Waarom word je nu net verliefd?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
arwen'ke
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Waarom word je nu net verliefd?

Bericht door arwen'ke » 04 nov 2013 01:33

Hey hey!

Onlangs had ik een boeiende discussie met iemand. Waarom word je nu net verliefd? Word je verliefd op de 'persoon' of op de studie/werk dat die persoon doet?

Stel je kan heel goed met iemand praten en zijn/haar EQ is ontzettend hoog (maar zoals de meeste gevallen) het IQ is veel lager kan je dan verliefd worden?

Zou je verliefd kunnen worden op iemand die niet studeert en/of werkt en de hele dag in de zetel hangt?

Als een persoon werkt kan je dat verliefd worden op iemand die parttime werkt of verkies je eerder iemand die fulltime werkt?

Als een persoon op z'n 30 nog geen rijbewijs heeft is dat dan een afknapper?

Kan iemand op je verliefd worden als je je zelf niet aanvaardt (vreselijk woord!) zoals je bent? Dan bedoel ik niet geaardheid maar persoonlijkheid/uiterlijk/karakter/...

Benieuwd naar jullie reacties :)
Life can only be understood backwards but it must be lived forward.

katastrofe
Experienced user
Experienced user

Re: Waarom word je nu net verliefd?

Bericht door katastrofe » 04 nov 2013 07:29

Ik kan persoonlijk niet verliefd worden op iemand met een laag IQ, ik heb zelf een IQ dat hoger ligt dan andere mensen en ik heb toch wel graag eens een boeiend intellectueel gesprek.
Een bepaald EQ vind ik ook wel leuk, want iemand die totaal niet empathisch is, ik denk dat dat zou botsen :p Zeker omdat ik ook vaak de mensen help waar ik kan...
Iemand die heel de tijd in de zetel hangt zou ik niet moeten hebben, liever iemand die een iets te druk programma heeft dan iemand die niets doet.
En ik vind een bepaalde zelfaanvaarding wel belangrijk, mijn mening is dat je geen relatie kan beginnen als je jezelf niet aanvaard, dus omgekeerd dan ook... Het is natuurlijk wel logisch dat je nooit tot volledige zelfaanvaarding komt, want vaak zijn er altijd wel dingen die je storen (om het zo te zeggen) aan jezelf, maar dit mag niet de bovenhand nemen ;)
Ζομεν ουχ ώς θελομεν, άλλ' ώς δυναμεθα
"We leven niet zoals we willen, maar zoals we kunnen"

Kingdom
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Bericht door Kingdom » 04 nov 2013 08:23

Ik ga nu misschien iets gevaarlijks zeggen, maar: mensen met een laag IQ hebben meestal ook een eerder laag EQ.
Ik zou nooit verliefd worden op iemand met een laag IQ omdat ik veel te graag praat over actualiteit en onderwerpen die mij interesseren. Dat vertaalt zich niet noodzakelijk in opleiding of werk, maar vaak natuurlijk wel. Werkloosheid vind ik wel een heel kortzichtig criterium, ik ken verschillende hoogopgeleide mensen die toevallig een economisch niet-interessante richting hebben gekozen en daardoor zonder werk zitten. Het verschil zit in de manier waarop je daarmee omgaat.

Zelfaanvaarding maakt veel dingen gemakkelijker, maar ik zou het niet als een afknapper zien als iemand problemen heeft met zichzelf of wie hij is. Wel maakt het een relatie een stuk moeilijker.
Where you used to be, there is a hole in the world, which I find myself constantly walking around in the daytime, and falling in at night

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 04 nov 2013 10:17

Kingdom schreef:Ik ga nu misschien iets gevaarlijks zeggen, maar: mensen met een laag IQ hebben meestal ook een eerder laag EQ.
Het omgekeerde gaat dan jammer genoeg weer totaal niet op :-?
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 04 nov 2013 11:31

mja, wat is een laag iq en wat een hoog?
bedoelen jullie met een laag iq iemand die écht dom is, of eerder iemand die geen interesse toont om over "intellectuele" dingen te praten.
En hoog, is dat dan direct ieamnd die superslim is en kwenie wa studies gedaan heeft. en wat met de meerderheid van de bevolking met een gemiddeld iq?

