Kan je eerste relatie de ware zijn?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Manspersoon
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Kan je eerste relatie de ware zijn?

Bericht door Manspersoon » 01 jan 2014 22:06

De beste match is diegene die beter is dan alle anderen. Wat doe je dan echter als je helemaal niks hebt om mee te vergelijken? Hoe kan je weten of je partner goed kust, neukt of discussies oplost als je helemaal niemand hebt om mee te vergelijken?
Uiteindelijk zijn we niets meer dan een ingewikkelde tekening op een rots, midden in een woestijn van sterren.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Re: Kan je eerste relatie de ware zijn?

Bericht door Stilicho » 01 jan 2014 22:13

Ja, dat kan. Maar het moet niet.

Er zijn mensen die blij zijn met wat ze hebben en geen nood hebben aan vergelijken. Goed voor hen.

Manspersoon
Senior user
Senior user

Bericht door Manspersoon » 01 jan 2014 22:24

Stilicho schreef:Ja, dat kan. Maar het moet niet.

Er zijn mensen die blij zijn met wat ze hebben en geen nood hebben aan vergelijken. Goed voor hen.
Hulpvaardig zijn gaat je echt niet goed af, hé?
Uiteindelijk zijn we niets meer dan een ingewikkelde tekening op een rots, midden in een woestijn van sterren.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 01 jan 2014 22:51

Ik denk dat het kan, maar het is niet voor iedereen weggelegd. Je kan het veel uitvoeriger beargumenteren, maar hier komt het volgens mijn mening op neer.

Is het zo erg dat ik mezelf beknopt uitdruk? Er komt vast wel een reactie van iemand die graag schrijft en hetzelfde zegt als ik in duizend woorden.

P.S.: Hulpvaardigheid is slechts een (ongetwijfeld aangename) neveneigenschap van de discussies hier, die niet af te dwingen valt.

Christophe
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Christophe » 02 jan 2014 01:11

Natuurlijk kan je eerste relatie de ware zijn. Er bestaat echter geen manier om ervoor te zorgen dat je eerste relatie zéker de ware is, dus je moet zien dat je niet leeft met de intense hoop/bedoeling/gedachte dat je echt wil dat je eerste relatie meteen de ware is. Je mag er wel naar streven natuurlijk en op hopen maar niet té hard. Dat zeg ik gewoon omdat als je daar wel al je hoop op zet en die eerste relatie mislukt toch (en soms valt zo'n tegenslag echt niet te vermijden, hoe voorzichtig je ook bent), dan zou het wel eens heel erg pijn kunnen doen omdat je dan niet enkel mogelijk liefdesverdriet hebt, maar ook nog eens moet verwerken dat je hele liefdesbeeld in duigen valt omdat blijkt dat je eerste liefde toch niet je ware liefde was.

Het is natuurlijk wel zo dat sommige mensen "more likely" zijn om al van de eerste keer hun echte liefde tegen te komen (hoe je "echte liefde" dan ook opvat, want dat is nog een andere discussie die hier niet thuishoort) dan andere mensen, omdat sommigen (volgens mij de meesten) eerder van het experimentele type zijn (die volgen snel hun gevoelens, ook als die achteraf misschien niet sterk genoeg bleken, of als achteraf blijkt dat ze te veel in de wolken waren om in te zien dat ze werden verblind door hun verliefdheid) en dus meer kans hebben dat hun eerste relaties niet van blijvende aard zijn, terwijl (meer zeldzame) anderen meteen hun geld inzetten op hun geloof in ware liefde, en dus kritisch en voorzichtig afwachten tot ze iemand tegenkomen van wie ze echt geloven dat het wel eens de ware liefde zou kunnen zijn. Uiteraard kan die gedachte ook nog fout zijn, maar die mensen zullen alleszins minder kortstondige relaties hebben. Denk ik. Ik ben zowat het tegengestelde van een deskundige, als ik erover nadenk.

