Onpopulaire meningen [3]

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Auden
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: Onpopulaire meningen [3]

Bericht door Auden » 25 jul 2014 17:15

raskolnikow schreef:
JFK schreef:Zweedse coalitie klinkt gewoon veel leuker, aangenamer en aanvaardbaarder dan kamikazecoaltie. Mooi bedacht door de N-VA-propagandadienst. En de pers...Die neemt dat natuurlijk doodleuk over.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoor, maar kun je mij daar een bron van geven? Ik vind daar nergens wat van terug.

Auden schreef:Voor kamikaze valt toch iets te zeggen, onderwijs bijvoorbeeld is een tijdbom. De meningsverschillen over wat nu precies de hervorming inhoudt, hebben ze voor zich uit geschoven.
Het begrip kamikazeregering wordt enkel gebruikt voor de federale regering...
True, was te snel en te verontwaardigd over de Vlaamse regering, vandaar de verwarring. Kamikaze is wat in me opkwam na de berichten over het Vlaamse regeerakkoord en nog altijd.

Over N-VA-propaganda: dat is misschien iets te sterk uitgedrukt, maar de term komt N-VA, toch de sterkste coalitiepartner, veel beter uit dan kamikazeregering. Onze media zijn uiteraard volkomen ongevoelig voor N-VA-framing... ;).

OT: wat Reuel zei. Maar ongetwijfeld zijn wij jong en naïef en zien wij niet wat goed voor ons is. :p
Het protest zal er niet minder om zijn. De vijandige manier waarop de laatste jaren over acties van vakbonden en middenveld bericht is belooft weer weinig goeds. Soms hanteert men twee maten en twee gewichten daarin: VOKA en Unizo zijn net zo goed "slechts" middenveldorganisaties, ook al raadpleegt men ze als politieke orakels.
Niettemin hebben we tenminste nog een krachtig middenveld. Op zich stemt dat al iets hoopvoller, vergeleken met sommige buurlanden.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

miss fraise
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door miss fraise » 25 jul 2014 17:40

Ik hoop dat er een grote protestbeweging ontstaat tegen de nieuwe regering. En ik hoop ook dat dit geen onpopulaire mening is.
Spoiler! :
Dit past perfect in het stuk dat ik aan het schrijven ben voor mijn thesis over mei'68. :P
Punt Andere Lijn! Wij zijn er voor en door holebi's tot en met 30 jaar en organiseren activiteiten, fuiven, praatcafé's,... in het Brugse en omstreken. Voor elk wat wils dus. :rock:

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 26 jul 2014 12:22

JFK schreef:
Disco Trut schreef: Alleen dacht ik dat de coalitie geen h*l met Zweden te maken had, maar dat ze die op slinkse wijze proberen te linken aan de vlag? Blauwe liberalen en een Geel N-VA kruis voor de christendemocraten?
Tuurlijk. Dat weet ik ook wel. :wink:
Zweedse coalitie klinkt gewoon veel leuker, aangenamer en aanvaardbaarder dan kamikazecoaltie. Mooi bedacht door de N-VA-propagandadienst. En de pers...Die neemt dat natuurlijk doodleuk over.
Gelukkig geen IKEA Model of we hadden een schroefje tekort (hoewel dat zal op het einde van de legislatuur blijken :) )

Hoewel ik niet echt op de hoogte ben van de internationale Politiek denk ik dat zowel de EU als de VN nogmaals hun onmacht hebben aangetoond. De EU kan zich blijkbaar ondanks het feit dat we een eengemaakt Europa zouden moeten zijn niet vinden in een rechtlijnige visie omtrent de gebeurtenissen in Syrië, die nu al drie jaar aanslepen en deze in Gaza. Burgerdoelen zoals scholen en ziekenhuizen, ambulances en hulpverleners worden opzettelijk getroffen, zelfs wanneer mensen daar net dekking zoeken omdat deze door internationale verdragen zijn beschermd (denken we aan de Geneefse Conventies en haar aanvullende protocollen). Van welke kant dit ook komt, Syrisch Regime, Rebellen, Hamas of het Israëlische Regime, er zijn grenzen aan oorlog waarbij de rechten van de burgers en degenen die niet meer kunnen strijden gerespecteerd dienen te worden. We leven in het jaar 2014, dat is jammer genoeg nog de dagelijkse realiteit maar zou niet mogen. Europa en de VN tonen hierbij naar de buitenwereld toe aan dat ze helaas precies (let op het woord precies) enkel kunnen praten zonder tot een gezamenlijk gedragen standpunt te komen en van daaruit een daadkrachtig beleid op te bouwen en te voeren.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 26 jul 2014 19:36