ik denk dat ik eerder voor een gemiddeld iq ga. echt domme mensen zijn saai, maar té slimme mensen voel ik me minderwaardig tegenover. Zeker als het van die zijn die alles beter weten. Er moet wat gelijkwaardigheid zijn vind ik. dus ik denk dat de meeste mensen wel mensen zoeken met een gelijkaardig iq.

Op wat je nu net verliefd wordt.. ik denk een combinatie van verschillende dingen.. Meestal omdat je op dezelfde golflengte zit.
Natuurlijk zijn luie mensen bvb voor mij een afknapper, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen gevoelens voor zou kunnen krijgen, alleen zou ik eventjes mn verstand laten beslissen dan, of toch proberen.

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 04 nov 2013 15:30

Liro schreef:
Kingdom schreef:Ik ga nu misschien iets gevaarlijks zeggen, maar: mensen met een laag IQ hebben meestal ook een eerder laag EQ.
Het omgekeerde gaat dan jammer genoeg weer totaal niet op :-?
:)

Wat is dat toch met IQ. Ik dacht dat de waarde van dat cijfertje de laatste jaren heel wat aan geloofwaardigheid heeft moeten inboeten? Alsof alle subdomeinen van "intelligentie" goed meetbaar zijn. En wat is voor jou laag of hoog?
Niet dat het niets waard is maar bij mij moet je eerder geïnteresseerd zijn in de wereld, dat is breed. Dan heb je mijn interesse. En getuigt tegelijk van heel wat "EQ". Ik kan het over het algemeen veel beter vinden met mensen die heel wat empathisch vermogen bezitten, los van hun "IQ". Geraak je veel verder mee. Volgende vereiste is gelijkwaardigheid.

Het rijbewijs vind ik ook totaal geen criteria. Het hangt er gewoon van af wat er achter zit. Niet de mogelijkheid of de middelen? En dat is weldegelijk mogelijk. Een mens moet soms keuzes maken die voor mensen met meer luxe, niet bestaan. Of uit principe? Ook totaal geen problemen mee.

Ik vind het eigenlijk een vreemd topic. Naar mijn mening word je verliefd wanneer je zelf in de juiste ingesteldheid verkeert en je in de andere karakteristieken herkent die je zelf graag zou hebben of waar je veel waarde aan hecht én iemand die iets nieuws in je leven kan brengen. En fysieke aantrekking natuurlijk.
De helft van de opgesomde criteria hebben daar weinig mee te maken. Zelfaanvaarding dan weer wel denk ik, vanwege de "juiste ingesteldheid hebben". Toch als het de bedoeling is van uit te groeien tot een gezonde evenwichtige en duurzame relatie.
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 04 nov 2013 17:44

Ehhh ik heb toch nergens dat cijfertje verdedigd? Ik zei enkel dat mensen met een hoog IQ nogal eens een laag EQ hebben.

Maar als we het dan toch over dat cijfertje te hebben: puur cognitief redeneervermogen wordt daar goed door weergegeven. En dat correleert weer met een heel aantal andere zaken.
Het is precies politiek correct geworden om intelligentie toch niet zo heel belangrijk te vinden en te zeggen dat IQ toch niet echt iets betekent.
That said vind ik intelligentie een belangrijk criterium dat verdomd vaak gepaard gaat met saaiheid, gebrek aan empathie en een opgeblazen gevoel van eigenwaarde. En dat zijn dan alle drie weer absolute nono's.

Beetje een noodzakelijke maar absoluut niet voldoende voorwaarde.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 04 nov 2013 18:37

Enkel de smiley was een reactie op jouw post :wink:
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

Pura-Vida
Regular user
Regular user

Bericht door Pura-Vida » 06 nov 2013 11:17

Ik zou nooit verliefd worden op iemand met een laag IQ omdat ik veel te graag praat over actualiteit en onderwerpen die mij interesseren.
Dat klopt niet. Ik ken genoeg hoog intellectuelen met een enorm laag EQ...

