Taal-IQ

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
mam
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Taal-IQ

Bericht door mam » 04 nov 2013 18:20

Dat bestaat blijkbaar ook. Misschien interessant voor de studentjes onder ons. :)
Hoe staat het met uw taal-intelligentie of taal-IQ? Kunt u snel de belangrijkste informatie uit een tekst halen? Reikt uw woordenschat ver genoeg om een academische of wetenschappelijke tekst snel te doorgronden? Ook als u onder tijdsdruk staat?

De KU Leuven testte 9.000 eerstejaarsstudenten op die capaciteiten. Voor De Standaard en Radio 1 stelde ze een gelijkaardige test op. Hoe hoog scoort u op die test? Zou u (nog steeds) een goede beurt maken aan de hogeschool of op de unief?

Ontdek het hier en doe de Taal-IQ-test van de KU Leuven, De Standaard en Radio1.

http://taaliqtest.standaard.be/
Mijn score:
Uw persoonlijke score is 73%.

U scoort gemiddeld op de Taal-IQ-test. U zou een opleiding in het hoger onderwijs moeten aankunnen, al kan het zijn dat u uw taalvaardigheid hier en daar nog moet bijschaven.

Nochtans dacht ik beter te scoren... maar ik lees amper nog iets.

En wat is uw score?
Het onderhouden van de verwachtschappen is belangrijker dan het najagen van elke verzuchting.

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Re: Taal-IQ

Bericht door Kat » 04 nov 2013 18:53

'k had ook 73%. 'k had het eigenlijk slechter verwacht.

Kingdom
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Bericht door Kingdom » 04 nov 2013 19:50

Ik haalde 100% :yeahimcool:
Where you used to be, there is a hole in the world, which I find myself constantly walking around in the daytime, and falling in at night

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 04 nov 2013 22:27

Kingdom schreef:Ik haalde 100% :yeahimcool:
Ditto, maar hoe bevooroordeeld is dat ding wel niet. Alleen al die vraag over inductie en deductie.. Opgezet door wetenschappers zeker?
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 04 nov 2013 22:31

85%. 8)
Ars Gratia Artis

lenny
Forumkoppel 2017

Bericht door lenny » 04 nov 2013 23:54

87% :yeahimcool:

BiNDing
Forum addict
Forum addict

Bericht door BiNDing » 05 nov 2013 00:12

93%
Aww yiss.
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

Coincidence
Forum addict
Forum addict

Bericht door Coincidence » 05 nov 2013 01:02

Ik ook 93% :mrgreen:
Come quickly, I'm tasting stars!

Kingdom
Experienced user
Experienced user

Bericht door Kingdom » 05 nov 2013 08:06

Liro schreef:
Kingdom schreef:Ik haalde 100% :yeahimcool:
Ditto, maar hoe bevooroordeeld is dat ding wel niet. Alleen al die vraag over inductie en deductie.. Opgezet door wetenschappers zeker?
Ik hoorde op Radio 1 dat die test gedeeltelijk is opgesteld om te bepalen hoe snel je academische teksten kan interpreteren of iets dergelijks. Inductie en deductie zijn nu ook niet echt puur wetenschappelijke begrippen in mijn ogen.
Where you used to be, there is a hole in the world, which I find myself constantly walking around in the daytime, and falling in at night

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 05 nov 2013 09:12

Ik had 'maar' 13/15, maar ik had wel nog 4 minuten over. Ik ben niet zo goed in testen afleggen.

Dylan91
New user
New user

Bericht door Dylan91 » 05 nov 2013 09:22

Ik heb maar 47% :( oke euhm ja nu voel ik me wel een beetje dom :p

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 05 nov 2013 13:33

Ik blijf het toch een beetje biased vinden. Inductie en deductie mogen dan niet puur wetenschappelijk zijn (vooral deductie, inductie hoor je nu toch 'echt' weinig in het dagelijkse leven), maar het neigt er toch naar. Correlatie is ook een begrip dat vooral in de statistiek prominent is. Gezien dat dit waarschijnlijk psychologen zijn, beschuldig ik ze van een slechte onderzoeksopzet :P

Maar goed, we mogen ons nog eens slim voelen zeker? :yeahimcool:
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

mam
New user
New user

Bericht door mam » 05 nov 2013 14:22

Liro schreef:Ik blijf het toch een beetje biased vinden. Inductie en deductie mogen dan niet puur wetenschappelijk zijn (vooral deductie, inductie hoor je nu toch 'echt' weinig in het dagelijkse leven), maar het neigt er toch naar. Correlatie is ook een begrip dat vooral in de statistiek prominent is. Gezien dat dit waarschijnlijk psychologen zijn, beschuldig ik ze van een slechte onderzoeksopzet :P

Het is inderdaad een test die naar de academische taalvaardigheid peilt. Meer info: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131104_00823910

"Van de groep die minder dan 60 procent haalt op de test, slaagt 72 procent niet voor de januari-examens. Voor wie minder dan de helft haalt, loopt dat zelfs op tot 85 procent. Omgekeerd geldt niet dat wie goed scoort, op rozen zit. De test is verplicht aan de deelnemende faculteiten en wordt afgenomen tijdens de eerste weken van het academiejaar."

Theoretisch gezien is de test logisch opgesteld. Als je in de academische wereld meer dan de helft van de woordenschat niet herkent of begrijpt, geen gevoel voor zinsconstructie hebt, dan ben je in feite niet op je plaats en/of dien je aan je taalvaardigheid te werken. Dit laatste hoopt de KU Leuven dan ook van studenten die slecht scoren. Het is op zich een goede werkwijze om de slaagkans van studenten te voorspellen of verhogen.

