Leeftijdsverschil

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Lawstudent
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Leeftijdsverschil

Bericht door Lawstudent » 03 feb 2014 21:40

Hey iedereen

Ik vroeg me af hoe de forummers staan ten aanzien van leeftijdsverschil? Wanneer vinden jullie het kunnen, wanneer niet? Zouden jullie zelf een relatie kunnen hebben met iemand met een groot leeftijdsverschil? Wat is een grote leeftijdsverschil?
Most of life is hell, the best moments of life when everything comes together are few and fleeting. But you'll never get to the next great moment if you don't keep going. -P.A.-

Samotex
Senior user
Senior user

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Samotex » 03 feb 2014 22:14

Ik merk dat ik op mijn 32ste hoe langer hoe meer jongere mannen begin aan te trekken. Als iemand van 28-29 me benadert, vind ik dat nu wel ok. Maar als het bv. 22-23 denk ik: dat is toch bijna tien jaar. Ik denk wel dat mijn verstand zich er dan tegen zal verzetten. Ik voel me wel geflatteerd als ik van een twintigjarige een voetnoot krijg, maar echt zonder bijbedoelingen voor mij. Is moeilijk vast te stellen. Enkele jaren maakt op mijn leeftijd niet veel meer uit, tien jaar is wel al iets anders.

DaddyCool
Experienced user
Experienced user

Bericht door DaddyCool » 03 feb 2014 22:55

Een vriendin van mij die ik ken uit het secundair is onlangs getrouwd met een man die er 49 wordt, terwijl zij er 21 is. Persoonlijk vind ik het wel een heel groot leeftijdsverschil en ik denk niet dat het goed afloopt. Ik vermoed ook dat ze niet lang meer zal wachten om te beginnen met kinderen. Ik vind het vooral jammer dat eventueel dat kind er later de gevolgen gaat moeten dragen. Ik begrijp die drang van 50-jarige mannen niet om nog aan kinderen te beginnen maar iedereen zijn eigen ding. Mocht het wel lukken des te beter voor hen.
Disco owns the world

letterkoekje
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door letterkoekje » 03 feb 2014 23:21

Ik was ooit verliefd op iemand van 14 jaar ouder. Qua persoonlijkheid vond ik dat verschil geen probleem, maar afgezien van het feit dat het niet wederzijds was, zaten we ook niet in dezelfde levensfase. Kindjes krijgen, samenwonen terwijl zij werkte en ik studeerde, het had toch allemaal niet evident geweest.

Anderszijds geloof ik dat het wél makkelijker kan werken bij iemand die ik bijvoorbeeld in mijn opleiding zou leren kennen. Die dan wel ouder is, maar ook nog studeert, en dus niet veel 'verder' in het leven staat dan ik. Het gaat mij meer daarom dan om het verschil in jaren. Ik wil ook niet beweren dat het niet kàn, want er zullen vast zulke koppels bestaan. Ik denk alleen dat het niet zou werken voor mij.

Hypothetisch gezien natuurlijk, want het beste lief héb ik al. :groovy:
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

Wall
Forum addict
Forum addict

Bericht door Wall » 03 feb 2014 23:36

Persoonlijk zou ik het vooral moeilijk hebben moest mijn vriendin veel jonger zijn dan mij (als in, nog in het middelbaar). Je denkt anders over bepaalde zaken, je zit al verder in je leven dan haar. Ouder, goh ja. Dat hangt er vooral vanaf. Ik denk dat je sowieso elkaar tegemoet zou moeten komen over bepaalde zaken. Bijvoorbeeld wanneer de ene nog niet denk aan kinderen de eerste vijf jaar en de andere al vijf jaar met een enorme kinderwens zit. En dat zijn niet bepaald gemakkelijke onderwerpen en keuzes. Een relatie met iemand die ongeveer even oud is, lijkt me op vele vlakken gemakkelijker.

Om op de vraag "hoe groot is een groot leeftijdsverschil" te antwoorden, dat hangt in mijn ogen af van welke leeftijd je zelf hebt. Als 20-jarige zou ik bijvoorbeeld een relatie met een 16-jarige echt groot vinden, maar wanneer iemand van 26 samen is met iemand van 30 lijken die vier jaar verschil echt "minder groot".

