Onpopulaire meningen [3]

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Auden
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: Onpopulaire meningen [3]

Bericht door Auden » 03 feb 2015 10:00

Ik vond House of Cards niet zo goed: ik gaf het twee afleveringen een kans, maar het boeide me niet.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 03 feb 2015 11:22

Auden schreef:Ik vond House of Cards niet zo goed: ik gaf het twee afleveringen een kans, maar het boeide me niet.
:goodbyecruelworld:
Fluctuat nec mergitur

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 04 feb 2015 22:10

Ik hoop dat we met de Ideale Wereld-satire over vader Bontinck nu wel klaar zijn met deze man. Onder het mom van humor iemand eindeloos de grond inboren en tot nationale pispaal bombarderen wordt op den duur een beetje te vilein naar mijn smaak.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 05 feb 2015 09:14

raskolnikow schreef:Ik hoop dat we met de Ideale Wereld-satire over vader Bontinck nu wel klaar zijn met deze man. Onder het mom van humor iemand eindeloos de grond inboren en tot nationale pispaal bombarderen wordt op den duur een beetje te vilein naar mijn smaak.
Ik denk het niet.
Afbeelding

:mrgreen:

Voor de rest kan ik me goed vinden in deze opinie.
Fluctuat nec mergitur

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 16 feb 2015 15:33

Al die mensen die zo hypochondrisch in de weer zijn met hun "identiteit" hebben dringend een cursus zelfrelativering nodig. Mogen allerhande verboden op identiteitssymbolen hen daarbij helpen.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Paswoord
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Paswoord » 18 feb 2015 16:22

50 Shades of Grey is een film voor heterovrouwen die enkel vrijen in missionarishouding.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 18 feb 2015 18:14

raskolnikow schreef:Al die mensen die zo hypochondrisch in de weer zijn met hun "identiteit" hebben dringend een cursus zelfrelativering nodig. Mogen allerhande verboden op identiteitssymbolen hen daarbij helpen.
Oja.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017

Bericht door Reuel » 18 feb 2015 18:39

Ik ben eigenlijk wel content met die nieuwe dienstregeling van de NMBS. Zoveel treinen meer op mijn vast traject en netjes gespreid!
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 19 feb 2015 08:39

Reuel schreef:Ik ben eigenlijk wel content met die nieuwe dienstregeling van de NMBS. Zoveel treinen meer op mijn vast traject en netjes gespreid!
²
Idem.
Ik ben meer dan tevreden ! :yeahimcool:
Een rechtstreekse trein naar mijn werk (geen overstap meer. :woot: ) en een trein extra per uur (waardoor overstappen naar Brussel en Antwerpen veeeeel gemakkelijker is geworden)
Fluctuat nec mergitur

AmillionFaces23
Experienced user
Experienced user

Bericht door AmillionFaces23 » 19 feb 2015 18:40

JFK schreef:
Reuel schreef:Ik ben eigenlijk wel content met die nieuwe dienstregeling van de NMBS. Zoveel treinen meer op mijn vast traject en netjes gespreid!
²
Idem.
Ik ben meer dan tevreden ! :yeahimcool:
Een rechtstreekse trein naar mijn werk (geen overstap meer. :woot: ) en een trein extra per uur (waardoor overstappen naar Brussel en Antwerpen veeeeel gemakkelijker is geworden)
³
Ook mijn treinen rijden sinds de nieuwe dienstverlening stipter én ik heb er meer!! Lang leve de Belgische spoorwegen :driekleur: (die wilde ik gewoon eens gebruiken!)
Happiness is but a state of mind.
Anytime you want, you can cross the state line.

mientje
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door mientje » 26 feb 2015 07:59

Interessant artikel dat onze levensstijl designed is door multinationals.

http://www.raptitude.com/2010/07/your-l ... -designed/

Vooral het stuk: The real reason for the forty-hour workweek is interessant.
Spoiler! :
But the 8-hour workday is too profitable for big business, not because of the amount of work people get done in eight hours (the average office worker gets less than three hours of actual work done in 8 hours) but because it makes for such a purchase-happy public. Keeping free time scarce means people pay a lot more for convenience, gratification, and any other relief they can buy. It keeps them watching television, and its commercials. It keeps them unambitious outside of work.

