nog diep in de kast

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
boekenwurmpje
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

nog diep in de kast

Bericht door boekenwurmpje » 28 jun 2013 07:36

Ik herken me wel in een aantal van die getuigenissen die ik hier al gelezen heb.Ik heb het eigenlijk alleen nog maar verteld,en dan nog na veel aarzelen,aan mijn beste vriendin. Die heeft wel goed gereageerd,maar thuis aan mijn ouders en broers,of aan mijn klasgenootjes,daar heb ik de moed nog niet voor gevonden. Zeker niet als ik de reactie van mijn vader zie of hoor als er in het nieuws of in de krant een item is over holebirechten.Of als ik de reacties van mijn klasgenootjes zie op dingen als de gay pride,en hoe vaak het woord jeannet nog als scheldwoord wordt gebruikt.

Soms denk ik wel eens dat mijn moeder het wel doorheeft,al zijn mijn ex liefje en ikzelf steeds uiterst discreet geweest als we bij mij thuis waren. Ergens hoop ik wel mijn angst te overwinnen en het gewoon te zeggen. Zeker als ik zag hoe cool mijn ex haar moeder was met haar. Maar misschien was dat ook wel omdat het een alleenstaande moeder met haar dochter was,hun band was zo al zeer stevig.Maar het was wel geweldig om bij hen thuis gewoon onszelf te kunnen zijn en genegenheid te kunnen tonen,en niet steeds op onze hoede te hoeven zijn.
Misschien maak ik het wel allemaal groter in mijn hoofd dan het is,maar voorlopig blijft uit de kast komen nog een brug te ver.

Enaxor
New user
New user

Re: nog diep in de kast

Bericht door Enaxor » 01 jul 2013 13:42

Ikzelf heb enkel aan mijn beste vriendin verteld dat ik op meisjes val. Dat nam ze ook redelijk goed op. Toen ik het mijn moeder vertelde, zei ze dat ze er ook geen probleem mee had, maar ze was wel verrast. Ik heb nog nooit een lief gehad, ook al wil ik dat wel, maar dat vind ik geen probleem. Ik geef het wat tijd :wink:
There are always shadows wherever there's light

spookje...
New user
New user

Bericht door spookje... » 03 jul 2013 09:58

Hey

Het is altijd spannend om aan iemand te vertellen dat je holebi bent. Zeker de eerste keren dat ik het vertelde was ik echt zenuwachtig, hoewel ik eigenlijk wel wist dat mijn vriendinnen goed zouden reageren (wat ze gelukkig ook deden).

Volgens mij moet je je zeker niet verplicht voelen om het opeens aan iedereen te vertellen. Met kleine beetjes, één voor één, gaat het het best. Je kan ook op voorhand het onderwerp al eens ter sprake brengen, zodat je weet hoe anderen er naar kijken. Blijkbaar zie je dat nu nogal negatief in, maar als je daar eens serieus met wat dichte vrienden over praat, zal je je misschien al wat meer op je gemak voelen.

Bij mij in de klas werd 'homo' ook als scheldwoord gebruikt. Eerst durfde ik daar niet echt iets op zeggen, maar na een tijdje heb ik toch gezegd dat dat geen scheldwoord is en dat daar niets mis mee is. Ik denk niet dat ze het daarna minder gebruikt hebben, maar toch voelde ik mezelf veel beter toen ik dat gezegd had. Ook viel het mij op op school, dat je veel mag zeggen vooraleer mensen merken dat je holebi bent. Zelf ben ik in de klas nooit uit de kast gekomen, maar durfde ik wel steeds openlijk mijn mening zeggen als het onderwerp aan bod kwam. Je ziet: uit de kast komen is niet verplicht!

Mijn vader maakte vroeger ook rare opmerkingen als het over holebi's ging op de tv ofzo. Maar nadat ik thuis verteld heb dat ik 'misschien wel eens op meisjes zou kunnen vallen' (een heel voorzichtige aanpak :) ) zijn die opmerkingen achterwege gebleven. Er wordt thuis niet veel over gebabbeld, maar mijn ouders respecteren het wel. Dat is dan ook het belangrijkste vind ik. Mensen moeten het niet normaal vinden, moeten het niet onmiddellijk aanvaarden, als ze me maar respecteren zoals ik ben.

Misschien kan ik je ook nog helpen door te zeggen hoe ik het thuis verteld heb. Eerst heb ik het aan mijn moeder gezegd. Ik wou graag naar een activiteit van min19 gaan en heb haar gewoon de aankondiging op het internet laten lezen. Ze was wel geschrokken, maar ze zei dat zij mijn vader wel zou 'inleiden' als hij thuiskwam. Uiteindelijk heeft zij het hem dus verteld, wat best wel handig was voor mij, en heeft mijn vader wel redelijk goed gereageerd. Je blijft hun dochter, hé.

Hopelijk kan mijn berichtje je helpen...
Greeeetz

boekenwurmpje
Regular user
Regular user

Bericht door boekenwurmpje » 03 jul 2013 12:07

Dank je voor de reacties. Ik zal er inderdaad mijn tijd voor nemen,en het voorzichtig aan doen.

Gesloten