Reactie niet zoals gepland, wat nu?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
L..
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Reactie niet zoals gepland, wat nu?

Bericht door L.. » 11 jan 2014 16:02

Hi there!

Een 3-tal weken geleden heb ik tegen mijn zus verteld dat ik samen ben met mijn vriendin. Haar reactie? 'Ik wist het! Waarom blijft gij daar zo lang mee rondlopen? Komaan, ge kunt mij dat toch echt wel vertellen!!' Met zo'n reactie was ik natuurlijk superblij!
Zij en mijn mama maken nogal vaak mopjes over mijn vriendin en ik, dus ging ik ervan uit dat mijn mama gelijkaardig zou reageren. Eergisteren vroeg ze wat er nu eigenlijk gaande was tussen mijn vriendin en ik en vertelde ik de waarheid, totaal onverwacht - al was ik wel van plan het één van de dagen te zeggen. Haar reactie? 'Je weet toch dat vriendschap en liefde dicht bij elkaar liggen he meisje?' en 'Wat als je nu verliefd word op een jongen?' en 'Misschien is dit een opvlieging, een experimentele fase.' - daar klap ik dicht.

Vandaag ben ik anderhalf jaar samen met mijn vriendin, maar dat kon ik haar niet zeggen. Ik kreeg gewoon geen woord meer over m'n lippen.
Daarnet vroeg ik haar wat ik nu met papa moest doen en kreeg ik als antwoord 'Daar zou ik maar even mee wachten. De kans zit er wel in dat je haar minder mag zien, als hij niet goed reageert. Hou daar rekening mee.'

Dit had ik echt niet zien aankomen. Natuulijk verwachtte ik niet dat ze me rond de nek zou vliegen, maar iets meer emotie in plaats van die berg rationaliteit was wel op zijn plaats geweest.

Mijn vriendin heeft het gisteren aan haar ouders verteld en daar is het net de omgekeerde wereld.

Is er iemand die mij kan helpen? Want ik weet echt niet meer wat ik nog moet doen...

Liefs,
L..
M.

Fluostift
Regular user
Regular user

Re: Reactie niet zoals gepland, wat nu?

Bericht door Fluostift » 11 jan 2014 16:41

Iedereen krijgt wel al eens een negatieve reactie en ouders hebben het er in het begin altijd lastig mee. Geef ze wat tijd, het loopt wel los ;-)

simonke
New user
New user
Geslacht: Man

Bericht door simonke » 11 jan 2014 19:49

Kan je je zus niet vragen om zich eens 'kwaad' te maken op je mama, of er in ieder geval eens met je mama over kan praten? Misschien kan zij haar op andere gedachten brengen? Je kan het natuurlijk ook gewoon zelf proberen, maar als je iemand hebt die je steunt, maak daar dan gebruik van.

Probeer je mama een soort schuldgevoel te geven voor wat ze zei. Klinkt heel erg cru, maar zoiets helpt meestal. Zorg wel dat ze niet boos wordt, dan is alles naar de vaantjes. Wijs haar op haar verantwoordelijkheid als ouder, op het feit dat je alleen gelukkig wil zijn, is dat dan niet wat een ouder wil voor zijn kind? ... Laat haar nadenken ;)

Het moet iig niet gemakkelijk zijn voor je. Sterkte.

L..
New user
New user

Bericht door L.. » 11 jan 2014 20:24

simonke schreef:Kan je je zus niet vragen om zich eens 'kwaad' te maken op je mama, of er in ieder geval eens met je mama over kan praten? Misschien kan zij haar op andere gedachten brengen? Je kan het natuurlijk ook gewoon zelf proberen, maar als je iemand hebt die je steunt, maak daar dan gebruik van.

Probeer je mama een soort schuldgevoel te geven voor wat ze zei. Klinkt heel erg cru, maar zoiets helpt meestal. Zorg wel dat ze niet boos wordt, dan is alles naar de vaantjes. Wijs haar op haar verantwoordelijkheid als ouder, op het feit dat je alleen gelukkig wil zijn, is dat dan niet wat een ouder wil voor zijn kind? ... Laat haar nadenken ;)

Het moet iig niet gemakkelijk zijn voor je. Sterkte.
Mijn zus weet (nog) niet hoe mijn mama gereageerd heeft, maar ik ben wel van plan het haar uit te leggen en misschien kan zij me dan inderdaad wel bijstaan. Maar ergens heb ik het gevoel dat dat niet eerlijk is, tov ons alledrie. Mijn mama voelt zich dan misschien aangevallen, omdat ze in de minderheid is en zo lijkt het misschien ook dat ik het alleen niet aan kan. Beide indrukken wil ik liever niet wekken.

