Eindelijk een verklaring!!

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
me12

Eindelijk een verklaring!!

Bericht door me12 » 21 jan 2014 21:25

http://spuitenenslikken.bnn.nl/m/nieuws/artikel/546

EINDELIJK HEBBEN WE ER EEN VERKLARING VOOR!

http://spuitenenslikken.bnn.nl/m/nieuws/artikel/546

hebben jullie dit al gelezen? wat zijn jullie meningen hierover?

Bonyweather
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Re: Eindelijk een verklaring!!

Bericht door Bonyweather » 21 jan 2014 22:06

Wow.
Ik weet zeker dat mijn mama vroeger altijd heel braaf is geweest op vlak van drugs en waarom is mijn zus dan wel heteroseksueel?
Ik zal niet ontkennen dat homoseksualiteit iets te maken heeft met een bepaald gen dat men meer heeft of iets dergelijks. Drugs of nicotine heeft ook geen invloed op het DNA dat men doorgeeft aan het kind. De oorzaak van homoseksualiteit wijten aan drugs en/of roken vind ik nogal (heel erg) kort door de bocht bekeken. ;)
Laatst gewijzigd door Bonyweather op 21 jan 2014 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

me12

Bericht door me12 » 21 jan 2014 22:07

gohja, zou kunnen wat je zegt, ik geloof ook niet dat dit allesbepalend is maar zal waarschijnlijk wel een invloed erop hebben

padzo
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Bericht door padzo » 22 jan 2014 09:02

Kijk, ik kan zeker geloven dat dit een van de factoren is die tot de misvorming van het brein kan Leiden (het was alleszins iets wat neurologisch aantoonbaar is, weten we al langer), maar geloof absoluut niet dat de theorie zaligmakend is, omdat ik al voor mij en enkele vrienden met nagenoeg een zekerheid kan zeggen dat de theorie niet toepasbaar is.

Maar kijk, ik giet het kind met het badwater niet weg. Het zou niet zo een vreemde verklaring zijn. Of tenminste één van.

Lawstudent
Forum addict
Forum addict

Bericht door Lawstudent » 22 jan 2014 09:06

Dat het aangeboren is, daar ben ik mee eens. Dat het komt omdat de moeder aan de drugs was lijkt me minder logisch. Mijn ma heeft geen drugs genomen tijdens haar zwangerschap, zelf geen extra dingen, en toch ben ik bi. Ik geloof wel dat het te maken heeft met iets wanneer men in de baarmoeder zitten maar dit lijkt me ver gezocht. Ik ken de studie niet goed genoeg maar ik vind het vreemd.

Wel een heel efficiënt manier om homofobe ouders, zeker vrouwen, van drugs en de sigaret te helpen.
Most of life is hell, the best moments of life when everything comes together are few and fleeting. But you'll never get to the next great moment if you don't keep going. -P.A.-

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 22 jan 2014 09:11

Even de opmerkingen uit een ander topic hierbij plaatsen:
mientje schreef:
VindGeenNaam:p schreef:
Wendyke schreef:http://spuitenenslikken.bnn.nl/nieuws/artikel/546

What the fuck did I just read?
Hoe verklaar je dan dat homoseksueel gedrag ook bij dieren terug te vinden is?
Of het feit dat mijn moeder nooit gerookt heeft tijdens haar zwangerschap, laat staan drugs genomen heeft, en ik toch lesbisch ben?
Man man man, tegenwoordig mogen en kunnen ze precies alles schrijven!
Zo zie je maar dat succesvolle en slimme mensen ook heel domme dingen kunnen zeggen.
En als stress een oorzaak is van homoseksualiteit, dan zou 99% van de wereldbevolking homoseksueel moeten zijn. Nog een geluk dat de schrijver niet gelooft in het "genezen" van homo's (wat trouwens een echt walgelijk woord is in deze context)
Ik denk vooral dat het artikel verkeerd is.
Dick Swaab was een van de eerste die eind de jaren '80 durfde verkondigen dat homoseksualiteit niet aan opvoeding ligt, maar is aangeboren. Het probleem is dat hij hiermee de deur opende naar 'homoseksualiteit is een ziekte', maar dat bedoelde hij zelf niet. Mannenhersenen verschillen ook van vrouwenhersenen, dan is mannelijk zijn ook een ziekte..."Homoseksualiteit moet wel zo oud zijn als de mensheid. In het spraakmakende boek Wij zijn ons Brein (2010) beschrijft Prof. Dr. Dick Swaab dat zeker 1500 diersoorten homoseksueel gedrag vertonen."
Wat hij zegt, is dat bij holebi's sommige dingen in de hersenen anders zijn dan bij hetero's en dat dat vaker voorkomt wanneer de moeder rookt of drugs neemt. Hij zegt niet dat alle moeders van lesbische vrouwen roken en drugs nemen.
FiduciaryBank schreef:Die journalist is een oetlul. Ik heb dat boek (uit 2010 nota bene, dus al vier jaar oud), en dit is de zin waar heel het artikel op gebaseerd is:
Dick Swaab schreef:Blootstelling van het kind voor de geboorte aan nicotine of amfetamine veroorzaakt ook een verhoogde kans op lesbische dochters.
Het zijn niet "de" oorzaken, het zijn factoren die een invloed kunnen hebben. That's it.

