

Bericht door redwings » 09 aug 2014 10:39

Alle berichten rond roken gelezen, maar uit mijn ervaringen als verpleegkundige (in wording) kan ik bijna met zekerheid zeggen dat niet sigaretten, maar ALCOHOL de grote boosdoener is van deze tijd. Wat dit -nog steeds onschuldig gewaand- goedje met een mens kan doen is verschrikkelijk! Mensen due zichzelf kapotgezopen hebben, hebben nood aan pampers , want ophouden lukt hen niet meer. Ook worden ze vaak maandenlang opgenomen in ziekenhuizen, zijn ze afhankelijk van de staat om dit te betalen, hebben ze leverproblemen, slikken of krijgen ze een dozijn pillen/medicatie én meestal weten ze van de wereld niet meer.
Ik vind dat alcohol maar eens veel strenger moet opgevolgd worden, en dan heb ik het niet over mensen die enkele drankjes per week drinken, maar ik weet zo gevallen van liters bier op een dag...

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 09 aug 2014 11:08

Idd, en als je zat achter het stuur kruipt kunnen er doden vallen. Rokers vermoorden tenminste geen mensen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen die alcohol drinkt een moordenaar is hé.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 09 aug 2014 12:59

Ik drink nooit alcohol, nooit echt gedaan. Paar keer geproefd, maar het zegt me weinig. Wat ik wel merk, is dat elke gelegenheid goed is om alcohol uit te schenken. Een glaasje kan geen kwaad. Wanneer ik weiger, volgt er vaak lichte dwang alsof ik een alien ben terwijl er bij zo'n groep mensen altijd iemand kan zitten die een probleem heeft gehad. Men zou toch echt wel moeten beginnen met die gevaren onder ogen te zien en overal alternatieven aan te bieden.

BiNDing
Forum addict
Forum addict

Bericht door BiNDing » 09 aug 2014 13:11

Samotex schreef: Men zou toch echt wel moeten beginnen met die gevaren onder ogen te zien en overal alternatieven aan te bieden.
Een cola geen goed alternatief? Waar kan je nu geen alternatief krijgen?
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 09 aug 2014 16:57

Zo bedoelde ik het niet. Als je echt dorst hebt, drink je gewoon water van de kraan. Wat ik bedoelde, was: wanneer er een fles wordt gekraakt, is het sociaal aanvaard dat iedereen gewoon een glaasje meedrinkt en wordt er vaak aangedrongen van: allez Marcel, van dat eentje ga je nog thuis geraken. Het wordt geminimaliseerd terwijl het voor velen een groot probleem is.

Peanut
Experienced user
Experienced user

Bericht door Peanut » 09 aug 2014 18:00

Paswoord schreef:
raskolnikow schreef:Als mensen ervoor kiezen acht jaar minder te leven met een pakje sigaretten per dag, zie ik niet in waarom dat zo'n probleem is.
Omdat de samenleving opdraait voor de enorme kost van de gevolgen daarvan. Kanker en allerlei andere ziekten en kwalen die hadden kunnen vermeden worden door niet te roken. We ademen allemaal dezelfde lucht, daar zit ook fijn stof in en god weet wat, maar daarin zijn we tenminste gelijk. Roken is een destructieve keuze* die een deel van de bevolking maakt, maar waarvoor de andere helft mee moet opdraaien. Het begint natuurlijk bij het feit dat die keuze er (legaal) is.

* because seriously, het is niets dan dat. Van drugs krijg je tenminste nog iets, roken is niets dan een gewoonte bij de kettingrokers. Ik heb het dan ook niet over mensen die zeer occasioneel eens roken - ook al kan ik me niet echt inbeelden waarom je dat nog zou doen.
Peanut schreef:Het is hun keuze en andere mensen hebben daar geen zaken mee. Zolang ze die rook niet in een ander z'n gezicht blazen en hun zo onvrijwilliglaten meeroken.
Dat is dus bullshit. Denk ook maar aan de peuken die massaal worden op de grond gepleurd, of erger, in de natuur (en zo nu en dan eens een bosbrandje veroorzaken). Maar daar hebben mensen natuurlijk geen zaken mee. Het is maar de aarde waarop we allemaal vertoeven enzo. /endrant
Ik zit heus wel in met onze geliefde aardbol. Maar de discussie gaat over de gezondheid van de (mede)mens en niet over het feit dat het onze aarde vervuilt.

Ik weet niet hoe het is om te roken. Ooit nam ik eens één trek van een sigaret en ik vond er niks aan. Ik was 15 geloof ik, de leeftijd waarop het 'cool' is om te roken. Alhoewel ze dan een jaar later opscheppen dat ze al.5 dagen niet gerookt hebben. Ik vind dat zielig. Maar ik zei het al, thuis doen ze wat ze willen, buiten het café ook. Zolang ze ons niet-rokers niet laten 'meeroken'.

