Draagmoederschap

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Zonnetje
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Draagmoederschap

Bericht door Zonnetje » 09 jan 2014 17:14

Gisteren zag ik een reportage over draagmoederschap in Indië (telefacts).

Het ging over een kliniek waar Indiase vrouwen draagmoeder zijn voor (vooral) Westerse koppels die zelf geen kinderen kunnen krijgen.
Ze planten dus een bevruchte eicel in bij de draagmoeder. Wanneer een van beide zelf geen eicel/zaadcel kan geven nemen ze een 'anonieme' eicel van een andere Indiase vrouw.
Met andere woorden, de draagmoeder is nooit genetisch verwant.

Het werd (althans in het filmpje) heel duidelijke gemaakt aan potentiële draagmoeders wat het inhield, namelijk dat dit hun kind niet is. Ze moeten het zien als "9 maand onderdak geven aan een vreemde".
Mij lijkt het nogal duidelijk dat heel wat vrouwen dit doen om hun eigen kroost te kunnen onderhouden, hun kinderen de mogelijkheid kunnen geven tot een opleiding etc.

Ik had toch een redelijk wrang gevoel hierbij, aangezien ik mij niet kan voorstellen dat dat helemaal niets met die vrouwen doet. Het leek mij voor veel vrouwen ook bijna een enige optie.

Ik kreeg bijna de oppervlakkige gedachte "De Westerse samenleving 'verplicht' deze mensen om in turbosnelheid te evolueren. We zorgen ervoor dat ze heel weinig kapitaal en mogelijkheden overhouden. En dan is een van de mogelijke opties hun lichaam ter beschikking stellen voor diezelfde Westerse mensen?"

Ik vroeg me af wat jullie hierover denken?
Life is a ticket to the greatest show on earth - Martin H. Fisher

Wall
Forum addict
Forum addict

Re: Draagmoederschap

Bericht door Wall » 09 jan 2014 18:41

Omdat draagmoederschap en anoniem donorschap niet met elkaar te vergelijken is, maar toch zeer interessante materie is voor in het praatcafé, heb ik dit bericht afgesplitst van het donor-topic.

Zonnetje haar bericht vormt een mooie inleiding voor dit topic, dus ik hoef verder niet veel uitleg te geven.

Wij horen graag jullie mening!

Fluostift
Regular user
Regular user

Bericht door Fluostift » 12 jan 2014 00:12

Voor mij was het alsof ik naar een fabriek aan het kijken was waarin ze elke fabricage stap uitlegde. Zelfde gevoel als bij jou, een wrang gevoel met de ethische vraag 'Maken kinderen dan echt mensen hun leven zoveel beter?'. Gaat je kind later niet 'doorhebben' dat het niet door zijn 'moeder' gedragen is geweest?

Tevens ook de manier waarop die dame van Canada (denk ik) haar kind de fles gaf, gaf mij het gevoel dat kinderen een verplichting zijn.

Ondanks alles snap ik wel dat mensen die écht een kind willen en die het niet kunnen krijgen door medische redenen hier mooi bij geholpen worden en in dat kader is het wel een mooi initiatief.

Samotex
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door Samotex » 12 jan 2014 00:44

Ik zou geen kind willen van een draagmoeder waarmee de banden nadien worden doorgeknipt. Ook al woont het kind niet bij haar, er zou voor mij toch altijd een soort contact moeten zijn. Voor mij is het belangrijk dat mijn kind weet in wie het is gegroeid.

Zonnetje
New user
New user

Bericht door Zonnetje » 12 jan 2014 09:50

Fluostift schreef:Voor mij was het alsof ik naar een fabriek aan het kijken was waarin ze elke fabricage stap uitlegde. Zelfde gevoel als bij jou, een wrang gevoel met de ethische vraag 'Maken kinderen dan echt mensen hun leven zoveel beter?'. Gaat je kind later niet 'doorhebben' dat het niet door zijn 'moeder' gedragen is geweest?

Tevens ook de manier waarop die dame van Canada (denk ik) haar kind de fles gaf, gaf mij het gevoel dat kinderen een verplichting zijn.

