Onpopulaire meningen [3]

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Re: Onpopulaire meningen [3]

Bericht door Echo » 18 sep 2014 08:50

Heftruck schreef: Sociaal darwinisme is nooit weggeweest, gewoon overstemd door de informatie-entropie van socio-nitwits die denken dat de randvoorwaarden van de universele golffunctie niet belangrijk zijn voor het determineren van dynamische equilibria in chaotische systemen, alsof overleving wordt gestuurd door perpetua mobilia aangedreven met vlinders en aardige meningen.
Wat een zin :D 8)

Verder heb ik niets constructies bij te dragen...
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Samotex
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door Samotex » 18 sep 2014 13:09

Losstaand van alle wetten en regels rond armoedebestrijding, werkloosheid, huisvesting,....zou elke mens ook eens mogen stilstaan bij wat hij zelf zou doen wanneer iemand in zijn omgeving in dit soort omstandigheden zou belanden.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 18 sep 2014 21:33

Jouw 'sociaal Darwinisme' lijkt mij eigenlijk eerder een slecht verhulde vorm van misantropie. Eentje die je alleen maar gaat frustreren trouwens, mensen gaan nooit zo 'rationeel' kijken naar de samenleving. Een televisieprogrammaatje over hoe erg mensen lijden onder de snoeiingen in de gezondheidszorg en het is voorbij. In dit geval, gelukkig. 'Overleving' is niet het hoogste goed.
En blijkbaar hebben we toch een heel tijdje kunnen voortbestaan als mensheid zonder in zoiets te vervallen :)
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 18 sep 2014 22:34

Liro schreef:Jouw 'sociaal Darwinisme' lijkt mij eigenlijk eerder een slecht verhulde vorm van misantropie. Eentje die je alleen maar gaat frustreren trouwens, mensen gaan nooit zo 'rationeel' kijken naar de samenleving. Een televisieprogrammaatje over hoe erg mensen lijden onder de snoeiingen in de gezondheidszorg en het is voorbij. In dit geval, gelukkig. 'Overleving' is niet het hoogste goed.
En blijkbaar hebben we toch een heel tijdje kunnen voortbestaan als mensheid zonder in zoiets te vervallen :)

Het is ook niet rationeel. Het is zelfs evolutionair voordeliger gebleken voor het overleven van de soort dat de mens zijn oudere of zieke medemens niet liet creperen.

De paradox van sociaal darwinisme of de kijk op de samenleving als een "natuurlijk proces" beheerst door natuurlijke wetmatigheden bestaat erin dat voorstanders van het niet-natuurlijke (bvb. zorg voor ouderen) de natuur "in de weg " kúnnen "staan." Alleen als je dat aanneemt heeft het zin om je daarover op te winden. Vreemd dat aanhangers van deze stroming schuimbekkend moeten bestrijden hoe halfzachte "socio-nitwits" de natuur tegenhouden: die kan je niet succesvol stoppen, toch?
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 18 sep 2014 22:50

Liro schreef: 'Overleving' is niet het hoogste goed.
De doden dansen niet.

Liro schreef: En blijkbaar hebben we toch een heel tijdje kunnen voortbestaan als mensheid zonder in zoiets te vervallen :)
Hongersnood, economische crisis, oorlog, kindermoord ... History would like a word with you.

