Onpopulaire meningen [3]

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
JFK
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Onpopulaire meningen [3]

Bericht door JFK » 11 sep 2014 08:50

Liro schreef: Pft, ik vind dat toch maar beetje dwaas. Hier schreeuwen we moord en brand als iemand 175 rijdt, in Duitsland is dat ineens veilig. Wat een crimineel die Toby.. te snel is dat zeker, maar ook niet overdrijven he, het was op de snelweg.
Belgische autosnelwegen zijn absoluut niet hetzelfde als Duitse autosnelwegen. De verkeersssituatie is totaal anders. Hier rij met je met velen van afrit naar afrit.
Fluctuat nec mergitur

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 11 sep 2014 20:27

JFK schreef:
Liro schreef: Pft, ik vind dat toch maar beetje dwaas. Hier schreeuwen we moord en brand als iemand 175 rijdt, in Duitsland is dat ineens veilig. Wat een crimineel die Toby.. te snel is dat zeker, maar ook niet overdrijven he, het was op de snelweg.
Belgische autosnelwegen zijn absoluut niet hetzelfde als Duitse autosnelwegen. De verkeersssituatie is totaal anders. Hier rij met je met velen van afrit naar afrit.
Mijn punt was dat 120 een volledig arbitraire grens is. En dat een snelheidsregel algemeen is, terwijl een verkeerssituatie verschilt van moment tot moment. Overigens is die ook niet overal in België dezelfde, maar de regel is dat wel. Dus moord en brand schreeuwen omdat iemand een bepaalde snelheid rijdt, zonder rekening te houden met de context vind ik onzinnig. Dat ruikt een beetje naar onkritisch volgen van de wet.

@DT: volledig mee eens wat betreft die gerechtskosten, maar ik moet zeggen dat ik het zelfs niet eens gehoord had.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

the legionnaire
New user
New user

Bericht door the legionnaire » 11 sep 2014 21:55

JFK schreef:
De Belgische autosnelwegen zijn over het algemeen uitermate slecht onderhouden, en dan zijn Nederland en Duitsland een hemelbreed verschil denk ik zo

Een misschien onpopulaire mening van mij, om toch iets te zeggen over euthanasie voor mensen die psychisch lijden en echt geen uitweg meer zien:

Buiten verkeersslachtoffers staat zelfmoord op de 2de plaats bij de grootste doodsoorzaak in België. Elke dag plegen er 3 mensen zelfmoord in Vlaanderen (althans, dat heb ik mij toch laten vertellen), los van of het nu ook lukt of niet. (sorry, maar vind het woord 'zelfmoordpoging' verkeerd gekozen)

Aan die verkeersslachtoffers proberen ze al langer wat aan te doen, kijk maar naar de nieuwste auto's van Google, maar naar die 3 mensen die elke dag zelfmoord plegen, daar wordt precies niet naar gekeken. Die drie mensen, dat zijn er 3 teveel.
Dat ze aan die verkeersslachtoffers iets willen doen vind ik helemaal in orde, maar aan het aantal mensen dat dagelijks zelfmoord plegen, mogen ook gerust eens iets doen om dat aantal naar beneden te krijgen.
Verander de wereld, begin bij jezelf

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 12 sep 2014 09:13

Liro schreef: Mijn punt was dat 120 een volledig arbitraire grens is. En dat een snelheidsregel algemeen is, terwijl een verkeerssituatie verschilt van moment tot moment. Overigens is die ook niet overal in België dezelfde, maar de regel is dat wel. Dus moord en brand schreeuwen omdat iemand een bepaalde snelheid rijdt, zonder rekening te houden met de context vind ik onzinnig. Dat ruikt een beetje naar onkritisch volgen van de wet.
Een grens blijft een grens. Als iedereen dat nu voor zichzelf al gaat beginnen bepalen en interpreteren.....
En onkritisch volgen van de wet? op wat slaat dat nu? Moeten we dan nog wetten maken? Als je alles toch mag herinterpreteren naar je eigen behoefte? Ik weet dat het eigen aan de tijd is dat iedereen zichzelf en zijn situatie als een uitzondering ziet.... en dat vind ik een enge en asociale gedachte.