Ondanks alles snap ik wel dat mensen die écht een kind willen en die het niet kunnen krijgen door medische redenen hier mooi bij geholpen worden en in dat kader is het wel een mooi initiatief.
Het feit dat een kind door iemand anders wordt gedragen, vond ik op het eerste moment niet het grootste probleem. Wel dat die vrouwen inderdaad een deel van een machine zijn. 9 maand met 10 andere vrouwen op een kamer liggen, bevallen en ga maar terug naar huis nu. Even doen alsof er niets gebeurd is, ga maar terug weg nu, je bent hier klaar. En vergeet dat kind maar, je hebt daar niets mee te maken.

Die vrouw uit Canada vond ik eigenlijk degoutant. Dat ze daar dan na afloop met een pak geld in haar hand staat en dat wat staat uit te delen aan wie het beste voor haar gezorgd heeft. Die vrouwen doen dat (volgens mij) bijna allemaal uit noodzaak, uit armoede en zij staat er daar wat mee rond te zwieren.
Life is a ticket to the greatest show on earth - Martin H. Fisher

Fluostift
Regular user
Regular user

Bericht door Fluostift » 12 jan 2014 12:33

Zonnetje schreef: Het feit dat een kind door iemand anders wordt gedragen, vond ik op het eerste moment niet het grootste probleem. Wel dat die vrouwen inderdaad een deel van een machine zijn. 9 maand met 10 andere vrouwen op een kamer liggen, bevallen en ga maar terug naar huis nu. Even doen alsof er niets gebeurd is, ga maar terug weg nu, je bent hier klaar. En vergeet dat kind maar, je hebt daar niets mee te maken.

Die vrouw uit Canada vond ik eigenlijk degoutant. Dat ze daar dan na afloop met een pak geld in haar hand staat en dat wat staat uit te delen aan wie het beste voor haar gezorgd heeft. Die vrouwen doen dat (volgens mij) bijna allemaal uit noodzaak, uit armoede en zij staat er daar wat mee rond te zwieren.
Eigenlijk is dat nog het ergste van al dat die vrouwen geen andere uitweg zien dan snel geld te verdienen. Eigenlijk wel jammer, maar de andere kant van het verhaal de intentie van die dame die de kliniek bouwde, die nieuwe daar, was wel redelijk goed. Ze ging werkgelegenheid creëren en zo mensen uit de armoede halen. Natuurlijk de ethische vraag speelt hier ook van groot belang.

Maar inderdaad die Canadese was zeer degoutant, die haar zinnetje op het einde 'Wie heeft er 5 briefjes van 100?', die denkt waarschijnlijk dat ze alles kan afkopen met geld.

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 04 mar 2014 16:38

Ik vind draagmoederschap in elke vorm verwerpelijk. Uiteindelijk is een kind verwekken om het daarna af te staan al bedenkelijk. Wanneer er vaak een tussenkomst gemaakt wordt voor de kosten is het eigenlijk al helemaal verwerpelijk. Uiteindelijk is het een koehandel van kinderen. Wie wilt ooit tegen zijn kind zeggen, je bent bij ons beland omdat wij geld hadden om je te betalen. Ik in elk geval niet.
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 05 mar 2014 15:15

vorvzie schreef:Ik vind draagmoederschap in elke vorm verwerpelijk. Uiteindelijk is een kind verwekken om het daarna af te staan al bedenkelijk. Wanneer er vaak een tussenkomst gemaakt wordt voor de kosten is het eigenlijk al helemaal verwerpelijk. Uiteindelijk is het een koehandel van kinderen. Wie wilt ooit tegen zijn kind zeggen, je bent bij ons beland omdat wij geld hadden om je te betalen. Ik in elk geval niet.
Bedoel je dan ook draagmoederschap dat niet betaald is? Bv. voor een bevriend koppel dat geen kinderen kan krijgen?
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 06 mar 2014 13:59

