Relatie met iemand met een beperking

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
LieverEvenAnoniem

Relatie met iemand met een beperking

Bericht door LieverEvenAnoniem » 05 dec 2013 21:29

Hoe staan jullie tegenover een relatie met iemand die een beperking heeft?
Zou een beperking jullie tegenhouden om een relatie met iemand te beginnen?
Welke dingen in die categorie zouden je tegenhouden om toe te geven aan een verliefdheid?

Wat als je lief aan een of ander ongeluk een beperking overhoudt?

Of als je iemand leert kennen met een beperking die stabiel is, of net nog helemaal niet stabiel?
Als er ruimte is voor verbetering, of net veel kans op achteruit gaan?
Als er zeer veel pijn in het spel is, of enkel ongemak?

Als je lief wat ondersteuning nodig heeft, letterlijk bij het stappen of het duwen van een rolstoel, of echt al meer hulp nodig heeft (denk aan echt verzorgen, wassen,...)

Of blind is?
Of doof?

Hoe staan jullie daartegenover?

jorisje
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Re: Relatie met iemand met een beperking

Bericht door jorisje » 05 dec 2013 23:04

Ik denk dat het mij niet zou tegenhouden moest ik verliefd worden op een jongen met een beperking. Een beperking zal een relatie naar mijn mening niet vergemakkelijken, maar als je iemand echt graag ziet neem je volgens mij die persoon ook zoals hij/zij is. Dit geldt volgens mij ook in een relatie. :)

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 05 dec 2013 23:09

Het hangt er ook wel vanaf welke beperking. Heb me al eens de vraag gesteld, wat als je verliefd wordt op iemand en die biecht na een tijd op dat hij met protheses loopt, of een kunstoog heeft,...Denk wel dat ik zoiets zou kunnen plaatsen.

Met iemand die bv. doof is of niet kan spreken, zou het nog iets anders zijn.

cestlavie
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door cestlavie » 06 dec 2013 00:35

Ik heb daar ook eens aan gedacht wat ik zou doen als ik verliefd zou zijn op iemand met een beperking. Een fysieke beperking zou mij helemaal niet tegenhouden, zelf al moet ik er voor zorgen maar met iemand die blind of doof zou ik het toch niet zo zien zitten.

Appelsien17
Regular user
Regular user

Bericht door Appelsien17 » 06 dec 2013 20:47

Hoi,ik zit in het buso(buiten gewoon sucendeir onderwijs),mensen met een beperking verdienen ook een kans vindt ik,het mag natuurlijk niet te erg zijn
Gr appelsien17

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 06 dec 2013 22:33

Dat is waar, maar liefde is niet rationeel.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Lawstudent
Forum addict
Forum addict

Bericht door Lawstudent » 07 dec 2013 13:24

Het hangt af van de handicap, als iemand een been minder heeft zou me dat niet veel uitmaken. (heb je bladerunner al eens goed bekeken :kwijl: dat die geen benen heeft maakt mij niets uit) Ik zou zelf niet een relatie starten met iemand die een handicap heeft die zo groot is dat ik die moet wassen, voeden, ... Ik zou me meer een verpleger voelen dan een lief.
Als mijn lief nu een handicap zou overhouden aan een ongeval dan zou ik wel blijven, omdat ik hem heel graag zie (van hem hou) en een handicap zou het niet veranderen.

Een relatie met een blinde of een dove zou minder erg zijn hoewel ik een relatie met een dove minder gemakkellijk zie gebeuren. Ik ken geen gebarentaal en ik praat graag :p Een relatie met een blinde zou geen al te groot probleem zijn. Mijn oma was blind en heel sterk, mss een van de sterkste mensen die ik ken, dus hecht ik geen belang aan de feit dat iemand kan zien.

Iemand met een mentale handicap zou ik nooit daten. Ik zou het niet aankunnen. Ik heb al vrijwilligerswerk gedaan met mensen met een mentale beperking en ik weet wat het inhoudt.
Most of life is hell, the best moments of life when everything comes together are few and fleeting. But you'll never get to the next great moment if you don't keep going. -P.A.-

Kleerkastkast
Experienced user
Experienced user

Bericht door Kleerkastkast » 07 dec 2013 14:44

Zeer interessant topic...

