Strenge ouders

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
freeboy
New user
New user
Geslacht: Man

Strenge ouders

Bericht door freeboy » 09 jun 2013 21:40

Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn ouders over een situatie waarbij ik eigenlijk niet weet hoe ik er op moet reageren en hoe ik er over moet nadenken.

Ik ben dus 18 jaar oud en ik heb een vriend van 23. Mijn ouders weten over mijn geaardheid en over mijn vriend en tot nu toe viel alles goed mee. Maar nu, mijn vriend heeft voor mijn verjaardag een weekendje voor ons twee gepland volgende maand in Keulen, zoals een mini-vakantie, toevallig op dezelfde weekend waar we een half jaar samen zullen zijn. Geweldig dus! Maar mijn ouders laten mij al nooit bij hem slapen omdat ik volgens hun nog veel te jong en psychologisch nog niet rijp ben om al zo een grote stap te zetten. Persoonlijk vind ik dat iets wat overbeschermd. Want ik geloof dat ze het meer over seks bezig hebben dan enkel het slapen, want vaak als ik bij hem wil “blijven slapen” is ook echt om enkel te slapen. Want nu, in het weekend doorheen het jaar blijf ik elke vrijdagnacht tot 1u ‘s nachts nog bij zijn thuis, dan rij ik doodmoe naar huis om dan de dag erna om 10u ‘s morgens elkaar weer te zien.

Seks kan zo goed overdag gebeuren als in de nacht, en andersom is ook dat als ik een nacht bij hem blijf niet meteen wil wijzen dat we iets meer gaan doen dan slapen (ook al klinkt het wel logisch dat met zo een weekendjes de kans wel groot is natuurlijk dat er wel iets meer gebeurt…). Maar goed, hoeveel zijn er al niet op hun 16de of zo alleen met vrienden ergens naartoe geweest voor een paar dagen? Je hoeft niet per sé altijd kattenkwaad uitsteken…

Mijn ouders weten nog niet dat mijn vriend die weekend georganiseerd heeft. En ik zou het hun moeten durven vragen of ik mag gaan, ook al weet ik dat ik een nee ga krijgen. Dus ik vraag jullie of er iemand een paar goede argumenten heeft om aan te tonen dat ik misschien wel kan gaan? En liefst op een beleefde manier, ik ga mijn ouders niet gewelddadig dreigen met iets of zo :p

Alvast bedankt

Liro
Senior user
Senior user

Re: Strenge ouders

Bericht door Liro » 09 jun 2013 23:15

Zeg dat jullie al seks gehad hebben en dat slapen daar niet voor nodig is? :twisted:
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Paraskevi
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Paraskevi » 10 jun 2013 07:30

Liro schreef:Zeg dat jullie al seks gehad hebben en dat slapen daar niet voor nodig is? :twisted:
Dat zou ik ook zeggen ... :whistle:
"Aangeraakt door de liefde, wordt iedereen een dichter." - Plato

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 10 jun 2013 07:47

Dan mag hij hem helemaal niet meer zien? :-?
Mag je niet bij vriendinnen gaan slapen? Als excuus..?

Paraskevi
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Paraskevi » 10 jun 2013 08:01

Préttiggestoord schreef:Dan mag hij hem helemaal niet meer zien? :-?
Mag je niet bij vriendinnen gaan slapen? Als excuus..?
Hoe naïef is het wel niet van ouders om te denken dat als je niet samen slaapt, je ook niet samen de liefde bedrijft?

Maar het is wel waar ... Zolang je onder hun dak woont, zal er niks anders opzitten dan af en toe een leugentje om bestwil. Zo heb ik dat ook gedaan. 'Bij een vriendin blijven slapen' is een goed excuus. Maar op een bepaald moment zullen ze het toch ooit eens onder ogen moeten zien.
"Aangeraakt door de liefde, wordt iedereen een dichter." - Plato

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 10 jun 2013 08:16

Het argument gebruiken dat je kan doet wat je wilt als je 18 bent?

Heb ik een hele tijd geleden gezien in een ander topic. Laat hen dit zien:
Spoiler! :
Afbeelding

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 10 jun 2013 09:51

Préttiggestoord schreef:Het argument gebruiken dat je kan doet wat je wilt als je 18 bent?
Als je nog thuiswoont en je wilt een goede verstandhouding met je ouders behouden, dan gebruik je zo'n non-argument niet.
Fluctuat nec mergitur

Zus
Regular user
Regular user

Bericht door Zus » 10 jun 2013 13:15

Probeer er over te praten met je ouders. Zeg dat je begrijpt dat ze het een hele stap vinden en dat ze niet goed weten of je er al klaar voor bent (waarschijnlijk zijn ze er zelf nog niet klaar voor om jou los te laten).
Als het een beetje lukt om er over te praten, kan je proberen te vragen of het misschien is dat ze bang zijn voor seks. En als dat het geval is, probeer ze dan duidelijk te maken dat dat echt niet jullie bedoeling is, maar dat jullie gewoon graag een keer met z'n tweeën weg willen, zoals alle koppels. Jullie zijn al even samen, dan mag dat wel eens... En eventueel kan je ze ook vertellen dat je weet welke risico's er verbonden zijn aan seksueel contact en dat je voorzichtig zal zijn...