vorvzie schreef:Ik vind draagmoederschap in elke vorm verwerpelijk. Uiteindelijk is een kind verwekken om het daarna af te staan al bedenkelijk. Wanneer er vaak een tussenkomst gemaakt wordt voor de kosten is het eigenlijk al helemaal verwerpelijk. Uiteindelijk is het een koehandel van kinderen. Wie wilt ooit tegen zijn kind zeggen, je bent bij ons beland omdat wij geld hadden om je te betalen. Ik in elk geval niet.
Er is voor mij wel een onderscheid tussen draagmoederschap uit simpelweg financiële nood en draagmoederschap door mensen die daar misschien wel aan verdienen, maar waarvoor het niet uit nood is. Het eerste is slavernij en fysiek misbruik. Je kinderwens mag dan nog zo groot zijn, je doet daar niet aan mee. Er bestaat niet zoiets als recht hebben op een kind, stop.
Het tweede kan me niet zoveel schelen. Zolang de draagmoeder zich goed verzorgt, er duidelijke schriftelijke afspraken zijn gemaakt en het koppel met het kinderwens zelf de nodige ouderlijke kwaliteiten kan opbrengen.

Ik snap niet goed hoe het komt dat zelfs hier in het meer welgestelde, minder religieuze, meer individualistische westen met al z'n vormen van niet-standaard gezinnen er toch nog altijd meer emotioneel belang wordt gehecht aan wie je op de wereld heeft gezet, dan aan wie je grootgebracht heeft.
Dat voelt altijd als een iets te naïef romantisch beeld aan. Een beeld dat mooi in stand gehouden wordt door de samenleving waardoor je wel eens self fulfilling prophecy situaties zou kunnen creëren wat betreft mogelijke identiteitsproblemen, problemen bij gevoelens van verwantheid,... bij adoptie, donorschap en andere.
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 06 mar 2014 23:29

Liro schreef:
Bedoel je dan ook draagmoederschap dat niet betaald is? Bv. voor een bevriend koppel dat geen kinderen kan krijgen?
Wat bedoel je als niet betaald? Is dat geen financieel gewin of is dat geen tussenkomst in de gemaakte kosten.

Je zou het kunnen zien als een zeer altruïstisch daad. Toch stel ik me hier vragen bij. Welke garantie is er dat er geen druk is naar de moeder toe vanuit de vragende partij? Is de concipatie van een kind met het oog op afstand doen van ditzelfde kind op zich al geen druk op de moeder die zorgt dat je niet kan spreken van vrijwilligheid wanneer ze later haar kind afstaat of verwacht wordt af te staan?

Ten tweede maak je een kind grond van een overeenkomst. Dit is volgens mij zeer gevaarlijk. Je kan nooit een overeenkomst maken waarbij de volle adoptie over een kind het te verhandelen goed is. Je maak op dit moment de zeggenschap over dit kind als handelswaar. Welke de overeengekomen prijs ook is. Dat lijkt in mijn opzicht sterk op kinderhandel. Het grote probleem ivm adoptie is dat het belang van het kind niet centraal staat. Er wordt maar tot adoptie overgegaan wanneer dit de situatie van het kind ten goede komt. Niet enkel omdat de adoptieouders een kind willen maar vooral omdat dit kind daar nood aan heeft.
Mirza schreef:
Er is voor mij wel een onderscheid tussen draagmoederschap uit simpelweg financiële nood en draagmoederschap door mensen die daar misschien wel aan verdienen, maar waarvoor het niet uit nood is. Het eerste is slavernij en fysiek misbruik. Je kinderwens mag dan nog zo groot zijn, je doet daar niet aan mee. Er bestaat niet zoiets als recht hebben op een kind, stop.
Het tweede kan me niet zoveel schelen. Zolang de draagmoeder zich goed verzorgt, er duidelijke schriftelijke afspraken zijn gemaakt en het koppel met het kinderwens zelf de nodige ouderlijke kwaliteiten kan opbrengen.