Auden schreef:Het is ook niet rationeel. Het is zelfs evolutionair voordeliger gebleken voor het overleven van de soort dat de mens zijn oudere of zieke medemens niet liet creperen.
Onzin. Compleet fout gebruik van evolutietheorie. Natuurlijke selectie gebeurt tegen organismen die niet kunnen instaan voor zichzelf. Pas sinds zeer recent blijven mensen zeer lang leven nadat ze ophouden economisch actief te zijn. Dat is een tijdelijk fenomeen als gevolg van de grote productiviteitssprong van de 19de en 20ste eeuw. Daarvoor liet men kinderen en ouderen gewoon creperen of in extremis zelfs doden wanneer ze niet meekunnen. Europa loopt nu tegen haar limieten aan. Mensen krijgen minder kinderen omdat het te duur wordt vermits een hoop middelen naar ouderen gaan terwijl ze er niets voor in de plaats produceren. De ouderen die erin slaan langer aan het werk te blijven of meer te sparen zullen het beter hebben. De anderen creperen.
Auden schreef:De paradox van sociaal darwinisme of de kijk op de samenleving als een "natuurlijk proces" beheerst door natuurlijke wetmatigheden bestaat erin dat voorstanders van het niet-natuurlijke (bvb. zorg voor ouderen) de natuur "in de weg " kúnnen "staan." Alleen als je dat aanneemt heeft het zin om je daarover op te winden. Vreemd dat aanhangers van deze stroming schuimbekkend moeten bestrijden hoe halfzachte "socio-nitwits" de natuur tegenhouden: die kan je niet succesvol stoppen, toch?
De socio-nitwit snapt niet dat er gewoon een fysisch systeem beschreven wordt, waarin dingen gebeuren waar niemand iets aan kan doen. De langere niet-productieve, niet vruchtbare levensfase van ouderen zorgt op termijn voor een serieuze bevolkingsterugval, wat onvermijdelijk een periode van lagere welvaart met zich meebrengt totdat de bevolkingsverhoudingen weer normaliseren. Wanneer de toestand lang genoeg constant blijft, ontstaat een situatie waarbij mensen én langer economisch productief blijven, én vroeger doodgaan, én op steeds oudere leeftijd kinderen krijgen.

De situatie is nu eenmaal dat oudere generaties onvoldoende gespaard hebben voor hun kinderen, met het gevolg dat die kinderen niet langer economisch kunnen instaan voor hun ouders zonder hun eigen kansen en die van hun kinderen serieus te benadelen. De vraag wat daaraan te doen is niet hypothetisch. Het metaforische creperen vindt nú al plaats bij de jongere generaties. Door te zeggen dat het onmenselijk is om niet in te staan voor ouderen, zeg je dat het wel okay is om de jongere bevolking te laten verkommeren, want dat is het gevolg van je toffe principes. Er is geen moral high ground; voor jou niet, voor mij niet. Nu en in de toekomst moeten zeer harde beslissingen gemaakt worden die voor niemand leuk zijn. De vraag is en blijft op wie het gros van de gevolgen wordt afgewenteld. Niet uit slechte wil maar uit noodzaak.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 19 sep 2014 08:58

Hoera!
De Schotten blijven in de Unie!

Afbeelding
Fluctuat nec mergitur

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 19 sep 2014 10:36

Auden schreef:De enige die hier een moral high ground inneemt ben jij met je loos gescheld tegen mensen die je niet kent. En met je pseudohistorische uitleg. Je attitude van "ik heb gelijk en wie het niet met me eens is, is een debiel" is ergerlijk. Je redenering dat je de jongeren verwaarloost als je zorg hebt voor ouderen is niet eens de moeite om op in te gaan.
Goed, geef jij dan eens met een betere systeemdynamische benadering van wat er gebeurt in een stagnerende bevolking met een stijgend percentage economisch niet-productieve ouderlingen en hoe dat de beschikbaar van ontwikkelingsmiddelen voor jongeren beïnvloedt. Hongersnood en economische crisissen zijn heus niet pseudohistorisch.
Auden schreef:Het is NB "ergens in slagen" in plaats van "slaan": je hooggeleerde brein liet zich meeslepen in zijn geweldfantasieën tegen je tegenstanders in het debat. Succes met je frustraties, want de nitwits zijn in de meerderheid, dus je zal kunnen blijven razen.
Sjonge jonge, geweldfantasieën nog wel. Iemand is gefrustreerd (hint: not me). Jij bent de enige die van tegenstanders spreekt hoor.
Auden schreef:Ik heb geen toffe principes, echt niet, je hebt hier geen beduimelde hippie voor je. Ik hoop echt dat je dat persoonlijk gescheld achterwege laat. Als je vindt dat we toch te dom zijn, hoepel op.
Oh, juist. Vrede, liefde en bloemen hebben een zeer sterke impact op de natuurwetten die ons bestaan reguleren. Ik was dat vergeten, sorry. Ik zal het onthouden voor de volgende keer dat je zin hebt om evolutietheorie ongeoorloofd te misbruiken. My bad.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 19 sep 2014 10:58