Ik vind EQ veel belangrijker dan IQ... Empathie, begrip, emotionele steun, tact, mensenkennis en zelfkennis... Dat is veel belangrijker dan al die intellectuele praat!

Luie mensen en losers hoef ik ook niet... Mijn eerste vriendje was een hoog intellectuele wiskundefreak die na een semester afhaakte en nu al 5 jaar van papa's erfenis leeft en elke dag een halve kilo weed smoort en niet verder komt dan de voordeur om zijn pizza te ontvangen... hoog IQ, ontzettend laag EQ en lak aan eigenwaarde...

Ik vind persoonlijk dat mensen die claimen een hoog IQ te hebben en dat eisen van hun vrienden/partners veel te vol zijn van zichzelf en zich automatisch beter voelen dan anderen... Met die mentaliteit vind je niemand en word je de eeuwige loner... good luck

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 06 nov 2013 12:38

Pura-Vida schreef:
Ik zou nooit verliefd worden op iemand met een laag IQ omdat ik veel te graag praat over actualiteit en onderwerpen die mij interesseren.
Ik ook, maar dat heeft hij dan ook niet gezegd he. Je maakt de omgekeerde redenering: het is niet omdat laag IQ een laag EQ zou impliceren dat een hoog IQ een hoog EQ impliceert.
Disco Trut schreef:Ik dacht dat we er al lang uit waren dat IQ niets zegt, behalve dan over de vaardigheden van een specifiek persoon om die specifieke IQ-test die het resultaat opleverde op te lossen...

Ik vrees dat dat toch niet helemaal klopt, mijn beste DT. Dat is wel de populaire opvatting, maar niet bepaald de wetenschappelijke. Als dat zou kloppen, zouden mensen die hoog scoren op die tests over het algemeen niet intelligenter zijn dan mensen die laag scoren.
Daarbij: je wordt verliefd op een persoon. En intelligent en empathie zijn een onderdeel van diens persoonlijkheid. Het is naïef om te denken dat dat geen effect heeft.
Ik blijf erbij: sommige mensen maken er een wedstrijd van en staren zich daarop blind. Maar het idee dat het 'niks zegt', is toch zo'n beetje politiek correcte onzin.

OT: om dan toch te antwoorden -->
Ik zou niet verliefd kunnen worden op iemand die niets doet, omdat dat passiviteit en saaiheid impliceert. Of die persoon dan fulltime werkt of met iets anders bezig is, doet er dan weer minder toe. Het interesseert me geen fluit of iemand een 'goei job' heeft. Als dat de reden is voor die job interesseert het me wel: 'ga weg'. Doe iets interessants, doe het met passie. Doe alsjeblieft geen fulltime goedverdienende job die je eigenlijk haat maar waarmee je je huis toch kan afbetalen. Don't be dead inside.
Op je 30 geen rijbewijs hebben, vind ik hoegenaamd geen probleem. Triviaal. En kinderachtig als iemand dat wel een probleem vindt. En dan IQ/EQ: het cijfertje boeit me niet, maar intelligentie en empathie zijn wel een must. Ik ben arrogant genoeg om te denken dat ik over beide beschik, en ik zou niet met iemand samen kunnen zijn die mij niet aankan. Dat is de voornaamste reden eigenlijk. Anders val je heel snel in een soort 'zorgende' rol, en dat is geen verliefdheid voor mij.
Oh en je kan op iemand verliefd worden als je jezelf niet aanvaardt :)

Pura-Vida
Regular user
Regular user

Bericht door Pura-Vida » 06 nov 2013 14:08

Liro schreef:
Pura-Vida schreef:
Ik ook, maar dat heeft hij dan ook niet gezegd he. Je maakt de omgekeerde redenering: het is niet omdat laag IQ een laag EQ zou impliceren dat een hoog IQ een hoog EQ impliceert.
Bon, dan zet ik dat even recht... Ik ken er ook die een laag IQ hebben en een hoog EQ...

arwen'ke
Experienced user
Experienced user

Bericht door arwen'ke » 06 nov 2013 15:51

Wow! Wat een leuke reacties! Had ik niet verwacht eerlijk gezegd :). Ik sluit me bij de meeste dingen die gezegd zijn aan.