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 04 feb 2014 15:13

Leeftijdsverschil wordt relatiever met de jaren. Wanneer ik nu kijk naar iemand van 5 jaar jonger, heb ik het gevoel: die is ongeveer even oud en vaak zie je op foto geen leeftijdsverschil.
Toen ik 19 was en diezelfde persoon stond naast me, ja dan was dat beginnende puber vs jongvolwassene. Dat is iets heel anders.

Toen ik 19 was, ben ik wel even samen geweest met een man van 34. Was een knappe man, echt totaal anders dan de "jongens" van mijn leeftijd en eigenlijk vond ik dat toen wel cool. Maar ik zie mezelf nu niet met een tiener beginnen.

Krisman
Regular user
Regular user

Bericht door Krisman » 04 feb 2014 19:45

Aangezien ik 33 ben en mijn vriend er 22 is zal je mijn mening hierover wel weten zeker. :)
Maar dit hangt echt van persoon tot persoon en situatie tot situatie af.
Moest mijn vriend bvb nog studeren dan zou dat ook moeilijk zijn denk ik.
Maar hij is heel volwassen en zijn leeftijd vooruit dus daar zit al een groot punt.
Mijn vriend houdt me nu jong en dat is ook wel tof. :)

Reindeer
New user
New user

Bericht door Reindeer » 05 feb 2014 14:22

Ik sluit me aan bij Letterkoekje. Het leeftijdsverschil maakt op zich niet uit. Het is vooral de levensfase waar je inzit die wat gelijk moet lopen. Een vriendschap is bv. ook zo kapot gegaan bij mij. Zij was 16, ik toen 21 en we kenden elkaar van de speelpleinwerking. We hadden echt een hechte vriendschap en er bleven raakvlakken omdat we elkaar vaak zagen bij bijeenkomsten van het speelplein en dergelijke. Sinds vorig jaar zijn we elkaar kwijtgespeeld. Ik was bezig met solliciteren, daarna werken, dromen van een huis.. Heel erg toekomstgericht dus terwij zij het dan weer druk had met haar liefje die ze toen net had, haar nieuwe studies, uitgaan, festivals.. Ik word er vaak droevig van als ik eraan denk dat ik haar in een vingerknip ben kwijtgeraakt, maarja dat is het leven zeker..?
“To be nobody-but-yourself- in a world which is doing its best, night and day,
to make you everybody else – means to fight the hardest battle which
any human being can fight; and never stop fighting.”

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 06 feb 2014 21:29

Naar beneden toe moet ik doorhebben dat het geen kind is. Hoewel ik me afvraag of een 'relatie' as such wel mogelijk is met iemand die 5+ jaar jonger is dan mij. Misschien wel, geen idee.

Naar boven zet ik de grens ongeveer op 40. Hoewel er echt wel mensen zijn van boven de 40 die ik aantrekkelijk vind. Opnieuw moet die persoon wel voldoende.. niet jong, maar allicht niet cynisch en wel ideologisch zijn. En niet te verantwoordelijk, da's vaak een probleem.

TLDR: er mag geen enorm 'levensvisie'-verschil zijn, voor de rest ben ik flexibel.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

LED1995
Min19-begeleider
Min19-begeleider

Bericht door LED1995 » 09 feb 2014 16:16

Ik vind dat leeftijdsverschil ook wel afhangt van hoe oud je bent. Nu zou ik vijf jaar verschil wel een beetje veel vinden maar als je dan 30 of 40 bent maakt die vijf jaar verschil weer minder uit.

Op dit moment vind ik dat ze maximum 2 jaar jonger mag zijn want nu is daar toch nog wel een vrij groot verschil in. Ouder mag dan weer ietsje meer, 3 jaar misschien 4, maar toch ook niet meer.
Maar ja, wie weet als ze daar dan plots voor je neus staat :D
Ben je jonger dan 19 of net 19 geworden? Dan is Min19 iets voor jou!

Amor omnia vincit!

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 09 feb 2014 18:46

Momenteel niet jonger dan het legaal is. Vaak geef ik wel aan dat het tot 24 jaar mag gaan en zelfs dan vind ik het nog moeilijk om mij daar mee samen te zien. Er is bijvoorbeeld ook een man van tien jaar ouder die het wel zou zien zitten om iets met mij te beginnen, maar hoe moet je die relatie dan zien. Momenteel is 10 jaar nog wel wat. Er zouden echt veel meer problemen kunnen zijn door die leeftijd alleen dan je denkt. Naarmate je ouder wordt maakt dat wel minder uit.

Je moet trouwens ook niet alleen denken wat je er zelf van denkt, maar wat je omgeving ervan vindt..