In ieder geval: praten, rustig blijven, luisteren naar de argumenten van je ouders... En hopelijk luisteren zij dan ook naar jou. Succes!

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 10 jun 2013 13:23

Préttiggestoord schreef:Dan mag hij hem helemaal niet meer zien? :-?
Wel op zich is het dan te laat om het te verhinderen he :) dus maakt het dan toch niet meer uit.

Welk argument werkt, hangt sterk af van met wat voor soort mensen je te maken hebt.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Zus
Regular user
Regular user

Bericht door Zus » 10 jun 2013 13:26

Kleine aanvulling: Is het misschien een goed idee om de ouders van je vriend eens met jouw ouders te laten praten? Die kijken er toch anders tegenaan dan jij zelf. En die hebben in dezelfde situatie gezeten met hun eigen zoon.

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 10 jun 2013 14:41

JFK schreef:
Préttiggestoord schreef:Het argument gebruiken dat je kan doet wat je wilt als je 18 bent?
Als je nog thuiswoont en je wilt een goede verstandhouding met je ouders behouden, dan gebruik je zo'n non-argument niet.
Ouders vergeven.

Lawstudent
Forum addict
Forum addict

Bericht door Lawstudent » 11 jun 2013 10:02

Ik volg zus hierop. Praten is het enige wat je kan doen. Blijf kalm gedurende het hele gesprek want als je je frustreert ga je je zaak niet helpen. Je ouders zijn bang en dat is helemaal normaal, als ouder zou ik ook bang zijn dus is het jouw verantwoordelijkheid om ze gerust te stellen. Ik ken je situatie niet en ik weet niet waarom je ouders bang zijn maar wees open voor hun argumenten en kraak het niet onmiddellijk af. Al hun angsten hebben een reden, hoe onredelijk ze mogen zijn.
Kleine tip: als je ouders op mijn ma lijken en ze vertellen graag verhalen over hun jeugd kan je dat gebruiken in je voordeel. Zolang het relevant is en niet als aanval wordt gebruikt.

Een gesprek tussen de ouders is daarbij echt geen slecht idee als iedereen ervoor openstaat en ze ongeveer dezelde mentaliteit hebben, tegenstelden zijn daartegen te vermijden.
Most of life is hell, the best moments of life when everything comes together are few and fleeting. But you'll never get to the next great moment if you don't keep going. -P.A.-

FiduciaryBank
Senior user
Senior user

Bericht door FiduciaryBank » 11 jun 2013 21:09

Laatst gewijzigd door FiduciaryBank op 03 nov 2013 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

freeboy
New user
New user

Bericht door freeboy » 14 jun 2013 14:12

Allemaal bedankt voor de goede hulp!

Ik ga het binnen een week vragen eens ik minder werk heb voor school. En om een paar mensen een antwoord te geven, wou ik nog zeggen dat mijn moeder vroeger ook niet vaak weg mocht en dat ze zelf wel al zwanger was van mij op mijn leeftijd nu (misschien dat ze daarom niet wilt dat ik dezelfde fout maak) en ze heeft altijd gezegd dat of ik nu met een jongen of een meisje was, de regels hetzelfde bleven. Niemand blijft bij ons slapen en ik mag niet bij hem slapen. Eens ik alleen woon mag ik doen wat ik wil, maar als ik nog onder hun dak ben moet ik dat zo respecteren.

En liegen zou ik nu ook niet doen want ik heb dat soms al eens gedaan waardoor de waarheid toch aan het licht kwam. Dus ik kan niet zeggen dat ik zomaar bij een andere vriend of vriendin ga slapen. Want ze weet dat trouwens ik dat nooit doe (vroeger ook nooit gedaan) dus het zou te duidelijk zijn dat ik bij hem zou blijven slapen.

Het positieve is dat ik thuis al van jongs af aan gezien werd als zeer volwassen, dat ik verstandig en zelfstandig genoeg ben om geen domme dingen te doen (maar dat is dan tegenstrijdig als ze zeggen dat ik te jong ben en niet rijp voor zoiets ben…). Lichamelijk ben ik ook al jaren eigenlijk voor op mijn leeftijdsgenoten. Ik schoor me al op mijn twaalfde en ik verlies al mijn haar al op mijn 18de :p kleine details … maar ik heb precies mijn ‘top’ al bereikt en het begint al te dalen, waardoor ik voel dat eens ik het huis verlaat het al véél te laat is om nog alles te leren kennen! Vb. voor naar fuiven te gaan was het ook zeer moeilijk, ik mocht pas uitgaan vanaf mijn 17de. Ben tot nu toe wel heel weinig weggeweest.

Maar soit, misschien moet ik wel zeggen dat ik snel alleen zal wonen als ze toch altijd zeggen dat ik verstandig genoeg ben, en zo heb ik mijn vrijheid wat meer, maar aan de andere kant weet ik goed genoeg dat ik binnen het jaar nog niet alleen zal wonen en zal ik zeker nog hier blijven, dus zoals ik eerder zei is dreigen ook niet mijn beste optie!

Vele tips zal ik zeker al gebruiken :) maar mochten er nog zijn, ik sta nog open voor alle raad!

Gesloten