Zoals Samotex al zei, hangt het inderdaad af van de soort beperking. Iemand met bijvoorbeeld een prothese is een andere zaak dan iemand die een mentale beperking heeft, wat natuurlijk niet betekent dat het niet kan, en dan nog zijn er 'gradaties', hoewel dit niet het juiste woord is.

Bij een lichamelijke handicap... zou iemand die, zoals in de voorbeelden aangegeven werd, een prothese of een kunstoog heeft, geen enkel probleem kunnen vormen voor me. In mijn ogen is hier geen enkel verschil en is het niet erg belangrijk. Als die persoon in een rolstoel zit, is dit een andere zaak. Ik wil er nu al even bijvertellen dat ik nog niet in deze situatie gezeten heb en dus nog geen concrete mening kan hebben. Als ik er op dit moment over nadenk, zou ik toch enkele keren nadenken voor ik een relatie begin met iemand in een rolstoel. Hoeveel deze persoon ook voor je kan betekenen, er moet eens gedacht worden aan de 'nadelen': hij/zij kan niet overal heen, het vervoer kan een hinderpaal worden, enzovoort. Maar nogmaals: het kán, maar ik persoonlijk zou er toch over twijfelen.

Deel twee: wat als je vriend(in) een ongeval krijgt en hierbij een fysieke beperking krijgt. Deze vraag vind ik immens moeilijk te beantwoorden, aangezien mijn mening in strijd kan zijn met mijn vorige gedachten. In dit geval zou het een grote aanpassing worden, zowel fysiek als mentaal, maar betekent dit niet dat het niet mogelijk is. Als je al maanden of jaren relatie achter jullie hebben, kan het misschien helemaal niet uitmaken. Misschien wel. Ik weet hier echt geen antwoord op, maar de kans om in een relatie te zijn (/ te blijven), is volgens mij groter als deze persoon een ongeluk heeft gehad na jullie een relatie begonnen zijn, dan indien dit hiervoor gebeurd is.

Doof of blind zijn, lijkt me een kleiner probleem. Volgens mij zou het geen al té grote hindernis zijn als mijn vriendin doof is. Blind zijn daarentegen lijkt voor mij persoonlijk wat moeilijker, maar zeker te doen. Het zijn grote aanpassingen, maar ook dit kan.

Op vlak van mentale beperkingen, volg ik deels de mening van Lawstudent. De kans dat ik een relatie zou beginnen met hen, is redelijk miniem. Het zou zeer zwaar worden, en zouden zij je kunnen geven wat een persoon nodig heeft? Ik wil niet ondankbaar klinken, maar ik denk niet dat het voor mij persoonlijk mogelijk is.
Laatst gewijzigd door Kleerkastkast op 07 dec 2013 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Zathura
Regular user
Regular user

Bericht door Zathura » 07 dec 2013 15:24

Ik vind dat de vraag eerder zou moeten zijn: 'Zou jij verliefd kunnen worden op iemand met een beperking?"
Dat maakt het al heel wat moeilijker om op te antwoorden. Want voor je begint te denken aan een relatie zou je eerst toch al verliefd moeten worden en als ik toch al verliefd ben, dan zou ik het persoonlijk heel moeilijk vinden om 'nee' te zeggen tegen een relatie met diegene, gewoon omdat hij een beperking heeft. Ik ben iemand die heel veel overheeft voor diegene waar ik op verliefd ben. Of ik het ga kunnen volhouden? Geen idee, ik zal natuurlijk dagen hebben dat het me teveel zal zijn, maar als ik echt van die persoon hou, dan verwacht ik van mezelf dat ik er voor die persoon zal zijn.