120 op autosnelweg is 120. Punt. Dat is een maximum en 90 is het minimum in normale omstandigheden. Dat is je speelveld, dat is je ruimte voor 'interpretatie van de wet' . Je moet ook altijd je snelheid aanpassen naargelang de gelegenheid. En dat is enkel naar beneden. Niet naar boven.
Donker, niet veel volk of gehaast zijn..allemaal zelfsussende uitvluchten. Hou je gewoon aan de regels. Is dat nu zo moeilijk? Je brengt jezelf en anderen in gevaar.
Fluctuat nec mergitur

Hades
Experienced user
Experienced user

Bericht door Hades » 12 sep 2014 15:17

Ik hoor dikwijls dat als mensen getrakteerd worden maar ze niet meer willen, ze zich verplicht voelen om toch door te doen en zich dus lazarus te zuipen (of voor Pampus liggen, zoals ze in Holland zeggen).
Het is sociaal misschien minder aanvaardbaar, maar de dag erop bewijst wel dat je nee moet kunnen zeggen, en het doel heiligt de middelen.
Dus als ze toch met pintjes afkomen, laat ik ze gewoon staan. Of geef ik ze door.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 12 sep 2014 17:21

Hades schreef:Ik hoor dikwijls dat als mensen getrakteerd worden maar ze niet meer willen, ze zich verplicht voelen om toch door te doen en zich dus lazarus te zuipen (of voor Pampus liggen, zoals ze in Holland zeggen).
Het is sociaal misschien minder aanvaardbaar, maar de dag erop bewijst wel dat je nee moet kunnen zeggen, en het doel heiligt de middelen.
Dus als ze toch met pintjes afkomen, laat ik ze gewoon staan. Of geef ik ze door.
Of je vraagt gewoon een cola i.p.v. een pintje? Mensen die daar moeilijk over doen ("eeeeeuj, water, daar pissen de vissen in") zijn lame.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 13 sep 2014 00:56

Ik heb iets van: als werkloosheidsuitkeringen in de tijd worden beperkt, wat doe je dan met mensen die ( terecht of onterecht) worden geschorst? Hun inkomen op 0 zetten? Vaak zijn het mensen die ook kinderen hebben, mensen die weinig kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Voor velen onder hen is de tijd van x aantal jaren gewoon te weinig omdat er onderliggende oorzaken zijn.

Wat maakt uiteindelijk het verschil uit met een OCMW-uitkering en zou het niet beter zijn om een onvoorwaardelijk basisinkomen uit te keren zodat we meteen verlost zijn van die regels? Iedereen zou een dak boven zijn hoofd verdienen.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 13 sep 2014 11:26

JFK schreef: 120 op autosnelweg is 120. Punt. Dat is een maximum en 90 is het minimum in normale omstandigheden. Dat is je speelveld, dat is je ruimte voor 'interpretatie van de wet' . Je moet ook altijd je snelheid aanpassen naargelang de gelegenheid. En dat is enkel naar beneden. Niet naar boven.
Donker, niet veel volk of gehaast zijn..allemaal zelfsussende uitvluchten. Hou je gewoon aan de regels. Is dat nu zo moeilijk? Je brengt jezelf en anderen in gevaar.
Ik vergeef het de wetgever dat ze algemene wetten maakt, ze kan immers niet anders. Het is echter te zot om te denken dat alle omstandigheden dezelfde zijn, of nog zotter (en volledig onpopulair): dat alle individuen gelijk zijn in het inschatten van situaties/rijvaardigheid. Ik, die 180 rijd, ben waarschijnlijk veiliger dan bepaalde mensen die een situatie niet kunnen inschatten en daarom 110 rijden (ja, ik zie de arrogantie daarvan in). Toch worden we gelijkgesteld. Opnieuw: vergeeflijk vanuit de wetgever, onvergeeflijk voor het weldenkende individu. 'De wet is de wet' is een zin die leidt tot onnadenkend schaapjesgedrag, waarvan bv. het drugsbeleid een gevolg van is. Wat ik wil zeggen is: het is logisch dat die mens een boete krijgt (wetgever), het is dwaasheid dat iedereen dan schreeuwt omdat hij zich 'niet aan de wet houdt' (individuen).
Als 'je aan de wet houden' een doel op zich is, dan is het triest. We zijn toch beter dan dat? We kunnen toch nadenken over het waarom van die wet? Ze noemen dat ook wel 'de geest van de wet', het schijnt..

En da's dan OT: ergens is het idioot dat de wet gelijk is voor iedereen, want niet iedereen is gelijk.

Wat betreft werkloosheidsuitkeringen: geen mening gevormd eigenlijk. Ik vind dat een moeilijke kwestie omdat er sterke pro's en contra's zijn..
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 13 sep 2014 13:25

Samotex schreef:Ik heb iets van: als werkloosheidsuitkeringen in de tijd worden beperkt, wat doe je dan met mensen die ( terecht of onterecht) worden geschorst? Hun inkomen op 0 zetten? Vaak zijn het mensen die ook kinderen hebben, mensen die weinig kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Voor velen onder hen is de tijd van x aantal jaren gewoon te weinig omdat er onderliggende oorzaken zijn.