Reuel schreef:Een geluk bij een ongeluk is wel dat de succesvolle N-VA-strategie om een oppositierol in te nemen, terwijl ze toch netjes Vlaams meeregeerden zoals de voorbije 5 jaar gedaan hebben, niet zal opgaan. Nu hopen dat het electoraat de maskers van de N-VA gaat doorzien de komende vijf jaar, en ze een electorale pandoering van jewelste geven nadien. Het lijkt me de enige manier om ooit van die rechtse rakkers af te raken. Als de mensen intelligent genoeg zijn dan toch... Of ben ik hier maar jong & naïef?
Wat bedoel je met de "maskers" van de N-VA? Hebben ze zich dan anders voorgedaan dan ze zijn? Verbergen ze wat?

Laat ons een kat een kat noemen: links heeft de voorbije decennia boven zijn stand kunnen leven zonder er electoraal werkelijk toe te doen, dankzij de vergrendelde stemmen van rechts die bij het VB zaten. De vraag zou eerder moeten zijn hoe je geliefde links er ooit nog toe gaat doen - gesteld dat het daar überhaupt vat op heeft, want ik zie politieke partijen ook maar als speelballen van een zee van factoren waar ze nauwelijks vat op hebben...
Hoewel ik hoop dat het communautaire gezwets zo lang mogelijk achterwege blijft, lijkt er wel een kiertje geopend om de spelregels van dat federale niveau te herdenken. Ergo, een deur openen naar een federale kieskring.
Ligt dat dan op tafel federaal?
Een regering die een meerderheid heeft over het gehele land, een zéér grote in Vlaanderen maar elke legitimiteit mist bij Walen (en Brusselaars) is een ontoelaatbare situatie. Een zeteltje tekortkomen voor een meerderheid aan Vlaamse kant is iets anders dan +/- 70% van de Franstaligen niet vertegenwoordigen in die regering.
Zijn we dan toch niet allemaal Belgen? :)

Voor alles wat werkelijk een communautaire dimensie heeft zijn er nog altijd alarmbellen en tutti quanti. De tijd dat Vlamingen pakweg een taalgrens konden betonneren zonder een meerderheid aan Franstalige kant is (gelukkig) allang voorbij.
En het electoraat kan die regering what so ever niet kunnen belonen/bestraffen voor het gevoerde beleid? Dit tart veel democratische principes en rammelt gewoonweg aan alle kanten. De voorbije jaren zijn we er aan onderdoor gekund door dat een meerderheid bestond aan beide taalgroepen, maar dit? Nee bedankt, voor een door Vlamingen gedomineerde besparingsregering.
De voorbije jaren was er geen meerderheid in beide taalgroepen. Ook vroegere regeringen als bijv. Martens V, die de devaluatie van de frank doorvoerde buiten de PS om, steunden niet op een meerderheid in beide taalgroepen. Ik vind het vreemd dat je niets wil weten van dat "communautaire gezwets", maar tegelijk pleit voor een communautaire logica, waarbij de legitimiteit van een regering in vraag wordt gesteld die in België (binnen de electorale logica van het systeem althans) op de steun kan rekenen van een meerderheid van de Belgische bevolking.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 27 jul 2014 02:03

Mijn buikgevoel zegt dat mevrouw Rutten een gevaarlijke manipulatieve vrouw is die de gemiddelde burger de komende jaren nog heel erg in de kou zal laten staan. Toekomstige eerste minister, ze praat iedereen zwaar onder tafel.