Dat komt uit een heel hoofdstuk ("IV Seksuele differentiatie van de hersenen in de baarmoeder"), waarin een volledige bespreking zit van historische opvattingen en huidige wetenschappelijke bevindingen (waaronder "IV.5 Homoseksualiteit in het dierenrijk").

Er is ironisch genoeg zelfs een hele uiteenzetting die gaat over "maatschappelijke reacties op mijn onderzoek naar de seksuele differentiatie van de hersenen" in dat hoofdstuk, dat gaat over de opiniestorm die woedde (ook vanuit de holebikant) over het feit dat hij verschillen in seksuele oriëntatie had kunnen linken aan verschillen in hersenstructuur. In de vroege jaren negentig werd dat immers door sommige holebi's geïnterpreteerd als spek voor de bek van zij die homoseksualiteit als ziekte zagen (ah ja, een "hersenafwijking").

Het boek is trouwens een aanrader. Dick Swaab is zowat de Nederlandstalige Oliver Sacks.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 22 jan 2014 12:38

Ehhh, zou het niet kunnen dat het 'wel' (gedeeltelijk) is aangeleerd, en dat ouders die drugs nemen doorgaans mensen zijn die iets.. anders in het leven staan. Ergo ook iets opener zijn t.o.v. afwijkende normen? Just a thought.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 22 jan 2014 13:21

Ter info voor zij die meer willen weten: http://www.kennislink.nl/publicaties/he ... staat-niet. http://www.kennislink.nl/publicaties/is ... aangeboren.
Liro schreef:Ehhh, zou het niet kunnen dat het 'wel' (gedeeltelijk) is aangeleerd, en dat ouders die drugs nemen doorgaans mensen zijn die iets.. anders in het leven staan. Ergo ook iets opener zijn t.o.v. afwijkende normen? Just a thought.

Na hier en daar wat gelezen te hebben over hersenen en te lezen dat die verder ontwikkelen tot je 25 bent, kan het zijn dat je gelijk hebt. Ik denk niet dat het door alle wetenschappers uitgesloten is dat het invloed kan hebben. Aan de andere kant denk ik (op basis van de hoofdstuktitel "IV Seksuele differentiatie van de hersenen in de baarmoeder") dat Swaab zijn onderzoek is gebeurd bij hersenen in de baarmoeder en dat reeds daar een verschil is te merken tussen homo- en heterobreinen.

Nog een stukje info:
Dit alles is maar een klein onderdeel van de kern van het onderzoek: het feit dat al in de baarmoeder vrijwel alles al vast staat waarmee we, wat ons brein betreft. de rest van het leven mee te maken zullen krijgen.
Maar is dat ook werkelijk zo? Margriet Sitskoorn geeft in haar boek ‘Het maakbare brein’ een klein tegengeluid. Zij stelt dat onze hersenen zich voortdurend veranderen en zich kunnen aanpassen.

Onze hersenen zijn bij de geboorte zeker nog niet af. Natuurlijk zijn, op basis van genetische patronen, bepaalde eigenschappen wel al vastgelegd vóór de geboorte, zoals het feit dat er een jongen of een meisje zal worden geboren. Vaak is ook al de seksuele geaardheid bepaald. Maar voor veel andere zaken treedt nog een geleidelijke hersenontwikkeling op. Eerst ontwikkelen zich bijvoorbeeld de primaire sensorische gebieden: gebieden waarmee we kunnen kijken, luisteren, voelen, proeven. Het ene kind leert beter kijken en luisteren dan het andere. Dat heeft vooral te maken met de ervaringen die het kind hiermee op kan doen.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 22 jan 2014 14:17

Mja, het is een onderwerp waar ik toch wel vrij goed in thuis ben, en het is grappig hoe constant de ene onderzoeker de andere tegenspreekt en geen van beiden heeft meer dan indirect bewijs.
De bewering dat het brein vast staat van in de baarmoeder is wel complete nonsens, omgevingsinvloeden in tal van gebieden zijn al veelvuldig aangetoond.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Gesloten