Heftruck schreef:
Auden schreef:Ik heb geen toffe principes, echt niet, je hebt hier geen beduimelde hippie voor je. Ik hoop echt dat je dat persoonlijk gescheld achterwege laat. Als je vindt dat we toch te dom zijn, hoepel op.
Oh, juist. Vrede, liefde en bloemen hebben een zeer sterke impact op de natuurwetten die ons bestaan reguleren. Ik was dat vergeten, sorry. Ik zal het onthouden voor de volgende keer dat je zin hebt om evolutietheorie ongeoorloofd te misbruiken. My bad.
Zelfs om ironie te doorzien ben je te lomp.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 19 sep 2014 11:09

Auden schreef:
Heftruck schreef:
Zelfs om ironie te doorzien ben je te lomp.
De ironie waarmee je evolutie verkeerd gebruikte? Grappig. Wie scheldt er nu, Auden? Kom, ga liever mijn uitdaging aan om een betere technische uitleg te geven. Als het allemaal te simpel is om op te reageren dan kan het niet zo moeilijk zijn om uit te leggen.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 19 sep 2014 11:13

De doden creperen ook niet. Soms is overleven niet het einddoel (cfr. zelfmoord), de wereld waarin we mensen laten creperen vanuit zulk rationele overwegingen is het niet waard om geleefd te worden (naar mijn mening natuurlijk, maar ik sta daarin niet alleen).
Heftruk schreef:
Liro schreef: En blijkbaar hebben we toch een heel tijdje kunnen voortbestaan als mensheid zonder in zoiets te vervallen :)
Hongersnood, economische crisis, oorlog, kindermoord ... History would like a word with you.
Ik bedoelde zonder te vervallen in een wereld waarin 'jouw' sociaal Darwinisme het won. Als soort overleven we. Ik weet ook niet of hongersnood zoveel erger is dan mensen gewoon laten sterven 'omdat we aan de volgende generatie moeten denken'.

Ik blijf het misantropie vinden hoor, vanuit een soort woede, niet vanuit menslievendheid, dan zou je alternatieven zoeken.
Enne een teveel aan jargon gebruiken getuigt niet van intelligentie, maar van ego. Je kan een 'technische uitleg' geven zonder daarin te vervallen.

En JFK, ik hoop echt dat dat geen onpopulaire mening is :)
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 19 sep 2014 11:14

Kunnen we deftig houden? En de arrogantie achterwege laten?

:merci:

Bovendien is het teveel :offtopic:
Fluctuat nec mergitur

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 19 sep 2014 11:16

Liro schreef:
En JFK, ik hoop echt dat dat geen onpopulaire mening is :)
Ik hoop het ook...Maar je zou ervan verschieten hoeveel mensen zich laten vangen door die emotionele, clichématige en economisch-nationalistische argumenten.
Fluctuat nec mergitur