Ik snap niet goed hoe het komt dat zelfs hier in het meer welgestelde, minder religieuze, meer individualistische westen met al z'n vormen van niet-standaard gezinnen er toch nog altijd meer emotioneel belang wordt gehecht aan wie je op de wereld heeft gezet, dan aan wie je grootgebracht heeft.
Dat voelt altijd als een iets te naïef romantisch beeld aan. Een beeld dat mooi in stand gehouden wordt door de samenleving waardoor je wel eens self fulfilling prophecy situaties zou kunnen creëren wat betreft mogelijke identiteitsproblemen, problemen bij gevoelens van verwantheid,... bij adoptie, donorschap en andere.
Ik hoop dat ik in bovenste duidelijk heb gemaakt dat het me niet daarover gaat. Het gaat me wel over de integriteit van het kind, de zwakke positie van de draagmoeder en het ondergeschikte belang van het kind. Daarnaast zorgen deze dingen er voor dat er ook geen rechtszekerheid is voor de wensouders.

Disco Trut schreef:
Mirza schreef:Ik snap niet goed hoe het komt dat zelfs hier in het meer welgestelde, minder religieuze, meer individualistische westen met al z'n vormen van niet-standaard gezinnen er toch nog altijd meer emotioneel belang wordt gehecht aan wie je op de wereld heeft gezet, dan aan wie je grootgebracht heeft.
²

Ik zou het echt nooit zo goed hebben kunnen verwoorden.

Ja, je "nest" is belangrijk, absoluut, maar iemand die altijd in een warme nest heeft gezeten (en geweten dat) die niet noodzakelijk zijn/haar biologische nest is, voor één keer wil ik ze gerust wel eten geven, de werkelijke "probleemgevallen" die dat zou veroorzaken.
Volgens mij is dit een verwarring van adoptie een draagmoederschap.
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 07 mar 2014 09:38

Disco Trut schreef: Waarom ik me eens verklaarde met wat hierboven werd geschreven is omdat ik ervan overtuigd ben dat een kind ouders nodig heeft, waardoor/waarbij het heel gewenst is, en dat ik het vreemd vind dat men er zo automatisch van uitgaat dat die ouders de biologische ouders zijn.
²
Ik vind precies dat we voorbij dat biologische mogen geëvolueerd zijn.

En Vorvzie: ik bedoelde 'zonder financieel gewin'.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 07 mar 2014 11:34

vorvzie schreef: Volgens mij is dit een verwarring van adoptie een draagmoederschap.
Nee hoor, bij beide hoor je altijd de opmerking "jamaar wat met je biologische vader of moeder" en wordt er bijna een schuldgevoel aangepraat alsof je die biologische ouder (of draagmoeder aangezien ik niet weet of zij wettelijk als biologische ouder aanzien wordt) tekort doet als je niet zo'n grote emotionele waarde aan hen hecht. Terwijl je ze meestal nooit gekend hebt en je werkelijke ouders degene zijn die, naast geborgenheid - veiligheid - zekerheid en liefde geven, alles binnen hun macht gedaan hebben om jou te geven wat je nodig hebt of had. Wat maakt het dan uit hoe je op de wereld terecht gekomen bent, je hebt je ouders.
Met de noot dat zaken zoals verkrachting of draagmoederschap uit armoede écht niet oké is, natuurlijk.

Het wettelijke aspect heeft Disco Trut al uitgelegd.
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 08 mar 2014 10:13

Ik kan me best wel akkoord verklaren met jullie, de wet is dat trouwens ook. Ouderschap is niet enkel gebaseerd op de biologische afstamming. Een voorbeeld daarvan kan dit zijn: Wanneer een eicel van iemand in een labosituatie bevrucht wordt met een zaadcel en vervolgens in een baarmoeder wordt geplaatst dan zal de vrouw die bevalt van het kind de moeder zijn. Terwijl zowel zaad- als eicel van een donor kunnen zijn. Biologisch gezien heeft de 'moeder' dus geen verwantschap met het kind.

Ik ben ook volledig eens met jullie punt dat een thuissituatie voor het kind zeer belangrijk is. Zorgende ouders, die het kind alles geven wat het nodig heeft en door het kind gezien worden als zijn ouders, alle aspecten van een ouderschap op zich nemen. Daar kan niemand tegen zijn, denk ik. Zeker niet wanneer het kind uit een situatie komt die veel minder positief was. Maar zoals DT zegt is dit het principe van adoptie, in het belang van het kind.