Sigaretten zijn prioriteit voor sommige mensen, ze hebben geen eten in huis maar gaan pas naar de winkel als de sigaretten op zíjn. In mijn ogen ben je dan gewoon dom, als je kinderen geen eten hebben omdat je zo nodig sigaretten wil dan noem ik dat slechte ouders. Heel erg voor die kinderen maar met die ouders heb ik geen medelijden.

Peanut
Experienced user
Experienced user

Bericht door Peanut » 09 aug 2014 18:09

Samotex schreef:Ik drink nooit alcohol, nooit echt gedaan. Paar keer geproefd, maar het zegt me weinig. Wat ik wel merk, is dat elke gelegenheid goed is om alcohol uit te schenken. Een glaasje kan geen kwaad. Wanneer ik weiger, volgt er vaak lichte dwang alsof ik een alien ben terwijl er bij zo'n groep mensen altijd iemand kan zitten die een probleem heeft gehad. Men zou toch echt wel moeten beginnen met die gevaren onder ogen te zien en overal alternatieven aan te bieden.
Same here. Ik lust geen alcohol, Ik heb dat geprobeerd maar nee, ik lust het niet. Mijn moeder is overleden aan een alcoholverslaving, reden genoeg om alcohol af te wijzen.

Maar volgens mijn familieleden (andere kant van de familie weliswaar) leef ik niet. Ik ben blijkbaar een non omdat ik geen alcohol drink en niet uitga. Het één hangt samen met het ander, uitgaan zonder alcohol te drinken is moeilijk. Je staat er maar wat bij voor Piet Snot met je cola.

Bovendien verbied ik mensen niet om alcohol te drinken, ze doen wat ze willen zolang het met mate is en ze niet dronken achter het stuur kruipen. Ik zou graag BOB zijn.

Die dwang van andere mensen vind ik ronduit belachelijk. Allemaal zo verontwaardigd, alsof wij nooit plezier hebben en een leven zonder alcohol onmogelijk is.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 09 aug 2014 18:33

Om nog maar te zwijgen van mensen die je doen geloven dat ze je willen, je zo ver krijgen dat je met hen in bed duikt en de volgende dag iets hebben van: tja, ik was zat. Ze achten zichzelf dan niet meer verantwoordelijk voor wat er is gebeurd.

Wat het roken betreft. Als kind was het altijd moeilijk om thuis rond te komen en sigaretten waren prioritair. Ik probeer het ergens te begrijpen omdat ze het door omstandigheden al lastig genoeg had. Al kan je het niet goedkeuren. Ook tijdens de zwangerschappen heeft ze gerookt en dat taboe is mogelijk nog groter.

Peanut
Experienced user
Experienced user

Bericht door Peanut » 09 aug 2014 21:00

Ouders waarschuwen hun kinderen altijd voor drugs en sigaretten ('Als ik u ooit met een sigaret zie dan zwaait er wat!') maar het is bon ton om alcohol te drinken. Ze moedigen het zelfs aan, een kind van 10 dat eens van het bier mag nippen, voor het eerst een Kriek mag drinken op z'n 12de...Ik zeg niet dat het niet mag maar alcohol is ook een drug. In mijn familie is het iedere zondag dolle pret als neef X weer iets stom gedaan heeft met z'n zatte botten. Maar ja 'De jeugd hé'.

En inderdaad, mensen die iets stom doen steken het altijd op de drank. Zelfs als ze datzelfde feite herhalen. 'Ja maar ik ben enkel agressief als ik gedronken heb.' Drink dan niet hé. Maar dat gaat niet want dan hoor je er niet bij.

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 09 aug 2014 21:48

Samotex schreef:Om nog maar te zwijgen van mensen die je doen geloven dat ze je willen, je zo ver krijgen dat je met hen in bed duikt en de volgende dag iets hebben van: tja, ik was zat. Ze achten zichzelf dan niet meer verantwoordelijk voor wat er is gebeurd.
Dat er mensen zijn die zich in bed laten praten door iemand die kennelijk beschonken is, roept toch ook wel een aantal vragen op. :)
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

winteriscoming
Regular user
Regular user

Bericht door winteriscoming » 10 aug 2014 10:15

Samotex schreef:Ik drink nooit alcohol, nooit echt gedaan. Paar keer geproefd, maar het zegt me weinig. Wat ik wel merk, is dat elke gelegenheid goed is om alcohol uit te schenken. Een glaasje kan geen kwaad. Wanneer ik weiger, volgt er vaak lichte dwang alsof ik een alien ben terwijl er bij zo'n groep mensen altijd iemand kan zitten die een probleem heeft gehad. Men zou toch echt wel moeten beginnen met die gevaren onder ogen te zien en overal alternatieven aan te bieden.
Ik drink wel af en toe een glaasje, maar ik merk het ook dat als ik eens een avond geen zin heb om alcohol te drinken dat er altijd mensen zijn die vragen waarom en anderen gaan er dan vanuit dat je wel zwanger moet zijn :p Waarom zou je een excuus moeten hebben als je eens een keer geen zin hebt in alcohol?