Als we nu gaan kijken op het verliefd worden, dan kan ik zeggend at het afhangt van welke beperking het is. Het kan misschien heel cru klinken om te zeggen dat ik niet snel verliefd zal worden op iemand met een mentale handicap, maar dat is nu eenmaal zo. Op gebied van doof en blind ben ik veel makkelijker. Het zal ook moeilijk zijn, maar doof of blind zijn, is een minder grote drempel voor me dan een mentale handicap. Hetzelfde geldt ook voor iemand die niet meer kan lopen of een hand mist. Ik zal ook sneller verliefd kunnen worden op iemand met een lichamelijke handicap, dan iemand met een mentale handicap.
Laatst gewijzigd door Zathura op 07 dec 2013 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Raise a glass, 'cause I'm not done saying it.
They all wanna get rough, get away with it.
Let 'em talk 'cause we're dancing in this world alone.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 07 dec 2013 18:56

Er is inderdaad een verschil tussen verliefd worden op iemand met een beperking en blijven bij iemand met een beperking. In het tweede geval is er al liefde opgebouwd.

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 08 dec 2013 22:28

Wel ik heb helemaal niks tegen iemand met een fysieke beperking, vb een rolstoel vergt voor mij geen probleem.
Mentale beperking is weer iets anders. Mensen met een onstabiele psychische aandoening, been there; maar das niks voor mij
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

padzo
Regular user
Regular user

Bericht door padzo » 08 dec 2013 22:53

Ik zou er geen probleem van maken dat een persoon een beperking heeft op fysiek gebied, zolang het leefbaar blijft, in dr zin van: die persoon kan zo goed als helemaal voor zichzelf zorgen.

anders wordt het wanneer het gaat over mentaal gehandicapten, maar ik denk dat dit hier ook niet de kwestie is. We hebben het dan in geen geval over een,zwaar geval van dyslexie en die zaken, dan wel over achterlijkheid, in de pure zin van het woord, niet de denegrerende. Ik doe zelf kampen met zwaar mentaal gehandicapten. Mensen met het happy puppet syndroom, zware dyslexie, het syndroom van Down. Het is in geen geval gezond om met de personen in kwestie een relatie te hebben, die zou onstabiel zijn in elk geval en enkel en alleen op lust en welbehagen van de ander gerusten. Of die ander nu zelf achtergesteld, dan wel kerngezond is. Natuurlijk hebben ook zij seksuele behoeften, maar op dat vlak ben ik conservatief ingesteld. Akkoord, leer die mensen masturberen om eventuele frustraties te voornomen (zo gaat dat momenteel bij zwaar autistische personen bijvoorbeeld)., maar 'echte' seksuele handelingen vind ik echt niet kunnen.Dat is voor niemand in dat geval gezond

anders ligt het natuurlijk als de persoon met beperking volledig autonoom handelt en goed in zijn oordelen is.

Reindeer
New user
New user

Bericht door Reindeer » 22 dec 2013 20:05

Zathura schreef:Ik vind dat de vraag eerder zou moeten zijn: 'Zou jij verliefd kunnen worden op iemand met een beperking?"
Dat maakt het al heel wat moeilijker om op te antwoorden. Want voor je begint te denken aan een relatie zou je eerst toch al verliefd moeten worden en als ik toch al verliefd ben, dan zou ik het persoonlijk heel moeilijk vinden om 'nee' te zeggen tegen een relatie met diegene, gewoon omdat hij een beperking heeft. Ik ben iemand die heel veel overheeft voor diegene waar ik op verliefd ben. Of ik het ga kunnen volhouden? Geen idee, ik zal natuurlijk dagen hebben dat het me teveel zal zijn, maar als ik echt van die persoon hou, dan verwacht ik van mezelf dat ik er voor die persoon zal zijn.