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 27 jul 2014 15:29

raskolnikow schreef:
Reuel schreef:Een geluk bij een ongeluk is wel dat de succesvolle N-VA-strategie om een oppositierol in te nemen, terwijl ze toch netjes Vlaams meeregeerden zoals de voorbije 5 jaar gedaan hebben, niet zal opgaan. Nu hopen dat het electoraat de maskers van de N-VA gaat doorzien de komende vijf jaar, en ze een electorale pandoering van jewelste geven nadien. Het lijkt me de enige manier om ooit van die rechtse rakkers af te raken. Als de mensen intelligent genoeg zijn dan toch... Of ben ik hier maar jong & naïef?
Wat bedoel je met de "maskers" van de N-VA? Hebben ze zich dan anders voorgedaan dan ze zijn? Verbergen ze wat?

Laat ons een kat een kat noemen: links heeft de voorbije decennia boven zijn stand kunnen leven zonder er electoraal werkelijk toe te doen, dankzij de vergrendelde stemmen van rechts die bij het VB zaten. De vraag zou eerder moeten zijn hoe je geliefde links er ooit nog toe gaat doen - gesteld dat het daar überhaupt vat op heeft, want ik zie politieke partijen ook maar als speelballen van een zee van factoren waar ze nauwelijks vat op hebben...
Het "masker" bestaat erin dat ze zich voordeden als oppositie tegen het politieke establishment terwijl ze deel uitmaakten van de vorige coalitie, en dat "de Vlaming" wel zal varen bij N-VA-beleid dat vooral in het belang van een kleine elite is. Dat staat toch in Reuels post?

Nu kan jij je verheugen in de afstraffing van links door je geliefde rechts. Misschien kan je hen een remedie aanreiken om al die vervelende koppige linkse mensen te heropvoeden tot redelijke burgers in plaats van naïeve antidemocraten. ;)
Alle gekheid op een stokje: Het is wel juist dat links zich nu al voor de komende jaren ernstig moet beraden over nieuwe actievormen en adequate informatieverspreiding om de volgende stembusgang.

Het is ongenuanceerd om te stellen dat rechts opgesloten zat bij het VB en dat links electoraal niet veel voorstelde: Groen, Ecolo, PVDA/PTB, SP.A, PS en de acw-vleugel van CD&V staan toch in dat brede linkse(re) spectrum ondanks alle verschillen. En ja, ik kijk hiervoor ruimer dan het Vlaamse niveau.
Democratisch rechts heeft steeds de kans gehad om mee te regeren en het cordon heeft niet verhinderd dat het VB jarenlang een enorme politieke en beleidsmatige invloed heeft gehad.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.

Hades
Experienced user
Experienced user

Bericht door Hades » 27 jul 2014 16:54

Ik vind Spaans echt geen mooie taal. Het Nederlands daarentegen, zolang het geen Hollands is, wel. Zelfs het Duits kan mooi klinken! (en klinkt echt niet zo agressief als sommigen beweren, dat maken ze er zelf van).

Nota bene: buitenlanders vinden het Nederlands dikwijls eerder agressief klinken. Wat de Duitse "agressie" betreft denk ik eerder dat dat te maken heeft met de oorlog van 70 jaar terug. I'd suggest to get over it.

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 27 jul 2014 17:55

Auden schreef:Het "masker" bestaat erin dat ze zich voordeden als oppositie tegen het politieke establishment terwijl ze deel uitmaakten van de vorige coalitie, en dat "de Vlaming" wel zal varen bij N-VA-beleid dat vooral in het belang van een kleine elite is. Dat staat toch in Reuels post?
Federaal behoorde de N-VA wel degelijk tot de oppositie en als je er sommige van hun ideeën op napluist – m.n. op communautair vlak - staan die inderdaad diametraal tegenover die van ‘het establishment’. In het onderwijsdebat stond de N-VA in de voorbije legislatuur ook als Vlaamse regeringspartij al met één been in de oppositie. Natuurlijk wordt dat flink opgeblazen in verkiezingstijd: in zo’n strijd moet je je nu eenmaal als autonome partij profileren en niet langer als de regeringspartij die de gemaakte compromissen moet verdedigen. Bij de Sp.a. hebben mensen als Bonte en Vanvelthoven zich er niet ten onrechte over beklaagd dat zij niet wat kritischer mochten staan tegenover de voorbije regeringen.