De gevaren van roken en alcohol drinken zouden ze inderdaad eens onder ogen moeten zien. Als ze dat allebei illegaal zouden maken, zouden er al veel minder zijn die roken of alcohol drinken. Met alcohol achter het stuur kruipen of roken in aanwezigheid van niet-rokers keur ik al helemaal niet goed. Een beetje respect hebben voor de medemens mag wel. Er zijn landen waar je helemaal geen alcohol in je bloed mag hebben als je nog wil rijden. Ik vind dat ze dat hier ook beter zouden doen. Na één glaasje kunnen de meesten inderdaad nog wel normaal nadenken, maar de reflexen zijn dan toch al trager.

Pancake
Forumkoppel 2017

Bericht door Pancake » 10 aug 2014 11:26

geeninspiratie schreef:Idd, en als je zat achter het stuur kruipt kunnen er doden vallen. Rokers vermoorden tenminste geen mensen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen die alcohol drinkt een moordenaar is hé.
Er zijn mensen die longkanker krijgen door een rokend familielid en er uiteindelijk aan sterven. Zowel alcohol als tabak zijn nefast voor de omgeving, dus.
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016

Peanut
Experienced user
Experienced user

Bericht door Peanut » 10 aug 2014 12:39

Die regel dat je geen alcohol in je bloed mag hebben mogen ze hier ook invoeren. Mensen overschatten zichzelf zo enorm vaak. En vaak steekt men de schuld op de jongeren terwijl het toch vaak mensen van in de 30-40 jaar zijn die brokken maken.

Maar ja, een jongere die drinkt is onverantwoordelijk, een veertiger die hetzelfde doet is een Bourgondiër.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 10 aug 2014 13:11

Pancake schreef:
geeninspiratie schreef:Idd, en als je zat achter het stuur kruipt kunnen er doden vallen. Rokers vermoorden tenminste geen mensen.
Er zijn mensen die longkanker krijgen door een rokend familielid en er uiteindelijk aan sterven. Zowel alcohol als tabak zijn nefast voor de omgeving, dus.
Oké, dat wist ik niet :)
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

TylerXD
Knapste mannelijke forummer 2017

Bericht door TylerXD » 17 aug 2014 00:26

Ik ben net enkele maanden 16 en dat is de leeftijd die de wet toelaat om (een aantal) achoholische dranken te drinken. Ik heb al verschillende soorten bier enz. geproefd, maar ik vind het niet lekker. En het gezegde: "Alchohol moet je leren drinken" is bullsh*t. Als je het niet lust dan lust je niet en daarmee basta.
Blijkbaar vinden sommige mensen het belangrijk hun 'sweet 16' party om te toveren tot een heus zuipfeest en gaan sinds dan elk weekend feesten en bezatten zich.
Ik drink niet, ik feest niet, maar betekent het daarom dat ik geen plezier heb in mijn leven? Toch ga je mij niemand horen verwijten dat ze gaan feesten en drinken. Het is hun leven en daar moei ik mij niet mee.

En dan het roken...
Mijn ouders hebben vroeger ook gerookt. Vooral in moeilijke periodes (bv. toen mijn grootmoeder op sterven lag). Toen was ik nog te jong om te beseffen wat roken allemaal aanricht, maar mijn zussen hebben aan mijn ouders gevraagd om te stoppen, omdat ze het niet leuk vonden dat hun kleren naar sigaretten stonken en dat ze dus zo naar school moesten gaan. Ze zijn wel degelijk gestopt en hebben sindsdien geen sigaret meer aangeraakt.
Aan de schoolpoort staan er regelmatig mensen 'stoer' te doen door te roken. Wat behoorlijk lastig is als je met andere mensen nog het praten bent na school. Wanneer ze op een keer bij de persoon kwamen staan met wie ik aan het praten was, ben ik gewoon weggegaan, omdat ik later geen longziekte wil oplopen. Als zij hun longen willen verzieken, dan is dat hun probleem, maar de mijne wil ik het liefst zo gezond mogelijk houden!

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 18 aug 2014 09:36

TylerXD schreef: En het gezegde: "Alchohol moet je leren drinken" is bullsh*t. Als je het niet lust dan lust je niet en daarmee basta.
Op jouw leeftijd had ik ook die mening. :wink: Ik dronk alcohol ook niet graag en vond het ook :roll: als leeftijdsgenoten zich aan het bezatten waren uit stoerheid of fun.

Het is op de unief dat ik geleidelijk aan leerde en inzag dat alcohol meer is dan enkel iets om stoer te doen maar ook effectief lekker was. Je leerde echt smaken kennen en apprecieren. (allez..ik toch). Alcohol leer je wel degelijk drinken.
Ondertussen ben ik een grote bier- en champagneliefhebber geworden.

Nog niet te hard zijn in je mening dus. :wink: Als je het nu niet wilt drinken, dan doe je het gewoon niet. 8) Niemand kan je verplichten. :wink:
Fluctuat nec mergitur

Gesloten