All of America’s well-publicized problems, including obesity, depression, pollution and corruption are what it costs to create and sustain a trillion-dollar economy. For the economy to be “healthy”, America has to remain unhealthy. Healthy, happy people don’t feel like they need much they don’t already have, and that means they don’t buy a lot of junk, don’t need to be entertained as much, and they don’t end up watching a lot of commercials.
Het is een enge gedachte. Ik moet toegeven dat ik soms automatisch denk dat mensen die parttime/niet werken, profiteren van het sociale systeem, maar misschien is het gewoon dom om fulltime te werken en niet ten volle van het leven te genieten (op een gezondere manier ook). Misschien is het effectief efficiënter om enkel 's morgens te werken en 's middags te sporten/schrijven/ontspannen. Maar de vraag is dan of het de luiheid/angst voor verandering van de mens is die dit in stand houdt of dat het echt de multinationals zijn. Of een combinatie natuurlijk. Voer voor discussie, ik hoop vooral op nuanceringen en meerdere visies.

AmillionFaces23
Experienced user
Experienced user

Bericht door AmillionFaces23 » 26 feb 2015 10:08

mientje schreef:Interessant artikel dat onze levensstijl designed is door multinationals.

http://www.raptitude.com/2010/07/your-l ... -designed/

Vooral het stuk: The real reason for the forty-hour workweek is interessant.
Spoiler! :
But the 8-hour workday is too profitable for big business, not because of the amount of work people get done in eight hours (the average office worker gets less than three hours of actual work done in 8 hours) but because it makes for such a purchase-happy public. Keeping free time scarce means people pay a lot more for convenience, gratification, and any other relief they can buy. It keeps them watching television, and its commercials. It keeps them unambitious outside of work.

All of America’s well-publicized problems, including obesity, depression, pollution and corruption are what it costs to create and sustain a trillion-dollar economy. For the economy to be “healthy”, America has to remain unhealthy. Healthy, happy people don’t feel like they need much they don’t already have, and that means they don’t buy a lot of junk, don’t need to be entertained as much, and they don’t end up watching a lot of commercials.
Het is een enge gedachte. Ik moet toegeven dat ik soms automatisch denk dat mensen die parttime/niet werken, profiteren van het sociale systeem, maar misschien is het gewoon dom om fulltime te werken en niet ten volle van het leven te genieten (op een gezondere manier ook). Misschien is het effectief efficiënter om enkel 's morgens te werken en 's middags te sporten/schrijven/ontspannen. Maar de vraag is dan of het de luiheid/angst voor verandering van de mens is die dit in stand houdt of dat het echt de multinationals zijn. Of een combinatie natuurlijk. Voer voor discussie, ik hoop vooral op nuanceringen en meerdere visies.
Ik werk zelf halftijds om bijkomende studies te betalen en ik heb voor mezelf besloten: volgend jaar ga ik lesgeven in het middelbaar onderwijs! Een leuke job, 19 uur werken (en het ander werk voer je uit op je eigen tempo) én veel vakantie! Iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wilt maar ik ga mezelf geen 40 uur per week afbeulen in de private sector om een bedrijf exuberante winsten te laten maken en zelf een hongerloon én 25 vakantiedagen per jaar te krijgen.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 26 feb 2015 17:00

Het is nu niet omdat ik UGent-almunus ben....
...maar die radioreclame van de KU Leuven, dat is toch jaarlijks om je dood te lachen qua belachelijkheid?

