"minimumvoorwaarden" in een relatie

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Allives
New user
New user
Geslacht: Man

"minimumvoorwaarden" in een relatie

Bericht door Allives » 25 okt 2013 21:16

Eens een variant op "hoe ziet jouw droomprins/droomprinses eruit". :)

Wat zijn voor jou minimumvoorwaarden in een relatie? M.a.w.: wat zijn breekpunten voor jou? Waarvan weet je dat je ongelukkig zou zijn als het niet aanwezig was?

Kunnen heel fundamentele dingen zijn ("ik wil in mijn relatie over onze emoties kunnen communiceren"/"ik wil een monogame relatie"/ ...) of ook dingen die misschien triviaal lijken ("ik wil iemand die geïnteresseerd is in voetbal"), maar toch extreem belangrijk zijn voor jou en waar niet over te onderhandelen valt.

Het enige dat telt is dat je weet dat aan die voorwaarden voldaan moet zijn om je gelukkig te voelen in de relatie.
He who knows, does not speak. He who speaks, does not know.
- Lao Tzu

Allives
New user
New user

Re: "minimumvoorwaarden" in een relatie

Bericht door Allives » 25 okt 2013 21:29

En zelf even het goeie voorbeeld geven. :P

1. de bereidheid om te communiceren: een relatie kan voor mij onmogelijk werken zonder communicatie. Die communicatie moet niet vlekkeloos verlopen, maar er moet bereidheid zijn. "Over gevoelens praten is zwetsen en zagen" zou voor mij een breekpunt zijn.
2. de wens naar een monogame en langdurige relatie: het verlangen en engagement om samen iets mooi op te bouwen. Niet voor maanden of een paar jaren, maar decennia.
3. respect en affectiviteit: iemand die me behandelt als een geschenk, niet als een vanzelfsprekendheid. Iemand die ook toelaat dat ik hetzelfde doe. Beetje melige romantiek mag wel :P.
4. Iemand tot wie ik fysiek aangetrokken ben: best oppervlakkig, maar ik kan niet enkel op het innerlijk vallen (hoe hard ik het soms ook zou willen). Hij moet zeker mister perfect niet zijn, maar er moet wel iets van fysieke aantrekkingskracht zijn.

PS: ook effe zeggen dat dit allemaal geweldig persoonsafhankelijk is hé! Dus 't is niet de bedoeling om hier te gaan kibbelen over wie gelijk heeft ofzo... ;)
- Lao Tzu

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 25 okt 2013 21:44

Ik moet er fysiek tot aangetrokken zijn en moet een gevoel hebben van: alle andere mannen laten me koud wanneer ik jou zie, bij je ben,.....

Daarnaast zijn er enkele normen en waarden die ik belangrijk vindt: sportief, oog voor gezonde voeding, beetje spiritueel zonder erin te overdrijven, iemand die zijn verantwoordelijkheid opneemt ( in het verkeer bv.), geen extremist.

Iemand rustiger dan ik, diplomatisch. Lief karakter zonder een watje te zijn. Niet dominant, maar zeker geen doetje.

Ik ga minder belang hechten aan diploma's of rijkdom. Iemand die me in zijn BMW mee naar Knokke wilt nemen, zou ik eerder een afknapper vinden.

Er bestaan zo'n mannen, alleen waren ze tot nogtoe ofwel niet aantrekkelijk, bezet of hetero.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 26 okt 2013 00:36

1. Intelligent
2. Niet oppervlakkig of saai (mijn invulling van dat woord --> niet al te verantwoordelijk of conservatief, veel dingen willen doen/proberen, geen enorme drang naar 'veiligheid')
3. Relaxed, geen neurotische stressende toestanden
4. Iemand die me 'aan' kan (=graag spelletjes speelt :twisted: ) en die mij niet liever ziet dan ik hem/haar
5. Open minded op zowat elk vlak

Niet in volgorde van belangrijkheid.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 26 okt 2013 01:42

Het is alleen erg jammer dat je soms zo verliefd kan worden op iemand die aan geen enkele voorwaarde voldoet.

Kingdom
Experienced user
Experienced user

Bericht door Kingdom » 26 okt 2013 09:47

Dat is een moeilijke, eigenlijk... :P

1. Open minded zijn. Hoewel ik niet zeker ben of dat de juiste term is. Ik bedoel daarmee: niet alles bekijken vanuit je eigen perspectief alleen, iedereen die een ander perspectief heeft meteen afkeuren. Kunnen zich dus de moeite besparen: mensen zonder inlevingsvermogen, snobs, racisten en aanverwanten. Daarmee samenhangend, een zekere interesse voor wat er in de wereld gebeurt is wel onontbeerlijk.

