Vriendschap terugkrijgen

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Bart

Vriendschap terugkrijgen

Bericht door Bart » 07 jun 2013 20:01

Beste allen,
Vorig jaar zijn mijn beste maat & ik "uit elkaar gegaan" (we zijn respectievelijk 20 & 21 jaar). We waren héél, héél erg close, maar het ging gewoon niet meer. Onze vriendschap was bijzonder toxisch geworden om allerlei redenen. Eentje daarvan was zonder twijfel dat ik verliefd op hem was, maar het heeft allemaal wel nogal diep gesneden zowel bij hem als bij mij. Eigenlijk hadden we een soort platonische relatie.

Nu, we zijn nu jaar verder. Ik heb hem geschreven hoe hard het me speet, heb hem verschillende keer gesmst,... meestal zonder enige reactie. Als ik hem passeer (we zitten samen op de unif), krimpt hij meestal ineen en weet hij zich geen houding te geven. Op feestjes kan hij niet rap genoeg uit mijn buurt zijn....: Het raakt hem duidelijk dus ook nog. Van vrienden weet ik dat hij soms advies vraagt over hoe hij met mij moet omgaan.

Nu, ergens vind ik het allemaal best. Het is voorbij, we hebben allebei fouten gemaakt en ik kan niet ontkennen dat ik blij was dat hij er een punt heeft achter gezet. Ik wou dat al verschillende keren vóór hem doen, maar durfde niet omdat hij een in mijn ogen een depressie had. Eerlijk gezegd is het feit dat hij er niet meer is ook wel een geruststelling en ontlasting van stress, want ik heb hem op alle mogelijke gebied emotioneel moeten bijstaan, zonder daar veel voor terug te krijgen.

Nu: ergens vind ik niet dat je een 2-jaar durende - zo intense - vriendschap zomaar stopzet. Ik vind wel dat we op z'n minst nog eens moeten afspreken en alles uitpraten. Misschien kan de vriendschap dan zelf een doorstart krijgen, want na 1 jaar radiostilte verander je toch veel in positieve zin en kan je ook afstand doen van al het negatieve dat er in het verleden gebeurd is. Ik ben ook helemaal niet meer verliefd op hem, maar hij raakt me wel nog.

Het probleem is dat hij meestal niet reageert of, als ik hem dan eens spreek, dat meestal bijzonder akwkard verloopt en ik het hele gesprek moet leiden. Ik heb me nochtans verontschuldigd en ook al heeft hij ook veel fouten gemaakt, daarover gaat het al lang niet meer. We wouden al lang eens samen naar een pretpark gaan, ik had gedacht om twee tickets te kopen en hem op te sturen met de boodschap: "Ofwel kies je mij als walibipartner en maken we er een leuke dag van, ofwel kies je iemand anders en is dat het verjaardagscadeautje dat je nog te goed had voor je 20ste verjaardag.".

Wat denken jullie?

Vele groeten en bedankt,
Bart

Paraskevi
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Vriendschap terugkrijgen

Bericht door Paraskevi » 08 jun 2013 16:18

Hey Bart,

Ik begrijp hoe moeilijk het voor jou moet zijn om met deze situatie om te gaan. Zo te lezen zit jij duidelijk in een andere fase dan jouw beste vriend van vroeger. Je hebt meerdere malen -tevergeefs - gepoogd om opnieuw contact op te nemen. Het is dan ook pijnlijk om onder ogen te zien dat de situatie op dit moment helemaal niet meer in jouw handen ligt. Alles zal afhangen van hoe hij naar de toekomst toe reageert. Maar wat is jouw bedoeling? Wil je dit uitgeklaard krijgen? Wil je graag terug naar hoe het vroeger was? Of wil je gewoon opnieuw contact en daarna kijken hoe het loopt?

Na een hele poos lijkt het inderdaad logisch dat mensen bepaalde zaken gaan relativeren of loslaten, maar helaas is dit niet bij iedereen het geval. Het klinkt alleszins een goed idee om die tickets op te sturen. Zie je dat dan als jouw laatste poging om respons te krijgen? Want als hij hier nu niet op reageert, zou ik persoonlijk proberen om het los te laten. Sommige situaties heb je niet in de hand en moet je 'gewoon' aanvaarden. Het is een cliché, maar tijd brengt raad...

Heel veel succes!
"Aangeraakt door de liefde, wordt iedereen een dichter." - Plato

Gesloten