Ik vraag me echt af welk reclamebureau jaar na jaar zo'n slecht werk kan leveren...en of er überhaupt één student is die vanwege die idiote spots voor de KU Leuven koos?
Fluctuat nec mergitur

FiduciaryBank
Senior user
Senior user

Bericht door FiduciaryBank » 26 feb 2015 20:35

mientje schreef:Vooral het stuk: The real reason for the forty-hour workweek is interessant.
Spoiler! :

Spoiler! :
Afbeelding
Wat een klinkklare onzin dat die man schrijft. :ibi: Allemaal clichés en geen inzichten.
Spoiler! :
Ge kunt met wat 'm zegt hoogstens een a cappella-deuntje maken:

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 26 feb 2015 23:46

Ik vind Brussel veel toffer dan Antwerpen of Gent, wat me helemaal niets zegt.

Reuel

Bericht door Reuel » 26 feb 2015 23:50

Klinkklare onzin? Vrij gemakkelijk argument niet? :smile:

Ik vind dat het heel mooi, op een persoonlijke, netjes geschreven manier, enkele gangbare maatschappelijke inzichten weergeeft. Zeker als je de boodschap breder kadert.
Hoewel hij wel wat de onhebbelijke neiging heeft om alle schuld op 'big commerce' te steken, zeker dat gedesignde deel. Dat is inderdaad wat clichématig.
Er zijn heel wat meer factoren in het spel die de groeiende consumentisering van het individu in de hand werken dan dat alleen. Onbewust zet de auteur een poortje open tot ongenuanceerde samenzweringstheorieën. De groeiende ontworteling van het individu en het decadentisme van de economie zit wel complexer in elkaar dan: "'t is allemaal de schuld van de multinationals". Maar het is wel een artikel dat deels de vinger op de wonde legt bij wat er steeds meer speelt bij jonge mensen. Een typische (post-moderne) oproep tot meer levenskwaliteit, dat wel. Maar daarom opperen dat het geen inzichten brengt, vind ik eerlijk gezegd wat van de pot gerukt.

AmillionFaces23
Experienced user
Experienced user

Bericht door AmillionFaces23 » 27 feb 2015 20:01

Ik hoor mensen de hele tijd zeggen "de indexsprong gaat de bedrijven zuurstof geven én zal voor jobcreatie zorgen!" en dan vraag ik mij steeds twee zaken af. Ten eerste, welke bedrijven hebben zo nodig zuurstof nodig: Proximus, KBC, AB Inbev, Ageas, .... ??? Die bedrijven genereren de laatste jaren terug recordwinsten dus wat men eigenlijk wilt zeggen is: 'om de winst verder op te drijven hebben de bedrijven nog meer zuurstof nodig'. Ik ben er niet zo zeker van of kleine zelfstandigen en KMO's veel voordeel zullen hebben bij een indexsprong. Ten tweede is er geen enkele garantie dat die bedrijven de bedragen die ze uitsparen door een indexsprong opnieuw in ONZE economie investeren: de garantie daarvoor = 0. Daarboven komt de regering met absolute nonsenscijfers aandraven qua mogelijke jobcreatie: '60.000 à 80.000 jobs'. Nu verwacht ik van deze regering weinig intellectuele eerlijkheid maar deze cijfers zijn gewoon belachelijk optimistisch én pure propaganda...

Nu goed, indexsprong of niet, één trend in het hedendaagse België lijk mij op korte termijn nog moeilijk om te keren: de 'armen' worden weer 'armer' én de 'rijken' weer 'rijker'.