Als we nu gaan kijken op het verliefd worden, dan kan ik zeggend at het afhangt van welke beperking het is. Het kan misschien heel cru klinken om te zeggen dat ik niet snel verliefd zal worden op iemand met een mentale handicap, maar dat is nu eenmaal zo. Op gebied van doof en blind ben ik veel makkelijker. Het zal ook moeilijk zijn, maar doof of blind zijn, is een minder grote drempel voor me dan een mentale handicap. Hetzelfde geldt ook voor iemand die niet meer kan lopen of een hand mist. Ik zal ook sneller verliefd kunnen worden op iemand met een lichamelijke handicap, dan iemand met een mentale handicap.
Ik kon m'n eigen mening niet beter verwoorden dan dit hier. Ik sluit me er dan ook VOLLEDIG bij aan.
“To be nobody-but-yourself- in a world which is doing its best, night and day,
to make you everybody else – means to fight the hardest battle which
any human being can fight; and never stop fighting.”

JustMe_
Experienced user
Experienced user

Bericht door JustMe_ » 23 dec 2013 12:55

Reindeer schreef:
Zathura schreef:Ik vind dat de vraag eerder zou moeten zijn: 'Zou jij verliefd kunnen worden op iemand met een beperking?"

Ik kon m'n eigen mening niet beter verwoorden dan dit hier. Ik sluit me er dan ook VOLLEDIG bij aan.
Daar ben ik het niet mee eens. Verliefd worden op iemand met een beperking lijkt mij gemakkelijker dan de beslissing te nemen een relatie te beginnen. Of ik zal eerder zeggen: een relatie vol te houden. Inderdaad, als je iemand graag ziet heb je er veel voor over. Maar hoe hard wordt dat 'houden van' beïnvloed door het feit dat je zoveel voor die persoon moet overhebben. Bij prille verliefdheid kan je veel aan, maar wat gebeurt er als je een langere tijd samen bent met iemand waar je veel voor moet doen of net moet laten? Volgens mij kiest de meerderheid er dan toch voor om de relatie te beëindigen - vooral als men nog erg jong is.
Ik ben zelf verliefd geworden op iemand met een fysieke beperking, en al een geluk is zij hetero en valt er dus weinig te kiezen. Ik kan namelijk nu al zeggen dat ik niet weet of ik een relatie zou volhouden, hoe graag ik haar ook zie momenteel. Misschien is dat egoïstisch ja, maar het is een afweging die je maakt: wegen de dingen die je moet doen en laten door die beperking zwaarder door dan de liefde die je voelt?
Als je al een relatie hebt, en je partner door een ongeluk een beperking heeft, zit de zaak wat anders in elkaar. Ik denk dat ik dan uit plichtsgevoel wel zou blijven. Ik weet niet of mijn geweten dat anders zou aankunnen. Maar is dat dan per se goed? Uiteindelijk komt het er maar op neer dat ik gelukkig wil zijn, en ik vind dat je dat jezelf en een ander niet mag kwalijk nemen.
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!

Reindeer
New user
New user

Bericht door Reindeer » 25 dec 2013 17:11

JustMe_ schreef:
Reindeer schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Verliefd worden op iemand met een beperking lijkt mij gemakkelijker dan de beslissing te nemen een relatie te beginnen. Of ik zal eerder zeggen: een relatie vol te houden. Inderdaad, als je iemand graag ziet heb je er veel voor over. Maar hoe hard wordt dat 'houden van' beïnvloed door het feit dat je zoveel voor die persoon moet overhebben. Bij prille verliefdheid kan je veel aan, maar wat gebeurt er als je een langere tijd samen bent met iemand waar je veel voor moet doen of net moet laten? Volgens mij kiest de meerderheid er dan toch voor om de relatie te beëindigen - vooral als men nog erg jong is.
Ik ben zelf verliefd geworden op iemand met een fysieke beperking, en al een geluk is zij hetero en valt er dus weinig te kiezen. Ik kan namelijk nu al zeggen dat ik niet weet of ik een relatie zou volhouden, hoe graag ik haar ook zie momenteel. Misschien is dat egoïstisch ja, maar het is een afweging die je maakt: wegen de dingen die je moet doen en laten door die beperking zwaarder door dan de liefde die je voelt?
Als je al een relatie hebt, en je partner door een ongeluk een beperking heeft, zit de zaak wat anders in elkaar. Ik denk dat ik dan uit plichtsgevoel wel zou blijven. Ik weet niet of mijn geweten dat anders zou aankunnen. Maar is dat dan per se goed? Uiteindelijk komt het er maar op neer dat ik gelukkig wil zijn, en ik vind dat je dat jezelf en een ander niet mag kwalijk nemen.
Ik snap uw mening ergens ook wel, maar dan ben ik toch wat anders ingesteld dan u. Voor mij is échte liefde echt wel zoiets als 'in goede en kwade dagen'. Ik kan mij niet voorstellen dat als mijn lief (ik heb er geen, maar stel..) vandaag een ongeval tegen komt dat ik die morgen of volgende week niet meer moet hebben omdat er teveel misserie of zorgen komt bij kijken. Puur voor de handicap zou ik die persoon nooit of te nimmer laten vallen. Natuurlijk kan de situatie heel veel spanningen en ruzies met zich meebrengen waardoor mensen wél uit elkaar groeien en de relatie beëindigen.