Of het N-VA-beleid enkel in het belang van een kleine elite is, lijkt me zwaar overtrokken. Je stelt het voor alsof de N-VA daar mist over spuit, maar ik geloof best dat ze niet huichelen en werkelijk geloven dat hun aanpak uiteindelijk de beste is. Of dat ook zo is, zal nog moeten blijken.
Nu kan jij je verheugen in de afstraffing van links door je geliefde rechts. Misschien kan je hen een remedie aanreiken om al die vervelende koppige linkse mensen te heropvoeden tot redelijke burgers in plaats van naïeve antidemocraten. ;)
Alle gekheid op een stokje: Het is wel juist dat links zich nu al voor de komende jaren ernstig moet beraden over nieuwe actievormen en adequate informatieverspreiding om de volgende stembusgang.
Er is niet zoiets als mijn 'geliefde rechts'. :)
Als ik mij kritisch uitlaat over links is dat juist uit ergernis omdat links fundamenteel niets tegenover rechts stelt en nauwelijks verder komt dan karikaturen en platitudes. Met dàt links wil ik niet te veel te maken hebben. Ter info: ik heb federaal en Europees op CD&V gestemd (bijna uitsluitend op ACW’ers trouwens) en Vlaams op Groen. Ik denk dat dat qua rechtsigheid nogal meevalt. Ik vind etiketten als 'links' en 'rechts' sowieso ontoereikend om duidelijk te maken waar ik voor sta. Op den duur worden ze een deel van je identiteit en wordt elke mogelijkheid om van standpunt te veranderen onmogelijk omdat dat meteen tot een identiteitscrisis leidt.

‘Links’ en ‘adequate informatieverspreiding’ zijn onverzoenbaar in één zin. ‘Links’ en ‘rechts’ verkopen percepties, geen ‘informatie’. Waar de N-VA in geslaagd is, is de illusie verkopen dat ze grote fundamentele veranderingen gaan doorvoeren, terwijl een beetje observator wel begrijpt dat politici lang niet zoveel vat hebben op wat zich maatschappelijk afspeelt. Ik zal hierbij even mijn favoriete socioloog citeren, die al in 1970 schreef: “Zo geven regeringen heden ten dage – misschien in eerlijke overtuiging – vaak voor dat zij de dringende maatschappelijke vraagstukken van het land ‘rationeel’ of ‘objectief’ zouden kunnen oplossen, terwijl zij in werkelijkheid niet meer doen dan de leemten van de nog betrekkelijk rudimentaire kennis [...] van de dynamiek van maatschappelijke vervlechtingen vullen met dogmatische geloofsdoctrines, met overgeleverde routinehandelingen of met kortzichtige partijbelangen, en hun maatregelen meestal op goed geluk treffen.” Die zin zou iedereen boven zijn bed moeten hangen. Naast een foto van mij.

Ik zie niet in wat ‘links’ kan doen, eerlijk gezegd. Ze kunnen uit eerlijke overtuiging geloven dat de multiculturele samenleving iets fantastisch is – de Sp.a. is weer in die richting aan het opschuiven – maar je krijgt dat aan de straatstenen niet meer verkocht. Ofwel ‘verrechtsen’ ze voor een stukje mee met de samenleving, ofwel kakelen ze zich verder de marge in, ofwel kunnen ze hopen dat de maatschappelijke wind hun zeilen op een dag weer bol zal blazen. Persoonlijk zou ik het liefst een herverkaveling zien met de ‘flinkse’ vleugel van de Sp.a. (Janssens, Vandenbroucke) en segmenten van Groen en CD&V. De rest van ‘links’ - Kherbache, Gennez en Brems op kop - kan dan als een soort ‘bad bank’ worden afgestoten. :wink:
Het is ongenuanceerd om te stellen dat rechts opgesloten zat bij het VB en dat links electoraal niet veel voorstelde: Groen, Ecolo, PVDA/PTB, SP.A, PS en de acw-vleugel van CD&V staan toch in dat brede linkse(re) spectrum ondanks alle verschillen. En ja, ik kijk hiervoor ruimer dan het Vlaamse niveau.
Democratisch rechts heeft steeds de kans gehad om mee te regeren en het cordon heeft niet verhinderd dat het VB jarenlang een enorme politieke en beleidsmatige invloed heeft gehad.
Ik begrijp dat je het Vlaamse niveau even wil verlaten om de relevantie van ’links’ aan te dikken, maar is dat niet juist een deel van het probleem? Dat je je al moet vastklampen aan de PS om dat punt te maken?