Ik stelde de vragen eigenlijk omdat ik thuis met een extreem presenterende vader zit en ik niet bepaald aan zijn "eisen" kan voldoen. Wat me dan ook weer bang maakt voor de toekomst ivb met job vinden, lief vinden, gelukkig zijn. Al ben ik dat laatste wel min of meer.

Fijn om te merken dat er nog mensen zijn die niet bij de eerste kennismaking vragen "wat studeer je? Wat doe je?." Ik kom meestal wel de andere helft tegen :).
Spoiler! :
Ik studeer wel overigens. Al weet ik niet hoe lang nog. Waarschijnlijk hou ik het wel een jaar vol
Life can only be understood backwards but it must be lived forward.

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 06 nov 2013 16:46

^ dat! ongeveer dan toch, behalve het lezenaspect. Bij mij mag je dat vervangen in interesse in het bezig zijn met iets.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 06 nov 2013 17:35

arwen'ke schreef: Ik stelde de vragen eigenlijk omdat ik thuis met een extreem presenterende vader zit en ik niet bepaald aan zijn "eisen" kan voldoen. Wat me dan ook weer bang maakt voor de toekomst ivb met job vinden, lief vinden, gelukkig zijn. Al ben ik dat laatste wel min of meer.
Gelukkig denkt onze generatie daar wel iets vrijer over :)
Disco Trut schreef: Zo extreem simplistisch vat ik het uiteraard ook niet op, maar dat is toch wat mij altijd werd verteld, o.a. door de mensen die ooit dergelijke tests van mij hebben afgenomen :) Het geeft een indicatie van intelligentie, maar intelligentie is niet gelijk aan verstand, zoiets?
Let me guess: je scoorde daar hoog op en onmiddellijk was daar de 'loop niet naast je schoentjes' reactie? :)
Voor de rest heb je uiteraard weer overschot van gelijk.

BiNDing
Forum addict
Forum addict

Bericht door BiNDing » 06 nov 2013 17:38

Disco Trut schreef:
Spoiler! :
[...]
In elk geval: Ik hecht een pak meer belang aan (gezond, en liefst toch ook wel: veel) verstand dan aan 'een hoog IQ' (dat staat nu ook niet echt op je voorhoofd geschreven). En vooral: een open houding. Ik vind het zelden of nooit erg wanneer iemand minder weet of kent dan ik, zolang er maar een soort wil is om jezelf constant te verrijken. Ik weet zelf ook over heel veel dingen helemaal niets, maar ik wil wel altijd bijleren.

Ik zou nooit verliefd kunnen worden op iemand die zegt: "Ik lees niet (graag)." Ik zou wel verliefd kunnen worden op iemand die niet noodzakelijk mijn gelijke is qua verstand, maar wel veel 'wil' weten. Als die mijn aandacht voldoende kan vangen vasthouden toch.

Ach, er zijn zoveel facetten aan een mens. Ik ken heel erg verstandige mensen, waar ik helaas geen conversatie langer dan 10 minuten mee aan de gang kan houden omdat ze gewoon doodsaai zijn. Anderzijds ken ik mensen met wie ik de meest boeiende gesprekken en discussies kan hebben over ongeveer elk onderwerp, maar die wel met véél moeite door het middelbaar onderwijs zijn heengezwommen...