Overigens, proficiat aan allen die 100% haalden. De nuances in die test waren soms zo klein dat jullie wandelende woordenboeken moeten zijn. :)
Het onderhouden van de verwachtschappen is belangrijker dan het najagen van elke verzuchting.

lenny
Forumkoppel 2017

Bericht door lenny » 05 nov 2013 14:29

ik vond het een minpunt aan de test dat je niet kon zien waar je een fout maakte
Spoiler! :
of je kon dat wel en ik keek erover

letterkoekje
New user
New user

Bericht door letterkoekje » 05 nov 2013 14:52

Ik had 87, en maakte een fout bij deductie en opdat. Daar ga ik me nu niet voor schamen :p

Je kon je fouten achteraf wel zien hoor ;)
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

lenny
Forumkoppel 2017

Bericht door lenny » 05 nov 2013 14:56

letterkoekje schreef:Ik had 87, en maakte een fout bij deductie en opdat. Daar ga ik me nu niet voor schamen :p

Je kon je fouten achteraf wel zien hoor ;)
toeme... maar het zou best wel kunnen dat ik dezelfde fouten maakte, geen flauw idee

siegie
Forum addict
Forum addict

Bericht door siegie » 05 nov 2013 21:51

Ik haat "het meest correcte"... Ik verwijs naar mam haar terecht bericht over één waarheid bij onpopulaire meningen!

En er stonden taalfouten in de vragen...

En ja ik ben boos omdat ik maar 80 had :p
Laatst gewijzigd door siegie op 05 nov 2013 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderschrift lijkt slecht Nederlands.

itsjustme1
New user
New user

Bericht door itsjustme1 » 05 nov 2013 22:23

Ik heb 73%. Dat valt eigenlijk nog wel mee. Had veel erger verwacht...

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 05 nov 2013 22:34

mam schreef:
Liro schreef:Ik blijf het toch een beetje biased vinden. Inductie en deductie mogen dan niet puur wetenschappelijk zijn (vooral deductie, inductie hoor je nu toch 'echt' weinig in het dagelijkse leven), maar het neigt er toch naar. Correlatie is ook een begrip dat vooral in de statistiek prominent is. Gezien dat dit waarschijnlijk psychologen zijn, beschuldig ik ze van een slechte onderzoeksopzet :P

Het is inderdaad een test die naar de academische taalvaardigheid peilt. Meer info: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131104_00823910

"Van de groep die minder dan 60 procent haalt op de test, slaagt 72 procent niet voor de januari-examens. Voor wie minder dan de helft haalt, loopt dat zelfs op tot 85 procent. Omgekeerd geldt niet dat wie goed scoort, op rozen zit. De test is verplicht aan de deelnemende faculteiten en wordt afgenomen tijdens de eerste weken van het academiejaar."

Theoretisch gezien is de test logisch opgesteld. Als je in de academische wereld meer dan de helft van de woordenschat niet herkent of begrijpt, geen gevoel voor zinsconstructie hebt, dan ben je in feite niet op je plaats en/of dien je aan je taalvaardigheid te werken. Dit laatste hoopt de KU Leuven dan ook van studenten die slecht scoren. Het is op zich een goede werkwijze om de slaagkans van studenten te voorspellen of verhogen.

Overigens, proficiat aan allen die 100% haalden. De nuances in die test waren soms zo klein dat jullie wandelende woordenboeken moeten zijn. :)

Dat hangt toch ook wel af van welke richting je uitgaat hé! Al die woorden heb ik nooit nodig gehad in mijn hogeschoolcarrière, of althans toch nooit gebruikt. Wel begreep ik de meeste wel. Elk vak heeft zijn eigen terminologie, en ik denk dat vooral belangrijk is dat je wegwijs geraakt in die terminologie dat bij je gekozen vak hoort. Maar ik vind wel dat iemand in het hoger onderwijs zich wel moet kunnen verwoorden, met de terminologie eigen aan het onderwerp en het vak, maar wel met gevoel voor zinsconstructie en tekstopbouw. En dat is zowat voor elke richting gelijk denk ik, of toch bijna.

Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017

Bericht door Reuel » 06 nov 2013 02:03

Nu was ik ook wel nieuwsgierig en ik heb hem ook gedaan, en ik haalde 100%.
Het was inderdaad louter op wetenschappelijke teksten gericht. De term taaltest lijkt me daarom ook de lading absoluut niet te dekken, ik had gehoopt op een ouderwets mini-examen Nederlands :) . Test voor Academisch Taalgebruik, of iets gelijkaardig, lijkt me juister en eerlijker.

Ondanks het feit dat er honderden verschillende wetenschappelijke branches zijn, met elk hun eigen vocabularium is de test er nog aardig in geslaagd om de absolute basiskennis er uit te filteren. Iedereen die ietwat van academische onderzoeksmethoden of een miniem beetje wetenschapsfilosofie heeft aangeleerd zou dit wel deftig moeten kunnen afleggen. Wat werd gevraagd leek me wel bruikbaar in zo goed als elke academische discipline.

Helder en net taalgebruik is immers de absolute basisvoorwaarde om kennis over te dragen. :) Fijn dat De Standaard de aandacht er eens op vestigt, want het lijkt me toch wel een hardnekkig probleem te zijn.
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.

Gesloten