Voor alle duidelijkheid: ik heb dat cordon altijd gesteund, maar ik ben niet blind voor de neveneffecten – een Sp.a. die rustig kon vervadsigen als eeuwige regeringspartij – en het is mijns inziens een goede zaak dat die rechtse stemmen weer in de omloop zijn gebracht. Onderschat de frustraties niet bij al die voormalige VB-kiezers die decennialang alleen over een oppositierol konden beschikken. In dat opzicht ben ik vrij tevreden met de huidige gang van zaken. Gefrustreerde mensen zijn gevaarlijker voor een democratie dan ‘linkse’ of ‘rechtse’ mensen. Als vijf jaar N-VA de prijs is om erger te voorkomen betaal ik die met veel plezier. Trouwens, waar is iedereen bang voor? Dat ze het slecht gaan doen of dat ze het goed gaan doen? :)
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017

Bericht door Reuel » 27 jul 2014 18:49

raskolnikow schreef:
Wat Auden zei.
Er zijn ook nog linkervleugels in de CD&V en Open VLD ook. Links is nu vrij klein en was dat in Vlaanderen ook de laatste legislatuur, maar electoraal zijn er weinig partijen die er niet toe doen. Dat neemt niet weg dat voor links herbronnen in de oppositie zal alvast geen kwaad zal doen, om de slijtage van hun raderwerken af te krijgen en alles wat op scherp te stellen. Het VB lijkt me eerder een partij groot geworden door de grote groep politiek ongeïnteresseerden, die ook hun plaats moesten vinden in een systeem met opkomstplicht. De N-VA heeft via een gehaaide communicatiestrategie dat vrij omvangrijke deel van dat electoraat voor hun kar gespannen.

Of 'mijn geliefde links' er ooit nog toe gaat doen? Wat een vreemde vraag, zelfs een tikkeltje zelfgenoegzaam van jouw kant. Ik ben aan niets of niemand vastgeklonken. Niemand kan in de toekomst kijken. In de golden sixties leek (sterk veralgemeend en globaal gezien) rechts dood, door het algehele succes van de welvaartsstaat. Maar toch kende politiek en economisch rechts een verbazingwekkende remonte sinds eind jaren '70 en '80. De pendel kan evengoed weer omslaan, vroeg of laat. We zien wel wat het brengt.

Ik deel je mening dat politiek partijen inderdaad worden beïnvloed door een hele resem aan factoren. Maar ik ben niet akkoord over je stelling dat ze er nauwelijks vat op hebben. En klein onderdeel in een machine kan het verschil maken tussen werken en niet werken, daarom hoef je toch niet te doen of dat onderdeel er niet toe doet?
Ligt dat dan op tafel federaal [de federale kieskring]?

Zijn we dan toch niet allemaal Belgen? :)

Voor alles wat werkelijk een communautaire dimensie heeft zijn er nog altijd alarmbellen en tutti quanti. De tijd dat Vlamingen pakweg een taalgrens konden betonneren zonder een meerderheid aan Franstalige kant is (gelukkig) allang voorbij.
De voorbije jaren was er geen meerderheid in beide taalgroepen. Ook vroegere regeringen als bijv. Martens V, die de devaluatie van de frank doorvoerde buiten de PS om, steunden niet op een meerderheid in beide taalgroepen. Ik vind het vreemd dat je niets wil weten van dat "communautaire gezwets", maar tegelijk pleit voor een communautaire logica, waarbij de legitimiteit van een regering in vraag wordt gesteld die in België (binnen de electorale logica van het systeem althans) op de steun kan rekenen van een meerderheid van de Belgische bevolking.
Neen een federale kieskring ligt niet op tafel, maar de federale regering die nu in de steigers staat kan daar wel de voedingsbodem van zijn. Laat mij toe om m'n denkoefening in wat meer woorden om te zetten want ik denk niet dat ik helemaal duidelijk was, of dat je m'n punt niet volledig mee had.