Maar goed. Stel dat je in je eerste relatie zit en je hebt dus geen archief aan vroegere liefdes waarmee je kunt vergelijken. Ik denk dat dat echt helemaal niet uitmaakt. Uiteraard, als je al relaties hebt gehad, weet je waarom die zijn misgelopen en weet je dus ook wat belangrijke dingen zijn voor jou in een relatie. Maar als je die ervaring niet hebt, zul je heus ook wel merken of het goed zit of niet. Zéker over de lichamelijke dingen zoals kussen en seks hebben zou ik me geen zorgen maken. Ik denk niet dat je moet kunnen vergelijken om te kunnen oordelen of een kus/vrijpartij goed aanvoelde of niet. En verder moet je er vooral op letten dat je altijd eerlijk bent tegen jezelf. Dat klinkt misschien stom, maar dat is echt belangrijk. Er zijn namelijk veel mensen die zichzelf - misschien onbewust - voorliegen, en wijsmaken dat alles in de relatie goed zit en dat ze gelukkig zijn. Dat is volgens mij uit angst voor verandering ofzo, of uit angst dat het alleen maar erger gaat worden. Maar geloof me: als het niet goed zit kun je dat het beste eerlijk toegeven aan jezelf, en op tijd inzien dat je relatie toch niet is wat ze zou moeten zijn, in plaats van maandenlang - of zelfs jarenlang - te proberen om gelukkig te zijn terwijl je diep vanbinnen weet dat je ongelukkig bent. Dat is voor geen van beide partners goed.

PS: Ik ontken niet dat bovenstaande 562 woorden bondig kunnen worden samengevat in de uitleg van Stilicho. Maar ik ben dus zo iemand die het liever (té) uitgebreid uitlegt. Terwijl ik niet eens een kenner ben.
We are infinite.

mientje
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door mientje » 02 jan 2014 08:02

Ik denk ook dat het kan. Elke relatie die je begint is een potentiële ware en door elkaar beter te leren kennen, omstandigheden, te grote verschillen kan die relatie stuklopen. De beste match is diegene waarmee je samen wilt blijven (als dat is naar waar je op zoek bent natuurlijk). Maakt dat dan uit dat er misschien iemand op de wereld is waarmee het misschien NOG beter zou werken?

Zus
Regular user
Regular user

Bericht door Zus » 07 jan 2014 10:39

Als het niet kan, dan ben ik nu 9 1/2 jaar samen met iemand die niet de ware is, dus ik denk dat het wel kan. :wink: 100% zeker ben ik natuurlijk niet, maar ik denk dat je dat nooit kan zijn, ook niet als je wel kan vergelijken met voorgaande relaties.

BiNDing
Forum addict
Forum addict

Bericht door BiNDing » 07 jan 2014 12:07

Disco Trut schreef:
Spoiler! :
Kunnen vergelijken lijkt me geen noodzakelijke vereiste om te weten wat je wil van/in een relatie.

Veel mensen zullen er uiteindelijk op die manier wel min of meer achter zijn gekomen en zullen hebben bijgeleerd hoe je dat nu eigenlijk doet werken, zo'n relatie, maar het kan ook perfect zonder denk ik.

Ik ben het dan ook niet met je eens dat "de beste match die is die beter is dan alle anderen". De beste match is diegene die het best aansluit bij wat jij wil en verwacht van een partner.

Als je om dat te weten te komen moet vergelijken, ja, dan lijkt het me moeilijk om meteen raak te schieten want dan blijf je voortdurend op zoek naar een nog groener stukje gras in een wei die mogelijks zelfs overal even lentefris is
.
Ik zal het nog maar eens zeggen, België omvormen tot republiek en DT for president! Nu!
Exacte verwoording van mijn gedachten. En beter dan ik zelf zou kunnen :)
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

jannyjillian
New user
New user

Bericht door jannyjillian » 07 jan 2014 16:43

Dat kan zeker!

Ik zit al meer dan 13 jaar in mijn eerste relatie... het wordt eigenlijk alleen maar beter ;-)

ik heb toch niet het gevoel dat ik iets mis/gemist heb...

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 07 jan 2014 17:57

Ik denk zelfs dat je beter bent met je eerste lief, ipv heel veel vergelijkingen te hebben, want daar word je zot van.
Ik denk zeker dat het kan.

Fluostift
Regular user
Regular user

Bericht door Fluostift » 10 jan 2014 21:37

Elk mens snijdt aan twee kanten. Je eerste liefde kan je ware liefde zijn, je tweede kan de ware zijn, of je derde pas, enzovoort. Ik denk vooral dat dé klik er moet zijn en dat je eraan moet blijven werken ongeacht de hoeveelste relatie het is.

Ik zit nu ook al een drietal jaren in een relatie met mijn eerste echte lief die zeer goed aanvoelt en waarin ik mezelf helemaal kan zijn en zij ook. Dus het kan echt dat de eerste liefde dé ware liefde is. Maar zoals ik al zei, blijven aan werken en volhouden vooral ook door de moeilijke momenten doorkomen. Je moet niet kunnen vergelijken om zeker te zijn dat deze beter is dan al de andere die je ooit gehad zou hebben, je moet het op de moment zelf dé perfecte persoon voor jou vinden.

Gesloten