FiduciaryBank
Senior user
Senior user

Bericht door FiduciaryBank » 03 mar 2015 18:49

Reuel schreef:Klinkklare onzin? Vrij gemakkelijk argument niet? :smile:

Ik vind dat het heel mooi, op een persoonlijke, netjes geschreven manier, enkele gangbare maatschappelijke inzichten weergeeft. Zeker als je de boodschap breder kadert.
Hoewel hij wel wat de onhebbelijke neiging heeft om alle schuld op 'big commerce' te steken, zeker dat gedesignde deel. Dat is inderdaad wat clichématig.
Er zijn heel wat meer factoren in het spel die de groeiende consumentisering van het individu in de hand werken dan dat alleen. Onbewust zet de auteur een poortje open tot ongenuanceerde samenzweringstheorieën. De groeiende ontworteling van het individu en het decadentisme van de economie zit wel complexer in elkaar dan: "'t is allemaal de schuld van de multinationals". Maar het is wel een artikel dat deels de vinger op de wonde legt bij wat er steeds meer speelt bij jonge mensen. Een typische (post-moderne) oproep tot meer levenskwaliteit, dat wel. Maar daarom opperen dat het geen inzichten brengt, vind ik eerlijk gezegd wat van de pot gerukt.
Wat zijn de inzichten dan?

He's thin on the facts. Hij gaat gewoon met de grove borstel over de geschiedenis van werkuren. De achturenwerkdag is niet zomaar ontstaan na de Industriële Revolutie en dan blijven stilstaan in duurte: grafiekje
Actual workweek lengths have been falling in the developed world. Every reduction of the length of the workweek has been accompanied by an increase in real per-capita income.

In the United States, the workweek length reduced slowly from before the Civil War to the turn of the 20th century. A rapid reduction took place from 1900 to 1920, especially between 1913 and 1919, when weekly hours fell by about eight percent.[3] In 1926, Henry Ford standardized on a five-day workweek, instead of the prevalent six days, without reducing employees' pay.[4] Hours worked stabilized at about 49 per week during the 1920s, and during the Great Depression fell below 40.[3] During the Depression, President Herbert Hoover called for a reduction in work hours in lieu of layoffs. Later, President Franklin Roosevelt signed the Fair Labor Standards Act of 1938, which established a five-day, 40-hour workweek for many workers.[4] The proportion of people working very long weeks has since risen, and the full-time employment of women has increased dramatically.[5] Hours worked per capita in the US increased 20 percent from 1970 to 2002.
Het is een vervelende tekst om te bekritiseren, want ie is vaag of onverifieerbaar, en zo sta je nergens. Bijvoorbeeld dit zinnetje:
For the economy to be “healthy”, America has to remain unhealthy.
Ongezonde werknemers kosten veel geld aan uw maatschappij. "Ah," kan je dan zeggen,"maar hun consumptie brengt meer op voor bedrijven." Wel, dat is een hypothese en die moet je staven. Doet ie niet. Enkel buikgevoel. Als 'm nu pak 'm beet het consumptiegedrag van recreatieve sporters had vergeleken met couch potatoes, dan zou het interessant geweest zijn.

Reuel

Bericht door Reuel » 03 mar 2015 22:35

Ik las het artikel meer in opiniërende zin, niet als wetenschappelijke publicatie over de duur van de werkweek. De auteur voelde zich beperkt in zijn individuele ontplooiing en noopte daar dit stukje tekst bijgevolg aan. Zoiets is snel subjectiever en inderdaad moeilijker te verifiëren. :smile:
Het voelt volgens mij meer aan als een aanklacht over het totalitair karakter dat het huidige economisch systeem meer en meer begint in te verglijden (à la Hillard, Nye, Steger, Geoffroy,...)
Kort samengevat: een waarschuwing voor de volledige ondergeschiktheid aan het economische tot in het diepste weefsel van de menselijke sameleving, waar zowel coach potatoes als de occasionele recreatieve sporters onder vallen. De coach potatoe zal zich tegoed aan iets als pakweg de game-industrie en de sporter gedwongen om constant nieuw materiaal aan te schaffen dat hem sneller en beter maakt. Ergens zoekt hij een antwoord naar de machtsrelaties én concentraties, maar blijft idd een beetje rondjes trappelen rond die werkuren.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 03 mar 2015 23:01

Ik vind mijn pure keuken van Pascale Naessens vooral mijn dure keuken nadat ik voor enkele recepten inkopen deed.

Gesloten