Een punt dat ik niet begrijp is dat jullie vinden dat een vrouw die een kind baart niet automatisch de moeder moet zijn. Ik vind dat dit bij de integriteit van de mens hoort. Het feit dat je als moeder volledig autonoom kan beslissen over je lijf en dat het kind dat jij gedragen hebt ook jouw kind is. Op welke manier of met welke reden dat kind dan ook verwekt is. Als ik de denkoefening doe stoot het mij tegen de borst dat iemand anders zou kunnen zeggen: 'dit is mijn kind' wanneer ik dit kind 9 maand gedragen heb. Ik denk dat een 'draagmoeder' wel degelijk een band opbouwt met het kind in haar lichaam. Waarom zou een in eerste instantie draagmoeder niet goed voor dat kind kunnen zorgen? Louter en alleen omdat de verwekking van dit kind gebeurd is met het oog op draagmoederschap?

Het is correct dat de wensouders waarschijnlijk zeer goed voor een kind zouden zorgen. Maar deze wens of intentie tot goede zorgen primeren voor mij niet boven de integriteit van de vrouw die het kind droeg.

Als ik jullie betoog goed kan vatten, speelt het zich bij jullie vooral af wanneer het kind bv 10 jaar is, opgroeit in een goed gezin. Het is correct dat het kind in kwestie op zich geen schade heeft dat het een 'draagmoeder' kind is. Maar waarom moet dit kind dan een deel van het erfelijk materiaal dragen van de wensouders? Waarom kan je als ouder je dan niet beperken tot een kind waar het oorspronkelijke gezin niet in de zorg kon voorzien en de nieuwe ouders dit wel doen? De klassieke filosofie achter adoptie.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 08 mar 2014 10:32

vorvzie schreef:Wat ik niet begrijp is dat jullie vinden dat een vrouw die een kind baart niet automatisch de moeder moet zijn. Ik vind dat dit bij de integriteit van de mens hoort. Het feit dat je als moeder volledig autonoom kan beslissen over je lijf en dat het kind dat jij gedragen hebt ook jouw kind is. Op welke manier of met welke reden dat kind dan ook verwekt is. Als ik de denkoefening doe stoot het mij tegen de borst dat iemand anders zou kunnen zeggen: 'dit is mijn kind' wanneer ik dit kind 9 maand gedragen heb. Ik denk dat een 'draagmoeder' wel degelijk een band opbouwt met het kind in haar lichaam. Waarom zou een in eerste instantie draagmoeder niet goed voor dat kind kunnen zorgen? Louter en alleen omdat de verwekking van dit kind gebeurd is met het oog op draagmoederschap?

Het is correct dat de wensouders waarschijnlijk zeer goed voor een kind zouden zorgen. Maar deze wens of intentie tot goede zorgen primeren voor mij niet boven de integriteit van de vrouw die het kind droeg.
Die integriteit die je hier betoogt is dogma (in de niet-religieuze betekenis). Het is ingegeven door een waardepatroon, maar je kan er geen rationele basis voor vinden. Wensouders kunnen even goed voor een kind zorgen, een biologische band heeft geen directe gevolgen, maar toch hecht je waarde aan die 'integriteit'. Dat is dan toch ingegeven is door buikgevoel? Dat vind ik niet voldoende reden om iets niet toe te laten.
Verder snap ik niet helemaal dat je zegt dat de moeder niet autonoom beslist over haar lijf? Tenzij het om gedwongen draagmoederschap/afstand gaat uiteraard.