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 19 sep 2014 11:33

Liro schreef:De doden creperen ook niet. Soms is overleven niet het einddoel (cfr. zelfmoord), de wereld waarin we mensen laten creperen vanuit zulk rationele overwegingen is het niet waard om geleefd te worden (naar mijn mening natuurlijk, maar ik sta daarin niet alleen).
Of het waard is om in te leven of niet moet jij maar uitmaken. Het is evenwel de enige wereld waarin geleefd kan worden. Nee, overleven is niet het einddoel, maar wel de ultieme basisvoorwaarde (wat zo handig wordt weggemoffeld door emotional appeal).
Liro schreef:Ik bedoelde zonder te vervallen in een wereld waarin 'jouw' sociaal Darwinisme het won. Als soort overleven we. Ik weet ook niet of hongersnood zoveel erger is dan mensen gewoon laten sterven 'omdat we aan de volgende generatie moeten denken'.
Mijn sociaal darwinisme? Ik beschrijf gewoon hoe dynamische systemen werken, toegepast op bevolking. Ik maak geen aanbevelingen in de ene of de andere richting. Dat maken jullie ervan. Je kan zoveel empathie hebben als je wil, op een bepaald moment dwingt de fysische realiteit tot zeer harde beslissingen.
Heftruck schreef:Ik blijf het misantropie vinden hoor, vanuit een soort woede, niet vanuit menslievendheid, dan zou je alternatieven zoeken.
You keep using that word. I do not think it means what you think it means. Er zijn voor zover wij weten geen alternatieven beschikbaar voor thermodynamica zoals wij dat nu kennen en zodoende is het wijs om ons vooral daarop te baseren.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 19 sep 2014 11:37

Goed..We gaan dit hier stilleggen. Het gaat hier teveel off-topic en de arrogantie blijft.
Vecht het meer via PB's uit. Daar kan je doen en zeggen wat je wilt.

En als dat niet kan gebeuren, komt er hier een slotje op.
Fluctuat nec mergitur

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 19 sep 2014 11:47

Rotwetenschappers met hun arrogante technische argumenten altijd. Dingen verkondigen op basis van moeilijke begrippen, hoe durven ze! Dat moest verboden zijn. Of nee, laten we gewoon naar aloude traditie de thread afsplitsen zodat het gesprek ergens anders kan doodbloeden. Bah, vroeger werd zelfs dat tenminste nog gedaan in plaatst van iedereen het zwijgen op te willen leggen wanneer de meningen sterk botsen.

Conflict is noodzakelijk om vooruitgang te maken bij het ontwikkelen van meningen, JFK. Het verplicht ons harder na te denken. Alleen koppig botsende ego's kunnen bijleren. De rest roest gewoon vast in hun denken.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 19 sep 2014 12:38

Heftruck schreef:Het verplicht ons harder na te denken. Alleen koppig botsende ego's kunnen bijleren.
En dat gebeurde dus hier niet.
Vandaar.
Fluctuat nec mergitur

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 19 sep 2014 12:52

Je kan veel zeggen over Heftruck, maar niet dat hij de titel van dit topic niet begrijpt.

OT: Bah, het Verenigd Koninkrijk bestaat nog. :x
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 19 sep 2014 12:59

De lachende profeet schreef:OT: Bah, het Verenigd Koninkrijk bestaat nog. :x
Een mooie dag voor royalistische hielenlikkers.
Spoiler! :

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 19 sep 2014 13:15

De lachende profeet schreef: Bah, het Verenigd Koninkrijk bestaat nog. :x
Het United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland zou ook bij een Yes-stem hebben blijven bestaan. Alleen ging die Great Britain enkel bestaan uit England en Wales.
Heftruck schreef:Een mooie dag voor royalistische hielenlikkers.
Bij een Yes zou Schotland een Commonwealth realms worden. Elizabeth en haar opvolgers zouden gewoon monarch van Schotland worden.
Fluctuat nec mergitur

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 19 sep 2014 21:49

Wetenschappers moeten er naar streven om begrijpbaar te zijn voor mensen buiten hun vakgebied. Niet net omgekeerd om slim over te komen. Ik sprak vandaag nog met een collega die zei dat dat voor haar een stuk beroepseer was, mja.. ego dus he.
Enne, 't is niet omdat ik niet zoveel moeilijke woordjes gebruik dat ik de betekenis niet ken hoor :)

Ik vraag me eigenlijk af of deze onpopulair is: ik vind IS eigenlijk helemaal niet zo bedreigend voor ons. En in het verlengde daarvan: ik vind enige vorm van staatsvorm gebaseerd op de Islam eigenlijk gewoonweg inferieur aan de onze.

Gesloten