2. Communicatie. Ik heb het nodig om te kunnen praten over mijn gevoelens, dus het is belangrijk dat de ander daarvoor openstaat en zelf ook een bijdrage kan leveren op dat vlak.

3. Monogaam zijn. Niemand is perfect en ik ga iemand na een dom slippertje niet meteen aan de deur zetten, maar de intentie moet er wel zijn.

4. Niet te geremd zijn in bed, als het even oppervlakkig mag zijn. De eerste keer is natuurlijk altijd vreemd en een beetje zoeken, maar daarna moet het wel vlot gaan, om het zo te zeggen. Ik wil niet nadenken bij seks, dat is een moment waarop je dat allebei moeten kunnen loslaten.

5. Verantwoordelijkheid kunnen en willen opnemen. Geen 'ik heb wel een paar pintjes op maar ik kan nog perfect met de auto rijden' types, of andere vormen van onvolwassen gedrag.
Where you used to be, there is a hole in the world, which I find myself constantly walking around in the daytime, and falling in at night

Kat
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Kat » 26 okt 2013 10:30

- Monogaam zijn en een langdurige (voor het leven zoals ze zeggen) vaste relatie willen opbouwen.

- Enige interesse tonen in mijn bezigheden. Dat wil niet zeggen dat mijn partner dezelfde hobby's moet hebben. Maar enige overlappingen of interesse van beide kanten is zéker een pluspunt.

- Geen druggebruikers! Een glaasje alcohol mag wel, maar laat het daar dan ook bij. (en kruip dan ook niet achter het stuur).

- Eerlijk zijn. Altijd

- Lief zijn. En liefst een beetje het knuffeltype

Allives
New user
New user

Bericht door Allives » 26 okt 2013 15:32

hmm interessante dingen lees ik hier :). Soms dingen waar ik zelf nog niet echt aan gedacht had.
Samotex schreef:Het is alleen erg jammer dat je soms zo verliefd kan worden op iemand die aan geen enkele voorwaarde voldoet.
Inderdaad, verliefdheid kan echt stekeblind en compleet irrationeel zijn :). Daarom vind ik dat zo'n paar minimumvoorwaarden (het klinkt wel heel zakelijk eigenlijk :P) wel helpen om wat rationeel te blijven. Vroeger zou ik meer geredeneerd hebben "het moet groeien vanuit verliefdheid" of "je moet iemand een kans geven", maar nu vind ik dat je in veel gevallen al onmiddellijk kan weten dat iemand gewoon een mismatch is (op voorwaarde dat je eerlijk bent en ook jezelf een beetje kent). En dan vind ik het gewoon een verspilling van gigantisch veel tijd en energie om jezelf toe te laten daar head over heels verliefd op te worden ... + minder nodeloos drama :P.
- Lao Tzu

JustMe_
Experienced user
Experienced user

Bericht door JustMe_ » 26 okt 2013 16:56

- fysieke aantrekkingskracht
- dezelfde communicatiestijl
- emotionele betrokkenheid
- respect en vertrouwen
- hetzelfde toekomstbeeld (ook als er dus bijvoorbeeld géén toekomst is)

Dat is kort samengevat wat ik het belangrijkste vind in een relatie.
Allives schreef:Inderdaad, verliefdheid kan echt stekeblind en compleet irrationeel zijn :). Daarom vind ik dat zo'n paar minimumvoorwaarden (het klinkt wel heel zakelijk eigenlijk :P) wel helpen om wat rationeel te blijven. Vroeger zou ik meer geredeneerd hebben "het moet groeien vanuit verliefdheid" of "je moet iemand een kans geven", maar nu vind ik dat je in veel gevallen al onmiddellijk kan weten dat iemand gewoon een mismatch is (op voorwaarde dat je eerlijk bent en ook jezelf een beetje kent). En dan vind ik het gewoon een verspilling van gigantisch veel tijd en energie om jezelf toe te laten daar head over heels verliefd op te worden ... + minder nodeloos drama :P.
Dus jij beweert dat je verliefdheid kan tegenhouden? Ik kan me wel voorstellen dat je het karakter kan hebben om geen relatie te beginnen en afstand te nemen bijvoorbeeld. Jezelf wijsmaken dat je niet verliefd bent, lijkt me ook nog mogelijk. Maar jezelf niet toelaten om verliefd te worden is wel heel erg moeilijk vind ik!
Laatst gewijzigd door JustMe_ op 27 okt 2013 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 26 okt 2013 17:31