Conclusie: Het doet er voor mij niet zoveel toe denk ik, als het maar matcht. En die match zit voor mij in (het wezen van) de persoon, niet zijn of haar CV en kenmerken.
:adore:

Opnieuw en opnieuw bezit DT het vermogen mijn gevoel neer te schrijven over dingen, veel beter dan ik zelf zou kunnen. Ik denk er ook zo over.
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

FiduciaryBank
Senior user
Senior user

Bericht door FiduciaryBank » 06 nov 2013 19:22

Zin en onzin over IQ (bron):
Despite flaws in IQ testing, intelligence has been shown to play a role in determining achievement, business success, and even the rate of our mortality — mostly because IQ strongly correlates with income. Having a high IQ also increases the likelihood of becoming a high-performer in a variety of aptitudes, from science to music. [...]

In reality, success is based on a whole lot more than genius alone. Persistence, practice, socio-emotional skills, our environment, the way we’re raised, and luck all combine to determine what we will achieve. [...]

One of these factors — grit — has been shown to play a particularly big role when it comes to success. Grit is best defined as the perseverance and passion for a long-term goal. It’s a single-minded focus that allows us to persist well beyond the point at which others would give up.
Drempelwaardetheorie (bron):
De Duitse psycholoog Wolfgang Schneider kwam op grond van [...] onderzoeksuitkomsten op de drempelwaardetheorie. Deze stelt dat op elk kennis­gebied voor goede prestaties een bepaald minimum aan intelligentie – de drempelwaarde – noodzakelijk is, en dat die waarde voor sommige gebieden behoorlijk hoog kan liggen; maar bóven die drempelwaarde voegt extra intelligentie weinig toe, terwijl elk beetje kennis meer een prestatieplus betekent. Om het ver te schoppen in de fysica, moet je dus waarschijnlijk wel minimaal een IQ van 125 hebben, maar hoger dan dat is niet per se nodig. Terwijl een surplus aan leergierigheid dan wél verschil uitmaakt.
Terzijde: rangschikking (van slim naar minder slim) van universitairen (bron):
Spoiler! :
1. Burgerlijk ingenieur
2. Wis- en natuurkunde
3. Bio-ingenieur
4. Taal-letterkunde: Latijn en Grieks
5. Tandarts
6. Handelsingenieur
7. Geografie
8. Natuurkunde
9. Logopedie en audiologie
10. Informatica
11. Arts
12. Geologie
13. Dierenarts
14. Wiskunde
15. Economische en Toegepaste econ. wet.
16. Apotheker
17. Scheikunde
18. Biologie
19. Musicologie
20. Wijsbegeerte
21. Psychologie
22. Taal-letterkunde: Germaanse talen
23. Pedagogische wetenschappen
24. Politieke en sociale wetenschappen
25. Lichamelijke opvoeding
26. Biomedische wetenschappen
27. Rechten
28. Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
29. Japanologie
30. Geschiedenis
31. Oosteuropese talen en culturen
32. Taal-letterkunde: Romaanse talen
33. Sociale en culturele agogiek
34. Kunstwetenschappen en archeologie
35. Criminologische wetenschappen
36. Arabistiek en Islamkunde
37. Oosterse studies, Oosterse talen en culturen en sinologie
38. Godsdienstwetenschappen en moraalwetenschappen
39. Communicatiewetenschappen
40. Cultuurwetenschappen
Hoe zit het met relaties? (bron)
While intelligence and social ability are notoriously difficult to test and measure, it is generally believed that modestly above-average intelligence (1 to 2 standard deviations above the mean) correlates upward with social ability. In American high schools, for example, highly-active honors students have been shown to be quite popular in most cases. However, abnormally high intelligence, 3 or more standard deviations above the mean, tends to correlate strongly with poor social skills.

Not all highly intelligent people should be considered socially deficient, nor should all socially exceptional people be considered highly intelligent. A proposed correlation can only interpret a trend, not define an absolute.

Pura-Vida
Regular user
Regular user

Bericht door Pura-Vida » 06 nov 2013 22:53

Nice one... number nine...dus volgens het lijstje best wel slim :)

voor de rest zeer eens met alle toelichtingen...

Gesloten