Wat maakt uiteindelijk het verschil uit met een OCMW-uitkering en zou het niet beter zijn om een onvoorwaardelijk basisinkomen uit te keren zodat we meteen verlost zijn van die regels? Iedereen zou een dak boven zijn hoofd verdienen.
Het in de tijd beperken van werkloosheidsuitkeringen is weinig meer dan een besparingsmaatregel en van dezelfde arbitraire orde als een snelheidsgrens op de weg. Uiteindelijk moet men geval per geval nagaan of de geschorste werkonwillig is of niet. Per slot van rekening is ons SZ-stelsel nog altijd op een verzekeringsprincipe gestoeld en ook hier dient het vermoeden van onschuld centraal te staan. De vraag is eigenlijk vooral of het praktisch haalbaar is om schuld en onschuld zo zorgvuldig uit te vlooien. Ik denk dat men op dat vlak nog progressie kan maken, bijvoorbeeld door een betere informatie-uitwisseling tussen werkgevers en de RVA, maar ik begrijp ook dat zo'n controles erg arbeidsintensief zijn en dan klinkt zo'n arbitraire grens natuurlijk erg aanlokkelijk. Ze kan ook dienen als 'stok', al lijkt me het ook hier wenselijk om eerst een hele batterij aan andere stokken te hanteren.

Overigens val je niet automatisch terug op een OCMW-uitkering als je je werkloosheidsuitkering verliest. Veel hangt af van je verdere bestaansmiddelen. Het is in elk geval niet zo dat iemand die na drie jaar automatisch geschorst zou worden - een regel waar nog wel uitzonderingen op zouden voortbestaan - sowieso op nul terugvalt. In dat opzicht is die beperking in de tijd nu ook weer niet de ramp die men er soms van maakt.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 13 sep 2014 15:37

Een echte onpopulaire mening vrees ik: Ik vind de toon die veel fashionita's of fashionito's in dit geval aanslaan echt beledigend en bijzonder hautain. Ja, het is fijn om naar mooie stijlvolle mensen te kijken, en als je van jezelf vindt dat je ook stijlvol bent, so be it, ieder diertje z'n pleziertje, maar iemand in het belachelijke trekken omdat die zijn favoriete Metallica T-shirt verkiest boven een hemd (alleen met lange mouwen! Want korte mouwen, HET ZIET ER NIET UIT), laat die dan toch gewoon doen. Wat is het probleem? Niet iedereen heeft de interesse of het geld om zich volgens de laatste mode te kleden. Een bedenking die ik me maakte toen ik "De definitieve do's-and-don'ts" las in DS Magazine vandaag, en het is geschreven met een kwinkslag, maar de boodschap blijft helemaal hetzelfde, ook al zegt Tom Heremans, oetlul bij uitstek, op het einde van het artikel: "Voor het overige en tot besluit, slechts één advies: doe vooral uw zin en laat u door niemand de wet voorschrijven." Al heeft hij dat net wel zelf gedaan.

En het gebeurt zoveel, op zoveel vlakken, ik word daar echt heel erg ambetant van. Dat is hetzelfde als neerkijken op iemand die Vijftig Tinten leest terwijl jezelf Tolstoj leest. Er zijn nu eenmaal verschillende smaakpatronen, en die mogen gerust naast en met elkaar bestaan. Los van het feit of het artistieker is, cultuur verantwoorder, minder commercieeel, blablabla. Dat neerkijken op mensen, echt degoutant vind ik dat.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 13 sep 2014 20:35

Wat snelheidsbeperkingen betreft. Ik vind het goed dat er een grens wordt getrokken. Je reactie om te remmen is altijd beter als je iets trager rijdt. Hardrijders maken andere mensen op de baan ook bang waardoor ze minder goed gaan rijden, uit angst dingen gaan doen,...terwijl dat te vermijden is met een beperking.

Misschien nog een onpopulaire mening. Het grijze circuit van bv. bodybuilding-supplementen zou mogen worden gelegaliseerd. Iemand die bv. testosteron, groeihormonen bestelt, doet dit via het internet en het is sowieso "veiliger" als dat van een gereputeerd labo komt. Uiteindelijk moet de eindgebruiker het risico nemen, maar dan moet je weten dat ook alcohol en sigaretten zijn gelegaliseerd.
Het wegwerken van dat grijze circuit is goed om louche verkopers te mijden op het internet. Bestel je bij een "erkend" labo, dan weet je dat er geen extra stoffen zijn toegevoegd of dat je iets koopt van een slechte kwaliteit.