Ik ga eigenlijk akkoord met wat JustMe_ zegt

Allives
New user
New user

Bericht door Allives » 26 okt 2013 17:52

JustMe_ schreef: Dus jij beweert dat je verliefdheid kan tegenhouden? Ik kan me wel voorstellen dat je het karakter kan hebben om geen relatie te beginnen en afstand te nemen bijvoorbeeld. Jezelf wijsmaken dat je niet verliefd bent, lijkt me ook nog mogelijk. Maar jezelf niet toelaten om verliefd te worden is wel heel erg moeilijk vind ik!
In de eerste fases van verliefdheid kan ik dat nog redelijk tegenhouden, eens het intense verliefdheid wordt niet meer...
Laatst gewijzigd door Allives op 26 okt 2013 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lao Tzu

neah
New user
New user

Bericht door neah » 26 okt 2013 18:08

-geen sloef: natuurlijk ik krijg graag mijn gelijk, maar ik vind het evenleuk om er te moeten voor vechten, ik wil niet iemand geen ruggengraat heeft.
- dingen durven: zo iemand die van die "belachelijke" dingen durft te doen
-monogaam zijn: lijkt me duidelijk
-mij niet als iets vanzelfsprekend beschouwen: bv me belachelijk maken tegenover iedereen

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 26 okt 2013 18:38

Wanneer ik iemand fysiek aantrekkelijk vind en die voldoet niet aan een fundamentele voorwaarde, zal ik hem dat zeggen en erover praten hoe hij dat ziet. Lust is vaak moeilijker tegen te houden dan de drang naar een relatie met die persoon.

Ik zou geen relatie willen met bv. een arts die niet openstaat voor een holistische, preventieve visie die dan nog eens afhangt van de pharma-industrie. Misschien heeft het geen rechtstreekse invloed op zijn relatie met mij, maar het zegt wel iets over de visie van die man. Mocht ik dus een arts leren kennen, zou dat iets zijn dat snel moet besproken worden.

Het beste is om indien mogelijk alle contact te verbreken wanneer het een "ja maar" is.

Kleerkastkast
Experienced user
Experienced user

Bericht door Kleerkastkast » 26 okt 2013 21:43

JustMe_ schreef:Dus jij beweert dat je verliefdheid kan tegenhouden? Ik kan me wel voorstellen dat je het karakter kan hebben om geen relatie te beginnen en afstand te nemen bijvoorbeeld. Jezelf wijsmaken dat je niet verliefd bent, lijkt me ook nog mogelijk. Maar jezelf niet toelaten om verliefd te worden is wel heel erg moeilijk vind ik!
Je kan jezelf wijsmaken dat je geen gevoelens hebt voor een persoon. Je blijft hier steeds aan denken, zodat je het na een tijd effectief gaat geloven. Uiteindelijk blijkt het één grote illusie te zijn, zijn de gevoelens toegenomen, en heb je jezelf gewoon zaken zitten wijsmaken.

En om OT te gaan,
neah schreef:-geen sloef: natuurlijk ik krijg graag mijn gelijk, maar ik vind het evenleuk om er te moeten voor vechten, ik wil niet iemand geen ruggengraat heeft.
- dingen durven: zo iemand die van die "belachelijke" dingen durft te doen
-monogaam zijn: lijkt me duidelijk
-mij niet als iets vanzelfsprekend beschouwen: bv me belachelijk maken tegenover iedereen
is voor mij de ene en echte voorwaarde. Amen.

LadyS
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door LadyS » 27 okt 2013 15:11

Fysieke aantrekking is sowieso dé minimunvoorwaarde! En dat heeft niks met oppervlakkigheid te maken, da's gewoon een must omdat dat voor mij net het verschil maakt tussen vriendschap en relatie.

Verder moet ik voelen/denken/weten dat ze:
- betrouwbaar is
- verstand van de dingen des levens heeft
- zich voorziet, als in: dat ze niet bang is om te werken
- sportief is
- humoristisch is
- stevig in haar schoenen staat
Spoiler! :
And she's got it all :love:
The best dreams happen when you're awake.

Gesloten