Het punt dat ik wil maken is dat we op federaal niveau worden volgens de institutionele regels de Belgen wel opgedeeld in Nederlandstaligen en Franstaligen. Ik vind het gek dat ik als Belg maar op enkele Belgen kan stemmen (Nl-talige Oost-Vlamingen in mijn geval). Terwijl beslissingen wel worden doorgevoerd over heel België, maar vaak door politici en partijen die ik niet electoraal kan belonen of afstraffen. Die partiële mogelijkheid tot verantwoording t.o.v. het electoraat stuit me tegen de borst en leidt tot heel wat misverstanden en miscommunicatie over de taalgrenzen heen.

De institutionele blauwdruk van provinciale kieskringen, zowel op federaal en regionaal niveau vind ik dus vrij achterhaald en ondemocratisch. Als er beslissingen worden uitgevoerd door een regering voor België, maar met partijen en kandidaten die worden opgedeeld per taalgroep en provincie, dan is er toch een lacune? En daar waar beide taalgroepen bestaan (Brussel), dient er expliciet een keuze dient gemaakt te worden waar je de keuze hebt tussen de taalgroepen, maar bestaan er geen gemengde lijsten (m.u.v. het lokale niveau).

Uiteraard ben ik op de hoogte van de volledige historie en centrifugale evolutie van het Belgisch staatsbestel die voorafgingen aan de huidige institutionele structuur. Maar dat hoeft toch niet iets te zijn waar iedereen zich bij moet neerleggen als fait accompli? De beste positie voor het federale politieke bestel is toch gewoon de mogelijkheid dat het Belgische politieke bestel over het volledige grondgebied door alle Belgen ter verantwoording moet gebracht kunnen worden bij verkiezingen?

Houd me ook niet in voor een hardnekkige Belgicist, die pleit voor een unitaire staat. Veel dingen die de regio's doen, doen ze goed! Mijn punt gaat over die ontdubbeling van de dubbele federale logica die in België bestaat. De gewesten hebben een toekomst, de taalgemeenschappen niet. Die zullen over de jaren heen alleen maar meer onder druk komen te staan door groeiende internationalisering en mondialisering. Dat oude raamwerk van eigen taal en cultuur lijkt me langzaamaan overbodig te worden, gezien een groeiend aantal Belgen die zich daar niet meer in zal kunnen vinden. En ik zou het sterk vinden moest ik op deze punten helemaal cavalier seul in zijn.

Ik vind die communautaire logica volledig achterhaald, ook al houdt dat paradoxaal genoeg in dat om zo'n nieuwe structuur te verkrijgen er opnieuw enkele robbertjes communautair gezwets over ons heen moeten gaan. :)
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 27 jul 2014 20:59

Ik wil niks aandikken. N-VA won de verkiezingen in Vlaanderen, simpel. Ik lijd niet aan een complex of zo, misschien wil jij gewoon graag rechts zijn maar lukt het je niet ;) (ok, een flauwe, niet ernstig nemen, maar dat doe je toch niet ;) ).
Het "Vlaamse niveau" en het belang daarvan is op zich niet politiek neutraal. Het is en blijft slechts binnen België relevant en van daaruit in Europa.
De relevantie van links of van het liberalisme of christendemocratie blijkt uit veel meer dan de laatste verkiezingsuitslag of zelfs het parlementaire niveau. Laat maar, dat is toch allemaal naïef ;)

Ik identificeer mezelf ongegeneerd als links, omdat het een aantal principes inhoudt van gelijkheid en specifiek ingevulde democratie, die niet iedereen deelt maar die ik niet wens op te geven of ondergeschikt te maken aan "de markt" (zoals dat bij rechts vrije markt is ;), ze sterven ook liever dan dat in vraag te stellen).
Binnen die principes is er een enorme ruimte voor meningsverschil. Gejammer over dogmatisme en gezeur over de "linkse kerk" zijn afgezaagd en irrelevant.