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 09 feb 2014 20:49

Préttiggestoord schreef: Je moet trouwens ook niet alleen denken wat je er zelf van denkt, maar wat je omgeving ervan vindt..
Que?! Waarom dat?
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 09 feb 2014 21:01

Omdat niet iedereen sterk genoeg is om opgewassen te zijn tegen afkeuring van z'n omgeving ? Niet dat het ideaal is, maar als de relatie nog pril is, is zoiets toch niet te onderschatten. Maar ik zou toch het woord "moeten" in dat verband niet gebruiken.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

Gneiss
New user
New user

Bericht door Gneiss » 09 feb 2014 23:20

Iemand zei me onlangs dat het jongste dat je mag gaan de helft van je leeftijd plus 7 is. Voor mij is dat dan 17, maar dat vind ik precies wat jong. 18 tot 24 is ongeveer wat ik zoek. Maar het spreekt voor zich dat je leeftijd zelf een rol speelt, ik denk dat we allemaal akkoord gaan dat 40 jaar en 30 jaar net iets anders ligt dan 20 jaar en 10 jaar :p

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 10 feb 2014 13:40

Liro schreef:
Préttiggestoord schreef: Je moet trouwens ook niet alleen denken wat je er zelf van denkt, maar wat je omgeving ervan vindt..
Que?! Waarom dat?
Omdat ik er persoonlijk nog wel om geef wat naasten van mij denken en ook niet sta te springen om afkeuring/irritatie/... bij mensen op te wekken.

Sraa
New user
New user

Bericht door Sraa » 10 feb 2014 20:20

Ik heb 2 jaar een relatie gehad met iemand die 14 jaar ouders was dan ik (start relatie: ik 20 jaar, zij 34). Op zich maakt die leeftijd niet veel uit, maar als je in verschillende levensfases zit, is het toch moeilijk soms... Ik studeerde nog, zij werkte, had een eigen huis, ... heel wat verschillen dus. Ik heb van die jaren genoten, maar besef nu achteraf wel dat het toch beter is als je ongeveer in dezelfde fase zit, leeftijd is van ondergeschikt belang.
Ik vind oudere vrouwen heel aantrekkelijk ;) dus ik zie mezelf later ook wel met iemand die wat ouder is dan mezelf, maar niet zolang ik nog studeer...

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 10 feb 2014 22:51

Als je omgeving je persoonlijke keuzes in die mate veroordeelt, is dat vaak niet echt gezond.

ClairkeBearke
New user
New user

Bericht door ClairkeBearke » 11 feb 2014 19:36

Ik persoonlijk vind dat leeftijd maar een getal is. Ik val op vrouwen van ongeveer 5 to 15 jaar ouder, dat zal er ook wel mee te maken hebben. Ik denk wel dat er verschillende mensen zijn die direct denken van 'amai, die is veel te jong voor mij'. Maar volgens mij, is de maturiteit van iemand zeer belangrijk. Naar mijn mening geven mensen vaak de kans niet aan iemand die een heel pak jonger is. Ik vind dit spijtig, maar zeer begrijpelijk. Ik zou het vermoedelijk zelf niet doen.
Music is my life and my life is like music. I love it!

Geeltje
New user
New user

Bericht door Geeltje » 11 feb 2014 19:58

Ik vind 4 jaar jonger of ouder nog net goed. Maar hangt af van persoon tot persoon...

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 11 feb 2014 20:30

Er is een lichte voorkeur voor een gelijke of oudere leeftijd. De grens naar boven is in ieder geval wat langer dan die naar beneden, wat misschien twee jaar is. Al is de doorslaggevende factor toch wel de levenservaring en hoe daar mee omgegaan wordt. Dat betekent nu eenmaal meestal een gelijke of hogere leeftijd.
Waarschijnlijk ligt het ook aan de eigen situatie, maar het excuus dat een relatie tussen een student en een werkende niet gaat, vind ik eigenlijk maar iets te gemakkelijk. Alsof je zelf niet over de nodige volwassenheid beschikt of simpelweg niet bij elkaar past. Als het de bedoeling is van een langdurige relatie te vinden, ga je heus wel wat moeilijkers tegenkomen.

Zoals eerder aangegeven is er een groot verschil tussen een koppel van 18 en 35 jaar, versus een koppel van 30 en 47 jaar. Dat eerste zou ik toch wel in het oog willen houden, het laatste who cares.
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

Gesloten