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 08 mar 2014 10:42

Liro schreef:
vorvzie schreef:Wat ik niet begrijp is dat jullie vinden dat een vrouw die een kind baart niet automatisch de moeder moet zijn. Ik vind dat dit bij de integriteit van de mens hoort. Het feit dat je als moeder volledig autonoom kan beslissen over je lijf en dat het kind dat jij gedragen hebt ook jouw kind is. Op welke manier of met welke reden dat kind dan ook verwekt is. Als ik de denkoefening doe stoot het mij tegen de borst dat iemand anders zou kunnen zeggen: 'dit is mijn kind' wanneer ik dit kind 9 maand gedragen heb. Ik denk dat een 'draagmoeder' wel degelijk een band opbouwt met het kind in haar lichaam. Waarom zou een in eerste instantie draagmoeder niet goed voor dat kind kunnen zorgen? Louter en alleen omdat de verwekking van dit kind gebeurd is met het oog op draagmoederschap?

Die integriteit die je hier betoogt is dogma (in de niet-religieuze betekenis). Het is ingegeven door een waardepatroon, maar je kan er geen rationele basis voor vinden. Wensouders kunnen even goed voor een kind zorgen, een biologische band heeft geen directe gevolgen, maar toch hecht je waarde aan die 'integriteit'. Dat is dan toch ingegeven is door buikgevoel? Dat vind ik niet voldoende reden om iets niet toe te laten.
Verder snap ik niet helemaal dat je zegt dat de moeder niet autonoom beslist over haar lijf? Tenzij het om gedwongen draagmoederschap/afstand gaat uiteraard.
Die integriteit is gedreven door mensenrechten, dat zijn waarden en normen, dat is correct. De integriteit heeft te maken met het respect voor de vrouw die het kind droeg. Die integriteit is niet ingegeven door het buikgevoel, maar door wetten die personen beschermen.
Wanneer de wensouder de ouder zou zijn bij geboorte en niet de draagmoeder kan je spreken van een gedwongen afstand doen van het kind.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 09 mar 2014 11:04

Welk mensenrecht? Zolang er vrije keuze is, zie ik niet in welk 'mensenrecht' jij hier inroept?

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 09 mar 2014 22:57

Liro schreef:Welk mensenrecht? Zolang er vrije keuze is, zie ik niet in welk 'mensenrecht' jij hier inroept?
Universele verklaring van de rechten van de mens:
Artikel 12
Niemand zal onderworpen worden aan willekeurige inmenging in zijn persoonlijke aangelegenheden, in zijn gezin, zijn tehuis of zijn briefwisseling, noch aan enige aantasting van zijn eer of goede naam. Tegen een dergelijke inmenging of aantasting heeft een ieder recht op bescherming door de wet.

Artikel 25
Een ieder heeft recht op een levensstandaard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin, waaronder inbegrepen voeding, kleding, huisvesting en geneeskundige verzorging en de noodzakelijke sociale diensten, alsmede het recht op voorziening in geval van werkloosheid, ziekte, invaliditeit, overlijden van de echtgenoot, ouderdom of een ander gemis aan bestaansmiddelen, ontstaan ten gevolge van omstandigheden onafhankelijk van zijn wil.

Moeder en kind hebben recht op bijzondere zorg en bijstand. Alle kinderen, al dan niet wettig, zullen dezelfde sociale bescherming genieten.

Zoals ik hierboven zei is: Wanneer de wensouder de ouder zou zijn bij geboorte en niet de draagmoeder kan je spreken van een gedwongen afstand doen van het kind. Dat is wanneer de rechten van de moeder geschonden worden. Als daar een contract over afgesloten kan worden zijn mensen niet meer beschermd. De moeder en kind die gescheiden worden door een contract dat is inmenging door degene die het contract laat gelden.

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 10 mar 2014 14:57

vorvzie schreef: Zoals ik hierboven zei is: Wanneer de wensouder de ouder zou zijn bij geboorte en niet de draagmoeder kan je spreken van een gedwongen afstand doen van het kind. Dat is wanneer de rechten van de moeder geschonden worden. Als daar een contract over afgesloten kan worden zijn mensen niet meer beschermd. De moeder en kind die gescheiden worden door een contract dat is inmenging door degene die het contract laat gelden.
Gedwongen afstand doen?
Wanneer je aan zoiets begint, moet je sowieso erkennen dat je afstand doet van het kind. Dat is het hele concept net. Je neemt tijdelijk een ongeboren kind op om het bij de geboorte te bezorgen aan een ander. Iemand die daar van in het begin niet mee akkoord is, hoort helemaal geen deel uit te maken van een concept als draagmoederschap.
Iemand die het kind nadien toch niet wil afstaan, zou daartoe overhaalt moeten worden. Je kan zo'n zwaar emotioneel 'contract' dat je aangaat niet eenzijdig naast je neer leggen. Jij hebt de belofte gemaakt dat je tijdelijk voor dat ongeboren kind zal zorgen, in ruil voor een soort vergoeding, de andere kant heeft de belofte gedaan dat ze een warme thuis voor dat kind zullen voorzien. Punt.