De sociologenquote vind ik een platitude. Er zijn altijd manieren om politiek relevant in te grijpen, maar dat aanvaard ik als een verschil in temperament. Het is duidelijk dat we daar totaal anders naar kijken. Soit, de discussie wordt dan maar welles-nietes. :)

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 28 jul 2014 12:15

Reuel schreef:Neen een federale kieskring ligt niet op tafel, maar de federale regering die nu in de steigers staat kan daar wel de voedingsbodem van zijn. Laat mij toe om m'n denkoefening in wat meer woorden om te zetten want ik denk niet dat ik helemaal duidelijk was, of dat je m'n punt niet volledig mee had.
Je legt wel uit welke argumenten er zijn voor een federale kieskring, die ik overigens deel, maar je legt niet uit - wat je feitelijk aankondigt - in welke zin (uitgerekend) de nakende federale regering de voedingsbodem kan zijn voor zo'n federale kieskring. Kun je dat even toelichten?

BiNDing
Forum addict
Forum addict

Bericht door BiNDing » 28 jul 2014 13:59

Laten we de discussie over de bestuurders der België en Vlaanderen naar een ander topic brengen? Indien gewenst, PB mij, dan verplaats ik de posts.

Hier graag wat meer ruimte voor andere onpopulaire meningen.
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

Peanut
Experienced user
Experienced user

Bericht door Peanut » 05 aug 2014 17:11

Ik vind het terecht dat leerkrachten zoveel vakantie hebben. Die mensen zetten zich dag in dag uit in voor hun leerlingen en zijn vaak een grote steun voor hun leerlingen als het thuis misgaat. Dan nog eens klassenraden, verbeterwerk, testen en examens opstellen, bijscholingen, bijlessen (allemaal onbetaald en meestal ná hun uren). Die mensen verdienen meer respect voor wat ze doen.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 05 aug 2014 18:44

Goede leerkrachten wel, maar heb zelf ervaring met leerkrachten die meer schreeuwen dan lesgeven, straffen omdat ze het niet aankunnen, voor de job kozen omwille van de vele vakanties en absoluut niet meer doen dan het hoogst noodzakelijke en bij pesterijen de kant kiezen van de pestkoppen.

smafie
Regular user
Regular user

Bericht door smafie » 06 aug 2014 18:52

Peanut schreef:Ik vind het terecht dat leerkrachten zoveel vakantie hebben. Die mensen zetten zich dag in dag uit in voor hun leerlingen en zijn vaak een grote steun voor hun leerlingen als het thuis misgaat. Dan nog eens klassenraden, verbeterwerk, testen en examens opstellen, bijscholingen, bijlessen (allemaal onbetaald en meestal ná hun uren). Die mensen verdienen meer respect voor wat ze doen.
Ik heb er op zich geen probleem mee dat leerkrachten veel vakantie hebben. Waar ik mij wel ongelofelijk aan kan ergeren is dat, wanneer iemand dat durft zeggen, leerkrachten over het algemeen zeer bitsig reageren. Niemand zegt dat leerkracht een makkelijke job is, maar het is volgens mij ook niet het zwaarste aller beroepen he. Oké, die laatste twee weken van de zomervakantie zullen ze wel al aan het voorbereiden zijn en ja ook de paas- en kerstvakanties zullen wel niet volledig arbeidsvrij zijn. Maar mijn beide ouders (geen extreme uitzonderingen denk ik) hebben een kleine 30 dagen per jaar. Als ik effe de schoolvakanties bij elkaar optel kom ik aan 14 weken (70 werkdagen). En leerkrachten zijn echt niet de enigen die een paar dagen van hun vakantie aan hun werk besteden of die 's avonds na het werk nog een paar uur doorwerken thuis.