Wat ik vooral hoop is dat ze grandioos foutzat over mijn papa, en dat hij redelijker gaat reageren, al is dat waarschijnlijk slechts een illusie.

Ik vind het wel superlief dat/wat je reageerde. Het doet deugd zo'n dingen te lezen. Dus: dikke merci!
M.

hannooke
New user
New user

Bericht door hannooke » 12 jan 2014 10:41

Alle ouders hebben het wel moeilijk er mee, zo was dit ook bij mijn ouders. Ik heb het als eerste bij men zus gezegd, die heeft daarop goed gereageerd, maar mijn ouders daarin tegen zij hadden het daar moeilijk mee, maar geloof me. Na een tijdje accepteren ze het. Je blijft tenslotte hun eigen kind. Tenslotte willen ze gewoon dat je gelukkig bent, ook al is dit nu met iemand van je eigen geslacht. x
When you walk away, I count the steps that you take

L..
New user
New user

Bericht door L.. » 12 jan 2014 16:41

hannooke schreef:Alle ouders hebben het wel moeilijk er mee, zo was dit ook bij mijn ouders. Ik heb het als eerste bij men zus gezegd, die heeft daarop goed gereageerd, maar mijn ouders daarin tegen zij hadden het daar moeilijk mee, maar geloof me. Na een tijdje accepteren ze het. Je blijft tenslotte hun eigen kind. Tenslotte willen ze gewoon dat je gelukkig bent, ook al is dit nu met iemand van je eigen geslacht. x
Ik hoop het echt! Ik moet alleen ooit ergens de moed bijeen zien te schrapen om het aan mijn papa te durven zeggen...
M.

BattleSeraph
New user
New user

Bericht door BattleSeraph » 15 jan 2014 15:20

Ik denk ook persoonlijk dat je mensen altijd wat tijd moet geven. Sommige mensen reageren heel goed op een coming out en anderen minder goed, maar uiteindelijk accepteren ze het wel als ze om je geven. Ik denk dus dat zelfs al reageert je vader niet zo goed in het begin, na een tijdje betert het wel. Heel veel succes!!

L..
New user
New user

Bericht door L.. » 16 jan 2014 16:57

BattleSeraph schreef:Ik denk ook persoonlijk dat je mensen altijd wat tijd moet geven. Sommige mensen reageren heel goed op een coming out en anderen minder goed, maar uiteindelijk accepteren ze het wel als ze om je geven. Ik denk dus dat zelfs al reageert je vader niet zo goed in het begin, na een tijdje betert het wel. Heel veel succes!!
Ik heb net nog eens met mijn mama gepraat en ze reageerde inderdaad al een pak beter. Ik heb het gevoel dat ze het allemaal wel oké vindt. Hopelijk gaat het dus met mijn papa even vlot.
Bedankt allemaal voor de geruststellende reacties!
M.

chal5oye
New user
New user

Bericht door chal5oye » 18 jan 2014 12:53

Misschien kan zij haar op andere gedachten brengen? Je kan het natuurlijk ook gewoon zelf proberen, maar als je iemand hebt die je steunt, maak daar dan gebruik van.

Probeer je mama een soort schuldgevoel te geven voor wat ze zei. Klinkt heel erg cru, maar zoiets helpt meestal. Zorg wel dat ze niet boos wordt, dan is alles naar de vaantjes. Wijs haar op haar verantwoordelijkheid als ouder, op het feit dat je alleen gelukkig wil zijn, is dat dan niet wat een ouder wil voor zijn kind?

Sa.

Bericht door Sa. » 19 jan 2014 18:29

Heej

Ouders draaien bij, mijn mama flipte toen ik t haar vertelde over mijn (toenmalige) vriendin. Nu kan ik mij geen betere situatie voorstellen. Hier thuis wordt er openlijk over gepraat en worden er grapjes over gemaakt. Geef ze wat tijd om eraan te wenne en dan komt alles wel goed ;)

Groetjes
S.

Elliiitje
New user
New user

Bericht door Elliiitje » 12 jul 2014 17:52

Mijn ouders reageerden ook niet zoals verwacht, maar situaties zijn altijd moeilijk te voorspellen hé.
Mijn coming-out was 2 jaar geleden en er is sinds dan 1 keer over mijn gevoelens gepraat.

Ik hoop dat dit betert wanneer ik ooit echt een vriendin heb.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 12 jul 2014 19:45

Mijn ouders dachten ook dat het maar een fase was. Nu zijn we een maand verder en het gaat al veel beter. Ik weet niet hoe het ondertussen met je gaat na een haf jaar, maar ik zou wachten tot als je mama eraan heeft kunnen wennen. Dan kan ze een belangrijke steun zijn voor als je je het aan je vader vertelt, als er relatief klaar voor bent. Veel succes :wink: !
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Gesloten