Hades
Experienced user
Experienced user

Bericht door Hades » 14 sep 2014 13:42

Echo schreef:
Hades schreef:Ik hoor dikwijls dat als mensen getrakteerd worden maar ze niet meer willen, ze zich verplicht voelen om toch door te doen en zich dus lazarus te zuipen (of voor Pampus liggen, zoals ze in Holland zeggen).
Of je vraagt gewoon een cola i.p.v. een pintje? Mensen die daar moeilijk over doen ("eeeeeuj, water, daar pissen de vissen in") zijn lame.
Gelukkig zijn ze tegenwoordig inderdaad al iets toegeeflijker als ik ze uitleg dat ik nogal gemakkelijk een kater kan krijgen tegenwoordig...

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 14 sep 2014 21:10

Het is een vaststaand feit dat met de snelheid de kans op ongevallen toeneemt. In het licht daarvan is het subjectieve idee dat je aan 180 km/u, maar toch veilig rijdt compleet irrelevant.

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 14 sep 2014 21:54

Disco Trut schreef:Ik zal nog eens een uitspraak doen die steevast geklasseerd wordt als 'rechts' en daardoor meestal als behoorlijk onpopulair wordt gezien.

1) Ik ben een absolute voorstander van een beperking van werkloosheidsuitkeringen in de tijd. Op voorwaarde dat de bedragen van de uitkering sterk omhoog gaan, zeker in het begin.
Vraagje: wat dan met het argument dat er onvoldoende vacatures zijn om iedere werkloze aan een job te helpen (al naargelang de bron, pakweg zeven kandidaten per vacature)?
Akkoord indien er monsterboetes op nepvacatures komen en een discriminatietest en indien de overheid Keynes van onder het stof haalt en jobs creëert ;)
(daar is de loze linkse in mij, don't care :).
Ik geef ook maar mijn mening, voordat de sarcastische commentaren komen).
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 15 sep 2014 09:25

Liro schreef: Als 'je aan de wet houden' een doel op zich is, dan is het triest. We zijn toch beter dan dat? We kunnen toch nadenken over het waarom van die wet?
Niet iedereen spijtig genoeg.
Fluctuat nec mergitur

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 15 sep 2014 12:23

Stilicho schreef:Het is een vaststaand feit dat met de snelheid de kans op ongevallen toeneemt. In het licht daarvan is het subjectieve idee dat je aan 180 km/u, maar toch veilig rijdt compleet irrelevant.
Akkoord, maar de grens is arbitrair. 120 is onveiliger als 100. En 180 voor persoon A kan veiliger zijn als 140 voor persoon B.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 15 sep 2014 16:47

Liro schreef:En 180 voor persoon A kan veiliger zijn als 140 voor persoon B.

Jean-Marie De Dedecker ??
Ben jij Liro?
:wink:
Fluctuat nec mergitur

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 15 sep 2014 17:01

:D ik vind dat ik er dan toch op vooruitgegaan ben in looks :p maar da's een onpopulaire mening, maar niet geheel onwaar. Niet iedereen is gelijk in hoe goed ze kunnen rijden he :)

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 15 sep 2014 21:43

Wel, ik kan me daar ook aan ergeren, als ik erbij nadenk dat een deel van mijn loon gewoon verspild wordt aan oneerlijke sujetten. Maar mijn ergernis stopt wel ergens. Mensen die niets anders doen dan op nieuwssites en fora godganse dagen zitten zeuren over "profiteurs", vind ik vreselijk. Dat zijn dan vaak mensen die allerlei aftrekposten verzinnen en zo veel mogelijk facturen in het zwart proberen regelen. Als sociale fraudeurs ontmaskerd worden: goed, zo hoort het. Maar er zullen altijd mensen door mensen door de mazen van het net glippen en als dat de prijs is die we ervoor moeten betalen om een sociale zekerheid te hebben, het zij zo. Ik snap niet dat je hiervan wakker kan liggen en bijvoorbeeld niet van mensenrechten of de milieuproblematiek. Eigen portemonnee eerst?

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 16 sep 2014 07:59

Wat betreft huurinkomsten en een leefloon krijgen, volledig mee akkoord. Verhuurders zijn ook enkel geïnteresseerd in hun huur te ontvangen en verwaarlozen vaak de rechten vd huurder ( huisjesmelkerij). Dingen die door slijtage op kosten van de huisbaas zijn, maar waar de huisbaas alles zal doen om het op de huurder af te schuiven.
Armoede moet aangepakt worden door de zwaksten een dak boven hun hoofd te geven, de vriendjespolitiek bij sociale woningen en rusthuizen af te schaffen.
Mijn tante ( vreselijk mens hoor) zei tegen mijn grootmoeder: je moet je nergens inschrijven. Je kan morgen al ergens "binnen" mocht dat nodig zijn.
Iemand die dan op die plaats van de wachtlijst stond, zal dan moeten wachten of ze zullen haar zeggen dat ze een brief hebben gestuurd ( die uiteindelijk niet is verstuurd) en ze zal die niet hebben ontvangen.

Gesloten