Ik zeg dus niet dat leerkrachten een easy job hebben, maar velen van hen nogal kunnen overdrijven als ze het over de werkdruk hebben. Ik merk het ook bij jaargenoten van het middelbaar die lerarenopleiding hebben gekozen. Met de tijd die zij besteden aan klaagberichten op facebook zou ik denk ik nog een tweede richting erbij genomen hebben. Ook altijd dat gezaag dat ze elke dag een examen hebben... Er is volgens mij ook geen enkele beroepscategorie die zo veel van die klagerige facebookpagina's heeft. Maar bon, 't zal ook wel een verdedigingsreflex zijn neem ik aan.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 07 aug 2014 11:32

Veel hangt van het vak af. Denk dat je voltijds rond de 18 uur lesgeeft en herinner me dat ik godsdienstleerkrachten had die dan een video meenamen over de wereldvrede en nadien had je er een debat over. Bleek dan dat die week alle klassen hetzelfde zagen.
Zelfde bij LO, kwam vaak ook niet veel voorbereiding aan te pas.

winteriscoming
Regular user
Regular user

Bericht door winteriscoming » 07 aug 2014 12:16

smafie schreef:Ik heb er op zich geen probleem mee dat leerkrachten veel vakantie hebben. Waar ik mij wel ongelofelijk aan kan ergeren is dat, wanneer iemand dat durft zeggen, leerkrachten over het algemeen zeer bitsig reageren. Niemand zegt dat leerkracht een makkelijke job is, maar het is volgens mij ook niet het zwaarste aller beroepen he. Oké, die laatste twee weken van de zomervakantie zullen ze wel al aan het voorbereiden zijn en ja ook de paas- en kerstvakanties zullen wel niet volledig arbeidsvrij zijn. Maar mijn beide ouders (geen extreme uitzonderingen denk ik) hebben een kleine 30 dagen per jaar. Als ik effe de schoolvakanties bij elkaar optel kom ik aan 14 weken (70 werkdagen). En leerkrachten zijn echt niet de enigen die een paar dagen van hun vakantie aan hun werk besteden of die 's avonds na het werk nog een paar uur doorwerken thuis.
Helemaal mee eens. De hele dag voor die kinderen staan is inderdaad zwaar en voorbereiding daar kruipt ook tijd in, maar als je van die 70 dagen dat je vakantie hebt er ook nog 20 voorbereidt, dan heb je er nog 50 over wat meer is dan anderen + ze hebben geen wachten, geen posten, moeten nooit in het weekend werken,...

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 07 aug 2014 18:49

Als mensen ervoor kiezen acht jaar minder te leven met een pakje sigaretten per dag, zie ik niet in waarom dat zo'n probleem is.

Peanut
Experienced user
Experienced user

Bericht door Peanut » 07 aug 2014 21:06

raskolnikow schreef:Als mensen ervoor kiezen acht jaar minder te leven met een pakje sigaretten per dag, zie ik niet in waarom dat zo'n probleem is.
Het is hun keuze en andere mensen hebben daar geen zaken mee. Zolang ze die rook niet in een ander z'n gezicht blazen en hun zo onvrijwilliglaten meeroken.

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 08 aug 2014 11:22

Stel dat ik zeg tegen vrienden: 'ik neem iedere dag openlijk een beetje vergif uit een potje waarop staat dat het vergif is, moet je niet mee inzitten hoor, 't werkt alleen maar als ik het elke dag doe, jaren aan een stuk.' dan is dat inderdaad mijn eigen probleem, maar ik kan het mijn vrienden niet kwalijk nemen dat ze er wat mee inzitten. Zeker niet als ze zelf iemand kennen die op dat moment de gevolgen draagt van zijn eigen potjes vergif.
Mijn nicht rookt, haar vader heeft kanker na 10 jaar een pakje per dag. Ik word daar zo boos van, hoe f*cking veel pijn moet die vader voelen bij het zien dat zijn dochter misschien hetzelfde lot is beschoren als hem door dezelfde domme stokjes. Moest roken nu iets zijn waardoor je leven beter wordt; ga dan dood aan drugs, dan ben je tenminste gelukkig geweest (oh ironieironie).
Ja, ik word boos op vrienden die roken. Ze stinken, ze bezorgen mij soms keelpijn en achteraf stink ik ook. En dat is nog maar het minste. Als ze er eigenlijk geen geld voor hebben en met kinderen rondlopen, trek ik mij dat aan. Als ze hierdoor hun kinderwens zien verpest worden, trek ik mij dat aan. Als ze hierdoor doodgaan, trek ik mij dat aan want ik ben hun vriend en ik wil het beste voor hen.

Gesloten