Laat ons wensen dat er net wél een duidelijk contract aanwezig is, ter bescherming van de draagmoeder, het kind en de wensouders. Anders wantoestanden alom. Er moet een deftig wettelijk kader zijn, duidelijke afspraken op papier, zowel voor als tijdens en na moet er degelijke begeleiding zijn en beide kanten moeten economisch of psychologisch gelijkwaardig zijn. Waarmee ik bedoel dat draagmoederschap uit nood absoluut vermeden moet worden, net zoals enkel toegang krijgen tot een kind dankzij grote rijkdom zonder dat je de nodige psychologische (emotionele, ouderlijke?) capaciteiten bezit, ook absoluut vermeden moet worden. En beide kanten volledig op de hoogte zijn van de mogelijke voor- en nadelen.

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 10 mar 2014 18:22

@DT: Ik zeg niet dat vrouwen zo wie zo een band hebben met hun kind. Ik zeg wel dat je als vrouw die band kan hebben. Dat zou reden genoeg moeten zijn.
Ik vind het vreemd dat een mens via een contract gemaakt zou kunnen worden en vervolgens afgestaan, na de draagmoeder komt de labobaby?

@Mirza: "Iemand die het kind nadien toch niet wil afstaan, zou daartoe overhaalt moeten worden. Je kan zo'n zwaar emotioneel 'contract' dat je aangaat niet eenzijdig naast je neer leggen."
Dus de emotie van de wensouders primeert boven die van de draagmoeder?

" Waarmee ik bedoel dat draagmoederschap uit nood absoluut vermeden moet worden, net zoals enkel toegang krijgen tot een kind dankzij grote rijkdom zonder dat je de nodige psychologische (emotionele, ouderlijke?) capaciteiten bezit, ook absoluut vermeden moet worden."
Vanaf wanneer er financiële compensatie is kan je draagmoederschap uit noodzaak niet uitsluiten, denk ik. Dit alleen al zou voldoende reden kunnen zijn om het te verbieden.

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 11 mar 2014 16:21

vorvzie schreef: Dus de emotie van de wensouders primeert boven die van de draagmoeder?
Uiteindelijk wel ja. Het is net onderdeel van de taak van de draagmoeder om eigen verlangens te vermijden en te onderdrukken. Ook dat is op voorhand geweten. En het is onderdeel van de taak van de wensouder om er emotioneel naar toe te leven.
vorvzie schreef:Vanaf wanneer er financiële compensatie is kan je draagmoederschap uit noodzaak niet uitsluiten, denk ik. Dit alleen al zou voldoende reden kunnen zijn om het te verbieden.
Dat vind ik toch een beetje te gemakkelijk. Ik denk dat er weldegelijk in de overgrote meerderheid van de gevallen vastgesteld zou kunnen worden of de draagmoeder dit uit financiële nood doet of niet. Om voldoende eten te kunnen voorzien, een dak boven het hoofd te behouden, medische en schoolrekeningen te betalen,.. In de gevallen waarin dat toch niet volledig duidelijk zou zijn, mag er geen toegang zijn tot draagmoederschap.

Het is te hopen dat er op z'n minst financiële compensatie wordt aangeboden anders kan je weer terug van mishandeling spreken. Een zwangerschap brengt heel wat kosten, aanpassingen en ongemakken met zich mee. Wat er buiten die financiële compensatie wel of niet aangeboden wordt dat moeten beide partijen onderling overeenkomen.

Gesloten