En stel dat IK degene ben die plots een ongeval krijg en jij bent mijn lief dan zou ik het trouwens verschrikkelijk vinden dat je uit 'plichtsgevoel' bij mij zou blijven..
“To be nobody-but-yourself- in a world which is doing its best, night and day,
to make you everybody else – means to fight the hardest battle which
any human being can fight; and never stop fighting.”

warmewafel
New user
New user

Bericht door warmewafel » 28 dec 2013 14:48

Fysieke of sensoriêle beperkingen zouden voor mij niet echt uitmaken denk ik. Iemand die gebarentaal spreekt heeft misschien zelfs een streepje voor :p Wat de fysieke beperking betreft hangt het natuurlijk ook wel een beetje af van wat het is, iemand die bv het locked-in syndroom heeft en bv enkel zijn oog kan bewegen, dat zou ik moeilijker vinden.

Een verstandelijke beperking lijkt mij moeilijk omdat ik graag discussieer en diepgaande gesprekken voer enzo. Al heb ik uit ervaring geleerd dat dat ook kan met een verstandelijke beperking ;)

Ik denk ook wel dat er een verschil is tussen een partner hebben die een beperking krijgt na een ongeval, of iemand die de beperking al heeft voor je hem/haar leren kennen hebt

katrientje
New user
New user

Bericht door katrientje » 28 dec 2013 17:34

ik heb eens een verhaal van iemand gehoort, 28j ongeval gehad nek gebroken ...etc
hij was volledig verlamd, hij bestuurde zijn rolstoel met zijn hoofd en mond ,
hij werd ook beademd door een tube in keel,
is 1 van de zo weinige die kan praten met zo een tube ...
maar in de revalidatiehuis waar hij woonde is hij iemand tegen gekomen die er werkte,
die is wel onslagen,
maar heb er toch mijn twijfels over, want hij kan haar niet aanraken, vastpakken, kussen (zonder een kus te vragen)
nu zijn ze al ruim een jaar samen, ze gaan samen een huis bouwen, waar zij gaat in wonen, en hij blijft in de instelling wonen... mooi maar heb toch mijn twijfel over zoiets

NathanielM
New user
New user

Bericht door NathanielM » 31 jan 2014 14:26

Ik schaar mij achter de mening dat fysieke en sensoriële handicaps mij minder een probleem lijken dan een mentale handicap. Bij mentale handicap zou ik toch wat langer nadenken denk ik, en vanaf een bepaald punt is het uitgesloten. Ik denk dat je bij een heel ernstige handicap (fysiek dan) sowieso minder kans heb om zo een persoon te leren kennen vanwege de beperkte integratie soms. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of ik daar een probleem mee zou hebben. Psychische stoornissen lijken mij ook ingewikkeld en het hangt denk ik enorm af van de ernst, de fase waarin je die persoon tegen komt en de soort problemen die de persoon heeft. Ik weet ook wel van mijzelf dat ik het risico loop om te veel te gaan 'zorgen' dus zou ik wel twee keer nadenken. Ik denk dat je sowieso moet werken aan zo'n relatie dus ik denk niet dat ik het van het begin zou uitsluiten.

Gesloten